Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@07:05:35 GMT

چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان سیاه‌تر شد

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۰۹۹۹

آفتاب‌‌نیوز :

نظرسنجی رویترز از ۲۵۰ اقتصاددان، نشان می‌دهد که رکود اقتصادی امسال جهان، از پیش‌بینی‌های قبلی نیز عمیق‌تر خواهد شد.

«اتان هریس»، رئیس بخش تحقیقات اقتصادی جهانی در گروه تحقیقاتی بوفا می‌گوید:«مسیر پیش روی اقتصاد جهانی، شبیه به میدان موانع است. در مرحله اول، اقتصاد به گودالی بزرگ سقوط کرد که چین درسه ماهه اول امسال آن را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بقیه کشورهای جهان در سه ماهه دوم به این گودال افتادند و در سه ماهه سوم سال نیز، به برخی از اقتصادهای نوظهور تسری پیدا می‌کند.»

او ادامه می‌دهد:«مرحله دوم، تلاش برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی بدون بیماری است. مرحله سوم، سر و کله زدن با عدم اعتماد به نفس برای پرداخت هزینه کالاهای بادوام، خطر ناشی از محرک‌های مالی و پولی ناقص است، و همچنین یک جنگ تجاری و تکنولوژیک که به انتظار نشسته است.»

نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، نشان می‌دهد که سه‌چهارم از اقتصاددانان اعتقاد دارند که بهبود اقتصادی فرایندی U شکل خواهد بود؛ یک رکود و افت عمیق و طولانی در حالیکه فرایند بهبود به همان سرعت سقوط نیست.

تنها ۱۵ اقتصاددان، فرایند بهبود سریع V شکل پیش‌بینی کرده‌اند. بقیه اقتصاددانان نیز اعلام کرده‌اند که روند بهبود، W شکل خواهد بود؛ شرایطی که بهبود فوری به رکود شدید دیگر منجر می‌شود یا شکل L شکل که در آن اقتصاد پس از رکود به سکته می‌افتد.

حالا پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد جهان امسال ۳.۲ درصد کوچک شود. در حالیکه نظرسنجی قبلی در ماه آوریل، انقباض ۲ درصدی را نشان می‌داد.

هیچ اقتصاددانی، انتظار رشد برای سال ۲۰۲۰ ندارد. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصادی امسال منفی و دربازه منفی ۰.۳ درصد تا منفی ۶.۷ درصد خواهد بود. بدترین سناریو نیز به صورت میانگین، افت منفی ۶ درصدی را پیش‌بینی می‌کند که در این سناریو، رشد اقتصادی در بازه منفی ۳ تا منفی ۱۵ درصد قرار دارد.

تمام این‌ها در حالی است که پیش از عالم‌گیری بیماری کرونا، پیش‌بینی می‌شد که اقتصاد جهان امسال ۲.۳ تا ۳.۶ درصد رشد مثبت داشته باشد.

البته نظرسنجی رویترز، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ اقتصاد جهان به مدار رشد باز می‌گردد. بنابراین در سال آینده، رشد اقتصادی سریع و ۵.۴ درصد خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: رشد اقتصادي ركود تورم كرونا رشد اقتصادی اقتصاد جهان پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۰۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنر سیاستگذار ارزی این است که آثار و پیامدهای منفی بازار را کاهش دهد

به گزارش «نماینده»، سید شمس‌الدین حسینی درباره وضعیت بازار ارز، گفت: هر پدیده‌ای مانند جهش نرخ ارز که اتفاق می‌افتد حتما عوامل متعددی در آن تاثیر دارد اما باید قبل، بعد و روند آن بررسی شود؛ اتفاقی که در روزهای اخیر در منطقه رخ داد و جو روانی که حاکم شد، عامل موثرتری نسبت به سایر عوامل در این بازار بود، اما این سوال مطرح است که آیا نظام و سیاست ارزی ما نظام و سیاستی است که اثر این اتفاقات را کاهش دهد؟ که در پاسخ باید بگویم به نظر من این چنین نیست.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند نمی‌توان، تحریم را نادیده گرفت و از نظر من عامل مسلط این نوسانات اخیر، غیر اقتصادی بوده است اما واقعیت امر این است که مدل‌ها و سیاست‌های اقتصادی ما باید به گونه‌ای باشد که اثر این عوامل را کاهش دهد و جبران کند که این موضوع همچنان به مداقه بیشتری است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای این موضوع به قانون جدیدی نیاز است، بیان کرد: ما خلا قانونی نداریم و مشکل در سیاستگذاری، اجرا و هماهنگی است، زمانیکه ما می‌گوییم جنگ ترکیبی و شناختی، باید به ترکیب عناصر و هماهنگی در سیاستگذاری نیز توجه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تصریح کرد: در هر حوزه‌ای باید تشخیص درست داشته باشیم و سپس تجویز و اجرای درست داشته باشیم که در این شرایط نیز این سوال مطرح می‌شود که آیا این روش می‌تواند اثرات یک اتفاق را کامل خنثی کند؟ خیر؛ هنر سیاستگذار در بسیاری از موارد این است که آثار و پیامدهای منفی را کاهش دهد و ممکن است نتواند این آثار را صفر کند.

دیگر خبرها

  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • هنر سیاستگذار ارزی این است که آثار و پیامدهای منفی بازار را کاهش دهد
  • مودی چگونه هند را از تله فقر نجات داد؟ | تبدیل هند به پنجمین قدرت اقتصادی جهان
  • توجه به تعاونی ها و تولید آزاد راهکار تحقق شعار سال است
  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • مزد روزانه کارگران به ۳ دلار رسید/ ۱۹ ماه پس‌اندازِ کامل دستمزد برای خرید یک «پراید هاچبک»!
  • چشم انداز روشن صادرات در خراسان شمالی