Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@00:50:07 GMT

چالش‌های بنی گانتس در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۷۷۳۷

به گزارش تسنیم، ماهیت متفاوت رژیم صهیونیستی، موجب شده اهمیت جایگاه های سیاسی در این رژیم با دیگر نظام های سیاسی متفاوت باشد. این رژیم، ارتشی است که یک حاکمیت سیاسی را نیز در به وجود آورده است لذا جایگاه های نظامی به دلیل آنکه محل تمامی تصمیم سازی ها است مهمترین بخش را در این رژیم تشکیل می دهند. در این میان پست وزیر جنگ جایگاهی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا هم در رده های نظامی یک پست محسوب می شود و هم اینکه یک جایگاه سیاسی در کابینه رژیم صهیونیستی است که تأثیرگذاری ویژه ای در عرصه سیاسی خواهد داشت. رژیم صهیونیستی پس از یکسال و نیم بن بست سیاسی و برگزاری 3 انتخابات، روی یک کابینه جدید را به خود دیده است اما این کابینه با تمام کابینه های گذشته رژیم صهیونیستی متفاوت است آنچه مد نظر این نوشته است این است که جایگاه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در کابینه ای که مجموع از آرای متضاد را در خود جمع کرده ، با چه چالش هایی روبرو خواهد بود.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی طی 5 سال گذشته

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از دولت قبلی نتانیاهو تا کنون فراز و نشیب های فراوانی را به خود دیده است. سال 2015 نتانیاهو با پیروزی در انتخابات آن سال، موشه یعلون را- که آن دوره عضو لیکود بود- به عنوان وزیر جنگ معرفی کرد. اما یکسال و اندی بعد نتانیاهو برای آنکه پشتوانه کابینه اش را تقویت کند لیبرمن را با 5 کرسی به دولت آورد و در عوض، وزارت جنگ را به وی داد. لذا در 20 می 2016 لیبرمن به وزارت جنگ رفت. یعلون از همانجا به عنوان یک مخالف جدی نتانیاهو به مقابله با وی پرداخت. لیبرمن تا نوامبر 2018 در پست وزارت جنگ باقی ماند و در این زمان به دلیل اختلاف با نتانیاهو در خصوص حمله به نوار غزه از دولت نتانیاهو کنار رفت.

با کنار رفتن لیبرمن، کنست رژیم صهیونیستی منحل شد و پس از آن 3 انتخابات برگزار شد تا کابینه جدیدی تشکیل شود. در این میان ابتدا خود نتانیاهو به وزارت جنگ رفت و همزمان با نخست وزیری، وزارت جنگ را نیز در اختیار گرفت. پس از  اینآن در 8 نوامبر 2019 نتانیاهو در حالی که شرایط برگزاری انتخابات سوم را فراهم می کرد از پست وزارت جنگ کنار رفت و نفتالی بنت را به این سمت گمارد. این در شرایطی بود که پیش از این «بنت» به دلیل اختلافات حاصل از انتخابات، در زمره مخالفان نتانیاهو به حساب می آمد.

حالا با تشکیل دولتی که در آن تمامی گروه های متضاد هم اعم از راستگرایان، میانه ها و چپگرایان حضور دارند، بنی گانتس به پست ریاست وزارت جنگ رسیده است. کسی که قرار است یک سال و نیم دیگر نخست وزیر دوره دوم این کابینه باشد و پس از آن پست وزارت جنگ را به لیکود و شخص نتانیاهو دهد.

چالش‌های بنی گانتس در وزرات جنگ رژیم صهیونیستی

پائین ترین بودجه نظامی رژیم صهیونیستی

شاید مهمترین مشکل بنی گانتس در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی ، درگیری وی بر سر بودجه نظامی رژیم صهیونیستی باشد. مسئله بودجه نظامی رژیم صهیونیستی از سال 2014 تاکنون مشکل اساسی دولت های رژیم صهیونیستی بوده است. این مسئله بین نظامی ها و دیگر وزرای رژیم صهیونیستی به یک درگیری جدی تبدیل شده است. نظامی ها به دنبال این هستند که بودجه نظامی هر سال رشد پیدا کند در مقابل دیگر وزرای کابینه با مخالفت جدی با این مسئله ، به دلیل افزایش معضلات اجتماعی و از همه مهمتر کاهش سرمایه های اجتماعی معتقدند رژیم صهیونیستی از این پس باید بودجه های اجتماعی را به مرور افزایش دهد تا معضلات اجتماعی توسعه پیدا نکنند.

این درگیری در دوره ای که کرونا برای جهان یک بحران بهداشتی ایجاد کرده و هزینه های سرسام آوری را بر همه نظام های سیاسی تحمیل کرده است برای گانتس تشدید خواهد شد و کار او را برای تصویب بودجه ای که نسبت به دوره های قبل رشد داشته باشد، سخت کرده است. برخی معتقدند در این دوره کمترین بودجه نظامی رژیم صهیونیستی تصویب خواهد شد و این می بزرگترین چالش گانتس در وزارت جنگ خواهد بود.

طرح جدید ستاد مشترک ارتش

طی چند ماه گذشته آویو کوخاوی، طرحی را تحت عنوان طرح «تنوفا» در ستاد مشترک رژیم صهیونیستی ارائه کرده است. این طرح- که به منزله سیاست کلی ارتش، برنامه های آینده ارتش را رقم خواهد کرد- جایگزین طرح گذشته ارتش موسوم به «گدعون» شده است. طرحی که در دوره ریاست بنی گانتس بر ستاد مشترک ارتش، دنبال می شد. حالا در این دوره معلوم نیست بنی گانتس که «گدعون» را اجرا کرده با طرح کوخاوی موسوم به «تنوفا» چه خواهد کرد. این دومین معضل بنی گانتس در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی است و قطعاً معضلاتی را برای وی به همراه خواهد داشت.

جبهه‌های مختلف درگیری ارتش رژیم صهیونیستی

یکی از مهمترین چالش های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی طی یک دهه گذشته، قرار داشتن چند جبهه درگیری مقابل ارتش رژیم صهیونیستی است. آنها در شمال جبهه شمالی را مشاهده می کنند که شامل جبهه جولان و جبهه لبنان است. در جنوب غرب جبهه نوار غزه را می بینند که یک درگیری فرسایشی و دائمی را از سال 2007 تا کنون برای صهیونیست ها به همراه داشته است. در کرانه باختری هم از زمان اشغال فلسطین تا کنون جبهه اقدامات مردمی مقابل آنها باز بوده است. آنها امروز علاوه بر اینکه جبهه ای را تحت عنوان ایران در منظومه امنیتی خود تعریف کرده اند. آنها با این توهم که ایران به زودی به آنها حمله خواهد کرد طی 5 سال گذشته همواره این جبهه را یک جبهه مفتوح و محتمل برای درگیری تعریف کرده اند.

علاوه بر همه اینها آنها به خوبی می دانند امروز جبهه مقاومت در منطقه درعراق، لبنان، سوریه، یمن و بحرین به خوبی شکل گرفته است لذا ترس از این جبهه همواره در برنامه ریزی های آنها خود را نشان داده است. این معضل یکی از چالش های جدی گانتس در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی خواهد بود.

پیامدهای الحاق کرانه باختری

با توجه به اینکه نتانیاهو به دنبال الحاق کرانه باختری در کوتاه مدت است و در این زمینه با خود گانتس هم توافقاتی داشته اند ، تبعات برآمده از الحاق کرانه باختری که احتمالاً شعله ور شدن کل فلسطین و منطقه و آغاز اعتراضات همه جانبه علیه صهیونیست ها خواهد بود یکی از مشکلات او در وزارت جنگ است که باید خود را از هم اکنون برای آن آماده کند.

مبادله اسیران با حماس

یکی از معضلات صهیونیست ها از سال 2014 تا کنون مسئله اسارت 5 سرباز ارتش این رژیم توسط حماس در جنگ 51 است. مقامات رژیم صهیونیستی در داخل جامعه خود از سوی خانواده های این اسیران و حامیان آنها به شدت تحت فشار قرار دارند. گانتس در آغاز رسیدن به وزارت با خانواده های این اسیران دیدار کرد و به آنها قول مساعد در خصوص بازگرداندن فرزندانشان را داد. اما خود او و همه صهیونیست ها به خوبی می دانند که کلید این ماجرا در دست حماس قرار دارد و تا زمانی که آنها نخواهند این اسیران آزاد نخواهند شد حال اگر گانتس نتواند اقدامی مناسبی برای آزادی این اسیران انجام دهد با مشکل مواجه خواهد این مشکل هم یکی از چالش های او در وزارت جنگ خواهد بود.

عدم آمادگی ارتش برای ورود به جنگ

در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا بسیاری از مانورهای آماده سازی ارتش انجام نشده اند. این وضعیت در زمانی برای ارتش به وجود آمده که انتقاد های قابل توجهی در مورد عدم آمادگی ارتش در صورت وقوع جنگ در داخل ارتش و جامعه رژیم صهیونیستی وجود دارد. مهمترین این چالش ها اسحاق بریک افسر بلند پایه مسئول سابق بخش شکایات ارتش رژیم صهیونیستی مطرح کرده است. این چالش هم می تواند گانتس را در مدت 18 ماه که قرار است وزیر جنگ باشد به خود مشغول کند.

به طور کلی گانتس برای مدت 18 ماه چالش های بسیار زیادی را باید تحمل کند که بعید به نظر می رسد بتواند آنها را حل و فصل کند وبیشتر به نظر می رسد با آنها به نوعی سرکند تا ایام وزارت جنگ او سرآید و به نخست وزیری برود آنگاه وزیر جنگ بعدی که ممکن است خود نتانیاهو باشد باید با این چالش ها دست و پنجه نرم کند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: بودجه نظامی رژیم صهیونیستی کرانه باختری بنی گانتس صهیونیست ها وزیر جنگ تا کنون چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۷۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومینوی استعفا در ارتش صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های صهیونیستی نوشتند که گلوله برفی استعفاها در داخل ارتش این رژیم به راه افتاده و بعد از استعفای «آهارون هالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی و تصمیم «یهودا فوکس» فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی برای استعفا، فرمانده «واحد۸۲۰۰» گزینه بعدی خواهد بود.

واحد ۸۲۰۰ بزرگترین واحد در اداره اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل است که وظیفه جمع آوری اطلاعات کلیدی و توسعه ابزارهای جمع آوری اطلاعات و به روز رسانی مداوم آنها، تجزیه و تحلیل و پردازش داده ها و ارائه اطلاعات به مقامات ذیصلاح را بر عهده دارد و در بیشتر مواقع کار خود را از داخل مناطق جنگی انجام می دهد.

این واحد بر توسعه فنی و بعد سایبری با هدف دستیابی به برتری اطلاعاتی در تمام سطوح سیستم امنیتی رژیم اسرائیل اعم از نظامی و سیاسی متکی است.

آهارون هالیوا رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی صبح دیروز دوشنبه پس از اعلام استعفای خود به دلیل ناکامی در برابر مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر) و غافلگیر شدن در این روز، گفت: روز هفتم اکتبر، روز سیاهی برای من است.

وی در استعفانامه خود به رئیس ستاد کل ارتش این رژیم، نوشت: حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، عملیاتی را انجام داد که برای ما نتایجی دردناک داشت و واحد تحت فرمان من، در سطح ماموریت محوله (برای پیش بینی وقوع عملیات طوفان الاقصی) درست عمل نکرد.

هالیوا افزود: خاطره این روز سیاه را شبانه روز با خود دارم و و درد شدید ناشی از آن، تا ابد با من خواهد بود.

عصر دیروز دوشنبه نیز خبر تصمیم فرمانده منطقه مرکزی ارتش برای استعفا در رسانه ها منتشر شد و یهودا فوکس پس از سه سال خدمت در این سمت، تصمیم خود برای استعفا را به «هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش، فوکس گفته است که تا ماه اوت سال جاری میلادی از منصب خود استعفا خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
  • حمله حزب‌ الله لبنان به نظامیان و مراکز نظامی صهیونیستی
  • حمله حزب‌الله لبنان به نظامیان و مرکزهای نظامی صهیونیستی
  • کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی
  • ارسال پیام بازدارندگی در وعده صادق/ طوفان الاقصی ارکان رژیم صهیونیستی را به چالش کشید
  • دومینوی استعفا در ارتش صهیونیستی
  • چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه
  • حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به شهر غزه
  • گانتس: هنوز اهداف جنگ خود را محقق نکرده‌ایم
  • شهادت ۲ فلسطینی در عملیات ضد صهیونیستی در الخلیل