Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-16@08:18:41 GMT

افزایش قیت چای در بازار

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۵۱۴۳

بر اساس گزار ش مرکز آمار ایران چای یکی از کالاهایی است که در صدر گرانی کالاهای خوراکی در سال ۹۸ قرار گرفته است. کارشناسان دلیل اصلی این افزایش قیمت را تغییر تخصیص ارز از ترجیحی به نیمایی می‌دانند که موجب شده به طور مستقیم قیمت چای تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز در با بازار آزاد قرار گیرد. ناطقان: مرکز آمار ایران جزییات تغییرات قیمت ۱۲ گروه اصلی کالایی و مصرفی خانوار در سال ۹۸ را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین افزایش متوسط قیمت‌ها در سال گذشته نسبت به متوسط قیمت سال ۹۷ در اقلام خوراکی مربوط به گروه چای، قهوه و انواع نوشیدنی‌ها، ماهی، گروه سبزیجات و گروه قند، شکر و شیرینی است.

اردیبهشت ماه امسال ارز دولتی چهار و ۲۰۰ تومانی واردات چای به همراه برخی دیگر از محصولات کشاورزی همچون حبوبات و کره حذف شد و همین مسئله سبب شد تا قیمت چای خارجی تا بیش از دو برابر گذشته افزایش یابد و به کیلویی حدود ۷۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان در انواع مختلف برسد.

کارشناسان حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی واردات چای خارجی را یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول وارداتی می‌دانند.

از جمله این کارشناسان، محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور، است.وی تاکید دارد که دلیل اصلی تغییر تخصیص ارز از ترجیحی به نیمایی است.

حسنی یادآور شد: در زمان حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید چای خارجی ارز نیمایی ۷ هزار تومان بود، در همان ابتدا شوک تغییر تخصیص ارز از ترجیحی به نیمایی بر بازار چای تاثیر خود را گذاشت و قیمت آن به ۲ برابر افزایش یافت.

وی افزود: با ادامه افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، نرخ آن بر نرخ ارز نیمایی تاثیر گذاشت و در پی آن قیمت کالاهای واردتی با راز نیمایی دستخش تغییر شد.

اما حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور، نظر دیگر دارد. وی معتقد است بیشتر از آنکه عامل تغییر تخصیص ارز ترجیحی به نیمایی بر قیمت چای تاثیر داشته باشد، ضعف دستگاه‌های نظارتی موجب گران‌فروشی چای خارجی شده است.

جهانساز یادآور شد: حذف ارز ترجیحی برای واردات چای در راستای حمایت از چایکاران داخلی و تقویت تولید داخلی بود، ضمن اینکه موجب جلوگیری از واردات چای بی‌کیفیت خارجی می‌شد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه بهبود در میزان و کیفیت تولید در امسال شاهد نوسانان کمتر قیمت چای باشیم.

به گفته جهانساز؛ پیش‌بینی می‌شود امسال تولید برگ سبز چای افزایش ۱۰ درصدی داشته باشد.

وی بهای برگ سبز چای بهاره دریافتی از کشاورزان را ۲۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد که تا کنون ۲۵ درصد آن پرداخت شده است.

گفتنی است در اواسط اردیبهشت ماه نرخ ارز برای چای وارداتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی دولتی به نرخ ارز نیمایی تغییر کرد.
منبع: ایرنا برچسب ها: چای ، بازار ، ناطقان ، قیمت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: چای بازار ناطقان قیمت تغییر تخصیص ارز واردات چای چای خارجی قیمت چای نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۵۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از بازار طلا و سکه تهران چه خبر؟

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایرنا از تخلیه نسبی تقاضا و هیجانات در بازار طلا و سکه خبر داد و افزود: از ابتدای سال میلادی افزایش حدود ۳۵۰ دلاری اونس جهانی طلا را شاهد بودیم و از ابتدای امسال (فروردین ۱۴۰۳) اونس جهانی رشد ۲۵۰ دلاری داشته است که بر قیمت طلا و سکه در بازار داخل تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه در پایان سال میلادی ۲۰۲۴ مراکز مالی جهانی قیمت اونس جهانی طلا و فتح ۲۵۰۰ دلاری را پیش‌بینی کردند، گفت: روز جمعه در معاملات جهانی شاهد افزایش نرخ اونس جهانی طلا و رکورد جدید ۲۴۰۰ دلار بودیم، البته اکنون کاهش نسبی داشته، اما زودتر از موعد وارد روند پیش‌بینی شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه بخش عمده افزایش قیمت سکه و طلا مربوط به تغییرات نرخ جهانی است، تصریح کرد: تنش‌های سیاسی در منطقه هم یکی از عوامل رشد نرخ ارز و طلا در بازار بود، اما باید توجه داشت عواملی که ماهیت اقتصادی ندارند دوام زیادی ندارند و قیمت‌ها به همان روال عادی بر می‌گردد.

این فعال صنف طلا و جواهر به مردم توصیه کرد: مردم در بازارهای التهابی صبوری کنند و در زمان ثبات بازار خریدشان را انجام دهند. عرضه سکه و حراج شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم می‌تواند نقش مهمی در کاهش نرخ و تخلیه حباب قیمت داشته باشد.

بذرافشان با اشاره به اینکه قیمت سکه امروز ۴۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۲۵ هزار تومان نسبت به روز گذشته ارزان‌تر شد، گفت: بازار امروز فضای بسیار آرام‌تری را نسبت به روزهای قبل خود تجربه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه پس از حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی تاثیری بر روند بازار نگذاشته است، تصریح کرد: متقاضیان زمانی اقدام به خرید کنند که التهابات بازار فروکش کرده باشد، در غیر این صورت متحمل ضرر و زیان مالی خواهند شد.

دیگر خبرها

  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • مسیریابی دلار با خروج احساسات
  • روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار
  • فوبیای وام مسکن
  • رمز تثبیت قیمت سکه در بازار
  • از بازار طلا و سکه تهران چه خبر؟
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت طلا در بازار امروز چند؟
  • چرا نتیجه رشد اقتصادی در سفره‌های مردم دیده نمی‌شود؟
  • دلار ۶۶ هزار تومان شد