Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-03-28@23:43:04 GMT

استفاده ابزاری از رومیناها

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۳۷۱۵

ماجرای رومینا طبیعتا قلب هرانسانی را به درد می‌آورد، اما مثل همیشه ما شاهد سوء استفاده یا تفسیر به رای افراد برای اثبات افکار خودشان یا انتقال برداشت‌های اشتباه (سهوا یا عمدا) خواهیم بود، اما دلسوزان واقعی، نگاه واقع بینانه به قضایا دارند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ندا جلیلوند؛ به یقین آنها که فرزندان خودرا ازروی جهل و نادانی کشتند، گرفتار خسران شدند؛ زیرا آنچه را خدا به آنها روزی داده بود، برخود حرام کردند و برخدا دروغ بستند آنها گمراه شدند و هرگز هدایت نیافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(سوره ی انعام آیه ی ۱۴۰)

دختری ۱۳ ساله

در این اتفاق ناگوار ما با فردی مواجهیم که در سن ۱۳ سالگی و درواقع سن حساس نوجوانی و بلوغ قرار دارد، طبیعتا در این حدود از سن اشتباهات متعددی از طرف نوجوانان احتمال وقوع دارد و تصمیماتی از جانب شان امکان دارد گرفته بشود که همراهی و حمایت خانواده را لازم دارد و در صورت برخورد نا اگاهانه پیامدهای نامناسبی هم برای نوجوان هم خانواده خواهد داشت. آگاه سازی والدین و اموزش برای خانواده در قدم اول نقش عمیقی در جلوگیری وکنترل انواع رفتارها و تصمیات اشتباه نوجوانان دارد.


این اگاهی در بیشتر شدن حمایت عاطفی از نوجوان و همراهی والدین با فرزند اهمیت زیادی دارد و تمام این نکات بهم گره خورده آسیب رسانی رفتارها ی نوجوانان به کمترین حد می رساند.


در این حوزه نهادهای فرهنگی، رسانه و آموزش و پرورش نقش ویژه ای در انتقال این مسائل به والدین دارند و برای جلوگیری و کنترل پیامدهای رفتاری نوجوانان و بحران_بلوغ که قرار دارند تمامی این اوامر باید مدنظر گرفته شود.


یکی از مطالبات ردیف اول مردم که خلاءبزرگی در سطح فرهنگ جامعه و زندگی مردم به حساب می آید مطالبه از رسانه ها و نهاد ها و اموزش پرورش میباشد وبدیهی است که افزایش اگاهی جامعه از شروط اول اجتماع و فکرسالم میباشد که درصورت غفلت انواع مشکلات روانشناختی و رفتاری خود را نشان خواهد داد، از جمله  قتل رومینا که هیچ گونه درک متقابل، همراهی، یا هدایت ملایم فرد خطاکار را شاهد نیستیم.

باورهای بی‌ریشه

برخی باورها که مصداقا در ماجرای قتل رومینا شاهد بودیم " مربوط به وقوع یک اشتباه از سوی دختر و تحمیل و تلقین بی ابرویی از جانب پدر به خودش و در نهایت قتل دختر بدلیل این اشتباه" جزو باورهای بی اساسی و ریشه ای که مربوط به چندین و چندسال گذشته هست و همیشه قربانی های مظلوم داشته است اصلاح و ازبین بردن این باورها بدوراز سهل انگاری نیاز به سرعت عمل منطقی و چارچوب فکری، فرهنگی متناسب میباشد و نباید توقع داشت این باورها خودبخود ازبین بروند چه بسا اگر قصاص صدها پدر نیز اجرا شود شاید بظاهر وقوع این اتفاقات کمتر شود ولی مغزهای بیمار همچنان سرجای خود خواهند بود.


این اتفاق هشدار بزرگی است(اگر بفهمند) برای مسئولینی که چپ و راست لوایح و قانون بر سر ما می کوبند و فکرمی کنند با امضای زیر قانون تمام معضلات فرهنگی ما حل خواهد شد. درحالی که قدم اول، اصلاح فرهنگ و باور خانواده ی رومینا ها هست اگر دنبال راحت ترین راه درمان باشیم و بفکر پرکردن خلاء های فرهنگی نباشیم اتفاقات بیشمار اینچنین در سرتاسرکشور در انواع مختلف ،نه تنها درمورد دختران بلکه کل جامعه را شاهد خواهیم بود.


البته این به معنی عدم لزوم به وجود قانون منصف و بروز نیست چه بسا قوانینی که نیاز به بازنگری دارند زیادهست اما با قانون ها افکار پدر رومینا عوض نخواهد شد. ثبات فرهنگ مطلوب و منطقی جزبا فرهنگسازی و بیرون راندن افکار بی ریشه بدست نمی اید کسی که به بهانه ی غیرت و ناموس دست به چنین فجایعی میزند و نمیفهمد که غیرت واقعی چیست قانون شمارا نیز نخواهد فهمید.

 

اهمال کاری دادگاه

طی این ماجرا که ابتدا بنا به شکایت خانواده ی دختر، رومینا به رای دادگاه به خانواده برگردانده میشود سطحی نگری دادگاه جزو اشتباهات مهلک بوده ،با توجه به سن دختر و فرار او از خانه نیاز به تحقیق و بررسی زیادی بوده و نباید با این سرعت کاررا به اتمام میرساند.

 

 

هدف، انجام کار به هرشرطی نیست بلکه بیشترین میزان تاثیرگذاری نیز باید در نظر گرفته شود شاید اگر چند جلسه ی مشاوره هم با پدر وهم دختر انجام میشد هردو متوجه اشتباهاتشان میشدند.

 

حکم قصاص

از زمانی که این اتفاق تلخ افتاده است، بیشترین بحث روی حکم پدر مقتول انجام‌گرفته و نقطه ای ازاین ماجرارا که توان اصلاحش را داریم، غافل شده ایم.قصاص بحث فرعی این مسئله است و تمرکز و حساسیت روی این جنبه ی ماجرا مارا از رومینا های بعدی غافل خواهد کرد.

 

اگر قرار بود با وجود قانون اتفاقاتی ازقبیل قتل نیافتد وصرفا به بندهای حقوقی بعنوان راه چاره برای جلوگیری از خشونت ونابهنجاری بسنده کرد درآن صورت نتیجه ای جز فراموشی این قوانین و وقوع این نوع فجایع را شاهد نخواهیم بود چراکه به طور مثال در قتلهای اتفاق افتاده عدم کنترل خشم،غلبه هیجانات،تسلط نداشتن به رفتار و..بیشتر موثرهستند وتقویت ارزشهای دینی و مداخلات اموزشی و فرهنگی باید از اولویت های نهاد های مربوطه،خانواده ها ،مدارس و...باشد.


تربیت والدینِ مسئولیت‌پذیر و آگاه نیز نقش بسیار عمیقی داشته و واجب است اموزش های لازم طبق شرایط متفاوت به زوجین ارائه شود تا از قربانی شدن افراد پیشگیری واقعی کرد .

استدال های مغرضانه و بی اساس و غیرکارشناسی مانع بزرگ اصلاحات فرهنگی واجتماعی محسوب میشود و روند تغییرات را بشدت کند میکند. تمام اتفاقاتِ شبیه رومینا برای برخی فرصت بزرگی شده تا تمام کینه‌ها،نظرات شخصی،ارتباط دادن مسائل نامربوط دینی ، ایجاد موج‌های رسانه ای جهت منافع شخصی و عقیدتی را بروز دهند واز رومینا ها استفاده‌ی‌ ابزاری برای ابراز این مسائل نمایندو گزاف نیست اگر بگوییم این افراد از دشمنان رومیناها هستند که هیچ وقت دنبال حل قضایا نبوده و وسیله ای بیش برایشان نبوده و جز مانع تراشی و بستن راه گفتگو فایده ای نداشته اند.

 

ندا جلیلوند - مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۳۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح قانون تاسیس کتابخانه در نوبت بررسی است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از کتابخانه عمومی علامه شیخ عبدالکریم زنجانی بازدید کرد.

مرتضی آقاتهرانی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این کتابخانه عنوان کرد: اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور ضرورت دارد.

وی افزود: در کمیسیون فرهنگی مجلس به مقوله کتابخانه‌های عمومی کشور و وضعیت معیشتی کتابداران توجه داشتیم و در همین راستا یک کمیته فرهنگی تشکیل شد تا اصلاح و رفع نواقص قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور را پیگیری کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیرو پیگیری‌های مستمر دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور، این طرح توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.

آقاتهرانی ضمن اشاره به سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم مجدانه تلاش کردیم این مقوله از حالت جواز خارج شده و به قانون تبدیل شود که شهرداری‌ها را ملزم به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از محل درآمدشان می‌کند.

وی در رابطه با بودجه فرهنگی سال 1403 به ویژه بودجه کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: اصلاح فرهنگ ضروری است و برای تحقق این مهم باید هزینه کرد. سرانه فرهنگ در کشور ما بسیار پایین است و کمیسیون فرهنگی مجلس برای دستیابی به اهداف فرهنگی تلاش می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از کتابخانه تازه تاسیس علامه شیخ عبدالکریم زنجانی بازدید کردم و افتتاح چنین کتابخانه‌ای در یکی از مناطق محروم زنجان بسیار قابل تقدیر و مایه مباهات است و در بلندمدت شاهد آثار مثبت آن خواهیم بود.

آقاتهرانی گفت: متأسفانه در فضای سبز اطراف این کتابخانه شاهد حضور برخی معتادین هستیم و باید در نظر داشت یکی از دلایل دچار شدن این افراد به دام اعتیاد آن است که به چنین کتابخانه و مکان فرهنگی‌ دسترسی نداشته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انشالله احداث این کتابخانه در منطقه اسلام‌آباد زنجان مایه خیر و برکت باشد و شاهد رشد عمیق فکری فرزندان این مرز و بوم باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرهنگسازی و ترویج کتابخوانی میان کودکان ضروری است
  • تمرکز برنامه های فرهنگی روی قرآن باشد
  • خطرات ناشی از ازدواج با تفاوت فرهنگی
  • مجازات قاچاق زیرخاکی چیست؟
  • اصلاح قانون تاسیس کتابخانه در نوبت بررسی است
  • بلیت موزه‌ها برای کدام گروه رایگان است؟
  • طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در نوبت بررسی در مجلس است
  • الزام شهرداری‌ها به پرداخت سهم ۰.۵ درصدی کتابخانه‌های عمومی
  • سرانه فرهنگ در کشور ما بسیار پایین است
  • طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌ها در نوبت بررسی مجلس است