Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، غلامرضا منتظری گفت: آتش سوزی که در دهرود دشتستان جمعه آغاز شده بود، صبح سه‌شنبه به طور کامل مهار شد و سطح خسارت دیده از این حادثه با توجه به تصاویر ماهواره‌ای و پایش محیطی، ۵۴۰ هکتار تخمین زده شده است.

منتظری ادامه داد: ۶۰ هکتار از این میزان مربوط به درختانی مانند بنه، بادام و انجیر کوهی بوده است که به این ترتیب می‌توان گفت گونه‌های درختی آسیب کمتری دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: مابقی پوشش گیاهی که آسیب دیده‌اند، گیاهان علوفه‌ای بودند که به علت بارش‌های مناسب سال آبی کنونی، پوشش متراکمی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر به حادثه آتش سوزی در منطقه خاییز تنگستان هم اشاره کرد و گفت: این حادثه بعد ازظهر دوشنبه رخ داد و موضوع مشترک میان هر دو منطقه، سخت گذر بودن محل آتش‌سوزی بود که انتقال تجهیزات و مهار آتش را دشوار کرده بود.

منتظری عنوان کرد: شرایط جغرافیایی، وزش باد شدید، هوای گرم و پوشش گیاهان علوفه‌ای که با وجود باران‌های مطلوب متراکم شده بودند، باعث شد آتش به سرعت گسترده شود.

وی تاکید کرد: در سال‌هایی که بارش مطلوب است و گیاهان تراکم بیشتری دارند، این خطر وجود دارد که با کمترین جرقه، آتش دامنه گسترده‌تری پیدا کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: برای مهار آتش در دشت‌ها آتش بُر ایجاد شده، اما مناطقی که طی این چند روز دچار حادثه شدند همه کوهستانی بودند و نمی‌توان برای آنها آتش بر ایجاد کرد.

منتظری افزود: یگان حفاظت منابع طبیعی، تجهیزات لازم برای مهار آتش نقاط مرتفع و شیب‌های صخره‌ای در اختیار دارند.

وی همچنین از مردم که در مهار حوادث پیش آمده تلاش کردند، تشکر کرد و از آنان و بهره‌برداران مراتع خواست از این ثروت ملی به خوبی نگهداری کنند و با پرهیز از روشن و رها کردن آتش در طبیعت و استفاده از اشیایی که ممکن است باعث آتش سوزی شوند، از ایجاد حادثه برای طبیعت پیشگیری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر شرایط محیطی مناطق حادثه دیده را عامل مهمی در طولانی شدن زمان مهار آتش عنوان کرد و درباره اعزام نشدن بالگرد آب‌پاش گفت: طبق قانون، مهار آتش در مراتع به عهده سازمان مراتع و جنگل‌داری است و طبق تفاهم‌نامه، وزارت دفاع و سازمان نیرو‌های مسلح در زمان حوادث، بالگرد در اختیار این سازمان قرار می‌دهند.

جهانگیری افزود: از روزی که آتش سوزی در منطقه دهرود دشتستان رخ داد، موضوع حضور بالگرد را پیگیری کردیم در حالی که همزمان با ما، استان‌های همسایه نیز گرفتار همین حادثه بودند.

وی ادامه داد: هماهنگی لازم انجام شد و قرار بود دوشنبه یک فروند بالگرد از استان فارس اعزام شود که بنا به مشکلاتی نیامد، پس از آن قرار شد سه‌شنبه بالگرد از تهران بیاید که با وجود هماهنگی لازم این امر محقق نشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر تاکید کرد: با توجه به کمبود تعداد بالگرد‌های آب‌پاش در کشور، بیشتر استان‌ها چنین تجهیزی را در اختیار ندارند و تنها برخی استان‌های خاص با توجه به وسعت جنگلی، بالگرد در اختیار دارند.

دهقانی در همین حال تاکید کرد: طبق قانون، بر اساس درخواست از استان‌های همجوار، باید بالگرد در مواقع حوادث به این استان‌ها اعزام شود.

وی همچنین خطای انسانی را در ایجاد آتش‌سوزی موثر دانست و گفت: سهل انگاری کسانی که در طبیعت حضور می‌یابند، باعث ایجاد و گسترش آتش شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آتش سوزی استان بوشهر ثروت ماهواره منابع طبیعی منابع طبیعی استان بوشهر مهار آتش آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۷۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع اولین فقره آتش سوزی جنگلی در مازندران

عبداله شمس رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس در گفت و گو با خبرنگار مهر با تأیید وقوع یک فقره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی منطقه نوکرس مرزن آباد اظهار کرد: این حریق بعدازظهر امروز رخ داد و نیروهای منابع طبیعی و مردمی برای اطفای آن اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه ترافیک جاده کندوان سبب زمان بر شدن اعزام نیروها به منطقه شده است، افزود: این آتش سوزی از نوع سطحی بوده است.

وی وزش باد را سبب سرایت حریق اعلام کرد و گفت: عملیات اطفا در دست اقدام است.

دیگر خبرها

  • علت آتش‌سوزی منابع طبیعی راین چه بود؟
  • مهار آتش در کارگاه شیرینی پزی
  • ۹ فوتی در تصادف و آتش‌سوزی ۲ پژو و یک سوناتا
  • مهارآتش سوزی عرصه های منابع طبیعی در راین کرمان
  • آتش سوزی در بیش از یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی راین
  • بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین در آتش سوخت
  • آتش در بازارچه صیقلان رشت مهار شد
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • آتش سوزی جنگل‌های مرزن آباد چالوس مهار شد
  • وقوع اولین فقره آتش سوزی جنگلی در مازندران