Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@16:21:53 GMT

نمره فعالان فارس به کارنامه مجلس دهم

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۴۲۷۲

نمره فعالان فارس به کارنامه مجلس دهم

دهمین‌ دوره مجلس شورای اسلامی هشتم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد و در دوم خردادماه ۱۳۹۹ به کار خود پایان داد. در طول این دوره چهارساله اتفاقات بسیاری رخ داد که درنهایت منجر به آن شد که بسیاری از منتقدان برای نقد عملکرد مجلس دهم دست به قلم شوند.
استان فارس ۱۸ نماینده در مجلس دارد که بنا بر باور برخی تحلیلگران، عملکرد آنان در دوره دهم همچون کلیت مجلس بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برای نگارش این گزارش با تعدادی از استادان دانشگاه شیراز تماس گرفته شد اما آنان عنوان کردند شناخت دقیقی از نمایندگان این دوره نداشتند و از همین رو قادر به تحلیل عملکرد آنان نیستند.
در این گزارش با دبیر هیات اندیشه ورز امور اجتماعی استان فارس به مثابه تحلیل‌گر اجتماعی و نیز استاد دانشگاه، دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس به نمایندگی از زنان و نیز اصلاح‌طلبان، منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم از طیف اصولگرایان و نیز یکی از نمایندگان شیراز از لیست امید (اصلاح‌طلبان) گفت‌وگو شده است و نقاط قوت و ضعف مجلس دهم و نیز به‌صورت خاص، نمایندگان فارس بررسی شده است.
درمجموع انتقاد به مجموعه نمایندگان فارس در مجلس دهم در حوزه عدم ارتباط با بدنه دانشگاه و مردم، عدم پیشبرد طرح‌های عمرانی و کلان در استان، بومی‌گرایی به جای برخورداری از نگاه ملی، کاهش اعتماد و سرمایه اجتماعی و نیز عدم اتحاد بوده است و حال آن‌که برخی نمایندگان از این نقدها مبرا هستند و نقاط دیگری نیز برای فعالیت نمایندگان سابق مردم استان متصور است.

دبیر هیات اندیشه ورز امور اجتماعی استان فارس: انسجام بیشتری در مجلس دهم شکل گرفت اما چندان پایدار نبود

هدف از تشکیل لیست امید محقق نشد
دبیر هیات اندیشه ورز امور اجتماعی استان فارس در گفت‌وگو با ایرنا حسن مجلس دهم را پررنگ‌تر شدن مشارکت احزاب عنوان کرد و افزود: احزاب در جریان انتخابات مجلس دهم در کلان‌شهرها عرض اندام کردند و تحت عناوین مختلف با هم هماهنگ شدند و برای خود شرایطی ترسیم کردند.
ناصر بهمنی ادامه داد: در این میان نمایندگانی که از لحاظ فکری و سیاسی به یکدیگر نزدیک‌تر بودند لیست‌هایی تشکیل دادند که نمونه آن لیست امید بود.
وی با بیان اینکه مردم در شهرهای بزرگی همچون تهران، شیراز، مشهد و تبریز حتی بدون شناخت از نامزدها با توجه به این لیست رای دادند، گفت: از آنجا که لیست امید متصل به افراد خوشنامی در عرصه سیاست بود مردم از آن‌ها استقبال کردند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت لیست امید باعنوان یک تفکر، جریان و گرایش خاص به مجلس راه ‌یابد، اظهار کرد: مجلس محل حضور و اراده مردم است و هر یک از افراد راه‌یافته به آن، نماینده طیفی از مردم هستند که باید منافع عمومی را در جریان تصمیم‌سازی‌ها متبلور کنند و در تمام طول دوران خدمت همواره یادشان باشد حق اظهار نظر فردی ندارند؛ افزون بر این نمایندگان باید خود را امین خطوط و تفکری بدانند که به واسطه آن به مجلس راه یافته‌اند و بتوانند محل اتصال افکار و آرای طیف حامی به بدنه اجرایی حاکمیت باشند؛ اما شرایط یادشده محقق نشد؛ هرچند در دوره‌های پیش از آن نیز اینگونه نشد.
دبیر هیات اندیشه ورز امور اجتماعی استان فارس یکی از دلایل این اتفاق را تداوم نیافتن حضور پرشور احزاب در دوران پس از انتخابات دانست و گفت: احزاب به‌صورت مقطعی در دوران انتخابات رشد می‌کنند و هر کسی هم می‌تواند در آن ایام خود را متصل به تشکلی بداند؛ اما بعد از انتخابات غروب می‌کنند و نماینده‌ها هم خود را مقید به آرمان‌های حزب نمی‌دانند.
وی این موضوع را اشکالی کلی در کشور عنوان کرد و افزود: برای از بین بردن این رویه، باید بدنه احزاب را تقویت کنیم تا همگرایی ملی تقویت یابد و افراد بپذیرند اگر خطایی کردند حزب باید بازخواست شود و اگر عملکرد مثبت داشند باید به‌عنوان دستاورد حزب مطرح شود.
بهمنی از انتخابات به‌مثابه مشخصه نظام‌های مردم‌سالار یاد کرد و ابراز داشت: انتخابات خود فرصتی است برای آنکه حاکمیت بتواند مشروعیتش را به دنیا نشان دهد و مقبولیت و تجلی اقتدار ملی را در جامعه حاصل کند و خنثی‌کننده ترفندهای دشمنان باشد.
این استاد دانشگاه با انتقاد از محدودشدن نامزدها و برخی تفکرات گفت: گاه که نمایندگان یا نامزدها تجلی همه افکار مردم نیستند، مردم از انتخابات استقبال نمی‌کنند؛ از همین رو بهتر است که میدان برای حضور همه تفکرات باز باشد.
استاد دانشگاه: در دوره دهم، از سویی درمقایسه با دوره‌های قبل شاهد انسجام بیشتری در مجلس بودیم و مثلا فراکسیون امیدی در مجلس شکل گرفت که می‌توانست عملکردی یکدست برجای بگذارد؛ اما همین انسجام هم چندان پایدار نبود.وی در ادامه ضمن قدردانی از نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در این دوره، از سویی درمقایسه با دوره های قبل شاهد انسجام بیشتری در مجلس بودیم و مثلا فراکسیون امیدی در مجلس شکل گرفت که می‌توانست عملکردی یکدست برجای بگذارد؛ اما همین انسجام هم چندان پایدار نبود، زیرا در برخی جاها که نیاز بود در یک نظرخواهی به وحدت رویه برسند، این اتفاق نمی‌افتاد و حتی برخی مواقع از حداقل‌ هم برخوردار نبودند؛ بنابراین باید گفت باوجود اینکه فرصت مناسبی در مجلس برای فراکسیون‌های مختلف وجود داشت، از آن به‌درستی استفاده نشد.
بهمنی همچنین از حضور افراد غیرمتخصص در کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم انتقاد کرد و اظهار داشت: شاهد حضور افرادی در برخی کمیسیون‌ها بودیم که نه تخصص داشتند و نه مهارت؛ از همین رو برخی کمیسیون‌ها که چندان طرفداری نداشتند کمرنگ شده بودند و از مهارت نیروهای تخصصی نیز در جای خود به‌درستی استفاده نشد.
این استاد دانشگاه دلخوری مردم را در انتخابات مجلس یازدهم معطوف به نوع عملکرد نمایندگان دوره دهم دانست و گفت: مجلس دهم موفق نشد مردم را از انتخابشان خشنود کند و مطالبات و نظر مردم در قوانین ملاک قرار نگرفت
دبیر هیات اندیشه‌ورز امور اجتماعی استان فارس گفت: برخی نمایندگان خارج از مجلس اظهار مظلومیت می‌کردند که چندان عرصه برای فعالیت آنان فراهم نبوده است؛ اما چنین اظهاراتی پذیرفته نیست، زیرا اگر موانعی در مسیر نماینده می‌بود باید به‌راحتی با مردم سخن می‌گفتند و مردم را در جریان امور قرار می‌دادند.
وی همچنین از بی‌توجهی نمایندگان به ارتباط با حوزه انتخابیه خود انتقاد کرد و گفت: نمایندگان پس از ورود به مجلس نتوانستند به خوبی با بدنه مردمی در ارتباط باشند، برای مثال هیچ یک از نمایندگان فارس از استادان دانشگاه و صاحب‌نظران برای رصد عملکردشان دعوت نکرد و از آن‌ها توصیه‌ای نخواست و کمتر نماینده‌ای بود که از کارگروه مشورتی با اساتید دانشگاه برخوردار بود.

فعالیت برخی نمایندگان منحصر به نگاه‌های بومی بود
بهمنی در ادامه به بومی‌گرایی برخی نمایندگان استان فارس در مجلس دهم اشاره کرد و افزود: فعالیت برخی نمایندگان با نگاه‌های محلی محصور شده بود؛ زیرا فرض بر این بود که باید بتوانند برای دور بعد هم رای بیاورند؛ بنابراین توسعه ملی در ارائه و پیگیری طرح‌ها نادیده گرفته می‌شد و پافشاری آن‌ها برای برخی طرح‌ها متناسب با توسعه جامع و فراگیر نبود.
وی در این زمینه به طرح‌های مربوط به پتروشیمی فارس اشاره کرد و گفت: هر یک از نمایندگان می‌خواستند دیار خودشان از این طرح منتفع شوند بدون آنکه پیش‌نیازهای لازم و زیرساخت‌ها را در نظر بگیرند.
بهمنی افزود: از همین رو است که طرح‌هایی بدون محاسبه در برخی نقاط اجرا شد و همچنان در حد کلنگ‌زنی باقی مانده و به بهره‌برداری نرسیده است.
دبیر هیات اندیشه‌ورز امور اجتماعی استان فارس گفت: ایران با وجود بهره‌مندی از سرمایه‌های اجتماعی ارزشمند و نیز برخورداری از ثروت‌های طبیعی دچار بحران اقتصادی است و این نشان می‌دهد از ظرفیت‌های سازنده و عناصر رونق‌دهنده کشور به خوبی بهره گرفته نشده است.
این استاد دانشگاه افزود: برخی نمایندگان اظهار می‌کردند که سیاست‌های کلان کشور محدودکننده است، در پاسخ باید گفت همه قوانین و طرح‌ها از مجلس می‌گذرد، اگر مجلس سیاست کلانی را قبول نداشت چرا آن را تغییر ندادند یا اصلاح نکردند.استاد دانشگاه: نمایندگان نمی‌توانند خود را از اقدامات نادرست و کم‌کاری‌ها مبرا کنند. شاید بتوان گفت کنترل کرونا از دست خارج بود؛ اما نوسان قیمت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. در کشوری که با اینقدر ثروتمند است چرا باید قیمت‌ها چهار برابر سال قبل شود، آیا با خشکسالی مواجه بودیم یا محصولات زراعی وارداتی بودند یا مواد اولیه خارجی بوده است

وی با بیان اینکه نمایندگان نمی‌توانند خود را از اقدامات نادرست و کم‌کاری‌ها مبرا کنند، اظهار داشت: شاید بتوان گفت کنترل کرونا از دست خارج بود؛ اما نوسان قیمت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. در کشوری که با اینقدر ثروتمند است چرا باید قیمت‌ها چهار برابر سال قبل شود، آیا با خشکسالی مواجه بودیم یا محصولات زراعی وارداتی بودند یا مواد اولیه خارجی بوده است؟
بهمنی افزود: این مسائل باعث کاهش اعتماد و سرمایه اجتماعی و افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.
دبیر هیات اندیشه‌ورز امور اجتماعی استان فارس با بیان اینکه درمجموع مجلس دهم به نسبت موقعیت‌هایی که داشت، موفق نبود، گفت: مجلس دهم با پشتوانه اجتماعی درخور و هماهنگی با دولت و بدون مزاحمت امکان فعالیت داشتند؛ اما همیشه شاهد ناهمخوانی‌هایی بودیم؛ بنابراین باید گفت این مجلس باوجود بهره‌مندی از موقعیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی مطلوب نتوانست از فرصت‌ها به خوبی بهره گیرد و به همدلی و هماهنگی که لازمه توسعه ملی بود دست نیافت و بی‌اعتمادی جامعه ناشی از عملکردها بوده است.
وی ابراز داشت: انتظار داریم نشست‌هایی در استان فارس و شیراز با حضور نمایندگان دوره قبل و کارشناسان برگزار شود و عملکرد آنان تحلیل شود؛ همچنین نمایندگان یا وزرا از دوران فعالیت خود گزارش کار ارائه دهند تا مبنایی برای قضاوت عملکردشان باشد.

 

فعال سیاسی اصلاح‌طلب:  از فراکسیون زنان انتظار بیشتری می‌رفت

شرط داشتن مجلس در تراز ملت، به رسمیت شناختن تمامی سلایق است
جمیله کریمی دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس نیزدر گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: برای بررسی عملکرد مجلس در ادوار مختلف خصوصاً در مجلس دهم و به‌ویژه لیست امید باید عوامل مختلفی را که از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی تا زمان قانون‌گذاری و رسالت نظارتی مجلس بر آن حاکم است، مدنظر داشت؛ براین اساس، سهم جریانات سیاسی و نهادهای مختلف حقوقی توزیع قدرت که در کارآمدی و یا ناکارآمدی مجلس دخیل بودند، مشخص می‌شود و افکار عمومی دچار سردرگمی نخواهند شد.
این فعال اصلاح‌طلب ابراز داشت: مقدمات تحقق مجلسی در رأس امور و به تعبیر امام راحل(ره) عصاره ملت، باید توسط نهادهای مرتبط حاکمیتی فراهم شود تا امکان برگزیدن منتخبان واقعی مردم ایجاد شود و مجلسی با اراده مردم شکل گیرد که انتظارات جامعه را برآورده کند.
وی با بیان اینکه پذیرش تنها یک قرائت از میان قرائت‌های مختلف، برآورنده مطالبات و انتظارات همه مردم نیست، گفت: چنین مجلسی سبب ناامیدی خواهد شد و چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که فرسایشی خواهد بود.
کریمی شرط داشتن مجلس در تراز ملت را به رسمیت شناختن تمامی سلایق در چارچوب قانون اسلامی عنوان کرد و افزود: برخی از علل تضعیف جایگاه مجلس نحوه رسیدگی به صلاحیت نمایندگان است که با فیلتر نظارت استصوابی بخش شایان توجهی از افراد کارآمد را حذف می‌کند.
عضو شورای منطقه فارس حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شکل‌گیری مجلس دهم را در چنین شرایطی دانست و گفت: اصلاح‌طلبان در حالی لیست امید را تدارک دیدند که بخش عمده‌ای از نیروهای کارامد آنها با نظارت استصوابی از گردونه رقابت حذف شده بود.
وی ابراز داشت: در سال ٩٤ افراطیون و تندروها مجلس را در اختیار داشتند و منافع ملی را با چالش‌های جدی مواجه کردند و در نتیجه، اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز دادن لیست با همان نیروهای باقیمانده از نظارت استصوابی نداشتند و با رویکرد نجات مجلس از افراطی‌گری ناگزیر شدند لیستی متناسب با شرایط روز ارائه کنند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه برای ارزیابی کارنامه مجلس دهم باید شرایط و محدودیت‌های اصلاح‌طلبان را در آن زمان در نظر گرفت، افزود: همچنین شعار اصلی اصلاح‌طلبان که نجات مجلس از افراطیون بود باید در بازبینی عملکرد آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 فعال سیاسی اصلاح‌طلب: اصلاح‌طلبان در انتخابات دهم در انتظار به‌دست آوردن مجلس حداکثری نبودند و فراکسیون امید هم در مجلس دهم اکثریت را در اختیار نداشت؛ از همین رو، امروز نباید کاستی مجلس را متوجه اصلاح‌طلبان کردکریمی بیان کرد: اصلاح‌طلبان در انتخابات دهم در انتظار به‌دست آوردن مجلس حداکثری نبودند و فراکسیون امید هم در مجلس دهم اکثریت را در اختیار نداشت؛ از همین رو، امروز نباید کاستی مجلس را متوجه اصلاح‌طلبان کرد.
وی با تاکید بر محدودیت‌های یادشده عملکرد مجلس دهم را در مقابل انتظارات مردم و جایگاه واقعی مجلس، متوسط ارزیابی کرد و اظهار داشت: در مقایسه با مجلس سه دوره قبل از آن، باید عنوان کرد که مجلس دهم عملکرد بهتری داشت.
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس بیان داشت: اگر عملکرد مجلس دهم را از بعد سلبی در این چهار سال مورد توجه قرار دهیم، حداقل رفتار افراطی خاصی در آن رخ نداد و این موضوع همان هدفی بود که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹٤ بر آن تاکید داشتند؛ همچنین در حوزه قانونگذاری نیز اتفاقات مثبتی رخ داد هرچند با توجه انتظارات جامعه، خصوصاً حامیان لیست امید همچنان نقدهایی بر عملکرد آن‌ها وارد است.
کریمی برای نمونه به عدم ارتقای فضای سیاسی کشور یا اصلاح اساسی قانون جرم و پیگیری آن اشاره کرد و اظهار داشت: برخی نقدها نیز به نحوه مواجهه سایر بخش‌های ساختار قدرت با مجلس دهم بازمی‌گردد؛ مثلا تصمیم درباره تغییر نرخ بنزین که از اختیارات قانونی مجلس است و بر اساس قانون برنامه ششم نرخ بنزین و حامل‌های انرژی باید هر سال در لایحه بودجه، تنظیم و تصویب شود، عملاً در سال ۹۸ توسط شورای عالی اقتصادی اعمال شد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز کرد: این اقدام در افکار عمومی به‌صورت ناکارآمدی و عدم پایبندی نمایندگان به برنامه‌ها و قوانین نظارت بر مصوبات برداشت شد. 
کریمی در ادامه تاکید کرد: انطباق قوانین مصوب با شرع برعهده شورای نگهبان است؛ اما در چند سال اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم انطباق این مصوبات با چشم‌انداز ٢٠ ساله و سیاست کلی نظام بررسی کرده است و بعد از تاییدیه آنها ، مصوبه به عنوان قانون اعلام می شود همچنین برخی اختیارات به شورای عالی مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی محول شده است که با این تفاسیر باید گفت متأسفانه جایگاه مجلس خدشه‌دار شده و در چنین شرایطی عملا مجلس نمی‌تواند در راس امور باشد.

از فراکسیون زنان توقع بیشتری می‌رفت
کریمی همچنین با اشاره به عملکرد فراکسیون زنان در مجلس دهم، عنوان داشت: از فراکسیون زنان با توجه به دانش، آگاهی و مطالبات امروز زنان انتظار بیشتری می‌رفت؛ به‌ویژه اینکه این فراکسیون می‌توانست با تعامل با نهادهای مدنی در حوزه زنان بیشتر در جریان تنگناهای حقوق مدنی و اجتماعی زنان قرار گیرد و با بهره‌گیری از طرح‌ها و برنامه‌های آنان مسیر ارتقای جایگاه زنان و موانع و خلاء‌های قانونی موجود را هموارتر سازد؛ همچنین انتظار می‌رفت زنان نماینده در عرصه‌های مختلف قانون‌گذاری و نظارت نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.
به گفته وی این نگاه به عملکرد فراکسیون زنان با توجه به انتظارات بود، هر چند اگر کارنامه برخی زنان مجلس دهم را به‌صورت انفرادی بررسی کنیم، عملکرد آنها درخور توجه بوده که این مورد را می‌شود به کارنامه عملکردی برخی نمایندگان مرد نیز بسط داد.
کریمی ابراز داشت: اما با این تفاسیر در مقایسه با عملکرد فراکسیون زنان مجلس در سه دوره قبل که بعضا حالت بازدارندگی نیز داشتند، در این دوره شاهد اتفاقات نسبتا خوبی بودیم.
وی در ادامه به هماهنگی نمایندگان لیست امید با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و احزاب اشاره کرد و عنوان داشت: لیست امید خروجی این جبهه بود و تعامل آن‌ها در حد انتظار نبود؛ البته این نیز به این بازمی‌گردد که نظام انتخاباتی ما حزبی نیست.
کریمی افزود: از آنجا که سلامت قدرت در گرو نظارت حوزه عمومی بر قدرت است، وقتی نظام انتخاباتی حزبی باشد، احزاب می‌توانند منتخبان را قبل از دیگران مواخذه کنند و هیچ حزبی در کشور به اندازه اصلاح‌طلبان، نیروی کیفی ندارد؛ اما متاسفانه به دلیل ردصلاحیت‌ها در انتخابات دهم موفق نشدند که لیست امید را حزبی ارائه کنند. .

بخشی از ناکامی‌های لیست امید به دلیل تبلیغات تخریبی رقیب سیاسی بود
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس بخشی از ناکامی‌های لیست امید را در مجلس دهم متوجه تبلیغات تخریبی رقیب سیاسی دانست و افزود: ناامیدی مردم از صندوق‌های رأی به‌منظور در اختیار گرفتن مجلس یازدهم با آرای حداقلی برنامه رقیب برای مجلس جدید بود که چنین هم شد.
کریمی افزایش ناامیدی مردم از مجلس را موجب ناامیدی از کل نظام و کارآیی آن دانست و ادامه داد: این موضوع سبب می‌شود نظام به مرور زمان سرمایه اجتماعی خود را از دست دهد؛ از همین رو مسبب اصلی ناامیدی حاکم بر جامعه سیاست‌گذاران اصولگرا و خصوصا بخش تندرو آنهاست که در بسیاری از ارکان تصمیم‌گیری نظام حضور دارند و اگر این مهم مورد توجه عقلای اصولگر قرار می‌گرفت، می‌توانست جلوی این سرمایه‌سوزی‌ها را در جامعه ایران بگیرد.
وی عنوان کرد: شرایط جامعه باید به‌گونه‌ای باشد که دلسوزان مردم، کشور و نظام از حاشیه به متن کشیده شوند و در شرایطی برابر، فرصت انتخاب برای همه سلایق در کشور فراهم شود.
کریمی حفظ جمهوریت نظام را در گرو فراهم‌کردن شرایط برابر برای همزیستی مسالمت‌آمیز دانست و گفت: اینکه اراده مردم تعیین‌کننده قدرت باشد، نه گروه یا جریانی که از طریق رانت سیاسی دست بالا را در قدرت دارد، مجلس را به جایگاه قانونی خود در کشور باز می‌گرداند.
این فعال سیاسی ابراز داشت: هرچه ساختار حقوقی توزیع قدرت در کشور در فرایند شکل‌گیری پارلمان به رعایت قانون پایبندتر باشد، جایگاه مجلس نیز مستحکم‌تر خواهد شد و تا زمانی که شاهد تفسیر سلیقه‌ای قوانین و نگاه متفاوت به جریانات سیاسی و افراد در جامعه باشیم، قوه مقننه ضعیف‌تر خواهد شد.
وی اراده ملی برای تعیین سرنوشت را یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: هیچ گروه یا جریانی حق ندارد آن را از مردم سلب کند.
کریمی بیان داشت: ریشه برخی مشکلات کشور برخورداری از قدرت بدون مسؤولیت است. «در انتخابات اخیر جریان اصولگرا با آرای حداقلی، مجلس یازدهم را در اختیار گرفت و از آنجا که تمامی ارکان و نهادهای قدرت در حاکمیت را با خود همراه دارد، باید در این مقطع با نظارت حوزه عمومی پاسخگوی مردم باشد.»
وی ابراز امیدواری کرد: «با توجه به شرایط خاص کشور، نمایندگان این واقعیت را درک کنند که مردم دیگر تحمل برخوردهای رادیکال را ندارند و به‌جای پرداختن به حاشیه‌ها و تندروی‌های بی‌حاصل توجه خود را به وظایف ذاتی نمایندگی معطوف کنند.»

نماینده شیراز: استان فارس در دوره دهم، نماینده‌ای در هیات رییسه مجلس نداشت

نمایندگان فارس از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده نکردند
نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم نیز در گفت‌وگو با ایرنا در نقد عملکرد نمایندگان دوره دهم، گفت: بروز حوادثی همچون ناآرامی‌های بنزینی نتیجه عدم ارتباط نمایندگان با مردم بود.
جعفر قادری افزود: اگر مسائل جاری کشور برای مردم توضیح داده شود و آنان درباره چرایی تصمیم‌گیری‌ها توجیه شوند و سخنشان شنیده شود، با حاکمیت و مسوولان همراهی می‌کنند؛ در حالیکه دوری نمایندگان از بدنه مردمی باعث شد این ذهنیت‌ شکل گیرد که گوش شنوایی برای شنیدن نظرات و دغدغه‌های مردم نیست.
وی که سابقه حضور در دو دوره قبلی مجلس را نیز در کارنامه دارد، بیان داشت: افزون بر این، نمایندگان از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده نکردند و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان فارس به ثمر نرسید؛ این در حالی است که سرمایه در اختیار مردم و نهادهای غیردولتی است و می‌توان با تقویت بخش خصوصی از آن‌ها در به سرانجام رسیدن طرح‌های زیرساختی بهره گرفت.
قادری با بیان اینکه در استان فارس در حوزه طرح‌های سرمایه‌گذاری اتفاق خاصی نیفتاد، گفت:طرح‌هایی همچون پتروشیمی، پالایشگاه و موارد اینچنینی در طول دوره چهار ساله مجلس دهم دست‌نخورده و بدون پیشرفت باقی ماند، آن هم زمانی که بهترین فرصت‌ها برای جذب سرمایه خارجی و جذب اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی وجود داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز یکی دیگر از ناکارامدی‌های نمایندگان دور دهم را انفعال در حوزه مقررات‌زدایی عنوان کرد و افزود: در این چند سال شاخص بهبود فضای کسب و کار ارتقا نیافت و باید پیگیری‌ها و جدیت‌هایی صورت می‌گرفت تا دولت برای رفع موانع توسعه فضای کسب و کار تحت فشار قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم: نمایندگان فارس در مجلس دهم موفق نشدند در جذب اعتبارات دولتی گام بزرگی بردارند. بسیاری پروژه‌های نیمه‌تمام، همچنان باقی است و شاهد عملکردی مطلوب در حوزه کلان نبودیموی ادامه داد: مجلس دهم همچنین موفق نشد در جذب اعتبارات دولتی گام بزرگی بردارد. بسیاری پروژه‌های نیمه‌تمام، همچنان باقی است و شاهد عملکردی مطلوب در حوزه کلان نبودیم.
قادری با بیان اینکه نمایندگان فارس در زمینه مباحث مبارزه با فساد نیز به‌صورت جدی وارد نشدند، ابراز داشت: نمایندگان بیشتر در هیات همراهی با دولت ظاهر شدند، برای مثال رای وزیری در استیضاح بود، نه تنها کم نمی‌شد که بیشتر هم می‌شد یا طرح شفافیت آرا را امضا می‌کردند اما در رای‌گیری طرح رای نمی‌آورد.
نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم اظهار داشت: این دوگانگی‌ها مشکلاتی را ایجاد میکرد و سبب می‌شد فاصله مردم با نمایندگان افزایش یابد.
وی یکی دیگر از مشکلات نمایندگان فارس در مجلس دهم را نرسیدن به اجماع عنوان کرد و گفت: اینکه ریاست مجمع نمایندگان به صورت قرعه‌کشی و دوره‌ای انتخاب می‌شد و هیچ نیرویی در هیات رییسه مجلس نداشتیم کاستی‌هایی بود که نمایندگان فارس نتوانستند جبران کنند، جز یکی دو نفر سایرین حضور پررنگی در مطبوعات نداشتند و در صدر کمیسیون‌های تخصصی هم حضور آنان بسیار کمرنگ بود.

نماینده شیراز در مجلس دهم: تنها ۶۰ نماینده با تفکر لیست امید همراه بود، در اقلیت بودیم

لیست امید در مجلس دهم در اقلیت بود
نماینده مردم شیراز در مجلس دهم نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کارنامه مجلس دهم باید با توجه به ظرف زمانی خاص تشکیل آن، بررسی شود، ابراز داشت: باید ابتدا بدانیم لیست امید و مجلس دهم چگونه تشکیل شد و سپس چگونه و در چه فضایی به پایان رسید.
مسعود رضایی عنوان کرد: در زمان انتخابات موضوع ارتباط ایران با دیگر کشورها و گشایش‌های بین‌المللی بر اثر مذاکرات مطرح بود و مردم هم از لحاظ اقتصادی در پی آن بودند که تغییر و تحولی در رویکرد حاکمیتی رخ دهد. شعاری هم که لیست امید داشت، تغییر بود و انتظار می‌رفت مجلس زمینه آن تغییرات را فراهم آورد.
وی افزود: نمایندگان لیست امیدوار بودند بتوانند در هیات رئیسه مجلس که تصمیم گیرنده بسیاری از مسائل است، جایگاهی داشته باشند و در انتخاب آن نیز تاثیرگذار باشند؛ اما متوجه شدند تعدادشان آن اندازه نیست که بتوانند بر مبنای شعار تغییر حرکت کنند.
رضایی با بیان اینکه فکر می‌کردیم دستکم ۱۵۰ نفر از اعضای مجلس از لیست امید باشند، گفت: تعداد درنهایت حدود ۱۰۰ نفر بود و تعداد افرادی که واقعا پای کار بودند و براساس تفکر لیست امید حرکت می‌کردند، ۶۰ نفر بیشتر نبود؛ بنابراین لیست امید در مجلس دهم اقلیت بود.

نماینده مردم شیراز در دور دهم: از میان طیف‌های مختلف نمایندگان در مجلس، مستقلین بازیگر اصلی بودند، آن‌ها بر مبنای منافع گروهی و شخصی خود به اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان تمایل نشان می‌دادند.

فراکسیون امید در کلیت خوب عمل کرد
نماینده مردم شیراز در دور دهم، عنوان کرد: از میان طیف‌های مختلف نمایندگان در مجلس، مستقلین بازیگر اصلی بودند، آن‌ها بر مبنای منافع گروهی و شخصی خود به اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان تمایل نشان می‌دادند. مثلا در برخی عزل‌ و نصب‌های وزرا، درصورتی که مایل بودند با لیست امید همراهی می‌کردند؛ اما در برهه‌های حساس بیشتر با اصولگرایان همراه می‌شدند.
رضایی با بیان اینکه شاید مردم احساس می‌کنند فراکسیون امید ضعیف ظاهر شده است، گفت: بر این باورم که فراکسیون امید ضعیف نبودند و همچنان مصاحبه‌ها و اقدامات آن‌ها موجود است که سندی بر میزان فعالیت آن‌هاست؛ از همین رو باید گفت در کلیت خوب عمل کردند.
وی با اشاره به اینکه ۱۸ نماینده فارس تابعی از کلیت مجلس بودند، بیان داشت: در میان نمایندگان فارس، چهار نماینده از شیراز و سه نماینده از شهرستان‌ها در راستای تفکر لیست امید فعالیت می‌کردند و مابقی متعلق به طیف اصولگرایان و مستقلین بودند.
نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی تصویب قوانینی همچون منع به‌کارگیری بازنشستگان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در راستای تحقق خواست مردم دانست و بیان داشت: ممکن است این قوانین در اجرا برای مردم ملموس نبوده باشد؛ اما براساس نگاه مردمی تصویب شده است.
وی عملکرد نمایندگان فارس را متاثر از کمیت آن‌ها دانست و افزود: در قانون‌گذاری اکثریت، تصمیم گیرنده‌اند. از این لحاظ فارس هم الگویی از کل کشور بود و متشکل از همه طیف‌ها.

نگاهمان کلی بود نه استانی
رضایی در پاسخ به این انتقاد که نمایندگان فارس نتوانستند در هیات رییسه و ریاست کمیسیون‌ها جایگاه مناسبی داشته باشند، گفت: نظرمان این بود که لیست امید بتوانند در هیات رئیسه جایگاه داشته باشند که چنین هم شد و در این زمینه نگاهمان کلی بود و نه استانی؛ همچنین در کمیسیون‌ها هم جایگاه خوبی داشتیم و شخصا نایب رئیس کمیسیون اجتماعی بودم، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران، محمد مهدی برومندی دیگر نماینده فارس نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ و رحیم زارع نیز سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بودند و همچنین دیگر نمایندگان تلاش کردند تا جایگاه‌هایی را کسب کنند.

ارتباط با مردم
رضایی همچنین با رد کردن عدم ارتباط با دانشگاهیان و بدنه مردمی گفت: نمایندگان فارس و به‌ویژه شیراز چندین بار در جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی دانشگاه شیراز حاضر شدند؛ همچنین جلساتی با روسای دانشگاه داشتند که برای مثال یک نمونه از این جلسات درباره افزایش حقوق استادان دانشگاه بود.
وی افزود: برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی دفتر نمایندگان شیراز در یک مکان بود و دستکم سه روز نمایندگان با مردم دیدارهای مردمی داشتند و ثابت کردند که در ارتباط با مردم هم قوی هستند، این موضوع در آینده نیز قابل مقایسه است و امکان بررسی دارد.

استان فارس متشکل از ۳۶ شهرستان در مجلس یازدهم ۱۸ کرسی نمایندگی دارد که از این تعداد، ۱۶ نماینده در انتخابات اخیر فراکسیون ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شرکت‌ کرده‌ و بر اصولگرا بودن خود تاکید کرده‌اند. گفته می‌شود گرایش دو نماینده دیگر استان مستقل است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی فراکسیون امید فراکسیون زنان اصولگرایان شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی فراکسیون امید فراکسیون زنان اصولگرایان شیراز فارس مجلس شورای اسلامی فراکسیون امید فراکسیون زنان اصولگرایان شیراز فارس نماینده مردم شیراز در مجلس مردم شیراز در مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی نمایندگان فارس استاد دانشگاه فارس در مجلس دهم نمایندگان دوره برخی نمایندگان اصلاح طلبان فراکسیون زنان فراکسیون امید نمایندگان دور استان فارس لیست امید لیست امید عملکرد مجلس مجلس دهم دانست و گفت مجلس دهم کمیسیون ها فعال سیاسی همین رو اصلاح طلب عملکرد آن دوره قبل موفق نشد باید گفت دوره دهم قیمت ها گفت وگو امید هم طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۴۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوتاه آمدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال سلاح به اوکراین

جیمز مایکل جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ارسال گلوله به اوکراین بهتر از پسران آمریکایی است.

گفته می‌شود از ۶۰ میلیارد بسته کمکی، ۲۳ میلیارد فوراً برای پر کردن زرادخانه‌های تسلیحاتی ایالات متحده به کار گرفته می‌شود. ۱۱.۳ میلیارد دیگر برای عملیات نظامی مستمر آمریکا در منطقه استفاده خواهد شد. بعلاوه، آنها ۱۴ میلیارد برای خرید تسلیحات از مجتمع صنعتی-نظامی آمریکایی خود برای اوکراین اختصاص خواهند داد. ۲۶ میلیون دلار برای نظارت بر استفاده از کمک‌های کی یف در نظر گرفته شده است. همچنین اوکراین ۸ میلیارد دلار وام دریافت خواهد کرد، اما بدون حق خرج کردن آنها برای نیاز‌های اجتماعی!

پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، طرح کلی طرح خود را برای انتقال کمک‌های خارجی مبنی بر چهار لایحه جداگانه کمک به اوکراین، رژیم‌صهیونیستی و تایوان و دیگر اولویت‌های امنیت ملی را ارائه و اعلام کرد که این لوایح جداگانه به رای گذاشته خواهد شد.

پیشتر اعلام شده بود، جانسون ظاهرا طی نشستی پشت در‌های بسته به جمهوری‌خواهان گفته است ک قصد دارد لایحه کمک به اوکراین را به رای‌گیری بگذارد و البته طبق آنچه انتظار می‌رود، مجلس نمایندگان آمریکا احتمالا کمک‌های بیشتر به رژیم صهیونیستی و تایوان را جداگانه به رای بگذارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • جنگ اوکراین در پی سرنگونی یک بمب افکن راهبردی روسیه تشدید شد
  • سلیمی: حضور گسترده مردم در انتخابات پشتوانه نمایندگان در مجلس است
  • ۳ چالش مهم مدیریتی هرمزگان از زبان رئیس کل دادگستری
  • آغاز انتخابات مجلس هندوستان
  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • کوتاه آمدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال سلاح به اوکراین
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • تلاش نمایندگان مجلس آمریکا برای لغو معافیت 10 میلیارد دلاری ایران