Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-29@00:08:40 GMT

آبشار رزداب شهرستان خواف در فهرست آثار ملی ثبت شد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۵۶۱۰

محمود باعقیده در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خواف اظهار داشت: دو منطقه گردشگری آبشار روستای رزداب و آبشار کفتردره در روستای شهرک از توابع بخش سلامی شهرستان خواف در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی بوده که خوشبختانه آبشار رزداب در این فهرست قرار گرفت و امیدواریم به زودی منطقه زیبای کفتردره هم جزو آثار طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 باعقیده در ادامه افزود: روستای رزداب در قسمت شمالی و در فاصله ۲۷ کیلومتری از مرکز شهرستان قرار گرفته و تنگل و آبشار رزداب هم به فاصله ۳ کیلومتر از این روستا واقع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی خواف با بیان این مطلب که شهرستان خواف دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوانی است، افزود: آبشار و تنگل رزداب یکی از دهها اثر طبیعی این شهرستان بوده که با وجود هوای گرم و کویری این منطقه؛ دارای پوشش گیاهی متنوع و آب و هوای معتدل بوده و با وجود آبشار زیبایی که در بیشتر ماه های سال جاری است، مناظر چشم نوازی را به وجود آورده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم درباره ثبت این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی اظهار داشت: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه ای ثبت آبشار رزداب شهرستان خواف که جزو میراث طبیعی ارزشمند می باشد را در فهرست آثار ملی تایید کرد.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: آبشار رزداب با شماره ۶۰۱ در خراسان رضوی، شهرستان خواف، دهستان سلامی، روستای رزداب پس از تشریفات قانونی در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پوشش زیبایی گردشگری و صنایع دستی خواف گفتگو با ایلنا فهرست آثار ملی شهرستان خواف آبشار رزداب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۵۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالنگان بهشت پلکانی کردستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز کردستان،جای جای استان کردستان علاوه بر ایام سال در تعطیلات نوروز مملو از مسافران و گردشگرانی است که از نقاط مختلف کشور به این استان سفر کرده و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت می‌برند.
روستای پالنگان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان است که در ۱۵ کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای منطقه اورامان قرار دارد.
آثار به دست آمده از بقایای پل‌های ساخته شده بر روی رودخانه، قدمت آن را به دوره پیش از اسلام می‌رساند این روستای پلکانی در میان دیواره‌ای کوهستانی محصور شده است.
این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشار‌ها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه تنگی ور قرار گرفته که به رودخانه سیروان می‌پیوندد.
از جمله آثار ارزشمند این روستا می‌توان به قلعه پالنگان، بقایای آتشکده و پل‌های تاریخی رودخانه تنگی ور اشاره کرد که بخشی از این آثار به دوره‌های پیش از اسلام تعلق دارد و برخی نیز از بنا‌های دوران اسلامی به شمار می‌رود.
رودخانه خروشان تنگی ور که از میان آبادی می‌گذرد آن را به دو قسمت تقسیم کرده است و خانه‌های روستا با سنگ و بیشترشان به صورت خشکه چینی ساخته شده است.
روستای پالنگان افزون بر ۲۰ چشمه جوشان در دره 'تنگی ور' قرار دارد که آب زلال و خنک خود را به رودخانه تنگی ور می‌ریزند و آبشار‌های حاصل از ریزش آب این چشمه‌ها بسیار دیدنی است.
صنایع دستی از سجاده و جاجیم گرفته تا کفش کلاش، انواع مواد لبنی، انواع خشکبار و میوه‌های خشک شده به سبک سنتی، عسل طبیعی و محصولات باغی و کشاورزی از دیگر جاذبه‌های پالنگان است که پای گردشگران را به این روستا می‌کشاند.
تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • اهدای ۱۸ سری جهیزیه به زوج‌های جوان در شهرستان خواف
  • مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی افطار در بندرلنگه
  • مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه
  • مراسم رونمایی از لوح ثبتی جهانی افطار در بندرلنگه
  • سمیرم شهر چشمه‌های جوشان و آبشارهای زیبا
  • پالنگان بهشت پلکانی کردستان
  • ثبت سه اثر تاریخی منطقه ۵ در فهرست ثبت آثار ملی/ برگزاری چهار جشنواره در سال جاری
  • بخش لادیز شهرستان میرجاوه یکی ازمناطق گردشگری و تاریخی
  • ثبت ۳ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی
  • ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی