Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-28@18:00:08 GMT

چه بخوریم تا کمتر عصبانی شویم؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۴۷۸۷

چه بخوریم تا کمتر عصبانی شویم؟

بیماری روحی، بیماری ای نیست که به طور ناگهانی نمایان شود، بلکه در اثر یک رشته علل پیش می آید. خوشبختانه برخی از علت بروز بیماری های روانی صرفاً به تغذیه مربوط می شوند، پس می توان با تغییر شیوه ی رژیم غذایی آن را برطرف کرد. با این پنج شنبه برنا همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  بعضی از مواد غذایی افسردگی را از شما دور می کند، دردهایتان را تسکین می دهد و مانند آرام بخش عمل می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت این است که مواد غذایی بر روی سلامت و آرامش اثر گذار است. برای همین گفته می شود از این به بعد زمانی که یک درد ناگهانی به سراغ تان می آید بی خیال مسکن و آرام بخش شوید و یک فنجان چای، یک عدد هویج یا یک تکه شکلات میل کنید.

تمامی کربوهیدرات ها (اعم از ساده و پیچیده)، مغز را تحریک می کنند تا سروتونین بسیاری تولید کند. برای تنظیم میزان سروتونین بهتر است کربوهیدرات های پیچیده مصرف شود که آرام تر هضم می شوند.

بهترین منابع این مواد، غلات و نان های سبوس دار است. مصرف قند ها همینطور موجب تولید ترکیبات شیمیایی به نام اپیوئید ها در بدن می شود. کمبود ملاتونین سبب بالا رفتن بی خوابی است ضمناً استرس، موجب کم شدن سطح ملاتونین در بدن می شود. این نوع خوردنی ها سبب آرامش جسمی هم هستند.

اپیوئید ها ترکیبات آرام بخشی هستند که نه تنها خاصیت ضد درد دارند، بلکه بر روحیه هم اثر مطلوب می گذارند. همینطور تحقیقات نشان می دهد مصرف حتی مقدار کمی قند، قدرت یادگیری و حافظه انسان را بهبود می بخشد و مصرف یک تا 2 قطعه کوچک شکلات در روز می تواند اثر خوبی بر روحیه فرد داشته باشد.

ویتامین B12

کمبود این ویتامین سبب رفتار های روانی، جنون، کم شدن حافظه و هذیان گویی می شود. منابع غذایی آن عبارتند از جگر، قلوه، شیر، پنیر، تخم مرغ و ماهی، گوشت قرمز و مرغ.

ویتامین B1

علائم کمبود این ویتامین عبارتند از افسردگی، بداخلاقی، کم شدن تمرکز و حافظه و احساس خستگی. این ویتامین در غلات صبحانه نخود فرنگی، تخمه آفتابگردان، ارزن، جوانه گندم، کنجد، سویا و آجیل (به خصوص بادام هندی، بادام و گردو) موجود است.

پیش ساز ناقلان عصبی

زیر واحد های اسیدآمینه پروتئین ها منبع غنی از پیش ساز های ناقلان عصبی است. می توان به اسید آمینه تریپتوفان، گلوتامات و تیروزین اشاره کرد که به ترتیب پیش ساز سروتونین، دوپامین و GABA هستند و به وفور در پروتئین های حیوانی و گیاهی پراکنده اند.

مواد معدنی، تقویت کننده اعصاب

یکی از مواد معدنی که در سلامت جسمی و روحی تاثیر زیادی دارد، آهن است. آهن اکسیژن را از ریه به بافت ها و اندام های بدن می رساند و کم خونی ناشی از فقر آهن، اکسیژن رسانی به بافت ها، از جمله مغز و اعصاب را مختل می کند. به علاوه، آهن در ساخت و عملکرد میانجی های عصبی هم دخالت دارد. غذا های سرشار از آهن مانند جگر، گوشت، مرغ، ماهی و حبوبات هستند و بهتر است همراه منابع ویتامین C مصرف شوند تا آهن آن ها بهتر جذب شود.

ویتامین های روحیه بخش

ویتامین های E و C: آسیب هایی که اکسیدان ها به سلول های مغز وارد می کنند می تواند موجب به ناهنجاری های عصبی و افسردگی شود. به همین خاطر، مصرف از ویتامین های E و C که آنتی اکسیدان هایی قوی هستند در حفظ سلامت سیستم عصبی بسیار مفید خواهد بود. انواع میوه ها و سبزی ها منابع سرشار از ویتامین C هستند (به ویژه فلفل، مرکبات، گوجه فرنگی و کلم بروکلی). ویتامین E هم در روغن های گیاهی به وفور یافت می شود. ولی مهم ترین ویتامین هایی که کمبود آن ها موجب ناکارآمدی مغز انسان می شود، عبارتند از:ویتامین گروه B (به ویژه ویتامین های B1,B6,B9,B12.

ویتامین B6

کمبود این ویتامین موجب سلب جنون و افسردگی می شود و منابع غذایی آن عبارتند از جوانه گندم، آرد جو، آجیل (مخصوصا گردو)، حبوبات، (سویا، عدس و لوبیا)، جو، موز، بادام زمینی، کره بادام زمینی، آووکادو، گندم و کشمش.

اسیدفولیک

نشانه کمبود اسیدفولیک خستگی مزمن، پریشانی، بی خوابی فراموشی و گیجی هستند. منابع غذایی آن عبارتند از مخمر، لوبیا، کلم بروکلی، کاسنی، حبوبات (به خصوص نخود)، سویا، سبزی ها (مخصوصا اسفناج، کلم و بامیه)، بادام، چغندر، هویج، گردو، برنج قهوه ای و ذرت.

بیوفلاونوییدها، هدیه گیاهان

این ترکیبات طبیعی که به وفور در میوه ها و سبزی ها، چای سیاه و سبز، شکلات و... یافت می شوند، به واسطه خاصیت آنتی اکسیدانی خود از سیستم عصبی در برابر آسیب ها محافظت می کنند. همینطور، از بسیاری بیماری های عصبی پیشگیری کرده و در بهبود روحیه و خلق و خو اثر بخش است.

چربی های ضدافسردگی

چربی ها، به ویژه چربی های غیراشباع مانند اسید های چرب امگا -3 و امگا -6 در ساختمان سلول های عصبی است. به همین خاطر مصرف مقدار مناسبی از روغن های گیاهی مایع مانند روغن ذرت، سویا، کانولا، روغن زیتون و همینطور روغن ماهی برای سلامت و عملکرد سیستم عصبی ضروری است. مطالعات جدید نشان می دهد که مصرف روغن ماهی و یا مکمل اسید های چرب امگا - 3 در جلوگیری و درمان افسردگی و پریشانی تاثیر شگفت انگیزی دارد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: غذایی آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۴۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای باهوش‌تر شدن، این مواد غذایی را بخورید

غذایی که می‌خورید، به مثابه سوختی است که مغز با استفاده از آن کار می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، چند مورد از بهترین غذا‌هایی که مغز و حافظه را تقویت می‌کنند و سلامت آن را ارتقا می‌دهند، در ادامه به شما معرفی شده‌اند:

توت‌ها

آنتی اکسیدان‌های موجود در توت‌ها به بهبود ارتباط بین سلول‌های مغز، تقویت یادگیری و حافظه، جلوگیری یا به تأخیر انداختن زوال شناختی کمک می‌کند.

غلات کامل

بر خلاف کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غلات کامل دارای شاخص گلیسمی (قند) پایینی هستند و برای همین به آرامی در بدن تجزیه می‌شوند، قند را به تدریج آزاد می‌کنند و به مغز اجازه می‌دهند تا عملکرد مؤثرتری داشته باشد.

آجیل

آجیل منبع غنی ویتامین E است که از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و مصرف منظم آن خطر از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد.

قهوه

کافئین موجود در قهوه به تقویت عملکرد کلی مغز کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مادام‌العمر قهوه می‌تواند خطر زوال شناختی و بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C است و در بهبود توانایی‌های شناختی و تقویت سلامت مغز نقش دارد.

دیگر خبرها

  • مدام احساس خستگی می‌کنید؟ احتمالا با کمبود این ویتامین روبه‌رو هستید
  • آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟
  • برای باهوش‌تر شدن، این مواد غذایی را بخورید
  • مشخصات بهترین قرص پوکی استخوان و تقویت مفصل
  • مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه میشود!
  • استفاده مکرر از روغن سرخ کردنی روند آسیب مغزی را تسریع می کند
  • میزان ویتامین E موردنیاز بدن در سنین مختلف
  • مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
  • کمبود این ویتامین‌ها علت سرگیجه شماست
  • میوه را کی بخوریم؛ با شکم خالی یا پر؟