Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@03:56:52 GMT

عمل به نیت وقف‌کننده مهم‌ترین وظیفه اوقاف است

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۵۰۸۹

عمل به نیت وقف‌کننده مهم‌ترین وظیفه اوقاف است

حجت الاسلام صفائی حائری امام جمعه میناب گفت: سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که از ملک موقوفه بهره‌برداری می‌کنند، طبق شرع و قانون مکلف به پرداخت حقوق قانونی موقوفات هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت‌الاسلام صفایی حائری در دیدار رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میناب  با امام جمعه شهرستان درباره پرداخت حقوق موقوفات اظهار کرد: پرداخت حقوق موقوفات وظیفه است و افرادی از جامعه اسلامی که مستأجر موقوفات هستند باید نسبت به این امر اهتمام داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه بحث وقف از واجباتی است که قابل تغییر نیست، تصریح کرد:‌ در هیچ شرایطی کسی نمی‌توانند در نیت وقف و یا شرایط آن تغییر اعمال کنند.

امام جمعه میناب افزود: اگر ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که از ملک موقوفه بهره‌برداری می‌کنند، تحت تصرف یا اجاره آنها بوده یا دخل و تصرف کرده و اعیانی در آن ساخته‌اند، طبق شرع و قانون مکلف به پرداخت حقوق قانونی موقوفات هستند.

وی تاکید کرد:‌ عدم پرداخت یا به تعویق انداختن اجاره و حقوق موقوفه نیز تأثیری در اصل ماجرا نمی‌گذارد تا به این امید که شاید در آینده فراموش و حذف شود؛ هیچ امکانی وجود ندارد که کسی بتواند اجاره و حقوق موقوفه را نادیده بگیرد بنابراین دستگاه‌های مختلف باید بدانند که وقتی ملکی موقوفه است، چارچوبی دارد و بدهی دیون آن را باید پرداخت.

حجت الاسلام صفائی حائری در ادامه با اشاره به عمل امینانه به نظر واقفین خیراندیش، گفت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های اوقاف اجرای نیات است که در این راستا باید تلاش مضاعفی صورت پذیرد.

امام جمعه شهرستان میناب مسئولیت شرعی و قانونی در قبال اجرای نظر واقف را یادآور شد و افزود: عمل به نیت‌های مختلف واقفین که در وقف نامه‌ها ثبت و ضبط شده بهترین تبلیغ عملی برای ایجاد وقف‌های جدید است.

مصطفی محب زاده خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اوقاف نشان دادن برکت‌های وقف و هدایت جوانان به این امر خدا پسندانه وقف است. 

وی ادامه داد: بواسطه وجود سه هزار و86 رقبه فعال و841 مسجد و حسینیه در میناب، این شهرستان از حیث رتبه در ثبت موقوفات رتبه دوم در سطح استان هرمزگان دارد. 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میناب اظهار داشت: قدیمی‌ترین موقوفه این شهرستان مربوط به 220 سال پیش بوده که توسط شیخ عبدالعلی ابن عبدالحسین در روستای شهوار این شهرستان به ثبت رسیده است. 

محب زاده با بیان اینکه روستای شهوار قدیم، شهمرادی و ماتم قلعه از شاخص ترین موقوفات میناب می باشد، تصریح کرد: همچنین 916 رقبه بدون سند در این شهرستان وجود دارد که امسال رقبات زیادی سند دار خواهد شد. 

وی یاد آور شد: همواره ارتباط و تعامل سازنده ای میان اداره اوقاف و رسانه وجود داشته که امید است این ارتباط در طول سال وجود داشته باشد و اصحاب رسانه با بیان عملکرد و اقدامات اوقاف و امور خیریه به مردم بازگو کنند.

انتهای پیام/۳۲۶۴

منبع: فارس

کلیدواژه: اوقاف هرمزگان میناب حجت الاسلام حائری پرداخت حقوق امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۵۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های سیل‌آسا در ‌هرمزگان/ از انسداد تا طغیان رودخانه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان و فرماندار شهرستان میناب آخرین وضعیت بارندگی ها و خسارات در سطح استان و شهرستان میناب را اعلام کردند. - اخبار استانها -

مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: بالغ بر 20 روستای استان همچنان انسداد مسیر بر اثر طغیان رودخانه‌های فصلی دارند و منتظر هستیم با فروکش کردن حجم آب، مسیرها بازگشایی شود. 

وی افزود: بیشتر این مسیرها در شرق هرمزگان هستند، ما از دیشب تخلیه اضطراری 4 روستا و اسکان 170 خانوار در مکان امن را در شهرستان جاسک داشتیم همچنین در شهرستان قشم نیز به 80 خانوار مسافر و گردشگران اسکان داده شد. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: در بخش شهرها شاهد آبگرفتگی معابر بودیم برای برآورد خسارت احتمالی مترصد فروکش کردن آب هستیم، همچنین خساراتی به بخش های زیرساختی برق و آب وارد شده است. 

وی تصریح کرد: در حوزه برق خسارات شامل آسیب به 191 تیر فشار متوسط بود که 135 تیر تاکنون تعویض شده، همچنین 202 مورد اصلاح رابط های فشارهای متوسط، 61 مورد خرابی و افتادگی تیرهای فشار ضعیف بوده که 42 تیز تعویض شد، تعویض 11 ترانس و اصلاح سیم پارگی ها نیز بخش دیگری از خسارات به حوزه برق بود. 

حسن زاده با تاکید بر اینکه در مجموع برق 10300 مشترک در هنگام بارش ها قطع شد گفت: با تلاش عوامل شرکت برق برق اکثر مناطق وصل شده و تنها 1200 مشترک همچنان بدون برق هستند. 

وی افزود: در خصوص انسداد مسیر شهرستان بشاگرد به جاسک باید گفت این مسیر جاده فرعی است و تلاش برای بازگشایی انجام می‌شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه جمع بندی خسارات پس از ارزیابی نهایی اعلام می‌شود گفت: به دستگاه‌های مختلف اعلام شده تمام مسائل و خسارات وارده را ارزیابی و با مستندات لازم ارائه دهند تا در اولین فرصت جمع بندی و اعلام میران خسارت صورت گیرد. 

مجید سلحشور فرماندار شهرستان میناب نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خوشبختانه در سطح شهرستان میناب شاهد خسارات زیادی نبودیم تنها در چند روستا شاهد مسدود شدن راه‌ها هستیم که پس از کاهش حجم آب، عملیات بازگشایی معابر آغاز می‌شود. 

وی افزود : در خصوص روستای زمین در، در بخش، سندرک سیل به چند خانه خسارت زده اما خسارت گسترده نیست از عوامل امدادی و هلال احمر خواسته ایم خدمات مورد نیاز مردم را ارائه دهند. 

سلحشور گفت: میزان بارندگی‌ها قابل توجه بود و همچنان منتظر روان آبهای جنوب کرمان برای ذخیره در پشت سد استقلال میناب برای افزایش ذخیره فعلی هستیم.

به گزارش تسنیم، خوشبخانه در استان هرمزگان بارش ها خسارت گسترده و قابل توجهی وارد نیاورده‌اند اما مخاطبان این خبرگزاری از مسئولان برای رفع مشکلات پل آبنما کنخ کمک می خواهند. 

بر اثر طغیان رودخانه، مسیر حرکت خودروهای سنگین از بندر خمیر به بندرلنگه و بلعکس مسدود و ترافیک نسبتا سنگینی را به بار آورد هر چند این مسیر در حال بازگشایی است اما توجه به این آبنما و رفع مشکلات آن مورد تاکید است. 

.

انتهای پیام/864/

دیگر خبرها

  • بارش‌های سیل‌آسا در ‌هرمزگان/ از انسداد تا طغیان رودخانه
  • بهره‌مندی ۷۰۰۰ موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • بهره‌مندی ۷ هزار موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • اعمال معافیت‌های ویژه در پرداخت پذیره اماکن وقفی در مازندران
  • آیت‌الله اعرافی: موقوفات در اختیار ادارات تعیین تکلیف شود
  • کشف ۱۹۸ کیلو تریاک در میناب
  • حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران
  • نام نویسی ۱۸ هزار مینابی در طرح نهضت ملی مسکن
  • ۳۸۴ حامی جدید به طرح اکرام ایتام میناب پیوستند
  • جذب ۳۸۴ حامی برای فرزندان ایتام و محسنین میناب