Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه در یک پیام توئیتری نوشت: «امروز، من پایان معافیت تحریم‌ها برای [همکاری در] پروژه‌های مرتبط با برجام در ایران را که ظرف ۶۰ روز اجرایی می‌شود، اعلام می کنم.»

وی در ادامه این پیام توئیتری مدعی شد: «تشدید [فعالیت‌های هسته‌ای] مداوم ایران روشن کرد که این همکاری باید پایان پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش‌های بیشتر برای زیاده طلبی هسته‌ای تنها باعث اِعمال فشار بیشتر بر رژیم خواهد شد.»

این در حالی است که روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست ساعاتی پیش از اعلام پمپئو، در گزارشی اعلام کرده بود دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درصدد است تا معافیت‌های صادر شده برای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید نکند.

بر اساس اعلام این رسانه آمریکایی، برخی مقامات دولت کنونی آمریکا در این باره اعلام کرده اند که دولت ترامپ قصد دارد به سیاست صدور معافیت‌های تحریمی برای روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی به منظور همکاری با برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.

روزنامه آمریکایی مذکور در ادامه می‌افزاید: «مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و گروهی از سناتورهای جمهوریخواه به رهبری تام کاتن در راستای اعمال فشار علیه ایران و نیز از بین بردن بخش‌های باقیمانده از توافق هسته‌ای حاصله با ایران در دوران اوباما به دنبال حذف این معافیت‌ها بوده اند».

واشنگتن پُست در این باره اضافه کرد: «در یک یادداشت داخلی وزارت خارجه آمریکا آمده است که پمپئو صدور معافیت‌های تحریمی برای پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با برجام در ایران را متوقف خواهد کرد».

در خصوص عدم تمدید معافیتهای هسته ای ایران از سوی دولت آمریکا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «فرانک فن هیپل» انجام داده است که در ادامه می آید.

وی در دوره‌ای در دهه ۹۰ میلادی جانشین مدیر بخش امنیت ملی دفتر سیاست‌های علوم و تکنولوژی کاخ سفید بوده است.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

وی پیش از پیوستن به دانشگاه «پرینستون»، به مدت ۱۰ سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود و به طور خاص به نگارش آثاری با موضوع پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته‌ای و راهکارهای خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه سازی اقتصاد سوخت خودرو علاقه دارد.

*دولت ترامپ به معافیت‌های تحریمی برای روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی به منظور همکاری با برنامه هسته‌ای ایران پایان داد. این در حالی بود که پیش از این، این معافیتها تمدید می شد. چرا دولت ترامپ این معافیتها را تمدید نکرد؟

دلیل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت ترامپ به مسلط شدن دیدگاه افرادی باز می گردد که در مورد ایران «بسیار افراطی» هستند. همه در دولت او در خصوص ایران افراطی هستند ولی برخی افراطی تر هستند.

در واقع در خصوص تمدید این معافیتها همواره دو دیدگاه در داخل دولت ترامپ وجود داشت. یک دیدگاه معتقد بود که تمدید معافیتهای هسته ای ایران به مهار و کنترل برنامه هسته ای ایران کمک می کند. اما یک دیدگاه بسیار افراطی تر هم وجود دارد که معتقد است توافق هسته ای با ایران به هر وسیله ممکن باید «کاملاً» از بین برود و معتقدان به این دیدگاه خود را وقف از بین بردن کامل توافق هسته ای با ایران کرده بودند.

گروه «بسیار افراطی» در خصوص ایران را «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا هدایت و رهبری می کند. او قصد دارد تا حد ممکن ایران را تحریک کند تا از منظر خود ایران دست به اقدامی بزند که توجیه کننده حمله نظامی آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران باشد.

*ترامپ پس از آنکه از برجام خارج شد و آنرا نقض کرد چند بار معافیتهای مرتبط با همکاری بین المللی با ایران را تمدید کرد. چرا در این مقطع زمانی این معافیتها را تمدید نکرد؟

چیزی که به نظر می‌آید این است که پایان این معافیت‌ها با هدف تحریک ایران به از سرگیری غنی سازی 20 درصدی اورانیوم و همچنین جلوگیری از صادرات اورانیوم غنی شده مازاد صورت گرفته است.

پمپئو ممکن است بعد شروع به بحث و تفسیر کند که: نگاه کنید، ایران با تولید و نگهداری از اورانیوم غنی شده در حال نزدیک شدن به بمب هسته‌ای است، ما باید ایران را از طریق بمباران تاسیاست هسته‌ای اش متوقف کنیم!

این منطق در واقع شبیه به همان چیزی است که بدنبال تعلیق معافیت‌ها برای شرکت‌هایی است که به ایران در بازطراحی رآکتور اراک برای تولید پلوتونیوم 10 برابر کمتر، کمک‌ می‌کنند.

البته این نگاه خیلی بدبینانه است، اما امیدوارم که ایران در این دام نیافتد!

این یکی از خطرناک ترین اقداماتی است که دولت ترامپ دارد انجام می دهد. آن‌ها به نظر می رسد که حتی مصمم هستند تا چین را تحریک به وارد شدن به یک رقابت تسلیحاتی هسته‌ای کنند.

در داخل کشور نیز، ترامپ از مردم می خواهد تا توصیه‌های بهداشتی عمومی را نادیده بگیرند و به زندگی و کسب و کار خودشان به مانند همان دوران قبل از همه گیری کرونا برگردند. ما تازه به رقم 100 هزار مرگ تائید شده بر اثر کرونا رسیده‌‍ایم و تشویق مردم به نادیده گرفتن توصیه‌های بهداشتی، باعث مرگ و میر بسیار بیشتر نیز خواهد شد.

حالا مشخص شده که هرکاری که رئیس جمهور ترامپ انجام می‌دهد، مرتبط با تلاش او برای برنده شدن در انتخابات است و به نظر می رسد که او ناامید شده است. اما او در واقع باید فکر کند که چنین اقداماتی به او کمک خواهند کرد- شاید با منحرف کردن افکارعمومی و توجهات مردم به شکست‌ها رهبری کاخ سفید در واکنش به همه گیری کرونا چنین هدفی برای ترامپ به دست آید.

*علیرغم اینکه دولت ترامپ این معافیتها را تمدید نکرد ولی نیروگاه بوشهر را از این موضوع مستثنی کرد و معافیتهای مرتبط با آنرا برای 90 روز تمدید کرد. آمریکا دلیل این کار را چنین توجیه کرد که می خواهد از ایمنی اقداماتی که در این نیروگاه صورت می گیرد مطمئن شود. دلیل مستثنی شدن نیروگاه بوشهر از این تصمیم چه بود؟

راکتور بوشهر ارتباط چندانی با برجام ندارد. با این حال، من گمان می کنم تندروهای افراطی در دولت ترامپ فکر می کنند، اگر بتوانند با وارد کردن فشار و این ادعا که این رآکتور توانایی عملکرد ایمن را ندارد باعث تعطیلی آن شوند سپس می توانند با قطع نیروی برق که توسط این رآکتور تولید می شود به اقتصاد ایران فشار وارد آورند.

*یکی از اهداف برجام کمک به توسعه و پیشرفت برنامه هسته ای عنوان شده بود. این تصمیم چگونه می تواند رسیدن به این هدف را محقق سازد؟ طرفهای دیگر با این حساب چگونه می توانند به تعهداتشان- که البته چیزی هم از آن اجرا نشد- را در خصوص ایران عملیاتی کنند؟

تندروهای افراطی در دولت ترامپ خواهان از بین بردن کامل برجام هستند. آنها تلاش می کنند قبل از اینکه قدرت را در ماه نوامبر از دست بدهند به هر وسیله ای برای از بین بردن برجام دست یازند.

این تندروهای افراطی در دولت ترامپ از سوی دیگر با این تصمیم درصدد هستند تا تعهدات چین، روسیه و اروپا ذیل برجام را متوقف کنند.

همانگونه که گفتم این دیدگاه فوق العاده بدبینانه است. من امیدوارم که ایران در این دامی که پهن شده نیفتد.

کد خبر 4936336

منبع: مهر

کلیدواژه: دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا ایران برجام معافیتهای هسته ای ایران ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا رژیم صهیونیستی عراق عربستان سعودی ایران روسیه فلسطین افغانستان دونالد ترامپ سوریه شیوع کرونا لیبی ونزوئلا برنامه هسته ای هسته ای ایران خارجه آمریکا هسته ای بین بردن دولت ترامپ معافیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۱۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد.   به گزارش میزان، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کرد.   وی در پاسخ به خبرنگار میزان درباره سفر مدیرکل آژانس، گفت: گروسی به‌زودی به ایران سفر می‌کند.   رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: من همیشه این موضوع را صراحتا بیان کردم که گزارش‌های گروسی به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل دو بخش دارد: یک بخش درباره برجام و بخش دیگر درباره پادمان و ان‌پی‌تی؛ روابط ما در بخش پادمان و ان‌پی‌تی برقرار است، دوربین‌های آژانس نصب هستند و آن‌ها نظارت دائمی دارند و دانش اطلاعاتی آن‌ها نسبت به عملکرد ما به روز است؛ ضمن اینکه بازرسان آژانس نیز مستقر هستند و رفت‌وآمد دارند.   معاون رئیس‌جمهور درباره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ بازرس تایید شده آژانس وجود دارد که یا در ایران مستقر هستند یا در رفت‌وآمد هستند و حسب موضوع و برنامه توافقی به‌صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته ایران بازدید می‌کنند؛ بخش اصلی موضوع که ما در بیانیه اسفند سال ۱۴۰۱ با گروسی تفاهم کردیم، این بود که مبنای ما ان‌پی‌تی و پادمان است و هرگونه ناهماهنگی را که برای تداوم دانش آژانس بر فعالیت هسته‌ای خدشه‌دار شود، نمی‌پذیریم؛ ما در این زمینه تعامل داریم.   وی با اشاره به اینکه بخش دوم به برجام مربوط است، تصریح کرد: در بخش برجامی ما تابع قانون راهبردی هستیم و فعالیت ما در قانون راهبردی هم در چارچوب پادمان است؛ گزارش‌های سه ماه یک‌بار و شش ماه یک‌بار که آژانس به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل می‌دهد، درباره انطباق یا عدم انطباق با برجام است؛ ما طبق قانون اقدام راهبردی به لغو تحریم‌ها متعهد هستیم و، چون طرفین غربی برجام به تعهداتشان عمل نکردند، این شرایط به وجود آمده است؛ در صورتی که آن‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند، ما هم به تعهدات برجامی در موضوع بند‌های دارای محدودیت عمل می‌کنیم؛ اکنون هم ما طبق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام و طبق همین مفاد برجام به همین تعهدات خود عمل می‌کنیم.   رئیس سازمان انرژی اتمی درباره با اشاره به گفته اخیر گروسی درباره اینکه با وجود غنی سازی در سطح بالا از سوی ایران، این بدان معنا نیست که این کشور سلاح هسته‌ای تولید می‌کند، گفت: نکته حائز اهمیت درباره اظهارات گروسی این است که وی گفت که ما در ایران حضور داریم و بازرسان ما در ایران فعالیت می‌کنند و تعاملات برقرار است؛ در پی سفر گروسی به ایران تنظیمات را با وی مشخص خواهیم کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است