Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر ایران در ونزوئلا می‌گوید آمریکا به‌دنبال اعمال فشار و تحمیل سیاست‌های خود به کشورهای جهان است اما دیگر نمی‌تواند به این روند ادامه دهد زیرا ایران و ونزوئلا به نمایندگی از جهان به آمریکا «نه» گفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مادلین گارسیا» مجری شبکه لبنانی «المیادین» در ونزوئلا به بهانه ورود نفتکش‌های ایرانی به این کشور، گفت‌وگویی با «حجت الله سلطانی» سفیر ایران در ونزوئلا انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین سوال گارسیا درباره اهمیت ورود نفتکش‌های حامل سوخت ایرانی به ونزوئلا و پیام آن برای جهان بود. سفیر ایران در پاسخ گفت: «اولین اهمیت این موضوع در پاسخ قاطعانه‌ای بود که آشکارا و در برابر تمام جهان اعلام کردیم، منظور من پیام ایران و ونزوئلا به سیاست‌های یکجانبه آمریکاست. آمریکا به دنبال اعمال فشار و تحمیل سیاست‌ها و خواست خود بر کشورهای دیگر است. ایران و ونزوئلا به نیابت از بسیاری از کشورهای جهان به این سیاست‌ها و فشارها «نه» گفتند. حق تعیین سرنوشت، تجارت آزاد و عبور و مرور آزادانه برای تمام کشورهاست و همه کشورها باید بتوانند از آن استفاده کنند و ایران و و ونزوئلا نشان دادند که این حق وجود دارد و آمریکا دیگر بر جهان تسلط ندارد و نمی‌تواند به کشورهای جهان بگوید که چه کاری انجام دهند یا ندهد بلکه دولت‌های دارای حاکمیت، خود آزادانه و به شیوه‌ای که می‌خواهند، تصمیم می‌گیرند».

سفیر ایران توضیح داد آمریکا همواره از بزرگترین ناقضان قانون بین‌الملل و توافقنامه‌های بین‌المللی در جهان بوده اما اکنون فهمیده باید به توافقنامه‌های بین‌المللی که آن را امضا کرده، احترام بگذارد و مسئولیت آن را بپذیرد.

مجری المیادین درباره دیگر پیام‌های این اقدام ایران پرسید. سلطانی پاسخ داد: «اکنون کشورهای انقلابی و ملت‌های آنها اعتماد به نفس بیشتری درباره توانایی‌های ذاتی خود دارند، درباره حقوق خود اطلاع بیشتری پیدا کرده‌اند و آماده مبارزه برای گرفتن حقوق خود هستند. ایران و ونزوئلا از حق خود استفاده کردند و اکنون بسیاری از کشورهای دیگر نیز حق خود را مطالبه خواهند کرد و منتظر اجاره آمریکا نخواهند ماند، آمریکا هم باید به حقوق کشورهای دیگر احترام بگذارد».

خانم گارسیا در ادامه سوال کرد آیا نفتکش‌های ایرانی در مسیر با قایق‌های که مانع از مسیر آنها شوند، روبرو شده‌اند یا اینکه اینها فقط اخبار منشره در شبکه‌های اجتماعی است که سفیر ایران گفت: «کشتی‌ها در مسیر خود با هیچ مشکلی روبرو نبوده‌اند. آمریکایی‌ها می‌توانند دروغ بگویند اما دروغ‌های آنها نمی‌تواند واقعیت را تغییر دهد. ایران به جهان ثابت کرد که شوخی نمی‌کند و آنچه می‌گوید را اجرا می‌کند».

گزارشگر المیادین در ادامه نظر سفیر ایران درباره تحلیل‌های سیاسی مبنی بر اینکه ایالات متحده، آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می‌داند و اکنون ایران نفتکش‌های خود را به این کشور فرستاده است، پرسید. سلطانی در این باره اظهار داشت: «آنچه آمریکا درباره آمریکای لاتین می‌گوید در چارچوب نظریه مربوط به سال ۱۸۲۵ است، دو قرن تقریبا از آن زمان گذشته و جهان و کشورها تغییر کرده‌اند. من سوال را به شکل دیگری مطرح می‌کنم: آمریکا چگونه نیروها، ناوها هواپیمابر و ارتش و ... به خلیج فارس و خاورمیانه و بسیاری از کشورهای دیگر در جهان می‌فرستد؟ نتیجه حضور نظامی آمریکا در این کشورها جز ناراحتی، مرگ و خون‌ریزی چیست؟ آمریکا چگونه حق دارد به قاره‌ها و مناطق دیگر برود اما کشورهای دیگر مانند ایران مثلا حق تجارت مشورع در قانون توافقنامه‌های بین‌المللی معمول یا دریانوردی به سمت آمریکای لاتین را ندارند؟ در قانون بین‌الملل اصلی مهم وجود دارد که بر "برابری در حاکمیت کشورها" تأکید می‌کند. صرف‌نظر از اندازه و تعداد جمعیت یا قدرت کشورها، کشورها در این حق مساوی هستند».

وی ادامه داد، منافع ایران ایجاب می‌کرد که به قاره دیگر برود و کشورهای بسیار دیگری در جهان برای همین هدف منطقه خود را ترک خواهند کرد و به جستجوی فرصت‌های کاری جدید در قاره‌های دیگر خواهند پرداخت.

سلطانی سپس این موضوع را پیروزی «برادری و دوستی» میان ملت و دولت ایران و دستاوردی برای همبستگی و همکاری بیشتر میان دو طرف خواند.

وی ضمن اشاره به اسکورت نفتکش‌های ایرانی توسط جنگنده‌های ونزوئلا، گفت: «این اقدامی قهرمانانه از نیروهای مسلح ونزوئلا بود تا به ناخدا و خدمه نفتکش ایرانی گفته شود "ما در اینجا برای ادامه مبارزه مشترک حضور داریم". از سوی دیگر ایران به جهان گفت که دوستی‌اش با دولت و ملت و ونزوئلا را به هیچ قیمتی و هیچ شخصی نمی‌فروشد».

سفیر ایران در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه صادرات سوخت به ونزوئلا بر ایران تأثیری می‌گذارد یا خیر، تصریح کرد: «ایران امروز قادر به تأمین نیاز سوخت است و صادرات دارد. این بدان معناست که صادرات سوخت به ونزوئلا تأثیری بر مصرف داخلی ایران نمی‌گذارد. ونزوئلا هم در سال ۲۰۰۸ که ایران به دلیل تحریم‌های ناعادلانه به کمبود سوخت روبرو شده بود با ایران همبستگی کرد و به دستور "هوگو چاوز" رئیس‌جمهور پیشین برای ایران سوخت فرستاد و خوبی با خوبی پاسخ داده می‌شود».

المیادین در پایان پرسید آیا در نفتکش‌ها به جز بنزین مواد و ملزومات دیگری برای حمایت از صنعت نفت ونزوئلا هم بوده و سفیر ایران پاسخ داد: «پالایشگاه‌های ونزوئلا به دلیل تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا خسارت دیده‌اند و به مواد و کاتالیزور برای تولید سوخت نیاز دارد، حدود سه هفته پیش ایران محموله کاتالیزور به ونزوئلا فرستاد و امروز سوخت به این کشور فرستاده است».

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا ایران ونزوئلا جهان ایران و ونزوئلا سفیر ایران کشورهای جهان کشورهای دیگر نفتکش ها سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۶۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوکار: عملیات «وعده صادق» قدرت موشکی جهان اسلام را نشان داد

به گزارش «نماینده»، محمد صالح جوکار با اشاره به عملیات «وعده صادق» تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا مخل امنیت برای همه کشورها است منتها کشورهای اسلامی و عربی به این موضوع توجه نمی‌کنند؛ اگر روزی اسرائیل توان داشته باشد به همه این کشورها مسلط می‌شود چه این‌که این موضوع از اهداف و پروتکل‌های صهیونیست‌ها است.

وی اضافه کرد: در این شرایط برخی از کشورهای اسلامی و عربی به اسرائیل اعتماد کرده و به دنبال عادی سازی هستند حتی آنها اقتصاد رژیم صهیونیستی را تامین می‌کنند انرژی که رژیم برای بمباران مردم غزه نیاز دارند از ذخائر این کشورهای اسلامی است. این اتفاق ناشی از نادانی آنها و یا سرسپردگی یا وابستگی به آمریکا است.

نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این شرایط ایران در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق عملیات «وعده صادق» را انجام داد این عملیات قدرت موشکی جهان اسلام را نشان داد چون موشک‌های ما تنها برای نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و موشک‌ها برای حمایت از کشورهای اسلامی است. پس می‌توان گفت که این عملیات قدرت ما را نشان داد.

جوکار ادامه داد: ما پیش از این موشک‌ها را آزمایش می‌کردیم و توان خود را به دنیا نشان می‌دادیم اما با این عملیات دنیا و دشمنان ما قدرت‌مان را در میدان عمل دیدند البته که سپر دفاعی برای اسرائیل ایجاد کردند تا موشک‌هایمان نرسد اما موشک‌های ما با موفقیت به اهداف از قبل پیش‌بینی شده اصابت کرد. دنیا شاهد بود که هدف ما بمباران مراکز اقتصادی و جمعیتی نبود بلکه تنها به سمت مرکز نظامی شلیک کردیم که از آنجا به سمت کنسولگری ما در دمشق شلیک شده بود. این دفاع مشروع ما است.

رئیس کمیسیون شوراها با تاکید بر این‌که باید جهان اسلام بیدار شود، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی پوشالی است باید در مقابل این رژیم پوشالی وحدت داشت این رژیم کودک‌کش در طی هفت ماه گذشته نتوانست در مقابل حماس و مردم غزه کاری پیش ببرد، پس چه‌طور می‌خواهد با جهان اسلام مقابله کند؛ می‌توان با اتحاد و وحدت رژیم صهیونیستی را به طور کامل نابود کرد.

دیگر خبرها

  • وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی
  • وعده صادقی که اتحاد کشورهای اسلامی را مستحکم‌تر کرد
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • جوکار: عملیات «وعده صادق» قدرت موشکی جهان اسلام را نشان داد
  • عملیات «وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی و آمریکا را فروریخت
  • استقرار کروزهای ضد کشتی ایران نزدیک خاک آمریکا
  • کروزهای ضد کشتی ایران در فاصله کم از خاک آمریکا
  • اسرائیل به ایران حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد