Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا پورمحمدی، روز پنجشنبه در جلسه ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه افزود: رهاسازی حدود ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان، لایروبی و بازگشایی ۱۴۵ کیلومتر مسیر رودخانه ها، اجرای حدود ۷۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب و اجرای ۱۵ هزار و ۱۱۳ هکتار آبیاری نوین در حوزه دریاچه از جمله اقدامات دستگاه های دولتی استان برای احیای دریاچه ارومیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی با تاکید بر برگزاری جدی جلسات این ستاد در سال جاری، اظهار داشت: کار احیای دریاچه ارومیه خاتمه نیافته است و همچنان ادامه دارد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در سال ۹۲ نگران خشکی دریاچه بودیم زیرا که این اتفاق حداقل برای ۴ استان حاشیه این دریاچه مشکل زیست بوم ایجاد می کرد و احیای حیات این دریاچه در واقع نجات بخش حیات انسان ها و موجودات منطقه است.

پورمحمدی، با اشاره به اینکه میزان بارش در سال ۹۱ نیز مشابه امسال بود، ادامه داد: در آن سال ها دریاچه روز به روز در مسیر خشکی حرکت می کرد ولی با روی کار آمدن دولت یازدهم، احیای این دریاچه جزو اولویت های این دولت قرار گرفت.

وی یادآوری کرد: اجرای کارهای کالبدی و سازه ای منهای کارهای فرهنگی و اجتماعی برای احیای دریاچه ارومیه منتج به نتیجه نبوده و در کنار این کارها باید به مسایل اجتماعی، فرهنگی و معیشتی مردم این منطقه نیز توجه شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه حداقل آورد آب دریاچه ارومیه در سال باید یک میلیون مترمکعب باشد تا نگران تبخیر و کاهش تراز آب این دریاچه نباشیم، گفت: اگر پروژه انتقال آب زاب و اجرای تصفیه خانه های تبریز و ارومیه ابتر بماند نگرانی ما در مورد دریاچه ارومیه به قوت خود باقی خواهد ماند.

پورمحمدی، با بیان اینکه پارسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای این دریاچه تخصیص یافت، افزود: اگر هر سال اعتبار مناسب برای احیای این دریاچه تخصیص نیابد کارهای فرهنگی و اجتماعی نیز در منطقه موثر نخواهد شد.

وی با تاکید بر ادامه فعالیت ستاد ملی و منطقه ای برای احیای دریاچه ارومیه یادآوری کرد: مشکلات دریاچه ارومیه مختص آذربایجان شرقی و غربی نبوده ولی تبعات منفی خشکی آن بیشتر شامل حال آذربایجان شرقی می شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به محدودیت منابع دولت گفت: برای احیای دریاچه ارومیه باید به فکر ایجاد ساز و کارهای دوم و سوم بود و در این زمینه از مشارکت بخش خصوصی و مردمی استفاده کرد.

پورمحمدی، ادامه داد: اقدامات دولت طی چند سال اخیر موجب شد تا دریاچه ارومیه جان دوباره بگیرد و در صورت تداوم این کارها این دریاچه احیا می شود و باید در این راستا به دنبال منابع جدید بود.

معاون امور عمرانی و هماهنگی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: کارهای سازه ای در احیای دریاچه ارومیه از جمله رهاسازی ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان، انتقال پساب فاضلاب و صرفه جویی در حوزه کشاورزی تاثیر خود را در این راستا نشان داده است ولی در کنار این کارها باید اقدامات اجتماعی و فرهنگی در این زمینه انجام شود.

جواد رحمتی، با اشاره به رسیدن تراز این دریاچه به بیش از ۵ میلیارد متر مکعب، افزود: رسیدن به این سطح تراز نتیجه اقدامات دولت در راستای تعهد اولیه خود برای احیای دریاچه ارومیه است.

وی اظهار داشت: کارهای سازه ای مانند اجرای تصفیه خانه تبریز، تونل زاب، بازگشایی و لایروبی رودخانه ها و صرفه جویی در حوزه کشاورزی همچنان ادامه دارد و در کنار این کارها باید برای جلب مشارکت مردمی، انجام کارهای اجتماعی و انتخاب معیشت جایگزین اقدام کرد.

رحمتی، ادامه داد: تا زمانی که در بین مردم و بهره برداران با انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی این باور ایجاد نشود که خشکی این دریاچه چه تاثیرات منفی در زندگی و حیات آن ها خواهد گذاشت اجرای کارهای سازه ای نتیجه مطلوب را نخواهد داد.

در این جلسه اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه گزارشی از اقدامات خود برای احیای این دریاچه ارایه کرده و تخصیص اعتبار مورد نیاز برای ادامه این طرح ها را خواستار شدند. 

دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان ۲ استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.

مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت، دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و بر این اساس کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال(از ۱۳۹۴) به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

   

برچسب‌ها آذربایجان شرقی محمدرضا پورمحمدی ستاد احیای دریاچه ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی محمدرضا پورمحمدی ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی محمدرضا پورمحمدی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای دریاچه ارومیه استاندار آذربایجان شرقی احیای این دریاچه سازه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۹۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۳  در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد.

 دکتر سعید شهند   افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱  از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی ۴ ماده و ۲ نر منتقل شده است که با تولد ۳ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ و با  تولد دو گوساله گوزن در سال جاری تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.
 وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت:دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه بصورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطرانقراض، به خصوص گوساله‌های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند و امید‌ها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • بهره برداری از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه ممنوع است
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • دریاچه ارومیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • دریاچه ارمیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • ۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد