Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:49:07 GMT

بهره برداری تجاری از مراتع البرز غیرقانونی است

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۱۱۵۱

بهره برداری تجاری از مراتع البرز غیرقانونی است

حامد فرضی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ورود افراد خاطی که از محصولات فرعی جنگلی وم رتعی همچون کنگر و ...که بصورت غیرقانونی و برای مصارف تجاری برداشت می کنند و باعث تخریب بافت خاک و مراتع می شوند، جلوگیری می شود.‌
وی اظهار داشت: بر اساس قوانین و سیاست های جاری سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور ، برداشت محصولات فرعی مراتع بدون اخذ مجوزهای لازم از ادارات منابع طبیعی ممنوع بوده و جرم محسوب شده و با مجرمان برابر قوانین و مقررات رفتار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: به همین منظور امسال با حکم دادستان کنترل برداشت گیاهی و مرتعی انجام می شود که در راستای این حکم حدود ۵ ایستگاه کنترل در محدوده های برداشت و ۶ تیم گشت سیار نیز مشغول فعالیت هستند.

فرضی با بیان اینکه مردمی که برای مصرف شخصی اقدام به برداشت محدود می کنند، شامل این ممنوعیت ها نیستند، افزود: مردم بومی این مناطق مشارکت خوبی در کنترل مراتع و یا معرفی افراد خاطی دارند.

وی ادامه داد: برداشت این گیاهان بایستی بر اساس اصول و قواعد خاصی همچون زمان برداشت، میزان برداشت و نوع برداشت رعایت شود که اگر برداشت ها تجاری نباشد، به مردم آموزش های لازم برای برداشت را خواهیم داد.

آتش سوزی مراتع با مدیریت دام کنترل می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به نزدیک شدن فصل آتش سوزی مراتع با توجه به گرم شدن هوا و خشک شدن گیاهان مرتعی اشاره کرد و گفت: آتش سوزی ها را می توان با مدیریت دام در مراتع مهار کرد زیرا ورود دام بیش از حد مجاز به مراتع منجر به تخریب مرتع می شود همانطور که نبود دام هم می تواند اثرات مخرب دیگری در پی داشته باشد.

وی افزود: اگر زمان ورود و خروج دام در مراتع را به صورت تعادل در مرتع حفظ کنیم تا پوشش گیاهی کم و زیاد نشود، مراتع در حد استاندارد خود باقی می مانند.

فرضی به اقدامات پیشگیرانه در خصوص آتش سوزی ها اشاره کرد و اظهار داشت: در نقاط حساس مراتع به خصوص مناطقی که چسبیده به جاده های مواصلاتی یا عبور دام و یا مردم زیاد است، آتش بر احداث کرده ایم.

وی اضافه کرد:‌ همچنین ادوات و تجهیزات اطفای حریق به میزان کافی تهیه و در اختیار دهیاران، شوراها و تشکل های مردمی قرار گرفته است تا در صورت بروز آتش سوزی بتوانند مقابله لازم با آن را داشته باشند.

حدود ۳۷۰ هزار هکتار از ۴۳۰ هزار هکتار اراضی ملی استان البرز را مراتع تشکیل می دهد.

برچسب‌ها مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۱۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی گلستان با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان

علیرضا نورانی گفت: در سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه پروژه‌های عمرانی استان رخ داد و توانستیم، پروژه‌های عمرانی استان را با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان با محاسبه قیمت روز تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

او افزود: همچنین تنها در اسفندماه سال گذشته مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های کلیدی و مهم استان در حوزه آب، راه و دیگر زیرساخت‌ها ترزیق شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: در روز‌های پایانی سال گذشته، مبلغ ۲۷۴ میلیارد تومان از محل منابع استانی برای رفع مشکلات آب‌ شرب روستایی تخصیص پیدا کرد و تلاش داریم تا امسال بخش مهمی از مشکلات آب‌شرب روستایی را برطرف کنیم.

او ادامه داد: استان گلستان در سال‌های گذشته دچار عقب‌ماندگی‌های بسیاری در حوزه‌های مهم زیرساختی شده‌است و برای رفع فقر استان، نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و اجرایی هفت ساله با رشد ۱۸ درصدی هستیم تا بتوانیم به میانگین نرمال رسیده و از فقر خارج شویم.

نورانی گفت: دولت سیزدهم با راهبری استاندار در گلستان تلاش‌های زیادی برای رفع این عقب‌ماندگی‌ها دارد و نیاز است در کنار تلا‌ش‌های شبانه‌روزی دولت، مردم و دیگر مسئوولان نیز مشارکت و همکاری داشته‌ باشند.

منبع:فارس

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • میزان تولید آب شرب در چهارباغ افزایش می‌یابد
  • بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی گلستان با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان
  • مسدود شدن ۲۰۵ چاه غیرمجاز در مازندران
  • تعیین تکلیف حدود ۷ هزار چاه کشاورزی در مازندران
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • ۱۵۰۰ حلقه چاه بدون پروانه در مازندران تعیین تکلیف شد
  • بهره برداری از عملیات تعریض مرحله نخست پل فلاورجان تا پایان سال
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا در استخرهای دو منظوره شهرستان یزد
  • بزودی؛ بهره برداری از جاده احمدآباد ورامین