Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اهتمام جدی مدیریت ارشد استان برای احیای کامل دریاچه ارومیه، گفت: تحقق این امر بدون همراهی و مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و بر این اساس باید از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود.

محمدرضا پورمحمدی روز پنجشنبه در جلسه شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه، با قدردانی از تلاش دستگاه‌های مسئول برای تثبیت وضعیت و احیای این دریاچه، اظهار کرد: در ابتدای دولت یازدهم یکی از نگرانی‌های جدی مردم استان، تهدید خشک شدن دریاچه ارومیه بود و با دستور رئیس جمهور در نخستین جلسه هیأت دولت، اهتمام جدی برای احیای این دریاچه شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه خشکی دریاچه ارومیه، تهدیدی جدی برای مردم و زیست‌بوم منطقه است، افزود: میزان بارندگی‌ها در سال 91 نیز همانند سال 98 بود، اما در آن مقطع دریاچه ارومیه روزبه‌روز به سمت خشک شدن پیش می‌رفت.

وی خاطرنشان کرد: در کنار بارندگی‌های مناسب سال گذشته، دولت نیز اقدامات ارزشمندی برای تثبیت وضعیت دریاچه انجام داده که انتظار می‌رود با تخصیص کامل اعتبارات و تسریع در تکمیل پروژه‌های در دست اجرا، شاهد احیای کامل این زیست‌بوم طبیعی باشیم.

پورمحمدی اظهار کرد: امسال به‌رغم کاهش بارندگی‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته و همچنین افزایش دمای هوا، وضعیت دریاچه ارومیه مساعد است که البته باید به این میزان بسنده نکرده و تلاش‌های خود را برای احیای کامل نگین آذربایجان به کار گیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در کنار توجه به اقدامات عمرانی و کالبدی، نباید از برنامه‌های عملیاتی در زمینه فرهنگی و اجتماعی غافل شد، افزود: بدون توجه به مشارکت مردم، اجرای بسیاری از تصمیمات با مشکل مواجه شده و در بعضی موارد نیز قابل اجرا نیست.

وی، خواستار تخصیص کامل و به‌موقع اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه شد و گفت: به‌رغم مشکلاتی همچون شیوع بیماری کرونا و کمبود منابع دولتی، هیچ یک از پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه تعطیل نشده و از این پس نیز با قدرت ادامه می‌یابد.

در این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد استان و تعدادی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌یافته در راستای احیای دریاچه ارومیه، دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل مختلف این حوزه بیان کردند.

آخرین وضعیت اجرای طرح‌های در دست اجرای احیای دریاچه ارومیه شامل مسیرگشایی رودخانه‌ها، انتقال آب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، رهاسازی حقابه دریاچه از رودخانه‌ها و سدها، اصلاح الگوی کشت در پیرامون دریاچه و روند پیشرفت فیزیکی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه برای احیای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۰۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست خبری سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ضمن بیان اینکه ۶۳ درصد از مجموع حجم مخازن سد‌های کشور معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب پرشده است، گفت: با اینکه امسال مقدار ورودی به سد‌ها ۹ درصد کاهش داشته است، اما میزان خروجی سد‌ها تقریبا مانند سال گذشته است. 

سخنگوی صنعت آب درباره بارندگی‌های اخیر استان سیستان و بلوچستان گفت: این استان در سال به طور متوسط ۵۶ میلی‌متر بارش دریافت می‌کند، اما به دنبال سامانه بارشی مستقر در این منطقه، بیش از ۵۰ درصد کل بارش سال آبی خود را ظرف ۴۸ ساعت دریافت کرد.

به گفته سخنگوی صنعت آب میزان ورودی سد‌های استان سیستان و بلوچستان طی سیلاب اخیر ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

قاسم‌زاده همچنین به شرایط دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: هم اکنون تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانتری‌متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۶۰ سانتی‌متر افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه ۱۷۰۰ کیلومتر مربع است و ۲.۲ میلیارد مترمکعب حجم آب موجود در این دریاچه تخمین زده می‌شود.

سخنگوی صنعت آب در ادامه نیز درخصوص شرایط کلی سد‌های سیزده‌گانه کشور اینگونه گزارش داد: مدیریت مصرف آب چاه‌های کشاورزی با استفاده از کنترل برق مصرفی این چاه‌ها سیاستی است که وزارت نیرو از سال گذشته در پیش گرفته است تا بتواند از اضافه برداشت آب در بخش کشاورزی جلوگیری کند.

طبق گفته سخنگوی صنعت آب با اجرایی شدن این طرح ۶ الی هفت میلیارد مترمکعب یعنی معادل ۲۵ درصد مصرف چاه‌های کشاورزی مدیریت می‌شود. 

قاسم زاده همچنین درباره روند اجرایی شدن این طرح گفت: برنامه مصرفی چاه‌های کشاورزی توسط پیامک به مالکان آنها اطلاع رسانی می‌شود، اگر به این پیامک‌ها توجه نکنند در چندمرحله به آنها هشدار داده می‌شود و در صورت پیروی نکردن از دستورالعمل مصرف، جریمه و برق چاه‌های کشاورزی به برق خانگی تبدیل می‌شود و اینگونه دیگر نمی‌توانند از چاه برداشت داشته باشند.

وی در ادامه افزود: از آغاز سال تاکنون نیز دو مرحله اطلاع‌رسانی به مردم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • انعقاد تفاهم نامه همکار بین اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)
  • تصاویری از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه | تصاویر
  • بررسی بهره برداری از ظرفیت‌های مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی