Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان به تشریح اقدامات ثبت تاریخ شفاهی کرونا توسط دبیرخانه تاریخ شفاهی هنر واحد فرشچیان پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در روایت جهاد مقابله با کرونا همانند آنچه شهید آوینی نسبت به دفاع مقدس انجام داده‌اند، شیوه‌نامه اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان در تاریخ 1398/09/24 از سوی دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این شیوه‌نامه به پژوهش در آراء، آثار و تجربیات هنرمندان و هنرهای اسلامی-ایرانی و مستندسازی و تجلیل از آثار هنری و با توجه به اهمیت و ضرورت ثبت و تدوین «تاریخ شفاهی» در محورهای هنرهای اسلامی-ایرانی، هنرهای مردمی، وقایع‌نگاری و خاطره‌نگاری اشاره شده است.

همچنین از سوی دکتر طهرانچی به دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان مأموریت داده شده است که نسبت به ثبت تاریخ شفاهی دانشگاه به‌ویژه در محورهای هنرهای اسلامی-ایرانی، هنرهای مردمی، وقایع‌نگاری و خاطره‌نگاری و تشکیل دبیرخانه دائمی اقدام کند.

برای جویا شدن از مستندنگاری کرونا و ثبت تاریخ شفاهی با بهمن نامورمطلق، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان به گفتگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

بیشتر بخوانید:

مأموریت روایت جهاد مقابله با کرونا به واحد فرشچیان/ ثبت تاریخ شفاهی دانشگاه از هنرهای مردمی تا وقایع نگاری

آنا: فلسفه ثبت تاریخ شفاهی چیست؟

نامورمطلق: برای اجرایی کردن ثبت تاریخ شفاهی کرونا، شعاری در فعالیت‌های خود لحاظ کرده‌ایم که وقتی رویدادی نوشته نشود، در واقع اتفاق نیفتاده است. یعنی چیزی که ثبت و نوشته نشود، اتفاق افتادن و نیفتادن آن یکی است. در طول تاریخ لحظات، روزها، ماه‌ها و رویدادهای ویژه‌‌ای داریم که بعضی از آن‌ها خوب و بعضی‌ دیگر خوب نیستند، بعضی از آن‌ها شادی‌آور و برخی از آن‌ها اندوه‌آور هستند.

بنابراین این روزها و حوادث متفاوت، هویت آن دوره به‌حساب می‌آیند و نحوه مواجهه مردم با آن رویداد، تأثیری که آن رویداد گذاشته و تجربه‌ای که جامعه کسب کرده در آن رویداد، به‌نوعی سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی ایران هستند و به همین جهت حالا چه تلخ باشند چه شیرین، می‌تواند برای آینده‌ها ثبت شود، مورد استفاده قرار بگیرد و آیندگان از دستاورد آن تجربیات استفاده کنند. البته یکی از اشکالات جامعه ایرانی این است که جامعه‌ای نوشتاری نیست و وقایع و اتفاقات را ثبت نمی‌کند.

آنا: چرا یک جامعه باید تاریخ خود را ثبت کند؟

نامورمطلق: اگر جامعه‌ای تاریخ خود را ثبت نکند، دچار دور باطل شده است و یک اتفاق را شاید بیش از 10 بار در طول تاریخ تکرار کند و باز هم تکرار می‌کند، چون ثبت نمی‌کند. در واقع ثبت کردن در یک فرهنگ به معنای به خاطر سپردن و نوشتن به معنای حافظه‌دار شدن و خاطره‌ شدن است؛ جامعه‌ای که حافظه و خاطرات خود را فراموش کند، دچار تکرار و بیهودگی می‌شود و مانند یک انسان که وقتی دچار آلزایمر شود، احساس بیهودگی کرده و کارهای خود را دائماً تکرار می‌کند.

فرد دارای بیماری فراموشی برای رسیدن به جایی، مرتب دور خود می‌چرخد و هیچ وقت هم به آنجا نمی‌رسد چراکه از یاد او می‌رود مسیر کجاست و اصلاً برای چه چیزی می‌خواسته حرکت کند و همه این‌ها از خاطر او می‌رود و فقط همین‌طور دور خود می‌چرخد. جامعه هم همین‌طور است. حالا کرونا و اتفاقات دیگری که در پیرامون آن اتفاق می‌افتد، تجربیاتی است که ایرانیان کسب می‌کنند. البته این تجربه را با خون دل کسب می‌کنیم.

برای اتفاقی مانند کرونا فقط بیش از 100 پزشک و پرستار را از دست داده‌ایم که اتفاق بزرگی است، اگر در یک سانحه هوایی بیش از 100 نفر پزشک و پرستار سقوط می‌کردند اتفاق بزرگ و تکان‌دهنده‌ای بود و بیشتر به چشم می‌آمد و همچنین مرگ چند هزار ایرانی عزیز سخت است و باید تجربیات آنان را در تاریخ ثبت کرد.

لزوم ثبت تاریخ شفاهی کرونا برای جلوگیری از تکرار هزینه در بیماری‌های بعدی

آنا: اگر تجربیات کرونا ثبت نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

نامورمطلق: اگر تجربیات این بیماری همه‌گیر را ثبت نکنیم، در سال‌های بعد وقتی بیماری دیگری بیاید، آن‌وقت مجبور هستیم که همین تجربه و هزینه‌ را تکرار کنیم اما اگر تاریخ را ثبت کنیم، می‌توانیم از این تجربه استفاده کنیم. مثلاً تجربه کرونا نشان داد که اگر در یک شهر بیماری‌ای شایع شود، باید سریع آنجا را قرنطینه کرد. بنابراین برای اینکه اشتباهات خود را تکرار نکنیم، باید تجربیات بیماری‌ها را ثبت کرد تا به یادگار بماند.

ثبت تاریخ شفاهی کرونا با زبان ادبیات و هنر توسط واحد فرشچیان

آنا: دانشگاه آزاد استاد فرشچیان در روایت هنری جهاد مقابله با کرونا چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد؟

نامورمطلق: طبق گفتگویی که با ریاست دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم، اعلام کردیم که واحد فرشچیان آمادگی ثبت بخش بزرگی از خاطرات کرونایی را دارد و می‌تواند خاطرات و رشادت‌های پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی را ثبت و ضبط کند که این موضوع با موافقت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی وارد فاز اجرایی شد.

تاکنون اقدامات خوبی توسط واحد فرشچیان در زمینه ثبت تاریخ شفاهی انجام شده است و ادامه‌دار خواهد بود. قصد داریم که خاطرات هنرمندان، کادر پزشکی و بیماران را با زبان ادبیات و هنر ثبت کنیم، در واقع پس از ثبت و ضبط تاریخ شفاهی، خلق هنری توسط هنرمندان صورت می‌گیرد.

اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که بیماری‌های بسیاری در ایران شیوع پیدا کرده اما یک فیلم برای بیماری های اپیدمی ساخته نشده است و باید در زمینه جهاد هنری شکل بگیرد. وقتی واحد فرشچیان اقدام به ثبت تاریخ شفاهی کرونا می‌کند، چند صباح دیگر کارگردان و تهیه‌کننده ها می‌توانند از مستندات این واحد استفاده کنند و فیلم و تئاتر تهیه کنند.

جزئیات اقدامات دبیرخانه ثبت تاریخ شفاهی هنر در واحد فرشچیان

آنا: دبیرخانه تاریخ شفاهی هنر و رویدادها در واحد فرشچیان چه اقداماتی می‌کند؟

نامورمطلق: دبیرخانه تاریخ شفاهی هنر و رویدادها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان اقدامات مختلفی انجام می‌دهد و بخش‌های گوناگونی دارد که یکی از آن، «خاطره‌سازی» است. در این بخش افراد به بیمارستان می‌روند و خاطرات بیماران و کادر پزشکی می‌نویسند تا به متن، کتاب و خلق اثر هنری تبدیل شود.

بخش دیگر دبیرخانه تاریخ شفاهی هنر، «خاطره‌یابی» نام دارد. در این بخش یک فراخوان عمومی توسط واحد فرشچیان داده می‌شود و خاطره‌هایی که مردم دارند، جمع‌آوری می‌شود. اما در بخش قبلی، چیزی که نیست را می‌خواهیم خلق کرده و خاطرات را به متن تبدیل کنیم.

برگزاری «وب‌یاد» در فضای مجازی سومین کاری است که در دبیرخانه تاریخ شفاهی هنر انجام می‌شود. در «وب‌یاد» قرار است که از راه دور، هنرمندان این کشور در هر جای ایران که باشند و با کادر پزشکی و بیماران به‌صورت مستقیم مرتبط بودند، خاطرات‌ خود را به‌صورت آنلاین تعریف کنند.

«خاطره‌کاوی» چهارمین وظیفه‌ای است که در واحد فرشچیان دنبال می‌شود. در این بخش خاطرات گرفته شده، تجزیه و تحلیل می‌شود. قصد نداریم که این دبیرخانه گسترده و پرجمعیت شود و از ظرفیت همین افرادی که در واحد فرشچیان کار می‌کنند و برخی از داوران در خارج از دانشگاه استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/۴۱۱۸/

منبع: آنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه استاد فرشچیان ثبت تاریخ شفاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان واحد فرشچیان بیماری ها جامعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۷۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق جهش تولید و رشد اقتصادی با جریان مستمر علم، فناوری و نوآوری

مهرداد نیک‌نامی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با توجه به شعار سال رهبری معظم، راه‌های مشارکت مردم در راستای جهش تولید را تشریح کرد و به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: جهش تولید با مشارکت مردم به معنای نقش‌دادن به آحاد جامعه در حکمرانی اقتصادی و جلوگیری از استثمار مردم، بهره گبری از انواع ظرفیت و توان مردم، خصوصی سازی و کاهش تصدی‌گری دولت در امور مختلف، تمرکززدایی، توسعه صنایع کوچک و متوسط، مردمی سازی اقتصاد و برطرف کردن موانع حضور و نقش‌آفرینی مردم در فرآیند تولید است.

دانشیار گروه ترویج کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، رسالت و ظرفیت‌های دانشگاه و دانشگاهیان در راستای تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید را یادآور شد و بیان کرد: اساساً یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در فرآیند تولید فناوری و یکی از کارکرد‌های مهم دانشگاه‌ها تولید علم است. در شرایطی که علم به عمل درآید، فناوری تولید می‌شود؛ بنابراین جریان مستمر علم، فناوری و نوآوری نقش مهم و کارسازی در جهش تولید و رشد اقتصادی خواهد داشت.

نیک‌نامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره بر شتاب علم و فناوری تأکید کرده‌اند، اضافه کرد: تعامل دانشگاه‌ها با بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات و تحلیل مسائل مشکلات و ارائه راهکار‌های علمی و کاربردی می‌تواند تسهیل و تسریع کننده جهش تولید باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار افزود: دانشگاه‌ها با ارائه کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در زمینه‌های کسب‌وکار‌های مختلف، ایجاد مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های جدید با تمرکز بر فناوری و نوآوری، توسعه همکاری با صنعت و جامعه با ارائه مشاوره‌های فنی و مدیریتی به کسب‌وکار‌ها برای بهبود عملکرد تولیدی، می‌توانند در تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید نقش مهمی داشته باشند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با توجه به بخشی از پیام نوروزی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان راه‌اندازی بستر‌های جدیدی مانند سکوی تولید، تضمین، تأمین و سکوی توزیع و لجستیک و سکو‌هایی در حوزه صنایع خلاق و عرصه‌های تربیتی، ظرفیت‌های واحد دانشگاهی گرمسار را در این راستا برشمرد و به آنا گفت: واحد گرمسار در عرصه آموزش‌های مهارتی و نیز صنایع خلاق گام‌هایی را برداشته است.

 نیک‌نامی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی شهرستان گرمسار با مشارکت دانشجویان، مدارس و ادارات به منظور معرفی توانمندی‌های مردمی در حوزه صنایع خلاق یکی از نخستین اقدامات بوده که به دلیل اهمیت و جایگاه آن، حمایت از توسعه صنایع خلاق در سال جدید مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

احسان عربی مفرد

دیگر خبرها

  • جذب هسته‌های فناور جدید در دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه
  • بیان بیماری‌های روحی و روانی حاصل تجربه ۱۴ هزار ساعت مشاوره
  • تشریح بیماری‌های روحی و روانی حاصل تجربه ۱۴ هزار ساعت مشاوره 
  • روحانیت باید خود را متناسب با زمان به‌روز کند
  • گرگیعان ریشه در تاریخ شفاهی مسلمانان دارد
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • تحقق جهش تولید و رشد اقتصادی با جریان مستمر علم، فناوری و نوآوری
  • استارت اوسمار و شاگردانش برای قهرمانی/ پرسپولیس به دنبال تکرار خاطرات شیرین
  • هوش مصنوعی بیماری‌های ریه را شناسایی می‌کند/ ردیابی کرونا به روش تشخیص چهره