Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@16:34:14 GMT

کمبود آب در پایتخت بسیار جدی است

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۶۱۹۳

ساعت24-قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا میزان مصرف آب در پایتخت افزایش یافته است تا جایی که حتی نگرانی برای تامین آب در زمان پیک نیز وجود دارد.

محمدرضا احمد نسب با اشاره به آخرین وضعیت منابع آبی در تهران، اظهار کرد: باتوجه به بارش‌های مناسبی که در این مدت در تهران شاهد بودیم،  وضعیت ذخیره منابع آبی مطلوب است اما به دلیل وجود ویروس کرونا، همچنان مصرف آب در پایتخت زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که در ماه‌های تیر و مرداد در تامین آب دچار مشکل شویم، تاکید کرد: ذخیره منابع آبی مناسب است اما ظرفیت کافی برای ازدیاد مصرف در زمان پیک وجود ندارد لذا تقاضا ما از مشترکان این است که نسبت به مدیریت مصرف حساس باشند.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: در حال حاضر میزان مصرف نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته و این در حالی است که رشد جمعیت در پایتخت با میزان مصرف همخوانی ندارد.

احمد نسب با تاکید بر این‌که باید مدیریت مصرف به طور جدی مورد توجه افراد قرار گیرد، تصریح کرد: تلاش ما تامین آب سالم و پایدار برای تمام مشترکان است اما در این شرایط نباید از اهمیت مدیریت مصرف غافل شد.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۶۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی

آفتاب‌‌نیوز :

ویتامین‌های گروه B شامل تیامین (۱B)، ریبوفلاوین (۲B)، نیاسین (۳B)، اسید پانتوتنیک (۵B)، پیریدوکسین (۶B)، بیوتین (۷B)، فولات (۹B) و ۱۲B است.

عملکرد ویتامین‌های گروه ب

ویتامین‌های گروه B نقش اساسی در فرآیند تبدیل غذا به انرژی دارند و از ضروری‌ترین ویتامین‌ها هستند که روزانه توسط منابع غذایی باید دریافت شوند.

خانواده ویتامین B برای سلامت مو، پوست، اعصاب، سلول‌های خونی و سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. 

مصرف رژیم غذایی غنی از ویتامین‌های گروه B می‌تواند خطر ابتلا یا پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد، زیرا این ویتامین‌ها با تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی که برای عملکرد مغز و تنظیم خلق و خوی ضروری هستند، به داشتن یک سیستم عصبی سالم کمک می‌کنند.

-ویتامین B۲ یا ریبو فلاوین محل ذخیره عمده‌ای در بدن ندارد و برای متابولیسم قندها، اسید‌های آمینه و چربی‌ها ضروری است. این ویتامین همچنین عاملی برای شادابی پوست و جوان ماندن آن به حساب می‌آید.

-ویتامین B۵ در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و موارد کمبود بالینی آن نادر است.

-ویتامین‌های ۶B و ۱۲B برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم هستند، زیرا به تنظیم سطح هموسیستئین و تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند.

-ویتامین ۱۲B برای سلامت پوست و ناخن بسیار مهم است. این ویتامین همچنین برای تولید سلول‌های قرمز خون و حفظ عملکرد عصبی ضروری است در نتیجه میزان کافی این ویتامین از کم‌خونی پیشگیری می‌کند.

این ویتامین همچنین در تولید سروتونین، دوپامین و گلوتامین در سلول‌های عصبی نقش دارد.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که حتی افراد مسن با مصرف پایین این ویتامین می‌توانند عملکرد ضعیف حافظه خود را بهبود ببخشند.

منابع غذایی حاوی ویتامین‌های گروه ب

-شما می‌توانید این ویتامین‌ها را از طریق جگر، غلات، گوشت، سبزیجات تازه، سبوس غلات، لبنیات و ... دریافت کنید.

-غلات کامل از جمله برنج قهوه‌ای، بلغور، جو دوسر، جوانه گندم و نان‌های سبوس‌دار سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین‌های گروه B هستند.

-مجموعه ترکیبات موجود در غلات کامل به مغز برای عملکرد بهتر کمک می‌کند و مصرف آن‌ها جهت پیشگیری از ابتلا به آلزایمر توصیه می‌شود.

-از طریق مصرف ماهی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و محصولات لبنی و مکمل‌ها، ویتامین ۱۲B دریافت کنید.

عوامل موثر بر سطوح ویتامین ب

برخی از عوامل می‌تواند بر سطوح ویتامین B در بدن تأثیر بگذارند. 

-افزایش سطح استرس می‌تواند برخی از ویتامین‌های B، به ویژه ویتامین ۶ B را کاهش دهد. از طرفی رژیم‌های غذایی با مقادیر کم ویتامین B می‌تواند منجر به افزایش سطح استرس و خلق و خوی ضعیف شود. 

-مصرف الکل می‌تواند جذب چندین ویتامین B را مهار کند.

کمبود ویتامین‌های گروه ب

به طور کلی در صورت کمبود این ویتامین‌ها، بدن ما قادر به سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها نخواهد بود.

-تحقیقات نشان می‌دهد سطوح پایین ویتامین B با پرخوابی مرتبط است.

-کمبود ویتامین‌های گروه B بر سلامت مو اثرگذار است. 

-در صورت کمبود ریبوفلاوین (۲B) فرد دچار کم خونی و اختلالات پوستی، التهاب زبان و دهان و حلق، زخم گوشه لب و نیز قرمزی و حساسیت چشم می‌شود. کمبود ریبوفلاوین در افراد الکلی، افراد مسن، دیابتی و سندروم روده‌ی تحریک پذیر رخ می‌دهد.

-کمبود بیوتین (۷B)، با درماتیت (التهاب پوستی)، ریزش مو و طاسی ارتباط دارد. 

-در صورت کمبود شدید نیاسین (۳B)، فرد دچار بیماری پلاگر می‌شود. ورم‌ها، زخم‌های پوستی و ریزش مو از عوارض اصلی این بیماری محسوب می‌شود.

-کمبود ویتامین ۹B می‌تواند موجب اختلال در ساخت کلاژن موجود در پوست و مو شود. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین بدن انسان است. اسیدفولیک با انتقال گروه متیل در ساخت اسیدآمینه‌های گوگرددار در ساختار کلاژن نقش دارد.

- کمبود ۱۲B می‌تواند سبب سفیدی مو شده و مصرف کافی این ویتامین می‌تواند سبب مشکی شدن مو‌های سفید ناشی از کمبود کوبالامین شود. همچنین کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود. 

-با توجه به نقش پیریدوکسین در تولید سروتونین و نور اپی نفرین در سیستم عصبی، کمبود ویتامین ۶B نیز می‌تواند سبب افسردگی شود. سطح سرمی این ویتامین در افراد افسرده و مضطرب کمتر از افراد سالم است.

آیا به مکمل ویتامین ب نیاز داریم؟

مکمل‌های ویتامین‌های گروه ب در داروخانه‌ها موجود است. ویتامین ب کمپلکس که ترکیبی از ویتامین‌های گروه ب است به شکل خوراکی و تزریقی موجود است. سایر ویتامین‌های گروه ب نیز به صورت مجزا و به شکل مکمل موجود است.

یکی از مکمل‌های تزریقی محبوب بین مردم نوروبیون است که ترکیبی از ۱B، ۶B و ۱۲B است. این مکمل معمولا بدون تجویز پزشک توسط افراد استفاده می‌شود در صورتی که مصرف خودسرانه و زیاد آن قطعا مضر است. 

برای مصرف مکمل این ویتامین‌ها باید به پزشک یا داروساز مراجعه کرد، زیرا هر کدام از ویتامین‌های این خانواده یک میزان توصیه شده روزانه دارند و مصرف خودسرانه برخی از این مکمل‌ها ممکن است سطح ویتامین را بیشتر از حد نیاز بالا برده و به سلامتی فرد آسیب وارد کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • راهکار فرانسه برای کمبود پلیس در المپیک پاریس
  • مخالفت مجلس با ارجاع گزارش کمبود دارو به قوه قضائیه
  • مخالفت مجلس با ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضائیه
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه
  • تامین آب آشامیدنی برای روستای آزاد ده تاکستان
  • انباشت پسماند در حاشیه رودها و شهرها زیبنده استان تهران نیست
  • ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی