Web Analytics Made Easy - Statcounter

روند رشد یا سقوط اقتصادها وابسته به عوامل مختلفی است، به این معنا که بخش اصلی وضعیت بازارها وابسته به ساختارهای اقتصادی و اقتصاد کلان است که ناشی از ناترازی ترازنامه بانک‌مرکزی است.

حسین  محمودی‌اصل، اقتصاددان و استاد دانشگاه/

روند رشد یا سقوط اقتصادها وابسته به عوامل مختلفی است، به این معنا که بخش اصلی وضعیت بازارها وابسته به ساختارهای اقتصادی و اقتصاد کلان است که ناشی از ناترازی ترازنامه بانک‌مرکزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناترازی در تجارت بازرگانی ما که ۲میلیارد دلار منفی است و ناترازی در میزان نقدینگی و نرخ تولید منجر به ایجاد مشکلات و چالش‌هایی در اقتصاد کلان می‌شود، هر چند که کسری بودجه دولت هم به این ناترازی دامن می‌زند و با استقراض از بانک‌مرکزی، تورم و اثرات نامطلوب دیگری بر اقتصاد تحمیل می‌شود.

عوامل مهمی در کاهش رشد اقتصادی، عدم توسعه‌یافتگی و عدم‌رونق تولید تأثیر گذارند. وقتی بسترهای لازم برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم نباشد، التهابات مختلفی از جمله دست‌اندازی دلالان بر بازارهای مختلف بیشتر می‌شود که نمود آن را در تولید و زایش مافیا و سلاطین مختلفی در بخش‌های مسکن، سکه، ارز و  بازار خودرو می‌بینیم. دولت در وهله اول برای تأمین کسری‌بودجه خود تلاش کرد تا نقدینگی را به سمت بازار بورس هدایت کند، ‌ با اینکه برخی اقدام‌های دولت در این زمینه مطلوب بود، اما به دلیل عدم‌ فراهم سازی بسترهای لازم نتوانست مانع هجوم سرمایه‌ها به سمت بازارهای طلا و ارز شود. هر چند دولت با هدف هدایت سرمایه‌ها  به سمت بازار بورس، نرخ سود بانکی را کاهش داد، به دلیل عدم بسترسازی مناسب اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بخشی از منابع بانکی در اثر کاهش نرخ سود بانکی  به سمت بازارهای کالایی حرکت کرده و بخش دیگری هم به سمت حوزه طلا، مسکن، خودرو و ارز رفته است. به عبارتی وقتی نرخ تورم ۳۰-۴۰ درصد هست و نرخ سود بانکی  ۱۵درصد اعلام می‌شود، گپ ۱۵درصدی باقیمانده به سپرده‌گذاران سیگنال می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بانک مساوی با کاهش ارزش پول شماست، بنابراین این تصمیم‌گیری موجب هدایت منابع از بانک‌ها به سمت بازارهای کالایی می‌شود و شاهد التهاب در بازارها هستیم.

 از سوی دیگر در بورس نیز شاهد اتخاذ تصمیمات مناسب و به‌موقعی نیستیم.   قرار بود صندوق‌های ETF دو ماه دیگر  واگذار شود، به دلیل کاهش خریدار به یک ماه تغییر زمان داد و این مسائل نشان می‌دهد دولت قادر به اتخاذ تصمیمات درست نیست، بنابراین در این فرایند محاسبات دچار اختلالاتی می‌شود. در این هنگام که سرمایه‌ها به سمت بورس حرکت کردند  سلاطین مسکن، خودرو و بازار ارز به تکاپو افتادند و با تزریق ترس در بازار سهام با واژه‌های جعلی به نام حباب، ته دل سهامداران را خالی کردند، در حالی که حباب در بخش مسکن  بیش از دو برابر بورس است، البته اگر اسم این وضعیت را حباب بگذاریم!   در حالی که حباب نباید نامیده شود، این وضعیت به دلیل تورم انتظاری است که در کشور شکل گرفته است. درباره بازارسرمایه بسیاری از کارشناسان معتقد به ایجاد تعادل در بازار بورس بودند، اما با فضاسازی‌ها و رشد قیمت‌ها حتماً بازار بورس نیازمند اصلاح بود که خوشبختانه در این مسیر قرار گرفته است. به هر صورت بهترین بازاری که اقتصاد از آن می‌تواند تأمین مالی شود و از التهابات دور باشد و مانع افزایش تورم شود،   بازار بورس است که تحقق این موضوع مهم وابسته به همت مردم، دولت و مسئولان است تا با سیاست‌گذاری‌های درست، منابع را به سمت بورس هدایت کنند.

اگر سیاست‌گذاری‌ها درست و در یک  روال منطقی دنبال شود و دولت بتواند  صندوق‌های ETF را به فروش برساند و سهام‌عدالت آزاد شود و نیاز مالی بخشی از مردم جبران شود، قدم‌های خوبی در اقتصاد کشور برداشته شده است. در هر صورت  بورس نیازمند آرامش و اتخاذ تصمیمات درست است، بنابراین انتظار می‌رود رسانه‌های مختلف در بحث افزایش اطلاعات و هدایت سهامداران و تشویق سهامداران برای عدم‌خروج از بازارسرمایه و سرمایه‌گذاری در این بازار، تلاش کنند. قطعاً حضور در بازار  سهام و تأمین مالی واحدهای اقتصادی از طریق بازارسهام به نفع تک‌تک مردم ایران  به جز دلالان حوزه مسکن، ارز، طلا و سکه و سایر کالاها تمام می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: توسعه يافتگي تولید سمت بازار بازار بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۴۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : رفتار دولت در قبال صنعت خودرو توهین به مردم است زیرا برای خرید یک خودروی بی‌کیفیت با هزار بدبختی ثبت نام می‌کنند و بعد از ماه‌ها به آن‌ها گفته می‌شود که خودرو نداریم .

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه صنعت خودرو اظهار داشت: رفتار دولت در قبال صنعت خودرو توهین به مردم است.

وی  با اشاره به مشکلات متعدد مردم در زمینه خرید خودرو گفت: مردم برای خرید یک خودروی بی‌کیفیت با هزار بدبختی ثبت نام می‌کنند و بعد از ماه‌ها به آن‌ها گفته می‌شود که خودرو نداریم و باید خودروی دیگری را انتخاب کنند.

توسلی اظهارداشت : در مقابل این بی‌نظمی، دولت هر چند وقت یکبار اعلام می‌کند که مثلاً باید ۲۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت‌های خودروسازی واریز کنید تا خودرو تحویل بگیرید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این رفتار‌ها قابل قبول نیست، بیان کرد: دولت باید برای دو خودروساز بزرگ کشور چاره‌ای اساسی بیندیشد.

 توسلی در ادامه به مشکلات واردات خودرو اشاره کرد و اظهارداشت : مجلس تصویب کرده بود که خودرو وارد شود، اما دولت در این زمینه کوتاهی کرد.

وی با بیان اینکه عدم واردات خودرو به نفع خودروسازان و به ضرر مردم بوده است، گفت: اگر خودرو‌های مورد نیاز مردم وارد شده بود، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد و خودروسازان مجبور بودند که خودشان را اصلاح کنند.

توسلی در مورد برنامه مجلس برای پیگیری مشکلات صنعت خودرو اظهارداشت : مجلس یازدهم در آستانه پایان کار خود است، اما وظیفه نظارتی خود را در قبال این موضوع به طور کامل انجام خواهد داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مجلس دوازدهم نیز پیگیر حقوق تضییع شده مردم در صنعت خودرو خواهد بود، گفت: حدود یک ماه آینده، مجلس دوازدهم شروع به کار می‌کند؛ قطعاً این موضوع در دستور کار مجلس است، و باید مجلس وظیفه نظارتی خودش را از طریق تذکر، سوال و حتی استیضاح موضوع صنعت خودرو را پیگیری کند، چون حق و حقوق مردم هست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • ترسیم «چشم انداز» اقتصاد ایران در ۱۴۰۳
  • موج جدید مدعیان «دلارزدایی» از اقتصاد ایران چه می‌خواهند؟
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی
  • بودجه شهرداری شیراز رشد ۵۰۰ درصدی داشت/عملکرد مطلوب تیم اقتصادی
  • عملکرد دولت در سیل چابهار موجب دلگرمی و امیدواری مردم شد
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است