Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@14:16:29 GMT

پدرخوانده‌هایی از جنس «فتنه» در استان فارس

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۹۲۴۵

پدرخوانده‌هایی از جنس «فتنه» در استان فارس

برخی چهره‌ها را در استان فارس می‌توان یافت که به گونه ای خود را استوانه فلسفه، فرهیختگی، سیاست، فعال حوزه زنان می‌دانند که گویی احدی دیگر در این میادین وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حکایت چیستی آغاز از مرغ یا تخم مرغ، حکایتی بس طولانی است که همچنان بی پاسخ مانده است؛ حکایتی که در مورد فرایندهای اجتماعی نیز ناظر و صادق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از مهم ترین فرایندهای اجتماعی در هر جامعه، بازخوانی و بازشناسی شخصیت ها و چهره های آن جامعه است؛ بازخوانی که برای شخصیت های برجسته از سوی صاحبنظرانی متخصص در این حوزه باید صورت پذیرد.
این موضوع بهانه‌ای برای نگارش یادداشت پیش رو است، یعنی مهم ترین رویداد فرهنگی هفته گذشته و بزرگداشت سالروز ملاصدرا در شیراز که با حضور تعداد محدودی از چهره های فلسفی و فرهنگی دانشگاهی و حوزوی و با محوریت ارگان‌هایی چون شهرداری شیراز و سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس برگزار شد.
استفاده از عنوان محدود از آن جهت است که جای بسیاری از چهره های حوزوی و دانشگاهی در این جمع خالی بود؛ سخن از اساتید گمنامی است که به دلیل پروپاگاندای رسانه ای و شاید عمیق تر از آن، تلاش جمعی انحصار طلب با عنوان صاحب نظر فلسفه یا فرهنگ در شیراز، در ۳۰ سال گذشته امکان مطرح شدن در عرصه های رسانه ای را نداشتند.
در ریشه یابی چرایی موضوع مذکور، نه یک مثنوی که شاهنامه ها باید به رشته تحریر درآورد چرا که ارتباط معناداری میان برجسته شدن «برخی به ظاهر عالِم به فلسفه و فرهنگ» و «جریان فتنه» در استان فارس وجود دارد؛ البته غرض ریشه‌یابی این موارد نیست چرا که ریشه «فتنه» در استان فارس را نه در دهه ۹۰، که در دهه‌های ۷۰ و حتی پیش‌تر از آن در دهه های ۶۰ می‌باید پیگیر شد؛ نوشتار پیش رو صرفا چیستی بخشی از برنامه های فرهنگی را به تحلیل می نشیند تا بلکه اتمام حجت برای کسانی باشد که نسبت به این جریان ناآگاه بوده و رنگ و لعاب یک مراسم با حضور فرهیختگان، محاسبات درست آنها را مختل می سازد.
جریان شناسی سیاسی موضوعی به نام «فتنه» در استان فارس، نگارنده را ناگزیر از آن می سازد که دانشگاه مطرح استان فارس را در کانون تحلیل قرار دهد، چرا که هیچ جریان اجتماعی نمود بیرونی نمی یابد مگر اینکه برخوردار از یک عقبه فکری باشد؛ از آنجا که آغازین گام در جنبش های اجتماعی، پرداختن به چرایی‌هاست، لذا فلسفه اولین مدخل ورودی به جنبش های اجتماعی است.

زمانی که اساتید به ظاهر برجسته دانشگاه مورد اشاره در حوزه فلسفه (و حتی در حوزه علوم انسانی به ویژه حقوق و علوم سیاسی) را به تحلیل می نشینیم، موضوع برجسته در چگونگی جذب این افراد به دانشگاه رخ می نماید که غالبا افرادی می باشند که در دهه ۶۰ یعنی زمانی که یکی از برندهای خانوادگی شیراز در اوج شهرت و نفوذ خود بود، امکان حضور در دانشگاه مطرح استان فارس را می یابند.

همان برندهایی که با مطرح شدن برخی دیگر از علمای برجسته شیراز در کسوت های اثرگذار استانی، اعتراض را مجاز می شمارند که برای نمونه اعتراض خود را در انتصاب آیت الله حائری شیرازی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز علنی کرده و در زمان اختلاف، فرستاده امام خمینی (ره) را در شیراز مورد اهانت قرار می دهند و این روند در دهه های بعد نیز ادامه پیدا می کند و همه اینها اتفاق می‌افتد چون فلان شخص، استاد دانشگاه و صاحب کرسی تدریس فلسفه شده است و حال به خود اجازه دخل و تصرف در تمام امورات ولایی و حاکمیتی را می‌دهد و تصور می‌کند حق دارد حکم عدم صلاحیت و یا تکفیر برای افرادی که در جبهه فکری مقابل وی قرار دارند صادر کند حتی اگر این فرد، نماینده مقام معظم رهبری در استان باشد!

البته فتنه های شهر راز، در «فتنه» های دهه شصت و هفتاد و هشتاد خلاصه نمی شود و «فتنه های جدیدی» نیز در شیراز ادامه دارد که بصورت خزنده فعالیت داشته و گاه و بی گاه، چنگ بر چهره انقلابیون اصیل به ویژه سکان داران جایگاه نمایندگی ولی فقیه در استان فارس می نوازد؛ «فتنه ای جدید» که ریشه آن را نیز جز در وقایع دهه ۶۰ قابل دسترسی نمی باشد اما فتنه‌های اخیر ازجمله فتنه سبز از آن روی حائز اهمیت است که به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، «فتنه» خط قرمز است.

بحث در باب «فتنه» در استان فارس فراوان است که خبرگزاری فارس در سلسله نوشتارهایی بنا بر اقتضا هر از گاهی به آن اشاره می کند، اما غرض از همین مختصر طرح موضوع، یادآوری به برخی چهره های استان فارس می باشد که حضورِ در جمعی را غنیمت می شمارند که های و هوی رسانه ای در معرفی آنها به عنوان چهره فلسفی و فرهنگی در استان فارس و خاصه شهر راز بسیار مؤثر بوده است.

انتهای پیام/
 

منبع: فارس

کلیدواژه: فتنه فلسفه شیراز فرهنگ استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۹۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌آزادی ۱۴۰ زندانی و صلح و سازش در ۳۶۶ پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

سردار یدالله بوعلی با اشاره به برگزاری پانزدهمین مرحله از پویش «نذر رهایی» در شیراز با بیان اینکه پویش نذر رهایی به‌عنوان یک طرح شاخص در سطح کشور مطرح شده است، گقت: در این مرحله شاهد آزادی ۱۴۰ زندانی و صلح و سازش در ۳۶۶ پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی بوده‌ایم.

او با تصریح اینکه ارزش تقریبی این پرونده‌ها ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده که شامل بخشش و گذشت و پرداخت بخشی از مبالغ شده است، افزود: موفقیت این پویش مرهون همکاری دادگستری فارس، اداره‌کل زندان‌ها، ستاد دیه و سازمان بسیج حقوقدانان سپاه فجر در کنار بسیجیان و خیرین نیک‌اندیش استان فارس است.

بوعلی با اشاره به نقش درخشان شورای حل اختلاف و بخصوص حقوقدانان بسیجی در این مرحله از پویش، گفت: فرهنگ‌سازی صلح و سازش در پرونده‌های قضایی یکی از جوانب مهم در نذر رهایی است و سازمان بسیج حقوقدانان فارس در این زمینه با همراهی شورای حل اختلاف عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • قرآن منبع اصلی علوم انسانی اسلامی است
  • روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز
  • روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز
  • فوت جوان ۳۰ ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان
  • مرگ مرد ۷۰ ساله با سقوط در چاله آسانسور
  • توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی در فارس
  • در توزیع مصوبات سفر‌های هیات دولت به فارس عدالت رعایت شده است
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • ‌آزادی ۱۴۰ زندانی و صلح و سازش در ۳۶۶ پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی
  • برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد