Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@04:03:56 GMT

چگونه اختلال وسواس ناشی از کرونا را درمان کنیم؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۶۸۴۹

چگونه اختلال وسواس ناشی از کرونا را درمان کنیم؟

ایسنا/اصفهان مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان چند راهکار اصلی برای درمان اختلال وسواس را معرفی کرد.

ساحل جوانبخت در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال کرونا شست و شوی مداوم دست‌هاست، اظهار کرد: بنابر توصیه محققان، شست و شوی دست‌ها به صورت مکرر راهی برای جلوگیری از انتشار کرونا اعلام شده است که در پی شیوع کرونا و نگرانی از ابتلا به آن افراد برای جلوگیری از انتقال این ویروس مرموز گاهی رفتارهای وسواس گونه پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در این شرایط کرونایی گاهی افراد دچار نگرانی‌هایی هستند که مشکل ساز است. این رفتارهای وسواس گونه در برخی افراد وجود دارد، برای مثال کسانی هستند که وقتی از خانه بیرون می‌روند، برای اطمینان از خاموش بودن اجاق گاز به خانه بازمی گردند؟ یا کسانی که حمام کردن آنها طولانی‌تر از افراد عادی است.

جوانبخت افزود: تمام این مثال ها و نشانه ها، می تواند بخشی از نشانه‌های اختلالی به نام «اختلال وسواس فکری عملی» باشد. ممکن است در این روزهای سراسر استرس شرایط کرونایی بسیاری از ما، بدون اینکه متوجه شده باشیم، به این اختلال دچار شده باشیم.

وی ادامه داد: طبیعی است که در این ایام،  نظافت و گندزدایی وسایل منزل بیشتر باشد، اما اگر دچار اختلال وسواس فکری، عملی شده باشیم، این رفتارها و افکار وسواس گونه‌ به قدری زیاد می‌شود که زندگی را مختل می کند.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان در توصیف ویژگی های افراد دچار وسواس، گفت: این افراد عمدتا دچار افکار و اعمال وسواسی می شوند.

هر فکر تکراری وسواس نیست

جوانبخت با تاکید براینکه هر فکر تکراری وسواس نیست، اضافه کرد: وسواس زمانی است که بدون اینکه خود شخص به آن فکر کند، وارد ذهنش شود. وسواس یک فکر آزار دهنده است و شخص می داند که این فکر مال خودش نیست و از بیرون وارد ذهنش شده است. شخصی که دچار وسواس است، می داند که این فکر به راحتی از ذهنش بیرون نمی رود و تا زمانی که فکر باشد، باعث اضطراب فرد می شود.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان تاکید کرد: فرد تا زمانی که فکر را به عمل تبدیل نکند، آرام نمی گیرد.

جوانبخت اظهار کرد: افرادی که گرفتار وسواس هستند، دچار سردرگمی بین یک سری بایدها و نباید، درست و غلط  و خوب و بد می شوند و کارهایشان تا مرز افراط است. دلیل این رفتار افراطی این است که به نظمی که در ذهنشان انتظار دارند، برسند.

وی گفت: برای مثال ممکن است یک فرد، چندین بار اجاق گاز را چک کند تا از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کند. در این شرایط که شست و شوی دست راهی برای جلوگیری از انتقال کرونا است، ممکن است، فرد به حدی اینکار را انجام دهد تا دستش پوسته پوسته شود.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان با بیان اینکه فرد دچار اختلال افراطی هیچ لذتی از انجام این رفتارهای تکراری نمی‌برند، تصریح کرد: ممکن است فرد از شرایطی که تشدید کننده علائم است، فرار کند اما متاسفانه موفق نمی شود.

به گفته جوانبخت کمال گرایی یک ویژگی عادی و طبیعی در افراد است، اما در افراد وسواسی این کمال گرایی غیرطبیعی می شود. برای مثال فرد برای شستن دست های خود دنبال نهایت تمیزی است و تا به آن نرسد، آرامش نمی یابد.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه تکرار و انجام رفتار افراطی اغلب رضایت بخش نیست، در نتیجه فرد به آرامش و رضایت خاطر هم نمی رسد.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان تاکید کرد: به دلیل اینکه افکار ناراحت کننده و آزار دهنده و ناخواسته وارد ذهن شخص می شوند، فرد را مجبور می‌کنند که کارها را چندین و چند بار تکرار کند.

تکنیک‌های رهایی از وسواس فکر و عملی

جوانبخت در توضیح ارتباط ویروس کرونا و ایجاد اختلال وسواس گفت: اگر در زمره افرادی هستید که تمام روش های توصیه شده برای جلوگیری از انتقال بیماری را انجام داده اید، اما همچنان احساس رضایت نمی‌کنید و اصرار به شستن دوباره دست ها و یا ضدعفونی دوباره سطحی که قبلا تمیز کرده اید، دارید، احتمالا وارد سیر وسواس شده اید.

وی ادامه داد: این افراد باید با تکنیک هایی خود را از شر افکار مزاحم نجات دهند.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان درخصوص راهکارهای درمان اختلال وسواس _ جبری (OCD)، توضیح داد: رویکرد رفتاری (مواجه و جلوگیری از تشریفات)، رویکرد شناختی و درمان های دارویی از راهکارهای درمان این اختلال است.

جوانبخت گفت: رویکرد رفتاری پرکاربردترین و پذیرفته شده‌ترین درمان رفتاری OCD است که فرد به کمک این روش خود را در موقعیت هایی قرار می دهد که عمل وسواسی را تحریک و از انجام تشریفات وسواسی خودداری می‌کند. برای مثال شخص به بشقاب کثیف دست می زند و سپس از شستن دستهایش خودداری می‌کند.

وی در توضیح رویکرد شناختی گفت: محور این رویکرد، به چالش کشیدن باورهای شخص مبتلا درباره اتفاقاتی است که در صورت نپرداختن به تشریفات وسواسی روی می دهد،  برای مثال شخص معتقد است که اگر به دستگیره در اتاق دست زد باید دست هایش را بشوید، در غیراین صورت به ویروس مبتلا می شود. این رویکرد با استدلال به فرد می گوید که اگر هم دست هایش رو نشست الزاما به ویروس مبتلا نمی شود.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان به روش درمان های دارویی اشاره کرد و گفت: دسته خاصی از داروهای ضد افسردگی مانند بازدارنده های بازجذب سروتونین (SRIs) در درمان OCD موثرند. همچنین کلومی پرامین (آنافرانیل) متداول تر از هر داروی دیگری برای درمان این اختلال تجویز می شود.

جوانبخت با تاکید براینکه در صورت درمان دارویی، ممکن است برخی علایم پایدار باقی بماند، خاطرنشان کرد: همچنین احتمال دارد که اشخاص بر اثر کنار گذاشتن مصرف داروها به حالت اول بازگردند. همچنین استفاده از درمان دارویی مستلزم مراجعه به روانپزشک است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس وسواس استانی اجتماعی جلوگیری از انتقال برای جلوگیری اختلال وسواس برای مثال دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۶۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

۳ راه برای تشخیص کرونا از آنفلوآنزا و سرماخوردگی | چرا افراد جوان براثر کرونا فوت می‌کنند؟ افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند،

شیوع سویه JN۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمدهای از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

کد خبر 846548 منبع: میزان برچسب‌ها کرونا حج عمره وزارت بهداشت و درمان خبر مهم بیماری - آنفلوآنزا بیماری - سرما خوردگی

دیگر خبرها

  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • وسواس فکری چیست و چطور درمان می‌شود؟
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟