Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله شناسی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به زلزله ای که روز گذشته در تهران اتفاق افتاد گفت: این زمین لرزه مربوط به زلزله 19 اردیبهشت و روی گسل مشا است. طی 3 هفته گذشته بیش از 40 پس لرزه به بزرگی بیشتر از 2.5 و کمتر از 4 ریشتر اتفاق افتاده است. امکان رخ دادن زلزله های مجدد نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بزرگی این زمین لرزه ها کمتر از زلزله 19 اردیبهشت باشد، پس لرزه همان است و اگر بزرگتر از آن باشد، پیش لرزه یا زلزله اصلی است.  
مهدی زارع با بیان این که گسل مشا در حدود 50 کیلومتر با تهران فاصله دارد، گفت: قطعه مرکزی این گسل مشخصا در شمال تهران از روستای کلان و لواسان بزرگ عبور می کند و به شمال فشم و میگون می رسد. این گسل در 1100 سال اخیر هیچ زلزله مهمی را نشان نداده است. باتوجه به نزدیکی این قطعه گسل به تهران و کمبود اطلاعات و همچنین سکوت مشکوک و طولانی آن، به خصوص قطعه مرکزی و شرقی، از نظر زلزله شناسی بسیار حائز اهمیت است.
وی همچنین اضافه کرد: قطعه مرکزی گسل مشا از 15 کیلومتری شمال تهران عبور می کند. اگر بزرگی زلزله روی این گسل از 5 ریشتر بالاتر باشد امکان به وجود آمدن آسیب و خرابی های اولیه مانند آتش سوزی وجود دارد. هرچه بزرگی زمین لرزه بیشتر از 5 باشد، طبیعتا میزان آسیب آن بیشتر خواهد بود.
این زلزله شناس افزود: ساختمان های اطراف کانون زیاد نیستند. بیشتر ساختمان های ییلاقی هستند که بافت قدیمی دارند و بسیار آسیب پذیرند. ضمن این که در این مناطق به خصوص شمشک، میگون و اوشان، تعداد زیادی برج سازی روی این گسل صورت گرفته و شرایط بسیار بدی را ایجاد کرده است. ساختمان های ساخته شده مدرن هستند ولی حجم باری بیهوده ای در آن منطقه به وجود آورده اند که از نظر شهرسازی کار غیرعقلانی است.
زارع با اشاره به این که در این فصل جمعیت این مناطق متغیر است و معمولا در اواخر هفته افزایش پیدا می کند، گفت: برای این که بدانیم در چنین منطقه ای امکان رخ دادن چه حادثه ای وجود دارد، نیازمند امکانات رصدی و پیمایشی دقیق است. این امکانات به بودجه نیاز دارد که معمولا گفته می شود برای انجام چنین کارهایی بودجه کافی وجود ندارد. این تحقیقات نیاز به حامی مالی دارد و تنها خود دولت توانایی انجام آن را دارد؛ اما متاسفانه همکاری نمی کند و فقط پیشنهادات را دریافت می کند و از حمایت عملی خبری نیست.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: زلزله زلزله تهران مهدی زارع گسل مشا زلزله دماوند زلزله شناس گسل مشا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۸۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۸۶۹۲ بار لرزید/نقشه زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیش از ۲ ونیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، زمین‌لرزه از جمله مخاطرات طبیعی است که پیوسته در سرتاسر کره زمین رخ می‌دهد. در این میان ایران به دلیل قرارگرفتن در کمربند کوهزایی آلپ- هیمالیا و حضور گسل‌های فعال فراوان، کشوری لرزه خیز است که هر از چندگاه شاهد وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ نیز می‌شود.

پروفسور محمد مختاری متخصص در مطالعات لرزه‌ای با بررسی رخداد‌های لرزه‌ای سال ۱۴۰۲ به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: ایران به دلیل قرارگیری در کمربند آلپ-هیمالیا یکی از کشور‌های فعال لرزه‌خیز در جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه وجود گسل‌های فعال، کانون زمین‌لرزه‌ها و آتشفشان‌های جوان، لرزه‌خیزی در کشور را تشدید می‌کند، عنوان کرد: لذا، زمین همواره طی شبانه‌روز و سال رخداد‌هایی با بزرگای‌های متفاوت را تجربه می‌کند. گاهی این رخداد‌ها با شدت بالا و مخرب و گاهاً به ندرت احساس می‌شوند.

به گفته مختاری، براساس آمار مراکز و مؤسسات لرزه‌ای داخلی همچون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، نزدیک به8 هزارو 692 رخداد لرزه‌ای  در سالی که گذشت در ایران اتفاق افتاده است که به‌طور میانگین هر ماه یک رخداد با بزرگای بیش از 4.5 ریشتر را داشته است.

زمین‌لرزه‌‎های بالای 2.5 تا ۶ ریشتر رخ داده در کشور طی سال ۱۴۰۲ 

براساس بررسی‌های آماری مراجع ثبت داده‌های لرزه‌ای در کشور در سالی که گذشت رخداد‌های لرزه‌ای عمدتاً با بزرگای کمتر از ۳ بوده‌اند؛ اما تعدادی از رخداد‌های لرزه‌ای دارای بزرگای بیشتر از ۵ بوده‌اند که اگرچه خسارات جانی و مالی نداشته است، اما می‌تواند خسارات زیان‌باری را در کانون زمین‌لرزه به بار آورد. پس همواره لازم است تمامی جوانب و تدابیر مدیریتی در استحکامات و سازه‌ها در نظر گرفته شود.

زمین لرزه‌­های بالای 5 ریشتر سال 1402 در سطح کشور

 مرکز سطحی زمین‌لرزه‌های مهرماه سال ۱۴۰۲ هجری‌شمسی

مختاری افزود: جدایی از رخداد‌های ذکر شده تعداد ۹ رخداد با بزرگای بالای ۵ که در کشور‌های همجوار رخ داده‌اند توسط مراکز لرزه‌ای کشور ثبت شده‌اند؛ این زمین‌لرزه 5.1 ریشتری ۱۲ شهریورماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۲۱ و ۵ دقیقه و ۵۰ ثانیه (به وقت تهران) در آق‌سو کشور آذربایجان به وقوع پیوست.

وی گفت: همچنین زمین‌لرزه 5.1 ریشتری ۲۰ شهریورماه ساعت ۰۲ و ۱۳ دقیقه و ۴۹ ثانیه (به وقت تهران) در طوز خورماتو کشور عراق،  دو زمین‌لرزه با بزرگای 5.7 و 5.1 در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ به ترتیب در ساعت‌های ۱۱ و ۱۹ دقیقه و ۳۹ ثانیه و ۱۴ و ۱۰ دقیقه و ۲۸ ثانیه (به وقت تهران) در حوالی هرات کشور افغانستان، دو زمین‌لرزه با بزرگای 5.2 و 5.4 در ۱۷ مهرماه به ترتیب در ساعت‌های ۱۱ و ۲۴ دقیقه و ۶ ثانیه و ۱۸ و ۴ ثانیه (به وقت تهران) در حوالی هرات کشور افغانستان رخ داد.

فراوانی رخدادهای لرزه‌ای از اول فروردین تا 23 اسفند 1402

مختاری خاطر نشان کرد: همچنین زمین‌لرزه 5ریشتری ۱۹ مهرماه ساعت ۵ و ۲۲ دقیقه و ۴۴ ثانیه (به وقت تهران) در حوالی هرات، زمین‌لرزه 5.6 ریشتری ۲۳ مهرماه ساعت ۰۸ و ۲۶ دقیقه و ۲۷ ثانیه (به وقت تهران) در حوالی هرات کشور افغانستان، زمین‌لرزه 5.4 ریشتری ۶ آبانماه ساعت ۲۳ و ۵۷ دقیقه و ۳۷ ثانیه (به وقت تهران) در حوالی هرات کشور افغانستان به وقوع پیوست. این رخداد‌ها اگرچه در کشور ما احساس شده است ولی در مواردی مانند زمین‌لرزه‌های ۱۵ مهرماه در هرات افغانستان، حوادث دلخراش و ناگوار انسانی و مالی به جای گذاشته است. 

نمودار میله‌ای فراوانی رخدادهای لرزه‌ای به تفکیک استان‌های کشور در سال 1402

مختاری بیان کرد: براساس آمار‌ها در سال ۱۴۰۲ در بین استان‌های کشور، استان فارس با بالاترین تعداد رخداد لرزه‌ای ثبت شده (۲۴۱) اولین استان و به دنبال آن استان‌های هرمزگان و کرمان به ترتیب با تعداد ۲۳۱ و ۲۰۱ رخداد لرزه‌ای ثبت شده، قرار دارند.

نمودار میله‌ای رابطه بین عمق و تعداد رخدادهای لرزه‌ای (با بزرگای بیش از 3 ریشتر) در سال 1402

به گفته وی، از میان استان‌های کشور استان‌های تهران، قم، همدان و البرز پایین‌ترین رخداد‌های لرزه‌ای ثبت شده و استان زنجان تنها استان فاقد رخداد لرزه‌ای در این سال بوده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اوسمار بالاخره به تهران برگشت
  • بارندگی‌های اخیر در اهواز منجر به اتفاق خاصی نشد
  • ناکامی آملی لاریجانی و قالیباف در سال ۱۴۰۲ /دولتِ رئیسی «نمره تجدیدی» گرفت /زلزله یا انتخابات ۱۱ اسفند؟!
  • مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟
  • زلزله سالند دزفول خسارتی نداشت
  • زلزله ۴.۵ ریشتری در خوزستان
  • خوزستان لرزید
  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • ایران در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۸۶۹۲ بار لرزید/نقشه زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیش از ۲ ونیم
  • وقوع زمین لرزه در کرمانشاه