Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: ایالات متحده آمریکا طی هفته‌های اخیر تحرکات جدیدی را در سوریه آغاز کرده است؛ تحرکاتی که البته با اظهارنظرهای پیشین رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تلاش برای خروج از خاک سوریه در تعارض آشکار است.

در همین ارتباط، نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا ۳ سکوی سامانه موشکی پاتریوت را در یکی از پایگاه‌های آمریکا در اطراف میدان نفتی «کونکیو» واقع در حومه دیرالزور سوریه مستقر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع آگاه اعلام کردند که سامانه‌های مذکور در دومین پایگاه بزرگ آمریکا در دیرالزور مستقر شده اند. افزون بر آنچه که گفته شد، نیروهای ائتلاف آمریکایی قصد دارند سکوهای دیگری در مواضع مختلف حومه دیرالزور مستقر سازند.

منابع آگاه پیشتر اعلام کرده بودند که آمریکایی‌ها قصد دارند پایگاه خود در میدان نفتی العمر در شرق دیرالزور را گسترش دهند این تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا در حالی است که پیش از این منابع آگاه اعلام کرده بودند که ائتلاف بین المللی قصد دارد پایگاه خود در میدان نفتی العمر واقع در شرق دیرالزور را گسترش بدهد. علیرغم این که این اقدامات دولتمردان ایالات متحده آمریکا در سوریه نقض قوانین بین المللی و همچنین نقض فاحش قانون حفظ حاکمیت کشورهای مستقل محسوب می‌شود، اما جامعه جهانی در قبال آن سکوت پیشه کرده است و واشنگتن نیز بدون هیچ مانعی به تحرکات خود ادامه می‌دهد.

از تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا در سوریه اینگونه پیداست که آمریکایی‌ها به دنبال تقویت حضور غیرقانونی خود در مناطق نفت‌خیز محور شرقی سوریه از جمله دیرالزور هستند. پیشتر نیز حدود ۷ ماه پیش آمریکایی‌ها ۲ پایگاه جدید در شرق سوریه و در نزدیکی دیرالزور تأسیس کردند و هدف از این اقدام را تأمین امنیت میادین نفتی واقع در محور شرقی عنوان کردند!

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در همین ارتباط مدعی شده بود: «آمریکا مواضع خود در شرق سوریه را برای حفاظت از میادین نفتی این کشور تقویت می‌کند». رفته رفته نیت آمریکایی‌ها از تلاش برای بسط هیمنه و تسلط خود بر میادین نفتی واقع در شرق سوریه و مناطق کُردنشین نظیر حسکه آشکار شد تا جایی که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در سخنانی گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که درآمدهای حاصل از میادین نفتی سوریه به دست دولت این کشور نمی‌افتد»!

حضور نظامی غیرقانونی آمریکا در میدان نفتی سوریه

ابعاد غارتگری و راهزنی نفتی ایالات متحده آمریکا در سوریه زمانی بیش از پیش آشکار شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور صراحتاً به این مسأله اذعان کرد. وی در اوایل آبان ماه گذشته در سخنانی اذعان کرد: «ما نفت سوریه را نگه می‌داریم و به یاد بیاورید که ماهانه ۴۵ میلیون دلار، پول‌آوری دارد».

بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که ایالات متحده آمریکا تداوم مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه را تنها دستاویزی برای چنگ انداختن بر میادین نفتی در سوریه به ویژه در محور شرقی و مناطق محل استقرار نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه، قرار داده است. آمریکایی‌ها از این رهگذر تلاش می‌کنند تا اندکی از خسارت‌های وارد شده به خود در عرصه اقتصادی در سایه شیوع ویروس کرونا را جبران سازند.

تمامی تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا در سوریه و به ویژه در شرق این کشور در حالی است که واشنگتن پیشتر از خروج تدریجی خود از این کشور خبر داده بود. اما نه تنها این اتفاق رخ آمریکا برای بسط سیطره خود با چاه‌های نفتی سوریه شماری از نظامیان خود را از عراق به این کشور اعزام کرد نداد، بلکه چندی پیش به دستور دونالد ترامپ، تعدادی نه چندان اندک از نظامیان تروریست آمریکایی از عراق به سوریه منتقل شدند. کما اینکه پیشتر وزارت دفاع روسیه از اعزام ۱۳ کاروان نظامی شامل ۳۰۰ کامیون حامل سلاح و تجهیزات توسط آمریکا از عراق به شرق سوریه، خبر داده بود.

رسانه‌های روسی نیز در همین راستا تأکید کردند: «با وجود ادعای آمریکا در زمینه خروج تدریجی نیروهایش از سوریه، این کشور به تازگی کاروانی از خودروهای زرهی خود را از عراق به استان نفت خیز الحسکه در شمال شرقی سوریه اعزام کرده است». در همین حال، وزارت دفاع روسیه نیز سرقت نفتی آمریکا در شرق سوریه را به شدت محکوم کرد و خواستار توقف آن شد.

واقعیت آن است که آمریکایی‌ها از رهگذر تلاش‌های اخیر خود در شرق سوریه به دنبال تسلط بر شاهراه نفتی این محور هستند. این شاهراه نفتی، مناطق نفتی و گازی شمال حسکه را به حومه شرقی و جنوبی این استان تا حومه دیرالزور متصل می‌کند. آمریکایی‌ها به دنبال تسلط بر همین شاهراه نفتی شرق سوریه هستند تا از طریق آن بخشی از بحران‌ها و معضلات اقتصادی خود را سامان بخشند.

میدان نفتی «العمر» در دیرالزور سوریه

افزون بر تمامی آنچه که گفته شد، نمی‌توان تحرکات نفتی ایالات متحده آمریکا در شرق سوریه و تلاش آن برای راهزنی نفتی در این محور را بی ارتباط با جنگ نفتی اخیر آن با عربستان سعودی دانست. واشنگتن تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهد که در جنگ نفتی کنونی با عربستان شکست بخورد و از همین روی، غارت ثروت نفت سوریه را در رأس اولویت‌های خود قرار داده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که شیوع ویروس کرونا در جهان و آمریکا موجب کاهش تاریخی تقاضا برای خریداری این کالای ارزشمند شد. بدین‌ترتیب، گسترده‌تر شدن هرچه بیشتر بحران کرونا در جهان موجب شد تا برای اولین بار بهای نفت آمریکا منفی شود. این مسأله آمریکایی‌ها را با بحران شدیدی مواجه ساخته است، به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی سخن گفتن از فروپاشی اقتصاد آمریکا را آغاز کرده‌اند.

آمریکا با غارت نفت سوریه تلاش می‌کند در «جنگ نفتی» خود با عربستان، بر ریاض غلبه کند به دنبال تبعات جبران‌ناپذیر بحران کرونا بر نفت آمریکا، عربستان سعودی با سکان‌داری «محمد بن‌سلمان» پروژه تصاحب جایگاه واشنگتن در بازار جهانی نفت را کلید زد. سعودی‌ها به همین منظور با کاهش تولید نفت خود مخالفت کردند تا موجی از اعتراضات در محافل آمریکایی به سمت آن‌ها روانه شود. مقامات آمریکایی معتقدند که سعودی‌ها با این اقدام خود عملاً ضربه مهلکی را بر پیکره ائتلاف دوجانبه ریاض واشنگتن وارد کرده‌اند.

لذا کاهش بهای نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در نتیجه «مسابقه نفتی» ریاض با واشنگتن، موجب شد تا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا پیام تهدیدآمیزی را در همین زمینه برای محمد بن سلمان ارسال کند. ترامپ در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین‌ماه) خطاب به محمد بن سلمان اعلام کرد که در صورت عدم کاهش تولید نفت توسط عربستان سعودی، وی نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج می‌کند. ترامپ درهمین ارتباط خطاب به بن‌سلمان تأکید کرد: «اگر تولید نفت را کاهش ندهید، ناگزیر به خارج کردن نیروهای آمریکایی از عربستان هستیم».

بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که راهزنی نفتی آمریکایی‌ها در سوریه با جنگ نفتی واشنگتن با ریاض ارتباط مستقیم دارد و آمریکایی‌ها از این رهگذر تلاش می‌کنند تا مانع از تصاحب جایگاه خود در بازار جهانی نفت توسط مقامات ریاض شوند.

کد خبر 4935328

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا سوریه روسیه عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا رژیم صهیونیستی عراق عربستان سعودی ایران روسیه فلسطین سوریه شیوع کرونا لیبی افغانستان دونالد ترامپ ونزوئلا ایالات متحده آمریکا در سوریه آمریکایی ها شرق سوریه میادین نفتی راهزنی نفتی تحرکات جدید میدان نفتی رئیس جمهور بن سلمان جنگ نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۷۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند

دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریمها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

بلافاصله پس از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به خاطر حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا بایدن را متهم به شکست در اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران کرده و اعلام کردند تحریم‌ها علیه این کشور باید تشدید شود.

استیو اسکالیس از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا گفت: دولت این کشور فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و باعث درآمدزایی ایران  جهت فعالیت‌های این کشور شده است.

فشار سیاسی برای تنبیه کردن ایران تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت آمریکا شده است. آمریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌های در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شود؟

واشنگتن ماه‌هاست اعلام می‌کند اصلی‌ترین هدف آن ممانعت از تبدیل شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک جنگ منطقه‌ای و در حاشیه نگه داشتن تهران است.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز دوشنبه لایحه‌ای وضع کرد با عنوان قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین. طبق این لایحه تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله موسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود. بدین ترتیب هیچ موسسه مالی در آمریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند.

البته وضعیت این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد مشخص نیست. دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است.

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای عقیده دارند دولت بایدن اقدام قابل توجهی جهت تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد.

اسکات مدل، رئیس گروه راپیدان انرژی عقیده دارد حتی اگر این لایحه تصویب شود، دولت بایدن تلاش معناداری برای اجرای تحریم‌های فعلی یا اعمال تحریم‌های جدید جهت محدود کردن صادرات نفت ایران نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در 2018 پس از خارج شدن از قرارداد هسته ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت این کشور وضع کرد و دولت بایدن تلاش کرد با تحریم شرکت‌هایی در چین، امارات و مناطق دیگر مانع دور زدن این تحریم‌ها شود.

با وجود این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی به 1.6 تا 1.8 میلیون بشکه در روز رسیده باشد که نزدیک به 2 میلیون بشکه صادر شده قبل از اعمال تحریم‌هاست.

یکی از دلایل مخالفت بایدن برای محدود کردن صادرات نفت ایران تاثیر احتمالی آن بر قیمت بنزین است. قیمت نفت و در نهایت قیمت بنزین یک عامل حیاتی در آستانه انتخابات آمریکاست. 

تشدید تحریم‌ها علیه ایران همچنین رابطه بین آمریکا و چین را خراب می‌کند. تقریبا تمام نفتی که از سوی ایران وارد چین می‌شود با مبدا مالزی یا سایر کشورهای خاورمیانه ثبت شده و توسط ناوگانی از نفتکش‌های قدیمی‌تر که فرستنده‌های خود را هنگام بارگیری در بنادر ایران خاموش می‌کنند، منتقل می‌شود.

اطلاعات ردیابی نفتکش‌های شرکت ورتکسا نشان می‌دهد چین 55.6 میلیون تن معادل 1.11 میلیون بشکه در روز نفت ایران را در سال گذشته میلادی خریداری کرده است. این رقم معادل 90 درصد از صادرات نفت ایران و 10 درصد از واردات نفت چین است.

انتهای پیام/26

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا
  • فرود مشکوک بالگرد‌های آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • انتقاد اردوغان از آمریکا
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • ۳ ادعا درباره واکنش احتمالی اسرائیل به حمله ایران
  • ۳ ادعا درباره واکنش احتمالی اسرائیل به حمله سپاه
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه