Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر سیر صعودی تعداد مبتلایان و بیماران بستری استان ادامه پیدا کند، بزودی باید منتظر بازگشت محدودیت ها و تعطیلی مجدد کسب و کار باشیم؛ همان اتفاقی که خوزستان و برخی استان های شمالی را حسابی درگیر کرده است.

حنای کرونا دیگر رنگی ندارد

در خیابان ها و فضاهای عمومی کرمانشاه اما حنای کرونا برای بسیاری از شهروندان دیگر رنگی ندارد و رفتارها از بی‌توجهی و سهل انگاری بسیاری از مردم حکایت دارد؛ از جمله ازدحام در مکان های عمومی، ترددهای غیرضروری و بدون ماسک، رونق گرفتن مهمانی ها و مسافرت ها، برگزاری آیین های ختم به شیوه سنتی و با جمعیت زیاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از شهروندان انگار از رعایت نکات بهداشتی و ماندن زیاد در خانه خسته شده اند و دیگر تمایلی به ادامه شرایط سختگیرانه چند ماه گذشته ندارند؛ گویی خود را برای ابتلا به کرونا آماده کرده اند اما امیدوارند که اگر به کرونا مبتلا می شوند، از نوع ضعیف آن باشد.

کرونایی شدن نیمی از کرمانشاهی تا ۴ ماه دیگر

بر همین اساس است که رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هفتم خرداد در نشستی خبری گفت: با ادامه این روند پیش بینی می شود تا پایان شهریور ۴۶ درصد جمعیت استان و ۴۷.۵ درصد جمعیت کشور به کرونا مبتلا شوند.

دکتر محمودرضا مرادی گفت: اگر آمار فوتی ها و بستری های کرونا منطقی باشد می توان از مدیریت خوب بیماری سخن گفت اما اگر دچار پیک شویم، مانند گیلان و مازندران شرایط سختی خواهیم داشت.

مرادی وضعیت فعلی شیوع ویروس کرونا در استان را نامطلوب توصیف کرد و با انتقاد از بی تفاوتی بخشی از شهروندان در رعایت اصول بهداشتی اظهار داشت: حضور متراکم و خانوادگی در بوستان ها و ‌فضای سبز خطرناک بوده و از مردم‌ پذیرفته نیست.

او تاکید کرد: مردم بدانند کرونا هنوز هست و تمام نشده که آنها به رعایت نکات بهداشتی بی توجه شده اند.

مرادی اظهار داشت: ما تا امروز تمام تلاش و توان خود را برای مهار کرونا بکار بسته ایم و خوشبختانه تا چند ۱۰ پیش هم آمار فوتی ها و بستری های استان نزولی بوده اما با افزایش آمار مبتلایان اکنون کرمانشاه در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

او گفت: باید همه مردم از رفتارهای پرخطر پرهیز کرده و فکر کنند که تمام اطرافیانشان ممکن است به کرونا مبتلا باشند.

دکتر محمودرضا مرادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

چهار شهر قرمز، ۱۰ شهر زرد

براساس تعریف جدید وزارت بهداشت، ۲ معیار برای اعلام وضعیت سفید شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شده است؛ نخست اینکه در ۱۴ روز گذشته بیش از یک نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حتی به صورت مشکوک در بیمارستان بستری نشده باشد و دوم اینکه در هر روز هم نباید بیش از یک نفر بستری شده باشد.

طبق این تعریف اگر تعداد افراد بستری در ۱۴ روز گذشته یا در هر شبانه روز از یک تا سه نفر در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت باشد، آن شهرستان یا استان در مرحله زرد قرار می گیرد و عبور از مرز سه نفر هم به معنای ورود به شرایط قرمز است.

آنچنان که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هفتم خرداد در نشستی خبری بیان کرد: طبق این تعریف استان هایی مانند تهران یا کرمانشاه دست کم تا سال های آینده به وضعیت سفید برنمی گردند زیرا آمار بستری آنها بسیار بالاتر از عددهای اعلام شده است.

دکتر ابراهیم شکیبا گفت: هم اکنون شهرستان های کرمانشاه، هرسین، جوانرود و ثلاث باباجانی در وضعیت قرمز و ۱۰ شهرستان دیگر استان هم در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر ابراهیم شکیبا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

بیماریابی موفق

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، «بیماریابی هوشمند» را رویکرد جدید وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد و گفت که استان کرمانشاه از هشت فروردین و پیش از بسیاری از استان ها این کار را آغاز کرده است.

او با بیان اینکه روزانه با انجام حدود ۵۰۰ تست بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مبتلا را شناسایی می کنیم، افزود: در این بیماریابی به سراغ فامیل و اطرافیان فرد مبتلا و افراد با ریسک بالا(کادر درمان، رانندگان تاکسی، نانوایان و...) می رویم و زمینه قرنطینه آنها را فراهم می کنیم.

مرادی گفت: هم اکنون محدودیت هایی در انجام تست PCR در مراکز ۱۶ ساعته وجود دارد اما به زودی ۲ دستگاه PCR به مجموعه آزمایشگاهی استان افزوده می شود و ظرفیت انجام تست ۲۰۰ تا ۴۰۰ مورد افزایش می یابد.

او گفت: یکی از دلایل افزایش آمار مبتلایان، همین بیماریابی فعال است که اگر سبب افزایش آمار بیماران بستری و فوتی نشود، نگران کننده نیست اما افزایش بستری و فوت مبتلایان کرونا یعنی نیاز بیشتر به تجهیزات و کادر پزشکی که آن هم محدود است.

قرنطینه اختیاری، فقط ۱۱ نفر!

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در عین حال در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره ضمانت اجرای قرنطینه شدن بیماران شناسایی شده در منزل یا قرنطینه بیماران ترخیص شده تا بهبودی کامل گفت: ما برای این کار هیچ اهرم و ابزاری فشاری نداریم و همه چیز به اخلاق و وجدان آنها برمی گردد.

وی افزود: نقاهتگاه هایی برای نگهداری از این افراد ایجاد شد اما با وجود ظرفیت ۵۰۰ تا هزار نفری، در این مدت تنها ۱۱ نفر برای قرنطینه به آنها مراجعه کرده اند.

مرادی گفت: ما فقط با مشاوره و آموزش تلاش می کنیم که مبتلایان را به رعایت قرنطینه و نکات بهداشتی متقاعد کنیم.

احتمال طغیان کرونا و بازگشت محدودیت‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه احتمال طغیان «کرونا» در استان وجود دارد و اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند با ادامه شرایط فعلی، بزودی با طغیان کرونا مواجه می شویم که در این صورت مجبور به اتخاذ تصمیمات و تصویب محدودیت هایی می‌شویم که به نفع کسب و کار مردم و «اقتصاد» استان نیست.

او البته گفت: هرچند شرایط فعلی نگران کننده است اما هنوز در شرایطی نیستیم که بازارها یا ادارات را تعطیل کنیم زیرا تعطیلی هم پیامدهای منفی زیادی دارد؛ از جمله ضربه به اقتصاد و اقدام بخشی از مردم به مسافرت است.

مرادی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره اینکه آمار بیماران بستری کرونا به چه رقمی برسد سبب اعمال محدودیت های جدید می شود، گفت: اگر ظرفیت های بستری در بیمارستان فارابی و مجتمع گلستان و نسیم تکمیل شود و مجبور به استفاده از سایر مراکز درمانی مانند بیمارستان امام رضا بشویم، باید تصمیمات جدیدی برای اعمال محدودیت بگیریم.

ابتلای تدریجی جای نگرانی ندارد

آنچنان که مسوولان درمانی استان کرمانشاه تاکید دارند، گریزی از کرونا نیست اما نباید بی خیال آن هم شد زیرا ابتلای گسترده در زمان محدود سبب تکمیل ظرفیت درمانی و افزایش مرگ و میرها می شود.

بر همین اساس است که رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با ادامه این روند پیش بینی می شود تا پایان شهریور ۴۶ درصد جمعیت استان و ۴۷.۵ درصد جمعیت کشور به کرونا مبتلا شوند.

به گفته مرادی «اگر ابتلا به کرونا تدریجی باشد، جای نگرانی نیست اما اگر سیل کرونا راه بیفتد، ویرانگر خواهد بود و می تواند آمار مرگ و میر را بالا ببرد.»

او گفت: ما نگران پاییز و زمستان هستیم زیرا آن زمان علاوه بر کرونا بیماری های حاد تنفسی مانند آنفلوانرا را هم داریم و به طور قطع شرایط تشدید می شود و تنها راهکار مقابله با آن آموزش و خودآگاهی مردم است.

مرادی گفت که فاصله گذاری اجتماعی و بیماریابی هوشمند زمانی موفق و اثربخش است که با همراهی مردم باشد.

برچسب‌ها ویروس کرونا کرمانشاه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری زندگی پس از کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرمانشاه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا کرمانشاه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کرونا مبتلا نکات بهداشتی محدودیت ها درصد جمعیت مرادی گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای خرمشهر در مرز رسیدن به وضعیت قرمز

آلودگی هوا در آبادان و خرمشهر آغاز شده و در حال حاضر به وضعیت ناسالم برای گروه های حساس تبدیل شده است.

بنا بر آخرین داده های سامانه پایش کیفی هوای کشور ، غلظت آلاینده ها در خرمشهر ۱۴۸ میکروگرم بر متر مکعب است و تنها با افژایش ۲ میکروگرمی به وضعیت قرمز خواهد رسید که برای تمام افراد ناسالم است.

از گروه های حساس و بیماران زمینه ای و سالمندان خواسته شده از خروج غیرضروری بپرهیزند و در صورت خروج از ماسک استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال
  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال در کرمانشاه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • هوای خرمشهر در مرز رسیدن به وضعیت قرمز
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • وضعیت قرمز بازار گوشت
  • نقش برابر مردم و مسوولان برای ماندگاری سینما در قوچان
  • آشکارشدن ابعاد جنایت‌بار دیگری از انفجار تروریستی کرمان