Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روزچهارشنبه رسانه های آسیایی ، روز ۱۶ ماه مه (شنبه ۲۷ اردیبهشت) یک ماهواره محیط زیستی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ای را در روستای "لت کار" تشخیص داد و تصاویر ماهواره‌ای دو روز بعد نشان داد که حدود ۷۰ درصد روستا ویران شده است. دیدبان حقوق بشر با اعلام این مطلب افزود: جمعیت این روستا در "راخین" حدود یک سال پیش از محل زندگی خود فرار کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این گزارش، از ژانویه ۲۰۱۹ تاکنون درگیری‌هایی بین نظامیان میانمار و شورشیان "ارتش آراکان" که برای خودمختاری بیشتری راخین‌ها می‌جنگند.

"فیل رابرتسون" معاون بخش آسیای دیدبان حقوق بشر در خصوص این حادثه گفت: آتش‌سوزی روستای لت کار شباهت‌های زیادی به اقدامات ارتش میانمار در زمینه آتش زدن روستاهای افراد روهینگیا در سال‌های اخیر دارد.

وی افزود: انجام فوری تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه مورد نیاز است تا مشخص شود چه اتفاقی روی داده و افراد مسئول این کار مجازات شوند و غرامت به روستاییان زیان دیده پرداخت شود.

بیشتر ساکنان این روستا در ماه‌های گذشته در اردوگاه‌های آورگان داخلی میانمار در مناطق  "تین میو" و "بو یوات" ساکن بوده‌اند و هر از گاهی می‌توانستند به روستای خود بروند و وسایلی را بردارند اما اکنون دیگر چیزی برای آنها باقی نمانده است.

مردم روهینگیا در میانمار که سازمان ملل آنها را تحت ستم‌ترین مردم دنیا توصیف کرده است از زمان خشونت‌ها در سال ۲۰۱۲ تا کنون با هراس بیشتری از حملات روبه رو هستند. بنا به آمار "عفو بین‌الملل" پس از آغاز سرکوب این جامعه اقلیت مسلمان توسط نیروهای میانمار در اوت ۲۰۱۷ تا کنون بیش از ۷۵۰ هزار آواره روهینگیا که اکثرا زن و کودک هستند از میانمار گریخته و وارد کشور بنگلادش شده‌اند.

طبق این گزارش، از ۲۵ اوت ۲۰۱۷ تاکنون نیز نزدیک به ۲۴ هزار مسلمان روهینگیا به دست نیروهای دولتی میانمار کشته شده‌ و بیش از ۳۴ هزار نفر روهینگیایی نیز به آتش انداخته شده‌اند و بیش از ۱۱۴ هزار نفر مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش های رسانه ای ، ارتش میانمار ورود نیروهای نظامی را به این روستا تائید کرده و مدعی شده است که این اقدام توسط گروه ارتش آزاد روهینگیا "آراکان" انجام شده است.

ادعای نظامیان میانمار درحالی مطرح می شود که صدها هزار مسلمان روهینگیایی با فرار از جنگ و قتل عام ارتش و بودائیان افراطی در ایالت رخین در سال ۲۰۱۷ از میانمار به بنگلادش پناهنده شدند و اکنون در اردوگاه‌های مرزی این کشور ساکن هستند.

سازمان ملل متحد در پی حملات نظامی ماه اوت ۲۰۱۷ (تیر/ مرداد ۹۶) علیه روهینگیا و اخراج گروهی آن‌ها به بنگلادش، نظامیان میانماری را عامل پاکسازی قومی و نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا معرفی کرد و ارتش این کشور را بدنام‌ترین ارتش جهان نامید.

 اکنون حدود یک میلیون نفر از مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های مهاجران در منطقه "کاگس بازار" بنگلادش زندگی پرصعبی را می‌گذرانند که ۷۵۰ هزار نفر از آن‌ها پس از آغاز دور جدید خشونت‌ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال۲۰۱۷ به بنگلادش فرار کردند. 
بسیاری از مردم میانمار روهینگیایی‌ها را مهاجرینی غیرقانونی می‌دانند و از تبعیض‌هایی که علیه‌شان روا می‌رود در رنج هستند. دولت میانمار با روهینگیایی‌ها همانند مردمانی فاقد ملیت خانمان برخورد می‌کند و به آن‌ها تابعیت نمی‌دهد و به همین دلیل روهینگیایی‌ها با محدودیت‌های سفت و سختی مواجه هستند؛ از جمله محدودیت در جابجایی، دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی. 

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بتازگی ضمن محکومیت حملات علیه روهینگیایی ها در میانمار خواستار تحقیقات کامل و مجازات عاملین این حمله شده است. 

برچسب‌ها میانمار سازمان عفو بین‌الملل روهینگیا حقوق بشر آمریکایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میانمار سازمان عفو بین الملل روهینگیا حقوق بشر آمریکایی میانمار سازمان عفو بین الملل روهینگیا حقوق بشر آمریکایی روهینگیایی ها حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۸۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فریاد شادی حصار در پُرگل‌ترین بازی آسیا(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، مسابقات هفته چهارم مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 در حالی پیگیری شد که در یکی از آنها، تیم ملی سوریه توانست پیروزی جالب توجه و پُر گل 7 بر صفر را مقابل تیم میانمار به دست بیاورد تا مثل ژاپن، بهترین نتیجه را در بین تیم‌های قاره آسیا در این رقابت‌ها کسب کند که در رقم خوردن این نتیجه، یکی از بازیکنان شاغل در لیگ برتر ایران هم گلزنی کرد.

ابراهیم حصار که در نقل و انتقالات زمستانی به فولاد خوزستان اضافه شده، شب گذشته در ترکیب تیم ملی سوریه مقابل میانمار قرار گرفت و توانست بازهم تاثیرگذار ظاهر شود و در روند پیروزی پُر گل تیمش موثر باشد.

این ستاره ملی‌پوش سوریه در نیمه اول مسابقه شب گذشته مقابل میانمار یکبار به تیر دروازه حریف کوبید، اما در دقیقه 47 توانست ارسال عبدالرحمن ویس، مدافع راست تیمش که گزینه نساجی مازندران هم بوده را با ضربه سر تبدیل به گل کند.

ابراهیم حصار که پس از درخشش در جام ملت‌های آسیا مورد توجه قرار گرفت و راهی فولاد خوزستان شد و در دور برگشت لیگ برتر نیز به میدان رفته، حضور کامل در جریان برتری 7 بر صفر شب گذشته تیم ملی سوریه برابر میانمار داشت و پس از گلزنی فریاد شادی سر داد.

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی مقاومت عراق به ساختمان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی/دیده‌بان حقوق بشر اروپا : نیروهای اسرائیلی بسیاری از منازل را در حالی که ساکنان آنها در داخل آن‌هابودند به آتش کشیده‌اند/ حملات سنگین ارتش رژیم صهیونیستی به مرکز و غرب خان یونس / حمله موشکی گسترد
  • خبر فوری وزیر کار برای بازنشستگان/ زمان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • رسیدگی فوری و ابلاغ ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید | سخنگوی دولت خبر داد؛ افزایش جریمه رانندگی تصویب شد
  • فریاد شادی حصار در پُرگل‌ترین بازی آسیا(عکس)
  • فوری؛ احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران جدی شد؛ عدد جدید چقدر است؟
  • فوری؛ احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران جدی شد/ حقوق کارگران چه عددی باشد، بهتر است؟
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • بازیکن ایرانی در ترکیب تیم ملی سوریه!
  • دالاهو ایراندوست در تیم ملی سوریه!
  • پاکستان اجرای فوری قطعنامه شورای امنیت را درباره غزه خواستار شد