Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این میان شهرستان‌ گناباد در جنوب استان خراسان رضوی از روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند و با توجه به موقعیت و ترکیب سنی جمعیت خود و قرار داشتن در نقطه ورودی استان خراسان رضوی از مسیر استان‌های جنوبی و مرکزی کشور و داشتن جمعیت سالخورده از حساسیت خاصی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال شیوع بیماری کرونا تعدادی از کسبه و دیگر افراد مانند کارگران ساختمانی با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تعطیل و یا فعالیت اقتصادیشان متوقف شد و نیازمند حمایت بیشتر هستند.

گرچه قرنطینه خانگی و پرهیز از خروج غیر ضروری از منزل و حضور در اجتماعات راهکار مهمی برای جلوگیری از شیوع و ابتلا به بیماری کروناست ولی دغدغه معیشت و مشکلات اقتصادی برای برخی افراد جامعه شرایطی را ایجاد کرده که سلامت آنها در اولویت و اهمیت قرار ندارد زیرا قرنطینه برای این افراد مانع و تهدیدی برای تامین درآمد و معیشت زندگیشان محسوب می شود.

در دوران بحران کرونا مشکلات اقتصادی کارگران ساختمانی و تعدادی از واحدهای صنفی همچون عکاسان و فیلم برداران و سایر اقشاری که همواره دغدغه معیشت داشتند گسترش یافت.

گرچه دولت حمایت از بنگاههای اقتصادی در ۱۱ رسته کاری که به واسطه شیوع کرونا بیشترین آسیب را دیده اند با پرداخت تسهیلات در اولویت اقدامات خود قرار داده است ولی آسیب دیدگان کرونا نیازمند حمایت مردم و خیران هستند.

در این شرایط مردم نوع دوست و خیر گنابادی بیکار ننشستند و به یاری  همنوعان خود شتافتند و برگ دیگری از همدلی را به یادگار گذاشتند و همه بخشها به صورت خودجوش در مناطق شهری و روستایی به میدان آمدند.

به دنبال تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر رزمایش حمایت از آسیب دیدگان کرونا قرارگاه مواسات و همدلی با حضور دستگاههای اجرایی و ارگانها و نهادهای حمایتی و مراکز خیریه وابسته به آنها در دفتر امام جمعه گناباد تشکیل شد  تا فعالیتها و کمکهای به این اقشار با هماهنگی این قرارگاه صورت گیرد.

مسوول کانون خادم‌ یاران رضوی گناباد وابسته به آستان قدس رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال تاکید رهبر معظم انقلاب برای تلاش همه جانبه و حمایت از آسیب دیدگان کرونا این کانون به عنوان یکی از بخشهای قرارگاه مواسات و همدلی اقدامات خود را شروع کرد و در مرحله اول تعداد هزار سبد معیشتی به ارزش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا توزیع کرد و در مرحله دوم نیز هزار سبد افطاری بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

حجت‌الاسلام حجت نصیری افزود: همچنین پارسال سه هزار سبد معیشتی توسط کانون خادم یاران رضوی  بین نیازمندان توزیع شد. 

امام جمعه گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: مردم نوعدوست و خیران این شهرستان با وجود مسائل و مشکلات اقتصادی همنوعان خود را فراموش نکردند و به یاری آسیب دیدگان از کرونا شتافتند و طی سه ماه گذشته بیش از ۱۲ هزار بسته حمایتی به ارزش ۲۳ میلیارد ریال تهیه کردند.

حجت‌الاسلام حسن صادقی‌نسب افزود: این بسته های حمایتی در قالب کالاهای اساسی و مواد غذایی با همراهی نهادهای حمایتی تهیه و توزیع شد.

موازی‌کاری 

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: موازی‌کاری و نبود هماهنگی میان گروههای مردمی و بخشهای فعال در حوزه حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا، مشکل و دغدغه عمده در مسیر چنین اقداماتی در این شهرستان است.

هادی آریان‌نژاد افزود: گروههای مردمی و برخی بخشها به صورت خودجوش دست‌اندرکار تهیه و توزیع سبدهای کالایی و غذای گرم بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان از بیماری همه‌گیر کرونا هستند.

وی ادامه داد: اقدامات خودجوش اما ناهماهنگ این گروهها در حمایت از آسیب‌دیدگان از بیماری همه‌گیر کرونا سبب چندگانگی و فعالیتهای موازی‌ با دیگر دستگاههای اجرایی، حمایتی و نهادهای متولی این حوزه شده است. 

دبیر قرارگاه مواسات و همدلی گناباد بر لزوم هماهنگی فعالیت گروههای خودجوش مردمی با دست‌ اندرکاران رسمی حمایت از آسیب دیدگان کرونا تاکید کرد و گفت: هدف این قرارگاه استفاده از ظرفیت‌های مردمی، شهروندان نیکوکار، ارگانهای رسمی و ادارات مختلف و لازمه موفقیت این اقدامات وحدت‌رویه، هماهنگی و پرهیز از موازی‌کاری است و سایر بخشها باید فعالیتهای خود را با هماهنگی این  قرارگاه انجام دهند.

آریان نژاد افزود: علاوه بر افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی گناباد، ۳۳ خانوار نیز در مناطق محروم این شهرستان به طور موقت تحت پوشش خدمات کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: شماره حساب ۸۸۰۶۲۳۴۳۶ به نام "قرارگاه همدلی و مواسات" و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۱۴۷۱۷۴ تحت نظر امام جمعه گناباد برای جمع‌آوری کمکهای نقدی مردم نوع‌دوست و شهروندان نیکوکار در حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا اختصاص دارد. 

امام جمعه گناباد هم در این ارتباط گفت: برای جلوگیری از موازی‌کاری باید از همه ظرفیت، توان بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از افرادی که به واسطه شیوع بیماری کرونا از نظر اقتصادی آسیب دیده‌اند استفاده کرد.

حجت‌الاسلام صادقی‌نسب افزود: باید نهضت خدمت رسانی در بین مسوولان و مردم نوع دوست و خیر برای حمایت از آسیب دیدگان کرونا شکل گیرد و هماهنگی بیشتری برای کمک‌های مردمی در داخل و خارج از این شهرستان بدین منظور ایجاد و از ظرفیت روحانیون و بسیجیان هم در این زمینه استفاده شود.

وی مهمترین اهداف دبیرخانه قرارگاه مواسات و همدلی گناباد را تجمیع کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم نیکوکار و خیر برای حمایت از آسیب دیدگان کرونا، تقسیم کار مطلوب بین خیریه‌ها و متولیان مربوطه برای شناسایی نیازمندان واقعی و جلوگیری از سوء استفاده برخی اشخاص از دریافت مکرر کمک‌های مردمی از یک بخش و محروم ماندن برخی دیگر از افراد مستحق برشمرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گناباد نیز گفت: پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب  مبنی بر حمایت از آسیب دیدگان کرونا رزمایش کمک مومنانه با همکاری نیکوکاران و بسیحیان این شهرستان آغاز شده و در قالب سه گروه شناسایی نیازمندان، جمع‌آوری کمکها و توزیع آنها در جریان است.

سرهنگ پاسدار علیرضا محبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ایجاد سامانه ثبت مشخصات افراد آسیب‌دیده از بیماری همه‌گیر کرونا برای پرهیز از موازی‌کاری در فعالیتهای حمایتی تاکید و بیان کرد: در چارچوب چنین سامانه‌ای می‌توان همه کمکهای مردم، ارگانهای حمایتی و دستگاههای اجرایی ذیربط را ثبت نمود تا از هرگونه ناهماهنگی جلوگیری شود.

فرماندار گناباد هم بر ایجاد بانک اطلاعاتی به منظور انسجام و وحدت رویه و پرهیز از موازی کاری در حمایت از نیازمندان و آسیب دیدگان کرونا در این شهرستان تاکید کرد.

حامد قربانی به خبرنگار ایرنا گفت: برای کسب اطلاعات دقیق و شفاف از افراد متقاضی و نیازمندان و آسیب دیدگان کرونا و جلوگیری از پراکنده کاری موسسات خیریه و نهادهای حمایتی در حمایت از این افراد باید بانک اطلاعاتی متشکل از اطلاعات همه نیازمندان واقعی ایجاد و مشخصات آنان و تمامی اقدامات و توزیع اقلام حمایتی و مشخصات استفاده کنندگان از آنها در آن ثبت شود.

وی تخصصی شدن کمک‌های مردمی متناسب با نیازهای واقعی و تشکیل موسسات خیریه تخصصی را حلقه مفقوده حمایت از نیازمندان در گناباد ارزیابی کرد و افزود: به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع در این شهرستان برخی خانواده‌ها پنج مرحله بسته‌های کمک معیشتی دریافت کرده ولی توانایی پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز را ندارند.

فرماندار گناباد گفت: راه‌اندازی موسسات خیریه تخصصی برای تامین هزینه‌های درمان بیماران خاص و سرطانی نیز مورد تاکید است.

قربانی افزود: برخی خانواده‌های دارای این بیماران قادر به تامین هزینه‌های دارویی آنان به ویژه در شرایط شیوع کرونا نیستند و مراکز خیریه باید با شناسایی افراد نیازمند متناسب با محرومیت و نیاز واقعی در رفع مشکلات آنان بکوشند.

وی ادامه داد: فرهنگ مشارکت در گناباد نهادینه شده است ولی به دلیل نبود رویکرد تخصصی نقاط مفقوده‌ای در تامین نیازمندی‌های محرومان وجود دارد که با نگاه تخصصی و جامع می‌توان برای رفع این مشکلات برنامه منسجمی تدوین کرد.

رییس اداره بهزیستی گناباد هم از توزیع دو هزار و ۹۰۰ سبد کالا به ارزش چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال بین افراد تحت پوشش بهزیستی و آسیب دیدگان از کرونا در این شهرستان طی سه ماه گذشته خبر داد.

علی آراسته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد، هزار و ۱۰۰ سبد کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال از ابتدای ماه رمضان امسال تهیه و توزیع شد.
وی ادامه داد: با کمک خیرین، تعدادی اقلام و وسایل بهداشتی نیز تهیه و بین محرومان و افراد تحت پوشش این شهرستان توزیع شده است.

۱۳ هزار و ۴۱۰ نفر از جمعیت ۹۰ هزار نفری شهرستان گناباد زیر پوشش خدمات نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند.

هفت هزار و ۹۱۰ نفر از شهروندان گنابادی زیر پوشش خدمات  کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند و پنج هزار و ۵۰۰ مددجو نیز در گناباد از خدمات سازمان بهزیستی بهره می‌برند. ۱۴ مرکز خیریه هم برای جلب مشارکتهای مردمی به نیازمندان، تحت نظارت اداره بهزیستی گناباد فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا ظهر روز سه شنبه ششم خرداد ۱۳۹۹،  ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۵۷ تن در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۵۰۸ تن رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا آستان قدس رضوی گناباد مشارکت های مردمی آسیب ها کمیته امداد امام خمینی (ره) پروندهٔ خبری رفتار مومنانه و همدلانه ایرانیان در روزگار کرونا کرونا و قشرهای آسیب پذیر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آستان قدس رضوی گناباد مشارکت های مردمی آسیب ها کمیته امداد امام خمینی ره ویروس کرونا آستان قدس رضوی گناباد مشارکت های مردمی آسیب ها کمیته امداد امام خمینی ره حمایت از آسیب دیدگان کرونا نیازمندان و آسیب دیدگان قرارگاه مواسات و همدلی خبرنگار ایرنا گفت امام جمعه گناباد نهادهای حمایتی آسیب دیدگان موازی کاری بیماری کرونا کمیته امداد امام خمینی گناباد هم توزیع شد مردم نوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۴۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدنوید متقی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان با اشاره به باران سیل‌آسا، به توضیح جزئیات گزارش اولیه حادثه سیل و آب‌گرفتگی پرداخت و گفت: امروز سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت ماه، گزارش سیل و آب‌گرفتگی در شعب شهرستان‌های نائین، کاشان و آران و بیدگل استان اصفهان اعلام شد.

وی ادامه داد: سیل ۲ دستگاه خودروی کامیون را در شهرستان نائین با خود برد و باعث آسیب و خرابی به ۳ باب خانه در شهرستان آران و بیدگل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان افزود: تیم‌های عملیاتی در شعب نائین و آران و بیدگل، در حال امدادرسانی و امدادگران در شهرستان کاشان در حال ارزیابی اولیه آسیب وارده هستند.

گفتنی است، جزئیات امدادرسانی به مناطق سیل‏‬‌زده متعاقباً اعلام می‌شود.

کد خبر 6086859

دیگر خبرها

  • مردم باید ثمره دوستی ایران و چین را در مظاهر توسعه مشاهده کنند
  • امدادرسانی به حادثه دیدگان ۷ استان در اثر آبگرفتگی و سیل
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد
  • پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان
  • وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی ادامه دارد
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • آکسفورد موسسه تحت حمایت ایلان ماسک را تعطیل کرد
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشأت گرفته از ایمان الهی است
  • نواختن زنگ سلامت در گناباد