Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مشاوره خانواده و استاد دانشگاه گفت: اگر به موضوعی عادت شود اخلاص و خلوص نیت، کم می شود. آنگاه افراد برای دل خودشان عبادت می کند نه برای رضای خداوند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی واعظ موسوی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین تعطیلی موقت حرم مطهر رضوی را موهبتی برای بیشتر زایران دانست و عنوان کرد: بسیاری از زائران در موضوع رفتن به حرم مطهر و زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) دچار یکنواختی و روزمرگی شده و آن را قدر نمی داستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تصور بر این بود که هر زمان که اراده شود می توان به حرم رفت و هشتمین امام شیعیان را زیارت کرد. هیچ کس فکر نمی کرد که ممکن است روزی نعمت رفتن به حرم مطهر رضوی و زیارت آن امام معصوم از دست برود. اما تعطیلی موقت حرم مطهر تلنگری بر این بود که نعمت حضور در حرم مطهر رضوی ممکن است همیشگی نباشد.

وی ابراز داشت: در مسیر سیر و سلوک، شهید مطهری می گوید برخی از اهل معرفت همیشه سعی داشته اند که عادت ها را شکسته و دچار یکنواختی در عبادت نشوند. به این دلیل که اگر به موضوعی عادت شود اخلاص و خلوص نیت، کم می شود. آنگاه افراد برای دل خودشان عبادت می کند نه برای رضای خداوند.

وی اظهار کرد: بنا به دستورات دین تنها در واجبات است که انسان مجاز به عادت کردن آن است. در مواردی مانند نماز و روضه و... انسان چه حال داشته باشد و چه نداشته باشد باید آن را انجام دهد. اما در مستحبات موضوع متفاوت بوده و با عادت کردن به عبادت چندان فیض و قرب عایدمان نخواهد شد. در مستحبات معرفت و خلوص لازم است تا به عالی ترین مقامات برسیم.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که کرونا آثار منفی زیادی دارد اما این مورد یکی از آثار مثبت کرونا بوده خاطرنشان کرد: از این نظر باید تعطیلی موقت حرم مطهر رضوی را به نوعی به فال نیک گرفت و موهبت دانست. این موضوع باعث شد که عادت زایران در نحوه زیارت شکسته و با یک اخلاص و صدق نیت جدید به حرم مطهر مشرف شوند.

این کارشناس مسایل مذهبی خاطرنشان کرد: در ادبیات ما کلمه ای به نام فراق به معنی جدایی و دوری وجود دارد. در قرآن نیز این کلمه آمده است. در آیه ۷۸ سوره مبارکه کهف به نقل از حضرت خضر(ع) و در خطاب به حضرت موسی(ع) می فرماید: " هَٰذَا فِرَاقُ بَیْنِی وَبَیْنِکَ" به این معنی که زمان جدایی بین من و تو فرا رسیده است.

حجت الاسلام واعظ موسوی افزود: نقطه مقابل فراق، کلمه وصال است. شهید مطهری می گوید هم فراق و هم وصال هردو با هم در فرهنگ ما معنی دارد. غربی ها تنها به دنبال وصال هستند و فراق در فرهنگ آنها معنی ندارد. اما در ادبیات ما هم فراق و هم وصال معنی دارد. وصال زمانی زیباتر می شود که قبل از آن فراقی اتفاق افتاده باشد.

وی تصریح کرد: عبارتی در هنرهای تجسمی هست که می گوید نقاط خالی است که نقاط پر را زیباتر می کند. یا در زمان روزه داری آن گرسنگی قبل از افطار است که افطاری را زیباتر و دلنشین تر می کند. مثبت و منفی افعال از هم جدا نیستند و با رخ دادن منفی قسمت مثبت جذاب تر نشان می دهد.

وی با ذکر این نکته که مدتی که درهای حرم مطهر بسته بود، به درد فراق مبتلا شده بودیم مطرح کرد: یکی از آثار فراق این است که دل را دقیق تر و احساسات را فعال تر می کند. پس می توانیم از فراق به عنوان یک موضوع فوق آلعاده و همچنین ضروری نام ببریم. بنابراین نباید از فراق ناراحت باشیم. پس باید قدر دوران فراق را هم دانست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اکنون یک حالت نیمه وصالی برای دلدادگان هشتمین امام شیعیان بوجود آمده است و می توانیم از نزدیک تر عرض ادب نماییم. هر چند که هنوز درهای رواق ها و مضجع شریف بسته است و همین موضوع نیز باعث ایجاد رقت و عشق مضاعف خواهد شد.

وی اذعان داشت: علاوه بر دو کلمه فراق و وصال، واژه های ناز و نیاز نیز در ادبیات ما مطرح شده است. به عنوان مثال در ادبیات ما آمده است: "میان عاشق و معشوق فرق بسیار است، چو یار ناز نماید شما نیاز کنید" عاشق ناز محبوب و معشوق را می خرد حتی اگر این خریدن با قیمت گزافی همراه باشد. به قول شاعر "در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم    سرزنش ها گر کند خوار مغیلان غم مخور" یک بخش از این شوق و اشتیاقی که ایجاد شده است مربوط به فراق ونازمحبوب است.

حجت الاسلام واعظ موسوی یادآور شد: اگر به صورت عرفانی به موضوع نگریسته شود همه سوالات برای ما حل خواهد شد و دیگر شکایتی نخواهیم داشت که چرا ضریح بسته است و چرا نمی توان به صورت کامل زیارت کرد. به قول ابن سینا افرادی که در انجام عبادات و در شرایط مختلف برایشان سوال و تردید بوجود می آید، تنها عابد هستند و عارف نیستند. فرق بین عابدان و زاهدان با عرفا و اهل معرفت این است که همه چیز برای عارف معنی و توجیه دارد. اما مقدس ظاهربین همیشه همان ظاهر را می بیند و در شرایط متفاوت برایش سوال و اما و اگر بوجود می آید.

وی بیان داشت: ظاهربینی و قشری نگری باعث می شود که انسان ازحقیقت عشق و محبت به آستان محبوب باز ماند. بهترین کار این است که معرفت افزایش پیدا کرده و توحید و امام شناسی را کامل کنیم. در قسمتی از حدیثی از امام رضا علیه السلام می خوانیم " مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ" ایشان می فرمایند کسی که عارف به حق من باشد و نه اینکه تنها مرا بشناسد. بعضی ها امام رضادان و برخی امام رضاشناس هستند. این دو با هم بسیار متفاوت هستند.

این کارشناس امور مذهبی گفت: امام حسین(ع) حدود چهار ماه و نیم در مکه بودند اما دقیقا در همان ایام حج که همه خود را به این شهررسانیده اند ایشان مکه را ترک کرده و به سمت عراق حرکت می کنند. معنی آن حرکت این است که امام حسین(ع) بنده است و به دنبال بندگی کردن است، نه اینکه صرفا خود را ملزم به رعایت آداب و دستورات دین کند.

وی عنوان کرد: سیدالشهدا(ع) عابد صرف نیست و در اصل عارف است. شخص عابد به بندگی کردن کاری ندارد و می گوید به هر نحو ممکن باید این دستورات را انجام دهم. اما عارف می بیند که وظیفه او در هر زمان و لحظه چیست و خدا از او چه می خواهد. او برای خدا عبادت می کند نه برای دل خود.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تعطیلی موقت حرم مطهر رضوی تعطیلی موقت حرم مطهر حرم مطهر رضوی ادبیات ما برای دل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۰۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زائران میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی در شب میلاد کریم اهل بیت (ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مراسم افطاری طرح ضیافت اکرام رضوی در شب نیمه ماه مبارک رمضان همزمان با میلاد کریم اهل بیت (ع) با حضور زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در رواق امام خمینی و رواق دارالمرحمه، صحن امام حسن مجتبی، پیاده راه آیت الله طبسی، باب الهادی و باب الکاظم برگزار شد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با اشاره به این که همزمان با شب ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) تعداد ۴۰ هزار بسته افطار سبک در بین صفوف نمازگزاران توزیع شد گفت: این افطار‌های سبک در صحن‌ها و رواق‌های مختلف حرم مطهر رضوی و حاشیه شهر مشهد توزیع شده است.

رضا خوراکیان افزود: تعداد ۱۰ هزار وعده غذای گرم در رواق‌های امام خمینی (ره) و دارالمرحمه، ۲ هزار وعده غذای گرم در صحن امام حسن مجتبی (ع)، هزار و ۷۰۰ وعده غذای گرم در رواق حضرت زهرا (س) و رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر و همچنین پنج هزار غذا در مهمانسرا‌های حضرت نیز توزیع شد.

وی ادامه داد: همچنین بارگاه منور رضوی در ایوان باب الهادی (ع) میزبان هزار و ۵۰۰ نفر از زائران روزه‌دار است و هزار و ۵۰۰ وعده غذای گرم نیز در ایوان باب‌الکاظم (ع) حرم مطهر رضوی در بین مهمانان حرم مطهر در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) توزیع شد.

نماینده شورای هیات‌های مذهبی مشهد نیز گفت: همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) سفره افطاری ۶ کیلومتری عصر امروز از چهارراه دانش تا حرم مطهر رضوی در چهار مسیر پهن می‌شود.

جلال نبی‌پور افزود: قرائت قرآن، برگزاری نماز جماعت، اجرای سرود، برگزاری غرفه کودک و نوجوان و اقدامات فرهنگی از دیگر برنامه‌های شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مشهد بود.

دیگر خبرها

  • نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سخنران نخستین شب از لیالی قدر در حرم مطهر رضوی
  • حال و هوای زائران نوروزی در حرم مطهر رضوی + فیلم
  • پذیرایی از زائران بارگاه منور رضوی در شب‌های ماه رمضان + فیلم
  • ویدیو/ ضیافت افطار در حرم مطهر رضوی در مشهد
  • زائران میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی در شب میلاد کریم اهل بیت (ع)
  • حرم امام رئوف میزبان جشن کریم اهل بیت (ع)
  • مشهدالرضا شادمان از میلاد کریم اهل بیت(ع)
  • نصب کتیبه زیبای نام امام‌حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر رضوی + فیلم
  • حرم امام رضا (ع) آماده برگزاری جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) است
  • آمادگی حرم مطهر رضوی (ع) برای برگزاری جشن میلاد امام مجتبی (ع)