Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتانیاهو که موقعیت خود را  در راس هرم قدرت پس از تشکیل دولت ائتلافی تا حدی تثبیت شده می‌بیند این روزها با جدیت بیشتری در مورد اجرای طرح الحاق(بخوانید اشغال) کرانه باختری به سرزمین های اشغالی حرف می‌زند.

قدس آنلاین: نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلایل مختلفی زمان حاضر را فرصتی تاریخی برای اجرای این نقشه که یک قطعه دیگر از پازل صلح خاورمیانه(باز هم بخوانید نقشه جدید خاورمیانه) است می‌داند و بارها تاکید کرده که این فرصت را از دست نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتانیاهو می‌اند که جهان در حال حاضر درگیر بحرانها و موضوعات پیچیده ایست که سبب شده تا توجهات از این رژیم تا حد زیادی برداشته شود.

فرصت تاریخی ترامپ برای نتانیاهو

او می‌داند در سایه دست و پنجه نرم کردن کشورهای جهان با بحران کرونا که در ابعاد مختلف بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی دولتها را درگیر کرده و مشغول به خود داشته او راحت تر می‌تواند سیاست توسعه طلبی خودش و حزبش را در مورد کرانه باختری به پیش ببرد و امیدوار باشد که با واکنش‌ها و اقدامات کمتر و سبک‌تری روبرو شود.

از سوی دیگر نتانیاهو می‌داند تا زمانی که دونالد ترامپ در آمریکا بر سر قدرت است از حمایت بی چون و چرای او برای اجرای این نقشه برخوردار است و ممکن است در انتخابات اتی تا چند ماه دیگراین ورق برگردد. از اینرو او می‌خواهد تا ترماپ هست این گام دشوار و پر مخاطره را بردارد.

در واقع کلید اجرای این برنامه نیز از زمانی که ترامپ قدس یا همان اورشلیم صهیونیست‌ها را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت این کشور را به آنجا منتقل کرد، زده شد و حالا نتانیاهو می‌خواهد تا پایان دوره ترامپ آنرا اجرا کند و ۳۰ درصد از خاک کرانه باختری را که هم اکنون نیز در اشغال شهرک‌های صهیونیست نشین است به خاک اسرائیل ملحق کند.

برای عجله او همین بس که در داخل آمریکا هم واکنش‌ها به این طرح در حال اوج گیری است و هم اکنون ۱۸ تن از سناتورهای این کشور به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند چنانچه بر الحاق و اشغال کرانه باختری فلسطین به قلمرو خود اصرار و آن را اجرایی کند، این مسئله می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد.

خط و نشانهای اروپایی‌ها

با این وصف این یک حرکت کاملا خطرناک و ریسکی برای دولت شکننده ائتلافی او است زیرا از هم اکنون و بر خلاف انتظارش نه فقط با واکنش مقاومت فلسطینی و کشورهای اسلامی که با چهره عبوس و هشدارهای کشورهای اروپایی و سازمان ملل هم مواجه شده است.

پس از آنکه ۲۵ کشور در قالب اتحادیه اروپایی هفته گذشته در بیانیه‌ای رسمی این تصمیم نتانیاهو را ناقض قوانین بین‌المللی خوانده و از او خواستند تا از هرگونه تصمیم یکجانبه در مورد اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری خودداری کند، و "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به ماجراجویی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این زمینه هشدار داد، حالا خبر می‌رسد که رهبران اروپایی به دنبال طرحی برای متوقف کردن نتانیاهو و هشدار نسبت به پیامدهای این طرح هستند.

این تحرکات دیپلماتیک حتی تا آن سطح پیش رفته که منابع داخلی در اسرائیل گزارش داده‌اند که سران برخی از قدرتهای اروپایی برای نتانیاهو پیام فرستاده و و به او هشدار دادند: قدم گذاشتن در راه الحاق کرانه باختری پیامدهای بسیاری خواهد داشت.

در همین رابطه باراک راوید، تحلیلگر مسایل سیاسی اسرائیلی در گفتگو با تلویزیون اسرائیل از پیام امانوئل مکرون برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد که در آن رئیس جمهور فرانسه با اشاره به اینکه الحاق کرانه باختری آرامش خاورمیانه را متزلزل خواهد کرد، از نتانیاهو خواست دولت جدید را با اقدامات یک جانبه در کرانه باختری تشکیل ندهد.

وی گفته است که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز با هماهنگی فرانسوی‌ها پیام تقریبا مشابهی برای نتانیاهو ارسال کرد. همچنین نخست وزیران اسپانیا و ایتالیا، «پدرو سانچز» و «جوزپه کُنته» نیز در پیام هایی برای تل‌آویو از نتانیاهو خواسته‌اند به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت احترام گذاشته و راهکار دو دولتی نیز بر مبنای قوانین بین‌المللی اجرا کند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه اما دیشب از این سطح هشدار هم فراتر رفته و در تماس تلفنی با همتای مصری خو تاکید کرد که «اسرائیل باید از طرح الحاق (اشغال) کرانه باختری دست بردارد زیرا این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند.

رویترز پیشتر گزارش کرده بود که فرانسه، شرکای خود در اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داده تا در صورت ادامه تلاش‌های اسرائیل برای الحاق بخش‌های تحت اشغال کرانه باختری، واکنش شدید به این رژیم را بررسی کنند.

دیپلمات‌ها به این خبرگزاری انگلیسی گفته‌اند که بلژیک، ایرلند و لوکزامبورگ نیز خواستار مذاکره درباره احتمال اعمال اقدامات اقتصادی تنبیهی در مورد اسرائیل شده‌اند.

اما آنچه در این زمینه تامل برانگیز است نوع و سطح واکنش اروپایی‌ها است که ذاتا حامی و متحد اسرائیل هستند اما در این ماجرا موضعی سرسخت گرفته‌اند؟

نگرانیهای امنیتی و سیاسی قدرتهای اروپایی

یک تحلیلگر مسائل منطقه معتقد است این رفتار اروپایی‌ها ناشی از آنست که اولا می‌خواهند خود را در مورد این طرح اشغالگری مبری نشان داده و تطهیر کنند و دوم اینکه از تبعات امنیتی، سیاسی و تبلیغاتی این موضوع نگرانند.

حسین کنعانی مقدم در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت: نتانیاهو با توجه به شرایط شکننده و دشواری که دارد می‌خواهد از این ظرح و اشغال بخشی از کرانه باختری به عنوان ابزاری برای تثبیت موقعیت خود در داخل استفاده کند و انرا یک فرصت تاریخی می‌داند، اما این طرح یک شمشیر دولبه است و هم اکنون کرانه باختری به یک بمب ساعتی بدل شده که می‌تواند با یک اتفاق منفجر شده و دولت شکننده نتانیاهو را هم فرو بریزد. خوی اشغالگری را نشان دهد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به قطع همکاریهای امنیتی دولت خودگردان به رهبری ابومازن و همچنین اخطار گروه‌های مقوامت از جمله حماس و جهاد اسلامی در ورد مقابله با هر تجاوز و اشغالگری، اظهار داشت: اروپایی‌ها با توجه به قطعنامه‌های سازمان ملل که هم شهرک سازی را خلاف می‌داند و الحاق سرزمین‌های فلسطینی‌ها را محکوم و غیر مجاز، در مقابل نتانیاهو موضع ‌می‌گیرند چون می‌دانند حمایت از او برایشان هزینه دارد. ضمن اینکه اقدام عملی در اجرای این طرح اشغال با واکنش گروهای مقاومت و انتفاضه‌ای جدید و واکنش کشورهای اسلامی مواجه خواهد شد که تبعا تبعات امنیتی و نظامی و سیاسی ان برای اروپا سنگین خواهد بود.

وی افزود: آنها سعی می‌کنند خودشان را مبری کنند تا بتوانند در رابطه با مسائل حقوق بشری جایی برای پاسخگویی داشته باشند. از اینرو ممکن است به لحاظ تبلیغاتی و در ظاهر به اسرائیل اعتراض کنند و هشدار بدهند اما در عمل کاری نخواهند کرد چون در نهایت رژیم صهیونیستی مولود انگلیس و آمریکا است.

کنعانی مقدم گفت: به نظر می‌رسد اسرار نتانیاهو برای اشغال کرانه باختری در این شرایط و تعیین ضرب‌الاجل ترفندی برای جاده صاف کنی معامله قرنو گرفتن امتیاز باشد تا دولتش را از بحران سیاسی خارج کند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نتانیاهو طرح الحاق کرانه باختری هشدار مقامات اروپایی مکرون بوریس جانسون اشغال کرانه باختری رژیم صهیونیستی اسرائیل حسین کنعانی مقدم قدس آنلاین کرانه باختری رژیم صهیونیستی اشغال کرانه اروپایی ها نخست وزیر هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۲۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صهیونیست ها تعدادی از فلسطینی ها را بازداشت کردند

به گزارش قدس آنلاین، اشغالگران با یورش به منطقه بیت فجار واقع در بیت لحم«محمد جواد طقاطقه» اسیر آزاد شده فلسطینی را بازداشت کردند.

نیروهای صهیونیست همچنین به منطقه شرقی شهر نابلس در کرانه باختری یورش بردند و مبارزان فلسطینی با آن‌ها درگیر شده و آن‌ها را به گلوله بستند.

در جریان این یورش‌ها «شیما محمد رواجبه»دانشجوی دانشگاه النجاح نیز در شرق نابلس بازداشت شد.

در اردوگاه عسکر در نابلس نیز اشغالگران «محمد باسل حبوش» نوجوان ۱۵ ساله فلسطینی را بازداشت کردند.

در این اردوگاه چند فلسطینی دیگر به نام هانی الشاویش، ابواحمد الشاویش، احمد قطنانی، منتصر ایاد صقر و عاطف خروشه بازداشت شدند.

نیروهای اشغالگر صهیونیستی همچنین با یورش به منزل «شادی العویوی» اسیر آزاد شده فلسطینی در شهر الخلیل واقع در کرانه باختری خودروی او را مصادره کردند.

ارتش اشغالگر دختر جوان فلسطینی به نام «سجی معدی» را نیز در منطقه کفرمالک در رام‌الله بازداشت کرد.

کمیته امور اسرا و آزادشدگان و باشگاه اسیر فلسطینی اخیرا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که شمار بازداشت شدگان فلسطینی در کرانه باختری از ۷ اکتبر گذشته تا کنون به ۸ هزار و ۲۱۵ نفر رسید.

دو نهاد فلسطینی در بیانیه خود اعلام کردند که نیروهای ارتش اشغالگر در ایام عید فطر دست کم ۵۰ نفر از جمله کودکان و اسرای سابق را در کرانه باختری بازداشت کردند.

بر اساس این بیانیه روند بازداشت این افراد در استان های طولکرم، طوباس، الخلیل، بیت لحم و قدس متمرکز بوده است.

همزمان با جنگ مستمر در غزه، با تشدید عملیات ارتش رژیم صهیونیستی، شهرک نشینان این رژیم نیز حملات خود در کرانه باختری را افزایش دادند که بر اساس داده های وزارت بهداشت در غزه، تا شامگاه جمعه گذشته در کرانه باختری ۴۶۳ فلسطینی شهید و حدود ۴ هزار و ۷۵۰ نفر زخمی شدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • چرا مقامات غربی نسبت به ماجراجویی رژیم‌صهیونیستی نگرانند؟
  • صهیونیست ها تعدادی از فلسطینی ها را بازداشت کردند
  • یورش گسترده صهیونیست‌ها به کرانه باختری/ شمار زیادی بازداشت شدند
  • یورش گسترده صهیونیست‌ها به کرانه باختری/ ۲۰ نفر بازداشت شدند
  • حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد / مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند
  • حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد/مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند
  • بازداشت جوان فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست
  • بزرگداشت روز اسرای فلسطینی در کرانه باختری
  • بازداشت جوان فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست در کرانه باختری+فیلم
  • نصری: مقصر اصلی ماجراجویی‌های آتی اسرائیل غرب است