Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@11:30:17 GMT

آیا میکروب‌ها در سلامت انسان‌ها نقش دارند؟ 

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۵۴۵۹

آیا میکروب‌ها در سلامت انسان‌ها نقش دارند؟ 

جمعیتی از باکتری‌ها و میکروب ها که در روده ما زندگی می‌کنند، تحت عنوان میکروبیوم روده نامیده می‌شوند. در روده دو دسته باکتری‌های مفید (غیر بیماری‌زا) و مضر (بیماری‌زا) زندگی می‌کنند. هرگاه نسبت باکتری‌های مضر به مفید زیاد شود، خطر بروز بیماری‌ها افزایش می‌یابد.
روزهای دوم تا نهم خرداد ماه به عنوان هفته سلامت گوارش نامگذاری شده و امسال به موضوع "میکروبیوم و دستگاه گوارش" پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجمن متخصصان گوارش و کبد برنامه های علمی به این مناسبت در مناطقی مانند تهران، قم، مازندران، گیلان، گلستان، کرمان، فارس، اصفهان، کردستان و خوزستان برگزار می کند.
شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به اینکه عمده میکروبیوم‌ها شامل باکتری ها و میکروب ها در دستگاه گوارش به ویژه در روده بزرگ زندگی می کنند، افزود: مشخص شده که این میکروب ها در بدن انسان ها روی سیستم های مختلف از جمله سیستم ایمنی، آلرژی ها، التهاب در بدن و سرطان نقش دارند.
وی در پاسخ به این سوال که این میکروب ها از کجا می آیند، توضیح داد: بدن نوزادان فاقد میکروب است، به دنبال تولد و نوشیدن شیر مادر و تماس با محیط پیرامون، میکروب ها وارد بدن نوزاد می شوند.

اهمیت وجود میکروبیوم در بدن چیست
آگاه در پاسخ به این سوال که اهمیت وجود میکروبیوم در بدن چیست، افزود: وجود این میکروب در بدن برای سلامتی مفید است، این میکروب ها بعضی از مواد غذایی از جمله مواد حاوی فیبر را که در سبزیحات، میوه ها و حبوبات قرار دارد، تخمیر می کنند. این مواد تخمیری روی سلامت روده بزرگ تاثیر مثبت و مهمی دارد و به بقای سلول های روده کمک می کند.
فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: از طرفی این تخمیر روی جذب عناصری مانند کلسیم، منیزیوم و روی تاثیر مثبت دارد. همچنین میکروبیوم به دفع فلزات سنگین مانند جیوه، سرب و آرسنیک کمک می کند.
وی اظهار داشت: متابولیسم بدن تحت تاثیر این میکروب ها قرار دارد؛ به نحوی که میکروبیوم افراد چاق با افراد لاغر تفاوت دارد و مصرف بعضی از میکروب های مفید"پروبیوتیک" می تواند در درمان چاقی موثر باشد.

کدام بیماری‌ها در دستگاه گوارش تحت تاثیر مستقیم میکروبیوم هستند؟
آگاه گفت: سرطان گوارش به ویژه سرطان کولون، بیماری سندرم روده تحریک پذیر، بیماری التهاب روده ای، سوء‌هاضمه و اسهال به دنبال مصرف آنتی بیوتیک از جمله بیماری هایی هستند که تحت تاثیر این میکروب قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به سرطان کولون در برابر افراد سالم، میکروبیوم متفاوتی دارند، ادامه داد: مطالعه نشان می دهد که هم در حیوانات آزمایشگاهی و هم در انسان ها مصرف بعضی پروبیوتیک ها حاوی میکروب های مفید هستند و احتمال ابتلا به سرطان کولون را کاهش دهند.
آگاه ادامه داد: نقش میکروبیوم در علائم بیماری سندرم روده تحریک پذیر و تاثیر پروبیوتیک ها در کاهش علایم این بیماری، مورد علاقه و توجه بوده است. مطالعات فراوانی نشان می دهد که اثر رژیم غذایی در کاهش علایم این بیماری و اثر مثبت محصولات پروبیوتیک ها ناشی از اثر میکروبیوم ها است.
وی افزود: بیماری التهاب روده ای شامل بیماری کولیت اولسروز و کرونز تحت تاثیر میکروب های روده هستند، اثر رژیم غذایی، داروها و پروبیوتیک ها به دلیل تاثیر روی این میکروب ها می تواند در کاهش علائم بیماری موثر باشند.
آگاه افزود: مطالعات جدید نشان می دهد که  بعضی از سویه های باکتری در پروبیوتیک ها می توانند در کاهش علایم سوء‌هاضمه هم موثر باشند.

چگونه میکروب‌های مفید را در دستگاه گوارش افزایش دهیم؟
وی در پاسخ به این سوال که چگونه میکروب های مفید را در دستگاه گوارش افزایش دهیم، گفت: رژیم غذایی مناسب حاوی فیبر فراوان مانند سبزیجات، میوه ها، مواد طبیعی و ارگانیک و پرهیز از فست فودها و چربی حیوانی زیاد، میکروب های مفید را افزایش می دهد.
آگاه خواب کافی را یکی دیگر از موارد افزیش دهنده میکروبیوم اعلام کرد و گفت: خواب مناسب و کافی ( ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز) و همچنین پرهیز از شب بیداری و روز خوابی در رشد طبیعی میکروبیوم تاثیر بسیار مناسبی دارد.
وی بیان داشت: ورزش و تحرک بدنی کافی، میکروبیوم روده و سوخت و ساز بدن را بهتر می کند. ورزش مجموعه ای از ورزش های هوازی، قدرتی و استقامتی را شامل می شود.
آگاه با اشاره به اینکه پرهیز از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها سبب تکثیر میکروبیوم می شود، گفت: مصرف رژیم غذایی حاوی میکروب های مفید مانند لبنیات، ماست و دوغ پروبیوتیک در این موضوع موثر است.
نتیجه کلی آنکه میکروبیوم به ویژه میکروب های دستگاه گوارش نقش اساسی در حیات و سلامت انسان ها دارند و باید به بهبود این مجموعه مهم با عوامل گفته شده، کمک کرد.

برچسب‌ها بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران میکروب های مفید دستگاه گوارش میکروب ها پروبیوتیک ها گوارش و کبد رژیم غذایی تحت تاثیر باکتری ها بیماری ها انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۵۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید از دانشگاه مموریال کانادا، به وجود منبع آنتی اکسیدانی در درختچه‌ای که در مناطق ساحلی نیوفاندلند کانادا رشد می‌کند، پی برده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که توت‌های گیاه خولان دریایی دارای ویژگی‌های تغذیه‌ای منحصربه‌فردی هستند که پتانسیل درمان دیابت و چاقی را دارند.

این اولین باری نیست که توت‌های خولان دریایی ارزش قابل توجهی برای سلامت انسان دارند. توت‌ها در حال حاضر در آسیا محبوب هستند و همچنین برای درمان آرتریت و سایر بیماری‌های التهابی در اروپا استفاده می‌شوند.

توت خولان دریایی حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. توت‌ها و برگ‌های درختچه به طور گسترده‌ای به صورت خوراکی و به عنوان دارو استفاده می‌شوند.

با توجه به خواص سلامت این گیاه، سازمان‌های دولتی کانادا، خولان دریایی را در اوایل دهه ۲۰۰۰ به این کشور معرفی کردند. تحقیقات اولیه در آن زمان نشان داد که این گیاه پتانسیل تجاری گسترده‌ای دارد.

روغن این گیاه همچنین منبع قوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، پلی فنول ها و ویتامین‌های E، B و A است.

نویسندگان مطالعه حاضر گزارش می‌دهند که یافته‌های امیدوارکننده توت خولان دریایی برای درمان دیابت و چاقی در شرایط آزمایشگاهی مشاهده شده است.

به گفته محققان، وجود ویتامین‌های C و E و همچنین فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنولی به همراه محتوای فیبر غذایی در خولان دریایی، ممکن است با کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب، به طور بالقوه حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز را بهبود بخشند.

همچنین به دلیل ترکیبی از خواص ضد التهابی و ضد میکروبی، خولان دریایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روده داشته باشد. سلامت بهتر روده تأثیر مثبتی بر سلامت متابولیک دارد و به طور بالقوه به مدیریت دیابت و چاقی کمک می‌کند.

خولان دریایی درختچه‌ای مقاوم، خاردار و برگریز است که معمولاً در امتداد سواحل بادگیر رشد می‌کند.

کد خبر 6079340

دیگر خبرها

  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است
  • معرفی بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز
  • در مورد خواص سلامت انواع تخمه ها
  • درمان بیماری کبد با چند دانه کوچک!
  • درمان بیماری کبد با چند دانه‌ کوچک!
  • اسرار سیر برملا شد؛ آیا سیر واقعا برای سلامتی مفید است؟ | چه کسانی نباید سیر بخورند؟
  • تاثیر مصرف بیش از حد داروها بر کبد
  • عمر مفید تلویزیون چند سال است؟
  • یزد رتبه دوم کشوری در غربالگری سرطان روده بزرگ
  • این باکتری در دهان سرطان روده بزرگ را تسریع می‌کند