Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سرپرست مرکز اندازه شناسی و اوزان سازمان استاندارد گفت: محصولاتی که مشمول استاندارد می‌شوند در زمان نمونه برداری و آزمون حتما از نظر وزن مورد بررسی قرار می‌گیرند. تاریخ انتشار: 08:40 - 08 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۲۴۲۴۶

خبرگزاری میزان ـ بار‌ها در هنگام خرید محصولات بسته بندی در مقابل وزن آن‌ها شاهد قید یک عدد با علامت مثبت و منفی هستیم که بر اساس استاندارد تولیدکنندگان موظف به درج دقیق این عدد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بررسی برخی از کالا‌ها در سطح بازار حاکی است که برخی از کارخانجات تولیدی علی رغم اینکه موظف به درج واقعی وزن محصولات خود هستند، اما با تخلف از اینکار و فقط برای حفظ ظاهر اعداد غیرواقعی را درج می‌کنند.

در این باره احد محمدی در گفت‌وگو با میزان اظ‌ها کرد: محصولاتی که مشمول استاندارد می‌شوند و پروانه کسب کردند، بندی به نام نشان گذاری دارند که مقدار واقعی محصول بسته بندی شده در آن قید شده است.

سرپرست مرکز اندازه شناسی و اوزان سازمان استاندارد افزود: زمانی که این محصولات نمونه برداری و آزمون می‌شوند حتما از نظر وزن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی گفت: در حال حاضر در دنیا برای تلرانس‌هایی که بسته‌بندی‌ها باید داشته باشند یک استاندارد واحد در نظر گرفته شده، اما در داخل کشور، استاندارد هر نوع محصولی، بند نشانه گذاری مقدار خاص خود را دارد.

محمدی بیان کرد: البته این استاندارد در کشور ملی شده، اما برای اینکه بتوانیم همه این استاندارد‌ها را با یک شاخص در نظر بگیریم هم باید شورای عالی استاندارد آن را تصویب کند و هم مجددا همه استاندارد‌های موجود در این بخش بازنگری شوند که این موضوع جزو اولویت و برنامه ریزی مرکز اندازه‌شناسی برای گرفتن مجوز از شورای عالی استاندارد است.

سرپرست مرکز اندازه شناسی تاکید کرد: البته این موضوع به این معنی نیست که در حال حاضر کنترلی صورت نمی‌گیرد بلکه در نمونه برداری و آزمون همه محصولات دقیقا این بند بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر اختلاف بین رقم وزن درج شده و وزن واقعی وجود دارد، باید بررسی کرد که از طرف چه کسی صورت گرفته، ما آزمایشگاه‌های همکار تایید صلاحیت شده‌ای داریم که بررسی‌ها را انجام می‌دهند و اگر تخلفی صورت بگیرد می‌توان از طریق تعزیرات با آن برخورد کرد.

محمدی افزود: در استاندارد بین المللی عدد تلرانس ۵ گرم در نظر گرفته شده در حالی که اگر بخواهیم این استاندارد را در کشور ملی کنیم باید برای زیر ۵ گرم استاندارد تعیین کنیم.

بیشتر بخوانید: پلمب ۴۲ مرکز بازی توسط استاندارد


انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: استاندارد اخبار اقتصادی مرکز اندازه شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۵۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل

تین نیوز

فعالان صنف روغن موتور گفتند: روغن موتورهای ایرانول و بهران در بازار ۵۰ درصد گران شد، عدم عرضه روغن موتور این شرکت ها در بازار منجربه ایجاد «بازار سیاه» شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، روغن موتورهای ایرانول و بهران در بازار ۵۰ درصد گران شد، اعلام این خبر از سوی فروشندگان روغن موتور در بازار لوازم یدکی تهران بیانگر آن است که شبکه توزیع یا احتمالا تولیدکنندگان مسیر رشد قیمت روانسازها را دنبال می کنند. قیمت گذاری دستوری برای هر محصولی سبب ایجاد زیان برای تولید کننده و عدم دسترسی مناسب مشتریان برای خرید می شود، اگر وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به اصلاح قیمت روانکارها طی روزهای آتی اقدامی انجام ندهند، باید منتظر ایجاد التهاب شدید در بازار این محصول بود. ظاهرا تغییر مدیران عامل نفت بهران و ایرانول تاثیری در بهبود عرضه روغن موتور از سوی این دو شرکت روانساز به بازار نداشته است.

گرانی اهرم فشار به دولت

بررسی های میدانی خبرنگار «بازار» حاکی از آن است که سه شرکت بزرگ تولید کننده روغن موتور از جمله نفت بهران و ایرانول از ابتدای سال جاری تا امروز اقدام به عرضه روغن موتور در سطح بازار نکردند. فعالان این صنف معتقد هستند که تولیدکنندگان محصولات را به شبکه توزیع تحویل و این شبکه از توزیع آن در سطح بازار خودداری می کند. به نظر می رسد شبکه توزیع با عدم عرضه روغن موتور به بازار، مسیر تحمیل رشد قیمت روغن موتور به دولت را دنبال می کند.

فعالان این صنف در خصوص ایجاد چالش در بازار روغن موتور توسط شبکه توزیع و فقدان نظارت به این شبکه، بیان کردند: اگر شرکت های ایرانول و نفت بهران نسبت به عدم عرضه محصولات خود توسط شبکه توزیع مطلع هستند، چرا اقدام به پخش مویرگی در بازار لوازم یدکی تهران نمی کنند؟

یک فروشنده روغن موتور که نخواست نامش فاش شود، در خصوص عدم عرضه روغن موتور توسط شرکت های مذکور، به «بازار» توضیح داد: درحال حاضر برای روانسازها بازار سیاه ایجاد شده و به نظر می رسد اگر این شرایط تداوم داشته باشد، باید منتظر ورود روغن موتورهای تقلبی به بازار بود.

مجوز گرانی صادر شده؟

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مدعی است که هر گونه افزایش قیمت روغن موتور منوط به اخذ مجوز از کارگروه تنظیم بازار است، این مجوز فقط مشمول تولیدکنندگان روغن موتور می شود. آیا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یا سایر نهاده های نظارتی، عملکرد شبکه توزیع در رشد قیمت روغن موتور را مورد بررسی قرار دادند؟ آیا شبکه توزیع یا «مافیایی روغن موتور» این قدرت را دارد که بدون ابلاغ مجوز گرانی، قیمت روغن موتور در بازار را افزایش دهند؟

تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل

روغن موتور به عنوان یک قطعه استراتژیک شناخته می شود، در صورت گرانی انواع روانکارها باید منتظر رشد قیمت کرایه حمل و نقل بود. زیرا سهم روانکارها در رشد نرخ کرایه ها حدود ۲۰ درصد است، باتوجه به افزایش قیمت ۵۰ درصدی روانسازها و نگرانی مالکان خودروها به ویژه رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی شاید بزودی کرایه ها بیشتر از ابلاغ دولت، رشد کند.

باتوجه به رشد نهاده های تولید و افزایش نرخ ارز، اصلاح قیمت کالاهای مانند روغن موتور که مشمول قیمت گذاری دستوری هستند، امری ضروری است. چرا که فقدان این مساله می تواند منجربه کاهش کیفیت، کاهش عرضه و ایجاد التهاب در بازار شود. به نظر می رسد که «مافیایی روغن موتور» بیشتر از هر زمان دیگری به بازار این محصول مسلط شدند، در سایه نبود نظارت ها اختیار تعیین نرخ در دست شبکه توزیع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود
  • نظارت‌های صنفی در چهارمحال و بختیاری تشدید می‌شود
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • انجام بیش از ۲ هزار مورد بازرسی و نظارت در چهارمحال و بختیاری
  • بررسی دقیق احتمالات و سناریوها در سطح عملیاتی
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول