Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@21:29:33 GMT

مانور قدرت ایرانی از خلیج فارس تا دریای کارائیب

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۶۴۲۶

مانور قدرت ایرانی از خلیج فارس تا دریای کارائیب

به گزارش باشگاه خبرنگاران، تقریبا یک سال و نیم پیش بود که «خوآن گوآیدو» رئیس مجلس ونزوئلا خود را رئیس جمهور خواند و عده‌ای از مخالفان «نیکولاس مادورو» هم از او حمایت کردند و از آنجا که یک پای واشنگتن در هر فتنه از هر نقطه جهان وجود دارد، دولت ترامپ از گوآیدو حمایت کرد، به تنش‌های داخلی این کشور دامن زد و الیوت آبرامز را مسئول رسیدگی به امور این کشور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر طبق روال همیشه ایالات متحده برای به کرسی نشاندن حرف و خواسته خود، ونزوئلا را تحریم کرده و مشکلات عدیده‌ای را برایش به وجود آورد که یکی از آن‌ها کمبود نفت در این کشور بود؛ در همین راستا و در دو هفته اخیر شاهد انتشار خبر‌هایی بودیم که حاکی از حرکت ۵ کشتی نفتی ایران به سوی ونزوئلا داشت؛ این کشتی‌ها در حالی به سمت ونزوئلا حرکت کرد که تهران و کاراکاس هر دو در تحریم‌های یک جانبه آمریکا قرار داشتند و همزمان با نزدیک شدن کشتی‌های ایران به دریای کارائیب، گفته شد ایالات متحده هم کشتی‌های خود را برای جلوگیری از دور زدن تحریم هایش، به کارائیب فرستاد.

کشتی‌های نفتی ایران بیخ گوش آمریکا

به طور معمول کشور‌ها به دلایل مختلفی از جمله تحریم، برای مبادلات دریایی خود از پرچم کشور‌های دیگر استفاده می‌کنند که ایران هم در سال‌های اخیر از این روش استفاده کرده است، اما یکی از نکات قابل توجه این است که کشتی‌های نفتی ایران با پرچم جمهوری اسلامی به سمت ونزوئلا حرکت کرد که به عقیده برخی از کارشناسان این اقدام ایران نوعی مانور قدرت هم بود؛ در این میان آمریکا هم برای جلوگیری از انجام مبادلات میان تهران- کاراکاس کشتی‌های خود را به دریای کارائیب فرستاد؛ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در واکنش به این موضوع اظهار کرد که کشتی‌های نفتی ایران که در راه ونزوئلا هستند حامل محموله‌های سوختی بوده و رسما و قانونا تجارت مشروع انجام می‌دهند؛ اگر آمریکایی‌ها خوششان نمی‌آید به خودشان مربوط است؛ امیدوارم آمریکایی‌ها دست به کار احمقانه‌ای نزنند، چون قطعا با پاسخ ایران مواجه خواهند شد.

اما کشتی‌های آمریکایی هم تنها کشتی‌های ایران را تعقیب کردند و هیچ گونه اقدام دیگری انجام ندادند، در نهایت کشتی‌های ایرانی در اِل‌پالیتو پهلو گرفتند؛ پس از آن نیکولاس مادورو در پیامی توییتری با اشاره به پهلو گرفتن کشتی‌های نفتی ایران نوشت «فورچون به نماد آزادی و شجاعت مردم ایران و ونزوئلا تبدیل شد».

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که روابط ایران- ونزوئلا از زمان تاسیس اوپک آغاز شد، در این مدت دو کشور متحدان خوبی برای یکدیگر بودند و همچنین محموله اخیر ارسالی‌های ایران هم نخستین کمک دو کشور به یکدیگر نبود.

تهران- کاراکاس، دوستان دوران تحریمی

در دنیای امروز عمده اخبار از طریق فضای مجازی منتشر می‌شود و به همین دلیل، بازتاب آن گسترده‌تر است و برخی تصور می‌کنند محموله نفتی اخیر ایران به سمت ونزوئلا نخستین مبادله دو کشور در شرایط سخت تحریمی بوده است، اما حقیقت موضوع دیگری است و این اقدام سابقه طولانی‌تری دارد.

در سال ۲۰۰۲ (اوایل دهه ۸۰ ) در جریان کودتای نفتی‌ها علیه هوگو چاوز رئیس جمهور وقت این کشور، وضعیت صنعت نفت این کشور کمی بهم ریخته بود؛ از سوی دیگر کارکنان شرکت نفت این کشور هم که از مدیران آمریکایی خط می‌گرفتند اعتصاب کردند که موجب شد ونزوئلا با محدودیت تامین بنزین مواجه شود؛ در همین راستا دولت این کشور از ایران درخواست کرد تا این کشور را برای تامین سوخت کمک کند که ایران هم ۵ محموله بنزینی به ونزوئلا ارسال کرد؛ از سوی دیگر زمانی که  تحریم‌های تهران در اواخر دهه ۸۰ آغاز شد و ایران برای تامین سوخت خود دچار مشکل شد هم ونزوئلا به ایران پاسخ مثبت داد و متقابلا کمک کرد.

مانور قدرت جمهوری اسلامی در دریای کارائیب

همانگونه که گفته شد حواشی زیادی در رابطه با ارسال محموله‌های نفتی به ونزوئلا شکل گرفت؛ در همین راستا یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته بود که واشنگتن اطمینان دارد که دولت ونزوئلا در ازای دریافت سوخت از ایران، چندین تن طلا به این کشور پرداخت کرده است. این مقام همچنین اظهار کرده بود که «در حال بررسی اقداماتی هستیم که می‌توانیم انجام دهیم». موضوعی که بلافاصله از سوی مقامات کشورمان تکذیب شد؛ سلطانی سفیر ایران در کاراکاس طی مصاحبه‌ای علاوه بر اینکه حضور متخصصان فنی ایران در پالایشگاه‌های ونزوئلا را تکذیب کرد، با رد ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر انتقال طلا از ونزوئلا به ایران تاکید کرد «ارسال مقدار عنوان شده ۹ تن طلا توسط دولت ونزوئلا را تکذیب می‌کنم. این یک شایعه بی اساس و محصول دام‌های رسانه‌ای بوده و کاملا نادرست است.»

اما با تمام این تفاسیر کشتی‌های ایرانی از بندر عباس تا ونزوئلا را با پرچم جمهوری اسلامی طی کردند و در نهایت محموله‌های خود را به مقصد رساندند.

 

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: کشتی های نفتی ایران کشتی های ایران دریای کارائیب کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۶۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

به گزارش همشهری آنلاین، نیکلاس مادورو در ملاقات با معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دبیر مجمع جهانی اهل البیت (ع) که به ونزوئلا سفر کرده اند با ابراز خوشحالی از سفر هیات ایرانی به این کشور، روابط ایران و ونزوئلا را برادرانه، عمیق و قدیمی خواند و تاکید کرد: این رابطه باید در راستای ارزش ها و حفظ اصول باشد.

وی با بیان اینکه در جهانی زورگو زیست می کنیم، خاطرنشان کرد: هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا قرن ۲۱ را قرن ملت ها می دانست و ما بخشی از قرن ۲۱ هستیم.

رئیس جمهور ونزوئلا ادامه داد: قرن ۲۱ قرن ماست و هیچکس نمی تواند حق آزادی و استقلال و زندگی در صلح و حق پیوند معنویت و فرهنگ و دین را از ما بگیرد.

نیکلاس مادورو در ادامه این دیدار که با حضور رئیس کمیسیون ونزوئلایی همکاری با ایران، وزیر حمل و نقل ونزوئلا، وزیر امور خارجه ونزوئلا، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در امور فرهنگی و گردشگری و وزیر ارتباطات ونزوئلا همراه بود، ضمن ابراز خوشحالی از سفر دبیر مجمع جهانی اهل البیت(ع) به ونزوئلا، روابط دو کشور را برادرانه، عمیق و قدیمی خواند و افزود: این رابطه باید در راستای ارزش ها و اصول باشد.

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به اهمیت ارتباط میان ملت ها با یکدیگر تاکیدکرد: دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت.

وی همچنین با اشاره به ملاقات‌های خود با رهبر معظم انقلاب، ایشان را فردی خردمند و فرزانه دانست و تصریح کرد: آیت الله خامنه ای تحلیل دقیق و عمیقی از جهان و تحولات آن دارند و ما همواره از رهنمودهای ایشان استفاده می کنیم.

مادورو با بیان اینکه جهان وارد تحول جدیدی شده است، گفت: حدود صدسال از نازیسم و فاشیسم می گذرد، اما امروز همین جریان نازیستی و فاشیستی در آمریکا و غرب وجود دارد.

وی افزود: همه مشکلات امروز جهان ناشی از همین نگاه فاشیستی و نازیستی است که در همه ارکان آن نفوذ دارد. امروزه صهیونیست ها آمریکا را اداره می کنند و قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی و حتی کنترل هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در دست آنها است.

نیکلاس مادورو همچنین گفت: صهیونیست ها دو قدرت اصلی نظامی و شبکه های اجتماعی را کنترل می کنندو با قدرت نظامی صلح را به خطر انداخته اند و با قدرت شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر افکار عمومی را دست کاری می کنند.

وی اظهارکرد: البته ما امروز وارد جهان چندقطبی شده ایم که قطب‌های مختلف قدرت مانند چین، روسیه و ایران در آن شکل گرفته اند.

رییس جمهور ونزوئلا با اذعان به اینکه، ایران در حوزه نظامی پیشرفت های خوبی داشت است، افزود: ایران در حوزه شبکه های اجتماعی نیز باید مقتدرانه وارد شود.

مادورو تصریح کرد: ما نیز گام اول خود را توسعه علم و فناوری قرار داده ایم و تبادلات علمی با ایران را آغاز کرده ایم که امیدواریم گسترش یابد.

کد خبر 847075 منبع: ایرنا برچسب‌ها ونزوئلا - نیکلاس مادورو خبر ویژه ونزوئلا رهبر معظم انقلاب

دیگر خبرها

  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است
  • ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران