Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@08:22:11 GMT

لزوم حضور نمایندگان غیرپزشک در کمیسیون بهداشت مجلس

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۱۶۹۴

لزوم حضور نمایندگان غیرپزشک در کمیسیون بهداشت مجلس

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: اینکه اکثریت اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پزشک هستند موجب تعارض منافع می‌‌شود. ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱ اجتماعی پزشکی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دکتر زهره الهیان، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم درباره نقش مجلس شورای اسلامی در خصوص حوزه سلامت اظهار کرد: اینکه اکثریت اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پزشک هستند موجب تعارض منافع می‌‌شود البته در کمیسیون بهداشت به متخصصین رشته‌‌های مختلف بالینی از جمله پزشکان نیاز است؛ اما باید به دنبال حضور رشته‌‌های دیگر مانند مدیریت، اقتصاد، سیاستگذاری، آینده‌‌پژوهی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. باشیم.

وی افزود: در نظام سلامت ما مافیایی مبتنی بر منفعت، سود و رانت شکل گرفته که حضور آن را به خصوص در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، تعرفه‌‌های پزشکی و طرح تحولی که با آن بودجه عظیم شکست خورد، می‌‌بینیم.

وی ادامه داد: بیشتر گزاره‌‌های نظام سلامت ما عاریت گرفته شده از برخی نظام‌‌های غلط دنیاست و گزاره‌‌های درستی را که از دنیا قرض گرفته‌‌ایم نیز به خوبی اجرا نمی‌‌کنیم؛ باید تعریف درستی از انسان و ابعاد مختلف نیازهای انسان داشته باشیم و سلامت را با توجه به آن تعریف کنیم تا رویکردهای نادرست ما نسبت به نظام سلامت تصحیح شود.

وی با اشاره به رویکرد کلی‌‌نگر اسلام به انسان، وظیفه طبابت را در وهله اول، حفظ سلامت مردم عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر این دیدگاه که مبتنی بر سلامت و پیشگیری است در نظام سلامت ما وجود ندارد. بودجه‌‌های کلانی صرف طرح تحول میشود؛ درحالی که این طرح از اساس درمان محور است و توجهی به مسائل پیشگیری و حتی ارتقاء سطح سواد بهداشت و سلامت مردم، نمی‌‌شود.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه کلان‌‌نگری به معنی غافل شدن از وضعیت فعلی نیست، خاطرنشان کرد: در واقع باید برنامه‌‌های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم. مجلس جدید در حوزه سلامت این مشکلات را می‌‌شناسد؛ مانند نظام ارجاع، تدوین گایدلاین‌‌ها و مسائل دارو و آموزش پزشکی و ... که اجرای آن‌‌ها نیازمند انجام وظیفه نظارتی توسط مجلس است.

وی با اشاره به وجود 28 طرح درمان محور و فقط 2 طرح سلامت محور در بودجه نظام سلامت امسال گفت: وقتی که چارچوب‌‌ها را تغییر دهیم و به بازتعریف کارکرد نظام سلامت بپردازیم، اولویت‌‌بندی‌‌ها نیز تغییر میکند و در تخصیص بودجه به سمت سلامت پیشگیری خواهیم رفت.

الهیان با تاکید بر ضرورت جایگزین کردن روند فعلی با رویکرد کلان‌‌نگر و دیدگاه سیستماتیک گفت: صرفاً عوض کردن یکی از جزئیات نظام سلامت مثل بیمه‌‌ها یا آموزش پزشکی ناکافی است و باید اصول نظام سلامت ما به سمت پیشگیری برود.

وی افزود: یکی از اصلی‌‌ترین تغییرات برای محور قرار گرفتن سلامت و پیشگیری، اجرای درست نظام ارجاع است چرا علی‌‌رغم اینکه نظام ارجاع پزشک، خانواده و گایدلاین در برنامه‌‌های پنجم و ششم توسعه بودند، هنوز اجرا نشده‌‌اند؟ در سیستم پزشک خانواده، پزشک فقط برای درمان بیماری حقوق نمی‌‌گیرد؛ بلکه برای پیشگیری نیز حقوق دریافت  می کند؛ اما در سیستم فعلی، نفع در بیماری مردم است.

الهیان یادآور شد: باید به سمت سلامت‌‌محوری برویم که در این راستا باید به جایگاه طب ایرانی، طب سنتی و حتی طب مکمل کشورهای دیگر توجه شود. برخی کشورهای جهان دستاوردهای طب سنتی خود را در مقابله با کرونا تبدیل به مقاله کردند که در مجامع بین‌‌المللی مورد توجه قرار گرفت، اما متأسفانه تعارض منافع عده‌‌ای در داخل و همچنین گارد گرفتن اساتید داخلی مانع استفاده از این ظرفیت‌‌ها شده که مجلس قطعاً رویکرد تقویت و بازتعریف جایگاه طب سنتی را در دستور کار خواهد داشت.

مسائل و مشکلات جمعیت در ایران

الهیان در ادامه به طرح مسائل مربوط به جمعیت پرداخت و گفت: طبق پیش‌‌بینی سازمان جهانی بهداشت در سال 2100 جمعیت ایران به 30 میلیون نفر خواهد رسید که نیمی از آن سالمند است، نیروی کارآمد و مولد ندارد و امنیت کشور کاهش یافته است. در واقع اهمیت ایران در مناسبات بین‌‌المللی بسیار کاهش می‌‌یابد. تمامی این مسائل به دلیل سیاست‌‌های غلط جمعیتی است که تاکنون نظارت درستی هم بر آن‌‌ها وجود نداشته است.

وی دو دلیل اصلی مسائل جمعیت را افزایش سن ازدواج و مسائل اقتصادی و فرهنگی عنوان و تأکید کرد: بخشی از سبک زندگی نادرستی که در کشور در حال رواج است، جایگزینی فرزندان یا حیوانات خانگی است و اگر از خانم‌‌هایی که حیوانات خانگی دارند، سؤال کنیم که چرا به دنبال فرزند نیستند، عموماً مشکلات اقتصادی را عنوان می‌‌کنند؛ درحالی که هزینه نگهداری حیوانات خانگی کمتر از بچه نیست.

وی افزود: آمارها به ما میگویند که میانگین سن ازدواج و نرخ تک‌‌فرزندی در شمال تهران بیشتر است. یک راه حل اصلی اصلاح فرهنگ، آگاه‌‌سازی مردم نسبت به مشکلاتی است که در صورت ادامه روند فعلی به آن دچار خواهند شد.

وی با اشاره به کنکور و وضعیت فعلی آموزشی کشور اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی مانع ازدواج، مهارت‌‌های اجتماعی پایین افراد در سن ازدواج است که بخشی از آن ضعف سیستم آموزشی ماست. در واقع حتی کاهش تعداد فرزندان خانواده موجب کاهش مهارت‌‌های اجتماعی فرزندان از جمله شیوه درست ارتباط با جنس مخالف شده است.

نماینده مردم تهران با تأکید بر نقش صداوسیما در تولید محتوای فرهنگی مناسب، سیاست‌‌های دولت را ضدجمعیتی خواند و با ارائه مثالی تصریح کرد: در حوزه سلامت، مادران دانشجوی علوم پزشکی حتی از ساده ترین حقوق مانند مرخصی زایمان کافی محروم هستند و در این میان، مجلس باید با استفاده از کارکرد نظارتی خود باید بیش از پیش به مسئله جمعیت بپردازد.

کمیسیون بهداشت را از چنگ پزشکان صنفگرا خارج کنید!

انتهای پیام/

R7573/P/S2,24/CT11 واژه های کاربردی مرتبط بهداشت و درمان کمیسیون بهداشت و درمان دانشگاه های علوم پزشکی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان کمیسیون بهداشت و درمان دانشگاه های علوم پزشکی بهداشت و درمان کمیسیون بهداشت و درمان دانشگاه های علوم پزشکی کمیسیون بهداشت بهداشت و درمان نظام سلامت ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۱۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ارتقا سواد سلامت در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار مهر، فرشید رضایی ظهر شنبه در نشست هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد که به مناسبت آغاز هفته سلامت صورت گرفت، اظهار کرد: امسال شعار هفته سلامت «سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت» است.

وی افزود: سلامت خانواده مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت است و نسخه جدید و به روز شده طرح پزشکی خانواده است که در ۱۷ سال گذشته انجام می‌گرفت، سعی شده چالش‌های برنامه قبلی در این طرح جدید دیده و رفع شود.

مدیرکل آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هدف امسال هفته سلامت، پوشش همگانی سلامت خواهد بود و همه افراد باید بتوانند به نیازهایی که دارند و شامل بهداشت و درمان است بدون دغدغه مالی دست پیدا کنند.

رضایی عنوان کرد: اعتقاد داریم سلامت چیزی فرارتر از پزشک، دارو و درمان است، خلق سلامت اساساً از شغل، درآمد، رفتارهای اجتماعی و… خانواده آغاز می‌شود و به مراودات اجتماعی و عادات در محیط کار و سبک زندگی مردم بسط پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر موفق نشویم مسیر را برای مردمی سازی سلامت هموار کنیم با بیماری‌ها روبرو خواهیم شد که در این صورت باید وارد خدمت‌رسانی در حوزه درمان شویم.

مدیرکل آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: شعار امسال هفته سلامت، روزشماری دارد، روز اول این هفته با عنوان «سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگان» نامگذاری شده است، این عنوان مسؤولیتی برای همه از مردم گرفته تا سازمان‌های غیر از زیرمجموعه وزارت بهداشت، ایجاد می‌کند، همه در خلق سلامت سهیم هستند و مسؤولیت دارند.

رضایی بیان کرد: استراتژی مهم برنامه سلامت خانواده در کشور ارتقای سواد سلامت است، نگاه این برنامه صرفاً پزشکی بالینی نبوده و پیشگیرانه است.

وی تاکید کرد: برای پرداختن به بحث سواد سلامت ذیل سندی که در کشور تهیه شده از محروم‌ترین و نیازمندترین افراد آغاز می‌کنیم، این طرح قرار است برای اولین بار در مناطق عشایرنشین چهارمحال و بختیاری اجرا شود، این طرح تا مهرماه در همه مناطق عشایرنشین کشور اجرایی می‌شود.

مدیرکل آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سواد سلامت باید در نهایت عملگرایانه باشد، تصریح کرد: در مسیر افزایش سطح سواد سلامت باید معضل سرویس‌های بهداشتی مدارس مناطق عشایری که یک معضل بسیار جدی در برخی مناطق است رفع شود تا کودکان بتوانند در محیطی سالم درس بخوانند.

رضایی افزود: در ارتقا سواد سلامت دانش‌آموزان به چند قشر ویژه توجه خاص داریم، یکی مادران کودکان است که در برنامه آموزشی قرار دارند، دیگری معلمان مدارس است که باید در جریان آموزش‌ها قرار گیرند و دیگری فراهم کردن ملزومات است.

وی عنوان کرد: اولین برنامه از طرح سواد سلامت با موضوع دهان و دندان امسال در شهرستان کیار آغاز می‌شود و تا پایان سال دیگر برنامه‌ها نیز اجرا می‌شود.

کد خبر 6083297

دیگر خبرها

  • مجلس با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه
  • مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه
  • لزوم لحاظ استانداردهای وزارت بهداشت در آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو
  • بررسی طرح نظام قانونگذاری و تعیین اختیارات مراجع وضع قوانین
  • ارائه خدمات درمانی در راستای برنامه‌های نظام سلامت
  • اجرای طرح ارتقای سواد سلامت در مناطق عشایرنشین چهارمحال و بختیاری
  • لزوم تقویت امکانات درمانی تیران برای رفع نیاز مردم و مسافران
  • اجرای طرح ارتقای سواد سلامت در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح ارتقا سواد سلامت در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری