Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایط فعلی، راهبردی غیر از اجرای صحیح و کامل فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد و این راهبرد نه فقط در ایران بلکه تمام کشورها طبق نظر سازمان بهداشت جهانی باید فاصله‌گذاری را مدنظر قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، سه ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و این مدت همراه با آزمون و خطاهایی طی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم، کادر درمان، خیران و مسئولان به عرصه آمدند تا در هر کدام نقشی در کاهش یا پیشگیری از ابتلا به این ویروس داشته باشند.

 داراب که پیش از این جز شهرهایی با وضعیت سفید معرفی شده بود طی سه روز گذشته با  15 مورد مبتلا، بحرانی‌ترین روزهای کرونایی خود را سپری می‌کند. اینک  70 بیمار مبتلای قطعی به کرونا در این شهرستان وجود دارند که این وضعیت ضرورت توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت توصیه‌ها و هشدارها را بیش از پیش نمایان می‌کند.

پس از بازگشایی برخی از اماکن عمومی، عده‌ای به تصور اینکه دیگر خطری وجود ندارد، آزادانه رفتار کرده و محدودیتی در تردد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی قائل نمی‌شوند حال آنکه همین بی‌توجهی تبعات گسترده‌ای به دنبال دارد.

با افزایش سفرها به ویژه سفرهای درون استانی میران ابتلا نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته و هشدارهای مکرر پزشکان را به دنبال داشته است.

طبیعی است که اعمال محدودیت شدید در طولانی‌مدت اثربخش نخواهد بود و روند طبیعی کار و زندگی مردم را مختل می‎کند اما می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمن‌سازی محیط عمومی به کاهش خسارات در این حیطه کمک کرد.

همچنین اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی توسط کارشناسان و متخصصان می‌تواند مردم را در نحوه همزیستی و سازگاری با این ویروس یاری رساند. به همین منظور با یکی از اعضا ستاد مقابله با بحران کرونا که از ابتدای شیوع این بیماری در عرصه درمان و اطلاع‌رسانی تلاش بی‌وقفه‌ای داشته، گفتگو کردیم.   

عضو ستاد مقابله با کرونا در داراب و زرین دشت گفت: منطقه‌بندی شهرهای مختلف و در نظر گرفتن وضعیت سفید برای برخی از شهرستانها به این معنی نیست که بحران کرونا پایان یافته است.

وحید عوض زاده در گفتگو با خبرنگار فارس در داراب ادامه داد: اعلام وضعیت سفید برای برخی از شهرستانها براساس یک نمودار اپیدمیولوژیکی است که برای مردم ترسیم شده و به این معنی نیست که خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا از بین رفته است.

وی بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که در شرایط فعلی، راهبردی غیر از اجرای صحیح و کامل فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد و این راهبرد نه فقط در ایران بلکه تمام کشورها طبق نظر سازمان بهداشت جهانی باید فاصله‌گذاری را مدنظر قرار دهند.

عوض زاده بابیان اینکه قرنطینه کردن با لول بالا در سطوح یک تا چهار تعریف می‌شود و از این سطوح، فاصله‌گذاری اجتماعی سطح سه به شمار می‌آید، افزود: قرنطینه خانگی، کاهش رفت و آمد و تردد در معابر که موقعیتی شبیه حکومت نظامی ایجاد می‌کند، در سطح ۴ قرنطینه قرار دارد که اگر در برهه‌ای از زمان به طور دقیق و ویژه در کشورمان اجرا میشد، اثرات بهتری داشت اما در حال حاضر، دوره طلایی قرنطینه پایان یافته و اجرای آن دیگر اثر ندارد بنابراین فاصله‌گذاری اجتماعی بهترین راهکار تلقی می‌‍شود.

این متخصص بیماریهای عفونی با ارائه تعریف دقیقی از فاصله‌گذاری اجتماعی خاطرنشان کرد: معنای اصلی فاصله‌گذاری اجتماعی این است که  کارهای روزمره مردم انجام شود اما هنگام تردد اولویت‌ها و ضرورت‌ها در نظر گرفته شود بنابراین موقع خروج از منزل باید به این موضوع توجه داشت که این کار، ریسک قرارگیری در معرض خطر را دارد.

فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان نگرشی عمومی تقویت شود

وی اظهار داشت: درچنین شرایطی کار و زندگی تعطیل نیست اما افراد باید برای واجب‌ترین، ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین امور از منزل خارج شوند و به این نکته توجه شود که کدام کار را می‌توان غیرحضوری و از طریق پایگاه‌های اینترنتی انجام داد.

 عوض زاده خاطرنشان کرد: در اماکن عمومی، افراد برای اطمینان حداقل یک‌ونیم تا دو متر فاصله خود با دیگران را حفظ کنند و ضرورت استفاده از ماسک و دستکش را در نظر داشته باشند همچنین افرادی که علائم بیماری عفونی دارند از منزل بیرون نیایند و در نهایت این نگرش عمومی تقویت شود که بهترین و ایده‌آل‌ترین روش ممکن همین فاصله‌گذاری است.

عضو ستاد مقابله با کرونا در داراب و زرین دشت بیان کرد: استفاده از ماسک در فضای باز به شرط رعایت فاصله فیزیکی ضرورت جدی ندارد اما در فضای بسته حتماً باید از ماسک استفاده شود البته در این زمینه اظهاراتی ضد و نقیض وجود دارد.

وی با اشاره به نقش تحلیل و اطلاع‌رسانی پیرامون موج دوم کرونا، تاکید کرد: با توجه به اینکه از ابتدای شیوع بیماری نوع اطلاع‌رسانی در سطح کلان وضعیت مساعدی نداشت در حال حاضر اطلاع‌رسانی صحیح در ارتقا فرهنگ عمومی و توجیه مردم نقش موثری دارد.

عوض زاده اضافه کرد: همچنین پیش‌بینی پیک دوم و سوم کرونا نیز وجود دارد و در فصل پاییز با ترکیب آنفولانزا و کرونا، ممکن است شرایط ویژه‌ای ایجاد شود که با این روند؛ کرونا به یک بیماری بومی و ماندگار تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: از بین رفتن ویروس، ارتباطی با دمای هوا و اقلیم محیط ندارد و با توجه به وضعیت کنونی استان خوزستان که جز مناطق پرخطر در زمینه شیوع کرونا بوده، این قضیه ملموس و قابل مشاهده است.

تنها امید جوامع علمی دستیابی به واکسن کرونا است

 این پزشک دارابی راه برون‌رفت از اپیدمی کرونا، کاهش تبعات و میزان کشندگی آن را را کشف و تولید واکسن دانست و افزود: تنها امید جوامع علمی این است که واکسن کرونا تولید شود و همه افراد در گروه‌های سنی مختلف به وسیله واکسن از ابتلا به کرونا در امان باشند که روند تولید آن از ۱۸ ماه تا ۲ سال به طول می‌انجامد.

عوض زاده با اشاره به مدل ارائه آمار مبتلایان کرونا در پروسه تشخیص و درمان بیماری گفت: آمار مبتلایان براساس منابع علمی و نظر متخصصان حوزه عفونی ارائه می‌شود و بررسی حتی یک درصد خطای مثبت یا منفی در تشخیص اهمیت دارد.

 وی ادامه داد: در روند تشخیص می‌توان با اجرای تاکتیک‌هایی دقت را ارتقا داد که در این زمینه قدرت دستگاه‌ها، تجهیزات، ضریب اطمینان همچنین بررسی زنجیره‌انتقال مورد نظر متخصصان است.

این متخصص بیماریهای عفونی اظهار داشت: تشخیص هیچ بیماری عفونی یا غیرعفونی صرفا با تست به طور کامل میسر نیست و همیشه از پاراکلینیک در مراحل پیش زمینه تشخیص استفاده می‌شود.

عوض زاده ادامه داد: در تشخیص کویید 19 از مجموعه چند آیتم نظیر تست، عکس قفسه سینه، سی‌تی‌اسکن و بررسی علائم بالینی استفاده می‌شود و معیار ما برای تشخیص فقط تست PCR نیست.

وی به تشریح کارکرد اصطلاحاتی که در تقسیم‎بندی بیماران کرونایی استفاده می‌شود، پرداخت و افزود: در ارزیابی بیماران با سه گروه تحت عناوین مشکوک، محتمل و مبتلای قطعی مواجه هستیم که در این میان با خوداظهاری بیمار و اعلام علائمی نظیر تب، سردرد، بی‌حالی و بی‌اشتهایی همچنین بازیابی علائم توسط پزشک، بیمار مشکوک به کرونا تلقی می‌شود.

 این پزشک دارابی افزود: چنان چه بیمار علاوه بر علائم بالینی در عکس رادیولوژی یا سی‌تی‌اسکن نیز دچار عفونت ریه باشد به عنوان محتمل شناخته شده و در نهایت بیماری که در کنار علائم بالینی، وجود عفونت ریه در عکس و سی‌تی‌اسکن، تست او نیز مثبت باشد، مبتلای قطعی تلقی می‌شود.

عوض زاده بابیان اینکه طبق نظر متخصصان هر سه گروه مشکوک، محتمل و قطعی، بیمار کرونایی شناخته می‌شوند، گفت: بر همین اساس و طبق شدت علائم، سه گروه شدید، متوسط و خفیف در نظر گرفته می‌شود که بیماران با درجه خفیف در قرنطینه خانگی و شدید و متوسط باید در بیمارستان بستری شوند.

وی با اشاره به روند تصاعدی ابتلا به کرونا در داراب طی روزهای اخیر تصریح کرد: در حال حاضر 70 مورد مبتلای قطعی به کرونا در داراب شناسایی و تحت درمان هستند و با توجه به افزایش تعداد مبتلایان در این شهرستان، ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 عضو ستاد مقابله با کرونا در داراب و زرین دشت تاکید کرد: ممکن است از لحاظ ظاهری فرد بیمار علامت بالینی نداشته باشد اما میزان درگیری ریه به قدری باشد بستری شود و با توجه به اینکه تشخیص این موارد با سی‌تی‌اسکن میسر است تصور اینکه بیمار بستری علائم ظاهری شدیدی دارد، اشتباه است.

عوض زاده اظهار داشت: تاکنون ۴ مورد مرگ ناشی از کرونا در داراب وجود داشته که از این تعداد دو نفر دارای سی‌تی‌اسکن مثبت و دو نفر تست مثبت بودند.

گزارش: سمیه انصاری‌فرد

انتهای پیام/۹۸۳۱۱۰

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا مردم فاصله گذاری اجتماعی متخصص عفونت ریه مبتلا مشکوک محتمل قطعی واکسن فاصله گذاری اجتماعی کرونا در داراب ستاد مقابله مبتلای قطعی اطلاع رسانی سی تی اسکن عوض زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۷۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • خاطره جالب محمد بحرانی از ۳۰۰۰ تومان پدر بزرگ که زندگی اش را تغییر داد (فیلم)
  • ارائه ۶ پیشنهاد جهت پایان وضعیت بحرانی غزه در شورای امنیت
  • برنامه‌های ویژه‌ای برای نشاط اجتماعی بانوان قزوین داریم
  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • فوت و غرق شدگی کودک بر اثر آبگرفتگی در داراب
  • رویکرد حراست حفاظت و صیانت از سرمایه‌های اجتماعی و انسانی است
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها