Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:58:57 GMT

دیدومک از جنوب کشور مهمان زریبار مریوان شد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۷۲۸۸

دیدومک از جنوب کشور مهمان زریبار مریوان شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای نخستین بار پرنده‌ای با نام دیدومک که از گونه‌ پرندگان بومی جنوب کشور است توسط محیط بانان در گشت و کنترل تالاب زریبار مشاهده شد.

فریبا رضائی با اشاره به اینکه زیستگاه این پرننده معمولا نزدیک آب‌های شیرین و گشتزارهای آبیاری شده است، اضافه کرد: دریاچه آب شیرین زریبار با دارا بودن شرایط لازم به محل مناسبی برای استقرار و زیست این پرنده در این فصل تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با بیان اینکه این پرنده روی زمین و در نقاط باز آشیانه می‌سازد، افزود: مردم مریوان همواره از حافظان محیط زیست و حامیان حیوانات و پرندگان هستند و نگرانی از نحوه برخورد آنها با پرندگان نداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: ولی با توجه به گردشگرپذیر بودن مریوان از گردشگران انتظار می‌رود در صورت مشاهده هر گونه پرنده‌ای در تالاب زریبار از نزدیک شدن به آنها که امکان صدمه و استرس وارد کردن به این پرندگان را دارند، دوری کنند.

 سر ، گردن و قسمت بالایی سینه  دیدومک سیاه است بجز یک نوار پهن سفید که از ناحیه چشم شروع و در طرفین گردن امتداد پیدا کرده با سفیدی سطح شکمی یکی می شود ،سطح پشتی آن قهوه‌ای سیر است که در روی بال‌ها پررنگتر و دارای جلای سبز برنزی و قرمز است .

سطح شکمی این پرنده سفید است و دم سفید با نوار انتهای سیاه پهن دارد ، قسمت اعظم شاهپرهای نخستین و ثانوی آن سیاه است که با نوار سفید روی پوشپرهای بال تضاد خاصی دارد ، زائده قرمز رنگ و مشخصی در جلو چشمش دیده می‌شود ، منقارش قرمز و در انتها سیاه و پاهایش زردرنگ است، دیدومک کمتر از پرندگان نظیر خود اجتماعی است و معمولا جفت‌جفت دیده می‌شود .

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست دریاچه زریوار کردستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست دریاچه زریوار کردستان سازمان حفاظت محیط زیست دریاچه زریوار کردستان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۷۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان

فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان از کشف و رهایی صدها پرنده کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی مرزبانی استان، سردار رضا شجاعی اظهار کرد: مأموران همیشه بیدار مرزبانی استان در پی کسب خبری مبنی بر قاچاق پرندگان زینتی در سطح حوزه استحفاظی، بلافاصله بررسی دقیق موضوع و شناسایی قاچاقچی را در دستور مرزبانان قرار دادند.

وی افزود: مأموران مرزبانی با هدایت عملیاتی و پشتیبانی در مسیرهای احتمالی تردد قاچاقچیان به اجرای کمین هدفمند پرداختند و قاچاقچیان را که در حال انتقال محموله قاچاق به داخل کشور بودند، مشاهده کردند.

فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان گفت: قاچاقچیان پرنده‌های زینتی که قصد داشتند محموله خود را وارد کشور کند با مشاهده مأموران، اقدام به تیراندازی به سمت مرزداران کردند که مأموران نیز بلافاصله با اتخاذ موضع و تاکتیک عملیاتی مناسب اقدام مقابله‌ای انجام دادند که به علت حجم زیاد آتش مرزداران، قاچاقچیان تاب مقابله نداشتند و عرصه را بر خود تنگ دیدند و با رها کردن محموله از محل متواری شدند.

وی یادآور شد: مأموران مرزبانی سیستان و بلوچستان با اعزام به محل در یک عملیات غافلگیرانه و ضربتی موفق به کشف ۲۲۴ قطعه پرنده زینتی از نوع «عروس هلندی» و «طوطی سبز» و تعداد ۳۲ احشام از نوع «میمون» شدند.

سردار شجاعی با تاکید بر حفاظت از محیط زیست و گونه‌های بومی منطقه بیان کرد: هرگونه ورود و خروج پرندگان و گونه‌های جانوری باید از طریق مبادی قانونی انجام گیرد چرا که قاچاق در این زمینه علاوه بر تخریب محیط زیست، می‌تواند اثرات نامطلوبی در سلامت سایر گونه‌ها و حتی انسان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان ارزش پرنده‌های کشف شده را بیش از ۱۶ میلیارد ریال برآورد کردند که پس از تکمیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع ذی‌صلاح شدند.

کد خبر 747770

دیگر خبرها

  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست