Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تلاش محققان دانشگاه سیدنی، پالس‌های لیزر سولیتون جدید انرژی بالایی را در یک تریلیون ثانیه تولید می‌کنند و این موضوع کاربرد شگفت‌انگیزی در پزشکی خواهد داشت. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، دانشمندان نوع جدید از لیزر‌ها که می‌تواند میزان زیادی انرژی را در زمان بسیار کوتاهی منتقل کند، ساختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این لیزر پتانسیل کاربرد در جراحی چشم و قلب یا مهندسی مواد را دارد.
پروفسور مارتیجن استرک، مدیر موسسه علوم فوتونیک و نوری گفت: «این لیزر خاصیتی دارد که می‌تواند تولید پالس را به کمتر از یک تریلیونم ثانیه کاهش داده و انرژی ایجاد و حتی از سقف نیز عبور کند. این موضوع گزینه‌های خوبی را برای فرآیند‌های مواد که در آن‌ها به پالس‌های کوتاه و قوی نیاز است، معرفی می‌کند. یکی از کاربرد‌های آن می‌تواند برای عمل چشم باشد که به پالس‌های نوری کوتاه و قوی نیاز است تا سطح را گرم نکرده و به آن آسیب نزند.»
دانشمندان با برگشت به فناوری لیزر‌های ساده به این نتیجه برجسته رسیدند. این لیزر‌ها از اثری معروف به امواج سولیتون استفاده می‌کنند. سولیتون‌ها امواج نوری هستند و شکل آن‌ها در مسافت‌های طولانی حفظ می‌شود.
سولیتون‌ها اوایل قرن ۱۹ نه از طریق نور بلکه از امواج آب کانال‌های صنعتی انگلیس شناسایی شدند. سرپرست این تحقیق گفت: «این واقعیت که امواج سولیتون در نور شکل خود را حفظ می‌کنند یعنی آن‌ها در طیف گسترده‌ای کاربرد عالی دارند. با این حال، درحالیکه لیزر‌ها این سولیتون‌های ساده را تولید می‌کنند، ضرب زیادی ندارند. یک سیستم فیزیکی پیچیده و گران برای تولید پالس‌های نوری پرانرژی مورد نظر در تولیدات نیاز است.»
دکتر آندریا بلانکو-ردوندو، رهبر فوتونیک سیلیکونی در آمریکا گفت: «لیز‌های سولیتون روشی بسیار ساده، مقرون به صرفه و قوی برای دستیابی به این انفجار‌های کوتاه هستند. با این حال، تاکنون، لیزر‌های سولیتونی معمول نمی‌توانستند انرژی کافی را منتقل کنند. نتایج ما این پتانسیل را دارد که لیزر‌های سولیتونی را برای کاربرد‌های زیست پزشکی به کار بگیرد.»
این تحقیق ادامه کاری است که در سال ۲۰۱۶ توسط موسسه علوم نوری و فوتونیک انجام گرفته بود. در لیزر‌های سولیتون معمولی، طبق معادله E = ۱/τ انرژی نور با معکوس مدت زمان پالس متناسب است. اگر مدت زمان پالس نور نصف شود، مقدار انرژی دو برابر خواهد شد. با استفاده از سولیتون‌های کوارتیک، طبق معادله E = ۱/τ۳ انرژی نور با معکوس توان سوم مدت زمان پالس متناسب است. به این معنا که اگر زمان پالس نصف شود، انرژی تولید شده هشت برابر خواهد شد.
دکتر رانگ گفت: «این نشانه یک قانون جدید در لیزر‌های فیزیکی است که در تحقیق ما مهمترین است. ما این رابطه را E = ۱/τ۳ نشان دادیم و امیدواریم در آینده این موضوع چگونگی استفاده از لیزر‌های را تغییر بدهد.» اثبات این اصل باعث می‌شود که گروه بتواند لیزر‌های قدرتمندی را ایجاد کند.
دکتر بلانکو-ردوندو گفت: «در این تحقیق پالس‌هایی را تولید کردیم که به اندازه یک تریلیونم ثانیه کوتاه است، اما برنامه داریم که پالس‌های خیلی کوتاه‌تر از این را ایجاد کنیم.»
دکتر رانگ افزود: «هدف بعدی ما تولید پالس‌هایی در مدت فمتوثانیه است. این به معنای پالس‌های لیزری فوق کوتاه با صد‌ها کیلووات قدرت است.»
پروفسور استرک اظهار داشت: «امیدواریم تا این نوع لیزر بتواند یک راه جدید برای اعمال نور لیزری با انرژی بالا و آسیب کم، باز کند.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تولید پالس تولید انرژی فوتونیک تولید پالس زمان پالس لیزر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۷۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اعطای یارانه‌های قابل توجه بنزین به مصرف کنندگان ذیل مدل سهمیه بندی مرتبط با خودرو، به ویژه آن‌هایی که دارای چندین خودرو هستند، مدت هاست که موضوعی بحث برانگیز بوده و نابرابری درآمدی را تشدید کرده و مالی دولت را تحت فشار قرار داده است. در همین رابطه پیرامون بازطراحی یارانه بنزین بر اساس مدل اعطای سهمیه به نفر به جای خودرو با سهیل محمودیان کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که در ادامه نظرات ایشان را خواهیم خواند.

سهیل محمودیان کارشناس انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به اعطای یارانه بنزین ۱۰۰ میلیون تومانی به هر خودرو اظهار کرد: رویه ریشه‌دار ارائه یارانه بنزین به خودرو منجر شده است که عمدتاً خانوار‌های ثروتمند با خودرو‌های متعدد بیشترین نفع را از یارانه بنزین ببرند که با احتساب واردات بنزین در سال جاری معادل ۵ میلیارد دلار، هر ساله بیش از ۱۰۰ میلیون تومان یارانه بنزین دولت به خانوار‌های دارای خودرو اعطا می‌کند و این موضوع نه تنها پویایی بازار را مخدوش می‌کند، بلکه نابرابری درآمد و تخصیص نادرست منابع و یارانه‌های پنهان انرژی را نیز تداوم می‌بخشد. ماهیت ضد بهینه‌سازی مصرف بنزین در این نوع از اعطای یارانه نه تنها رشد تصاعدی مصرف را به دنبال داشته است بلکه به موجب آن ثروتمندان به طور نامتناسبی به از یارانه بنزین بیشتری نسبت به افراد کم درآمد و بدون خودرو منتفع می‌شوند که همین بی عدالتی در تخصیص یارانه که برای کمک به دهک‌های پایین جامعه است؛ بر نیاز فوری به اصلاح و همسویی مجدد سیاست‌های یارانه انرژی به سمت چارچوبی عادلانه‌تر و کارآمدتر تاکید می‌کند که این رویکرد همان اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو است.

این کارشناس انرژی با اشاره به اصلاح یارانه‌های انرژی پنهان در بخش بنزینی با رویکردی عادلانه و هدفمند مبتنی بر اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو اظهار کرد: یک پیشنهاد مهم برای رفع کاستی‌های طرح‌های یارانه انرژی پنهان در بخش بنزین، معرفی یک سیستم سهمیه بندی بنزین بر اساس فرد به جای مالکیت خودرو است. با تغییر تمرکز از یارانه‌های خودرو محور به تخصیص شخص محور، هدف تضمین توزیع عادلانه و عادلانه یارانه‌های انرژی پنهان است و به همه افراد این امکان را می‌دهد تا بدون توجه به مالکیت خودرو از حمایت انرژی بهره‌مند شوند و همچنین خانواری که مصرف یا خودروی بیشتری دارند که منجر به مصرف بیشتر خواهد شد، باید هزینه واقعی پرمصرف بودن خود در زمینه استفاده از بنزین را بپردازند.

وی ادامه داد: با اعطای یارانه بنزین به نفر نه تنها عدالت در توزیع ثروت و همچنین الگوی مبتنی بر افزایش جمعیت حکمفرما خواهد شد، بلکه الگو‌های مصرف انرژی را در جامعه نیز بهینه می‌کند. این توزیع مجدد یارانه‌های انرژی بر اساس اعطای سهمیه بنزین به فرد با اصول برابری، کارایی و بهینه مصرف کردن همراستا خواهد بود و سیستم مصرف انرژی فراگیرتر و متعادل‌تر را تقویت می‌کند.

محمودیان با اشاره به مزایای کلیدی یارانه بنزین شخص محور در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: گذار به سوی یارانه‌های بنزین با محوریت شخص، مجموعه‌ای از مزایای را به همراه دارد که فراتر از صرفه جویی اقتصادی صرف می‌شود و مزایای اجتماعی، زیست محیطی و توسعه‌ای گسترده تری را در بر می‌گیرد. با اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، خانوار‌ها تشویق می‌شوند تا الگو‌های مصرف انرژی خود را بهینه کنند که منجر به راندمان بیشتر، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق نیز خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید کمتر استرس داشته باشید بیشتر ورزش کنید
  • محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!
  • میزان تولید آب شرب در چهارباغ افزایش می‌یابد
  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان
  • «ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی
  • هشت فیلم کوتاه خراسان شمالی به مرحله تولید رسید
  • تولید در واحدهای صنعتی استان سمنان کمتر از توان واقعی است
  • مرد ۶۰ سانتیمتری هندی تنها ۷ کیلو وزن دارد
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق