Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه های پیشران اقتصاد دیجیتال صبح امروز ۵ شنبه با حضور حسن روحانی رئیس جمهور توسط وزارت ارتباطات و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با ارائه گزارشی از اقدامات حوزه فناوری اطلاعات برای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور و اهداف برنامه های بالادستی، تاکید کرد: اقتصاد دیجیتال در آینده نه چندان دور جایگزین اقتصاد نفتی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ۳ لایه اقتصاد دیجیتال شامل هسته، پلتفرم و دیجیتالی شدن سایر بخش ها گفت: در ایران بنابر اطلاعات مرکز آمار، سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص به ۴ درصد رسیده است و این درحالی است که متوسط دنیا در این زمینه ۴.۵ درصد و سهم اقتصاد دیجیتال در چین و آمریکا ۶ و ۹ درصد است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در هسته اقتصاد دیجیتال به متوسط جهانی رسیدیم، افزود: اندازه کل اقتصاد دیجیتال در ایران ۶.۵ درصد است و این رقم در سال ۹۲ حدود ۲.۲ درصد بوده است.

تذکر رئیس جمهور به محاسبه اشتباه وزیر ارتباطات از رشد شبکه ملی اطلاعات

آذری جهرمی با اشاره به روند رشد ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از رشد ۳۰۰ برابری خبر داد که از ۶۸۰ گیگابیت در سال ۹۲ به ۱۸ هزار گیگابیت در سال ۹۸ رسیده است. در این زمینه با توجه به آمارهای غیردقیق و محاسبه اشتباهی که از سوی وزیر ارتباطات ارائه شد، رئیس جمهور نسبت به این اشتباه تذکر داد و رشد ۳۰ برابری به جای رشد ۳۰۰ برابری اصلاح شد.

وزیر ارتباطات همچنین گفت: در حوزه ظرفیت ارتباط بین الملل از ۱۳۰ گیگابیت در سال ۹۲ به ۴۵۰۰ گیگابیت در پایان سال ۹۸ رسیدیم.

وی متوسط سرعت دسترسی مشترکان موبایل را که در سال ۹۲ حدود ۲۱۸ کیلوبیت برثانیه بود ۱۰ مگابیت برثانیه در سال ۹۸ عنوان کرد و گفت: متوسط سرعت دسترسی اینترنت ثابت نیز به ۶.۲ مگابیت رسیده و ۸۹ درصد روستاهای کشور به شبکه دسترسی دارند.

آذری جهرمی با بیان اینکه ظرفیت مراکز داده کشور از ۵۵۰ رک در سال ۹۶ به ۱۸۰۰ رک فعال در پایان سال ۹۸ رسیده است، ادامه داد: پیک مصرف ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بین الملل از ۱۰ درصد در سال ۹۲ به ۵۵ درصد در سال ۹۸ رسیده و هم اکنون ۳۴۵ هزار اپلیکیشن در دسترس مردم است که در سال ۹۲ حدود ۴۸۳ اپ بوده است.

وی با اشاره به اهداف برنامه ششم توسعه در نرخ ۸ درصدی رشد اقتصادی کشور و سهم ارزش افزوده بخش ICT کشور که ۱۹.۴ درصد هدف گذاری شده است، گفت: در سال ۹۸ و با توجه به فشارهای بین الملی سهم ارزش افزوده بخش ICT به ۳۱.۳ درصد رسیده و نرخ رشد بهره وری کشور در این بخش ۱۳.۵ درصد است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه هسته اقتصاد دیجیتال برای جایگزینی اقتصاد نفتی شکل گرفته و جای رشد قابل توجه در لایه های دوم و سوم اقتصاد دیجیتال نیز وجود دارد، گفت: برای افزایش بهره وری اقتصادی در کشور چاره ای جز روی آوردن به فناوری و استفاده از توان جوانان نداریم.

دو راهکار وزیر ارتباطات برای پیشبرد اقتصاد دیجیتالی

وی گفت: برای این هدف دو راهکار پیگیری می شود که یکی از آنها توسعه زیرساختها در قالب شبکه ملی اطلاعات است. این هدف با توجه به تدوین سند شبکه ملی اطلاعات و تصویب شورای عالی فضای مجازی دنبال می شود و توسعه به حد قابل قبول رسیده است. در کنار آن نهادسازی و تسهیل گری برای کسب و کارها را نیز دنبال می کنیم.

وی با اشاره به فرمان رهبر انقلاب در دی ماه ۹۸ برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساخت ارتباطی، اطلاعاتی و خدمات پایه گفت: طرح نوآفرین دولت برای تسهیل گری سلول های فعال اقتصاد دیجیتال که استارت‌آپها هستند در همین راستا در حال اجرا است.

۱۰ پروژه شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال افتتاح می شود

وی از افتتاح ۱۰ پروژه دیگر مرتبط با توسعه شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال و با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: تکمیل ۳ مرکز داده اقماری،  ابر رایانه ایرانی، موتور جستجو،  مرکز داده بزرگ، تکمیل توسعه روستاها و واگذاری ۵ میلیون پورت پرسرعت اینترنت از جمله این طرح ها است.

جهرمی تاکید کرد: امروز در مجموع با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولت، ۲۲۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای توسعه ICT انجام شد که بازگشت سرمایه حدود ۲.۵ تا ۳ سال برای این سرمایه گذاری دیده شده است.

در این زمینه حسن روحانی به زودبازده بودن سرمایه گذاری در بخش ICT تاکید کرد و گفت: در حالی در این فضا سرمایه گذاری خیلی سریع بر می گردد که در اقتصاد سنتی ۲۰ سال طول می کشد. این به معنای سودآور بودن این بخش است و در شرایط اقتصادی کشور حائز اهمیت خواهد بود.

کد خبر 4936064 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد جواد آذری جهرمی حسن روحانی دیتا سنتر مراسم افتتاحیه اقتصاد دیجیتالی شبکه ملی اطلاعات ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان نوآوری تحقیقات علمی فناوری نانو فناوری فضایی اینترنت تولید صندوق نوآوری و شکوفایی گوشی هوشمند هوش مصنوعی کووید 19 واکسن اقتصاد دیجیتال شبکه ملی اطلاعات وزیر ارتباطات رئیس جمهور پایان سال سال ۹۲ سال ۹۸ ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت پرسپولیس و استقلال را قسطی فروخت!

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از قطعی شدن پرداخت ۱۰ درصد حصه نقدی از سوی خریداران پرسپولیس و استقلال خبر داد.

به گزارش مشرق، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی دقایقی پیش در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و در مورد واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال صحبت کرد: امروز ۸۵ درصد سهام دو باشگاه پر طرفدار و مردمی استقلال و پرسپولیس در فرابورس به بخش غیر دولتی واگذار شد. دولت سیزدهم زمانی بر سر کار آمد که این ۲ باشگاه دچار محرومیت‌هایی شده بودند؛ در سال ۱۴۰۰ ستادی به عنوان ستاد واگذاری بین وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی سازی و سازمان بورسی تشکیل شد و در اسفند ماه همان سال اولین گام برداشته شد؛ این در حالی بود که سه دولت قبل در این زمینه ناکام بودند.

او با اشاره به جزئیات این واگذاری عنوان کرد: در دولت سیزدهم بورسی شدن دو باشگاه از محل افزایش سرمایه بدون حق‌تقدم انجام و در سال ۱۴۰۱ تلاش شد تا از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرایند مالکیت این دو باشگاه حل و فصل شود که از سوی بخش تعاونی و خصوصی اقبال نشد. تلاش دولت بر این بود تا مساله اتحاد مالکیت و بحث مدیریت و انضباط مالی را بتواند حل و فصل کند.

بیشتر بخوانید:

معامله انجام شد؛ سرخابی‌ها رسماً فروخته شدند

وزیر اقتصاد در مورد الزام ای اف سی توضیح داد: همزمان مساله جریمه آسیایی، فرصت اصلاح اقتصادی و مالی و مدیریت این ۲ باشگاه را فراهم کرد. در پایان سال ۱۴۰۲ تلاش شد تا از طریق کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و صنایع پتروشیمی این مساله حل و فصل شود که این اتفاق امروز در فرابورس محقق شد. طبق اطلاعاتی که در فرابورس قرار دادند ارزش نهایی سهام این دو باشگاه اعلام و با ارزش ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای استقلال و ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پرسپولیس نهایی شد.

او در پایان گفت: با توجه به اینکه ۱۰ درصد معامله باید به عنوان نقدی و ۹۰ درصد اقساطی صورت می‌گرفت، امروز بخش نقدی قطعی شد و اقساط طی مهلت‌های ۶ ماهه به کنسرسیوم‌های بانکی و پتروشیمی اعلام شده است. روز چهارشنبه (پنجم اردیبهشت ماه) با حضور وزیر ورزش و جوانان برنامه‌ای در این زمینه برگزار خواهد شد.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • معرفی مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد
  • نوری قزلجه: تعطیلی روز پنجشنبه ارتباطات رسمی را به مدت ۴ روز قطع خواهد کرد / تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد مردم و کشور است + فیلم
  • رایتل پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی را دریافت کرد
  • پیشرفت ۴۰ درصدی اجرای فیبر نوری در بوشهر
  • دولت پرسپولیس و استقلال را قسطی فروخت!
  • اتصال روستا‌های ۲۰ خانوار اردبیل به شبکه ملی اطلاعات
  • اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات در استان اردبیل
  • واکنش مقامات ترکیه به توئیت وزیر امور خارجه اسرائیل
  • وصول۹۸۴ همت مالیات وعوارض در۱۴۰۲/محاسبه سیستمی۴میلیون پرونده
  • پروانه یکپارچه شبکه و خدمات به سه اپراتور ارتباطی اعطا شد