Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مریم. س» طلبه جهادی است که روزگاری به‌اجبار مادرش و با ترسی که تمام وجودش را احاطه کرده بود جنازه بی‌جان پدربزرگش را دید و اکنون با لبیک به‌فرمان رهبری با حضور در غسال‌خانه قائم‌شهر ۶۰ میت کرونایی را غسل داد و معتقده که حالش اینجا بهتر است.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ مدتی است شاهد شیوع کرونا ویروس (COVID-19) در جهان هستیم و معلوم نیست مرگ‌ومیر ناشی از آن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و کسی نمی‌داند که این ویروس چه افرادی را از پای درمیاورد‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمله این ویروس ناخوانده که مشکلات بسیاری در کشور ایجاد کرده، پدیده‌های نهانی همانند وحدت و اتحاد اجتماعی، نوع‌دوستی، انفاق، ایثار و... را نیز در جامعه عیان کرده است؛ پدیده‌هایی که پیش‌تر کمتر به چشم می‌آمد.

 

از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون شاهد هجوم مرگبار ویروس کرونا در استان مازندران بودیم که توانست تقریباً در همه شهرها و روستاهای استان نفوذ پیدا کند، ازاین‌رو مراکز درمانی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند تا در حد توان به مقابله با این ویروس بپردازند.

 

متأسفانه مرگ که بدترین عارضه ابتلا به کرونا است، همواره در کمین افراد مختلف قرار دارد، خوف از اجساد کرونایی در ابتدای کار به سراغ همه ما آمده بود ولی خوشبختانه در حال حاضر در استان ولایتمدار مازندران شاهد تغسیل و تدفین این اجساد همچون سایر اموات قبل از شیوع کرونا هستیم.

 

ما در خبرگزاری شبستان طی بررسی شهر به شهر با افراد فعال که در بخش تغسیل اموات کرونایی شجاعانه و  فداکارانه پای این کار ایستادند ارتباط گرفتیم به «مریم. س» ۳۵ ساله از طلبه‌های حوزه فاطمه‌الزهرا (س) شهرستان قائم‌شهر رسیدیم؛ و این طلبه خواهر در این مجال درباره نحوه ورودش به غسال‌خانه و شست و شوی اموات مؤنث به بیان دل‌گویه ها و خاطراتش می‌پردازد که باهم می‌خوانیم:

 

وی بیان کرد: از همان اوایل شیوع کرونا بود که فکرم درگیر نحوه تغسیل اموات کرونایی شده بود و به‌عنوان کسی که در حوزه علمیه فعال است پیگیر این موضوع و تلاش برای رفع مشکلات متوفی‌های کرونایی بودم ازاین‌رو از طریق مراجع جویای اوضاع کار در غسال‌خانه ‌شدم.

 

*قصد تغسیل نداشتم اما انگار قسمت بود

هدفم محیا کردن شرایط برای حضور طلاب و انجام اعمال واجب و مستحب بر روی اموات کرونایی بود، در روزهای بحرانی شیوع کرونا برای تغسیل اموات خیلی تلاش کردیم ولی به دربسته می‌خوردیم ولی مأیوس نشدیم. حتی به بخش برادران گفتیم اگر نیاز به امکانات مالی هست ما با بهره‌گیری ظرفیت خیرین اقدام به کمک خواهیم کرد.

 

*تشکیل گروه‌های جهادی از بین 20 طلبه داوطلب برای تغسیل

این بانوی غسال گفت: تا اینکه پیامکی مبنی بر برگزاری اولین جلسه مشورت درباره تغسیل اموات کرونایی با مسئولان را برای حضور دریافت کردم تا به اینجا اصلاً  فکر نمی‌کردم خودم در انجام این کار حضور پیدا کنم در جلسه حاضر شدم قرار شد امکانات برای تغسیل محیا شود.

 

حدود 20 نفر از بچه‌های گروه جهادی اعلام آمادگی کردند و برای این کار به گروه‌های چهارنفره تقسیم شدیم یک جلسه توجیهی داشتیم همان روز گفتند الآن  فوتی داریم و نیاز به تغسیل دارد من که از آداب تغسیل به‌خوبی آگاهی داشتم پیش‌قدم شدم.

 

*از خوف دیدن صورت اموات تا خوابیدن با ماسک 

وی ادامه داد: این در حالی بود که تا به این لحظه فقط صورت پدربزرگم را آن‌هم بعد از کفن به‌اجبار مادرم دیده بودم و هرگز فکر نمی‌کردم بخواهم یک‌مرده را غسل دهم. ترس همه وجودم را فراگرفته بود روزهای ابتدا دست به جنازه نمی‌زدم و فقط در بخش ضدعفونی و کفن بودم.

 

تا اینکه یکی از همکاران مریض شد و نتوانست در غسال‌خانه حاضر شود و من مجبور شدم بجایش در بخش تغسیل حاضر شوم بعد از انجام این کار آن شب تا صبح را با ماسک خوابیدم با خودم می‌گفتم به‌طور یقین کرونا گرفتم فرزندانم را در آغوش نمی‌گرفتم و از دیگران فاصله داشتم.

 

*تغسیل بیش از 60 اموات کرونایی

این بانوی طلبه که تا به الآن حدود 60 ساعت در غسال‌خانه قائم‌شهر حاضرشده و همین مقدار هم میت غسل داده، بیان کرد: حال و هوای خاصی در درون غسال‌خانه حاکم است گویی اموات با ما حرف می‌زنند ما باهم ارتباط قلبی می‌گیریم و حضورشان را احساس می‌کنیم، خواندن ادعیه و زیارت عاشورا حال و هوای معنوی به همه ما می‌دهد  برای هر میت روضه‌ای داریم.

 

*تغسیل حالم را بهتر می‌کند

حس عجیبی در وجودم احساس کرده بودم به‌طوری‌که در اواسط ماه مبارک رمضان هیچ فوتی نداشتیم یک روز احساس کردم چقدر حال و هوایم بد شده است و  تغییراتی در من ایجاد شد گویی به تغسیل عادت کرده بودم و حس خوبی از انجام این وظیفه شرعی به دست میاوردم تا اینکه همان روز تلفنم زنگ خورد میتی چشم‌انتظار تغسیل بود پس از اتمام کار با خودم گفتم چرا باید تا این حد ضعیف باشم که با مرگ یک مؤمن و تغسیل آن حالم خوب شود.

 

 

*پیشنهاد می‌کنم هر فرد هرسال یک میت غسل دهد

وی اظهار کرد: پیشنهاد من به همه برای بهتر شدن حال معنوی دلشان این است که حتی شده سالی یک‌بار یک جنازه بشورند  چراکه قرار گرفتن در آن مکان روی رفتار اثر می‌گذارد حواسمان جمع‌تر می‌شود و این دنیا را گذرا حس می‌کنیم. 

 

حضور در فضای غسال‌خانه مرا یاد حضرت زینب (س) می‌اندازد که در مورد واقعه عاشورا فرمودند من جز زیبایی ندیدم درحالی‌که تصور ما از کربلا فقط مصیبت است در بحث تغسیل اموات کرونایی هم ما به‌جز زیبایی ندیدیم البته موارد ناراحت‌کننده هم زیاد بود.

 

*از مرگ زنی جوان تا مشاهده پهلوهای کبود میت 

این بانوی غسال به خاطرات ناخوشایند روزهای کرونایی و تغسیل اموات اشاره کرد و ادامه داد: حالم با دیدن یک میت جوان و زیبا گرفته شد چون سن و سالی نداشت در هنگام تغسیل به همه فشار روحی وارد شد، میت دیگری پهلوهای کبودی داشت دلمان هوایی شد یاد سه‌ساله اباعبدالله کردیم و روضه خواندیم. در کل حال و هوای این اموات غریبانه است. قبل از فوت کسی به ملاقاتشان نمی‌رفت پس از مرگ هم کسی حتی خانواده اجازه دیدنشان را ندارد.

 

خوشبختانه هیچ‌کدام از بچه‌ها تابه‌حال به کرونا مبتلا نشدند این فقط از لطف خدا است البته که با تجهیزات بهداشتی در غسال‌خانه حاضر می‌شویم. کاورها را بازکرده و تغسیل و تدفین را انجام می‌دهیم. اگر خونریزی زیاد باشد فقط تیمم اعمال خواهد شد و این کار تا زمان از بین رفتن این ویروس مرگبار ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش شبستان، کار این غسال‌ها در زمان بحران کرونا به‌مراتب سخت‌تر از اوضاع کنونی بوده است ولی از عمق کلامشان پیداست که برای انجام کارهای سخت‌تر از آن‌هم آماده هستند چراکه انجام این کار و کمک به اموات کرونایی برای پاکیزه از دنیا رفتن به روح و جسم غسال‌ها قدرت می‌دهد. الحق و الانصاف طلاب و روحانیون ما با فعالیت‌های شجاعانه و جهادی خود در امر تغسیل و تدفین اموات کرونایی، درخشش بسیار خوبی داشتند و با شجاعت وارد میدان شدند و به خدمت‌رسانی پرداختند.

 

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: غسل اموات کرونایی غسالخانه کرونایی ها طلبه جهادی روضه خوانی تغسیل اموات کرونایی غسال خانه شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۹۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعد از دیدن این تصویر نظرتان درباره بید عوض می شود!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تغسیل اموات کنار آب‌انبار شیخ در طرشت
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • این طلبه‌ها بدون کنکور معلم می‌شوند
  • خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار (فیلم)
  • ثبت‌نام حوزه‌های علمیه خواهران در همدان
  • بعد از دیدن این تصویر نظرتان درباره بید عوض می شود!
  • چگونه طلبه شویم؟
  • خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار + فیلم
  • (ویدئو) خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار
  • کشف پاتوق مافیای زباله در این منطقه تهران | ۱۲ میلیارد تومان جریمه پیمانکاران شهرداری در صورت دیدن زباله گرد بر سر مخازن