Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:51:14 GMT

عملیات مبارزه با پوره سن غلات در بوکان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۵۵۰۱

عملیات مبارزه با پوره سن غلات در بوکان آغاز شد

فتاح نادری روز پنجشنبه در حاشیه آغاز مبارزه با سن پوره در بخش سیمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع اراضی زیر کشت گندم در بوکان ۷۰ هزار و ۲۴۳ هکتار آن به کشت دیم و ۱۱ هزار و ۵۳۰ هکتار آن به کشت آبی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر عوامل طبیعی نظیر نزولات جوی و شرایط آب و هوایی، مبارزه با آفات زراعی از جمله سن غلات نیز بر کیفیت و کمیت محصول اثر مستقیم دارد و بی توجهی به مبارزه با آن می‌تواند محصول یک مزرعه را به طور کامل نابود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که ۱۰۰ هزار تُن گندم از مزارع زیر کشت گندم در بوکان برداشت شود، افزود: با توجه به کمبود و تاخیر در بارندگی پاییزه و وضعیت سبز نامناسب و نبود درجه حرارت مناسب در بهار از جمله نبود روزهای آفتابی و نور کافی، میزان برداشت از مزارع دیم ۵۵ هزار تُن و مزارع آبی ۴۵ هزار تُن گندم خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوکان گفت: برای مبارزه با سن پوره گندم سموم لازم بر علیه سن غلات توسط فروشگاه های عرصه سموم شیمیایی به مقدار کافی تامین شده است.

«نادری» با بیان اینکه سمپاشی مزارع و سطح مزارع غلات علیه آفت سن مادر نقش بسیار  مهمی در کاهش پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می کند. اظهار داشت: در ماه های گذشته و در مبارزه با سن مادر ۴۳ هزار و ۲۴۰ هکتار علیهاین آفت سمپاشی شد.

وی اضافه کرد: مبارزه شیمیایی توسط یک هزار و ۹۵۶ دستگاه سمپاش با مشاوره و صدور و پایش مزارع غلات در سطح هفت دهستان و پنج مرکز جهاد کشاورزی انجام شده است.

بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

 

به گزارش ایرنا، سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم یا جو می کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.
سمپاشی مزارع گندم علیه آفت سن زمانی ضروری است که به طور متوسط در هر مترمربع یک عدد «سن گندم» مشاهده شود.

در سال زراعی جاری بیش از ۹۱ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت  غلات اختصاص یافته است که از این مقدار، بیش از ۸۱ هزار هکتار آن زیر کشت گندم دیم و آبی و ۱۰ هزار و ۶۷۰ هکتار نیز به کشت جو آبی و دیم اختصاص پیدا کرده است.

بوکان با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت قطب مهم کشاورزی استان به شمار می‌رود و هرساله بیشترین برداشت گندم در این شهرستان انجام می‌گیرد و به این دلیل انبار غله آذربایجان‌غربی لقب گرفته است.

برچسب‌ها گندم اراضی کشاورزی بوکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم اراضی کشاورزی بوکان گندم اراضی کشاورزی بوکان زیر کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۵۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرشته صادقی نسب بیان کرد: باتوجه به شرایط جوی مناسب جهت ایجاد و گسترش بیماری برگی خصوصا زنگ زرد گندم در مزارع غلات استان لازم است کارشناسان شبکه مراقبت ضمن پایش دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری سریعا به کشاورزان اطلاع رسانی لازم را درخصوص  کانون کوبی و سمپاشی  مزارع با سموم توصیه شده انجام دهند.

وی تاکید کرد:  با توجه به نقش بیماری‌ها در کاهش عملکرد محصول، عملیات مبارزه  بایستی با نظر کارشناسان شبکه مراقبت و در اسرع وقت انجام گیرد تا علاوه بر اثربخشی مناسب از وارد آمدن خسارت به مزارع جلوگیری کند. 

صادقی نسب افزود:عملیات ردیابی و پایش در مزارع همچنان ادامه دارد و توصیه های مدیریتی لازم توسط کارشناسان به کشاورزان انجام  می گیرد.

دیگر خبرها

  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری