Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست چین روز پنجشنبه نوشت مشاوران دولت شرایط را سخت توصیف کرده اما افزوده اند که چین هم آماده است.

یکی از تهدیدهای آمریکا ابطال جایگاه ویژه تجاری هنگ کنگ است اما دولتمردان چین می گویند که این یک «بلوف زنی» است و حتی اگر عملی شود منافع شرکت های آمریکایی را در این منطقه به خطر می اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان دولت آمریکا در حال تصمیم گیری است که مشخصا اعلام کند منطقه هنگ کنگ دیگر خودمختار نیست از هم اکنون برخی از رسانه های غربی این منطقه را «نیمه خودمختار و یا فاقد خودمختاری» خوانده اند.

دعوای طرفین از زمانی بالا گرفت که چین اعلام کرد در حال بررسی لایحه قانون امنیتی در نشست کنگره است که امروز پنجشنبه تصویب شد.

شماری از مشاوران دولت چین گفته اند برای تشدید تنش ها با آمریکا آماده هستیم و هر اقدامی بستگی به شکل و نوع اقدامات آمریکا و تحریم ها دارد.

این اتفاقات در حالی است که کنگره آمریکا امروز از تصویب لایحه ای خبر داد که بر اساس آن باید افراد و شرکت های مرتبط با ساخت اردوگاه های کار و بازآموزی در منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب چین و کسانی که حقوق بشر این منطقه را نقض کرده اند، مجازات شوند و دست کاخ سفید را برای فشار بر چین و تحریم برخی از مقام های این کشور بازگذاشته است.

"رویان زونگزی" از مشاوران دولت در موسسه تحقیقاتی زیرمجموعه وزارت خارجه چین می گوید: همه تهدیدهای آمریکا را مد نظر قرار می دهیم اما این کارها باعث پیشگیری از تصویب لایحه قانون امنیتی در کنگره چین نمی شود.

موضوع اختلافات آمریکا و چین بر سر هنگ کنگ به درخواست واشنگتن برای جلسه اضطراری به شورای امنیت کشیده شد اما پکن این درخواست را بی اساس دانست و گفت که مسایل هنگ کنگ جزو امور داخلی چین است و ربطی به شورای امنیت پیدا نمی کند.

به رغم تهدیدهای دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، کنگره ملی خلق چین عصر امروز پنجشنبه لایحه قانون امنیتی هنگ کنگ را به تصویب رساند این قطعنامه به کمیته دایمی کنگره ملی خلق چین اجازه می دهد تا قانون امنیتی را برای هنگ کنگ تصویب کند که بر اساس آن کسانی که مرتکب اقدام تروریستی شوند و یا برانداز و فتنه گر یا درصدد جدایی هنگ کنگ از چین باشند، تحت پیگرد قرار می گیرند.

رای گیری برای این قطعنامه ساعاتی پس از آن انجام شد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد طبق ارزیابی وی هنگ کنگ دیگر دارای جایگاه خودمختار از چین نیست.

کنگره ملی خلق چین با حضور نمایندگان خود از سراسر کشور روز پنجشنبه این قطعنامه را تصویب کرد و به اجلاس سالانه خود که از روز جمعه گذشته آغاز شده بود، پایان داد.

نام قطعنامه مصوب کنگره ملی خلق چین «تصمیم پیش نویس درخصوص ایجاد و بهبود نظام و ساختار قانونی برای منطقه اداره ویژه هنگ کنگ با هدف حراست از امنیت ملی» است که با رای ۲ هزار و ۸۷۸ رای موافق،  یک رای مخالف و ۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

رای گیری به این قطعنامه بدین معنا است که کنگره ملی خلق چین اجازه دارد تا قانونی را پیشنهاد و ارایه کند که بر اساس آن با جدایی طلبان، براندازان، تروریست ها و دسیسه گران همکار با دولت های ذی نفوذ خارجی در هنگ کنگ، مقابله می شود.

بر اساس این قانون موسسات جدیدی نیز در هنگ کنگ برای حفاظت از حق حاکمیت ایجاد می شود و به نهادهای سرزمین مادری (چین) امکان فعالیت در هنگ کنگ در صورت نیاز داده می شود.

کمیته دایمی کنگره ملی خلق چین هر دو ماه یک بار تشکیل جلسه می دهد آخرین بار نشست آن در ماه آوریل برگزار شد و احتمال می رود مساله تصویب این قانون در نشست ماه آینده میلادی در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ساوث چاینا مورنینگ پست برچسب‌ها هنگ کنگ چین ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنگ کنگ چین ایالات متحده آمریکا هنگ کنگ چین ایالات متحده آمریکا کنگره ملی خلق چین قانون امنیتی بر اساس هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس نمایندگان کوتاه آمد/ لایحه کمک به کی‌یف به رای گذاشته می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، مایک جانسون، سخنکوی مجلس نمایندگان آمریکا وعده داده است تا لایحه پیشنهادی جو بایدن، رییس جمهور این کشور برای کمک به اوکراین را که مدت‌ها در کنگره مسدود مانده است، پیش برده و به تصویب برساند.

این لایحه پیشنهادی به دلیل مناقشه حزبی، ماه‌ها در در کنگره آمریکا به بن‌بست خورده است. براساس گزارش‌ها، جانسون در جلسه‌ای پشت درهای بسته، به جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان گفته است که تمایل دارد تا لایحه مستقلی را صرفا برای تامین کمک نظامی برای کی‌یف، به رای بگذارد. همچنین انتظار می‌رود که مجلس نمایندگان لوایح جداگانه‌ای درباره تامین کمک برای اسراییل و تایوان را نیز به رای بگذارد.

نیویورک‌تایمز به نقل از جانسون مدعی شد: می‌دانیم که جهان چشم به واکنش ما دوخته است. رهبران روسیه، چین و ایران منتظرند تا ببینند که آیا آمریکا در کنار متحدان و منافعش در سراسر جهان خواهند ماند و ما این کار را خواهیم کرد!

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان تاکنون از تصویب لایحه کمک خارجی که باید اکتبر پارسال پیشنهاد داد، خودداری کرده‌اند؛ این لایحه شامل کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین است.

تاخیر در ارسال کمک برای اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور این کشور و سایر مقامات کی‌یف را آشفته کرده است. آنها تلفات گسترده و فزاینده در میدان جنگ با روسیه را ناشی از کمبود سلاح و مهمات خارجی و سامانه‌های پدافندی می‌دانند. زلنسکی هفته پیش هشدار داد که اگر کنگره(آمریکا) به اوکراین کمک نکند، این کشور جنگ را خواهد باخت.

کد خبر 6079652

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند
  • ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی
  • تصویب لوایحی در کنگره آمریکا برای فشار بر ایران
  • مجلس نمایندگان کوتاه آمد/ لایحه کمک به کی‌یف به رای گذاشته می‌شود
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • آماده باش راهداران جنوب سیستان و بلوچستان برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی
  • وعده جانسون برای تصویب لایحه کمک به اسرائیل
  • بایدن برای کمک به اسرائیل دست به دامان رهبران کنگره شد
  • درخواست بایدن از کنگره آمریکا برای تصویب بسته حمایتی از اسراییل
  • بایدن و سران کنگره درباره تحولات خاورمیانه گفتگو کردند