Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی یزدانی در سرکشی از نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری گنبدکاووس اظهار کرد: برخی سودجویان از درختان سرخدار با عمر هزار ساله و ارزش اقتصادی زیاد برای تولید چوب قلیان استفاده کرده و این نعمت ارزشمند را تخریب و قاچاق می‌کنند که با این افراد و دیگر تخریب کنندگان منابع طبیعی برخورد قانونی شدید خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بازدید رئیس دادگستری گنبدکاووس از نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب بری، یک مورد تخلف از برای استفاده غیرقانونی از چوب کاج و توسکا شناسایی و پرونده تخلف برای آن تشکیل شد.

مطالعات فسیل شناسی نشان می‌دهد که سرخدار ۱۹۰ میلیون سال قدمت دارد.

در دوران چهارم زمین شناسی، آخرین یخبندان کره زمین گونه‌های سرخدار نیکمره شمالی را نابود کرد ولی رطوبت دریای خزر مانع از سرایت یخبندان به جنگل های هیرکانی شد.

سرخدار در جنگل‌های شمال ایران در ارتفاعات نسبتا بالا دیده می‌شود که غالبا به صورت پراکنده است ولی در بعضی نقاط از جمله جنگل‌های قسمت ییلاقی ناهارخوران، افراتخته و سیاه رودبار دره زرین گل علی‌آباد کتول استان گلستان به صورت انبوه و تقریبا خالص دیده می‌شود.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس، با توجه به طرح تنفس جنگل‌های شمال هرگونه بهره برداری چوبی از گونه‌های جنگلی ممنوع است و مردم می‌توانند در صورت مشاهده حمل و قطع چوب جنگلی مراتب را به شماره ۱۵۰۴ یگان حفاظت استان و شماره ۳۳۲۲۷۲۱۳ یگان حفاظت شهرستان اطلاع دهند.

قربانعلی گرایلو افزود:سال ۹۸، ۱۰ پرونده حمل غیرمجاز چوب و سه پرونده قطع غیرمجاز ۲۵۰ اصله درخت در گنبدکاووس به مراجع قضایی ارسال شد.

وی تاکید کرد: با توجه به تغییر اقلیم و گرمایش جهان، حفظ بوته‌ها و درختچه‌ها در گنبدکاووس بسیار مهم است و کشاورزان در صورت ضرورت قطع درخت و درختچه باید به اداره منابع طبیعی مراجعه کرده و پس از بازدید کارشناس از محل مورد تقاضا، مجوز قطع صادر خواهد شد.

شهرستان گنبدکاووس بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ هکتار وسعت دارد.

کد خبر 515754 برچسب‌ها استان گلستان محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان محیط زیست ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۸۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: دامداران ضوابط قرق مراتع را باید رعایت کنند و در صورت چرای غیرمجاز جریمه خواهند شد.

عزت‌الله سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به انجام اقدامات مدیریتی، اصلاحی و احیایی همچون بذرکاری، کپه‌کاری و عملیات‌های بیولوژیک در مراتع استان اظهار کرد: این اقدامات در راستای بهبود و اصلاح شرایط فعلی مراتع و رسیدن به شرایط پایدار انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از اقدامات مدیریتی توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری هر استان و بخش دیگر توسط بهره‌برداران انجام می‌شود، افزود: قرق و ممیزی کردن مراتع، تهیه طرح‌های مرتع‌داری و مدیریت طرح‌های چرا از جمله اقدامات صورت گرفته است.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: قرق توسط مردم انجام می‌شود که نتیجه آن می‌تواند به تقویت کمی و کیفی پوشش گیاهی و زادآوری گیاهان کمک کند.

سلیمانی با اشاره به اینکه پیش‌بینی قرق در یک مرتع نیازمند رعایت ملزومات در نظر گرفته شده است، گفت: دامداران ضوابط قرق مراتع را باید رعایت کنند و در صورت اقدام به چرا با گزارش مجری طرح جرایم، جریمه مربوط به چرای غیرمجاز برای آن‌ها محاسبه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای انجام اقدامات مدیریتی منابع طبیعی، عملیات ممیزی کردن مراتع با هدف شناسایی بهره‌برداران قانونی با صدور پروانه چرا انجام شده است و این عملیات در بیش از یک میلیون و ۲۰ هزار هکتار از مراتع استان از حدود یک میلیون و ۴۰ هزار هکتار صورت گرفته است.

کد خبر 745664

دیگر خبرها

  • فردی که متهم به قطع درختان بود در گرگان دستگیر شد
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • ادعای یک مسئول؛ درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند + فیلم
  • نابودی در کمین درختان زاگرس+ فیلم
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند
  • درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند + فیلم
  • گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران