Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: بالا بودن شاخص سطح سلامت افراد یک جامعه در گرو حفظ ایمنی، بهداشت و کیفیت مواد غذایی است و رعایت بهداشت مواد غذایی در مراحل تهیه، تولید، توزیع و عرضه موجب می‌شود تا ماده غذایی سالم با کیفیت بالا به دست مصرف کننده برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: پیامد فساد و آلودگی مواد غذایی غالبا پیدایش شرایطی در ماده غذایی است که مصرف آن خواه در کوتاه مدت و یا درصورت تداوم مصرف، آثار نامطلوبی بر سلامت انسان می‌گذارد.

شریفی درخصوص برخی مواد غذایی که در بیرون از سوپرمارکت‌ها و معرض نور خورشید قرار دارند، اظهار داشت: هر ماده غذایی که درمعرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد، به سرعت فاسد و سمی می‌شود و علامت بارز فساد مواد غذایی تغییر در رنگ و طعم مطلوب آن‌ها است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز بیان کرد: در بسیاری از موارد دیده می‌شود بیشتر تنقلات مانند چیپس و پفک معمولا در بیرون از مغازه‌ها نگهداری می‌شوند که این امر میزان آسیب پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد، به همین منظور به افراد توصیه می‌کنیم که از خرید این مواد که در بیرون از مغازه نگهداری می‌شوند خودداری نموده و همیشه چنین محصولاتی را از قفسه‌های داخل مغازه انتخاب و خریداری نمایند.

شریفی ادامه داد: برخی فروشندگان به این بهانه که درب مواد غذایی باز نشده از نگهداری آن‌ها در یخچال اجتناب می‌کنند و این روز‌ها هم به بهانه رعایت فاصله اجتماعی در بحث کرونا، شاهد بیرون گذاشتن مواد غذایی و دپو اجناس در بیرون از مغاز‌ها از سوی فروشندگان هستیم، در صورتی که اگر روی بسته، نگهداری در یخچال قید شده باشد، حتما باید نسبت به این کار اقدام کنند.

او تصریح کرد: هر گروه از موادغذایی باید در شرایط خاصی نگهداری شوند و یکی از این شرایط، درجه حرارت است. برخی محصولات فاسد شدنی مانند لبنیات یا فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) باید حتما در یخچال و در دمای صفر تا ۴ درجه بالای صفر نگهداری شوند. برخی از کالا‌ها مانند انواع بستنی، همبرگر و ناگت‌ها هم باید تا زمان مصرف در فریزر نگهداری شوند تا کاملا سالم و منجمد باقی بمانند.

شریفی اذعان داشت: موادی مانند آب‌های معدنی، نوشابه‌ها، روغن، خشکبار یا محصولات خشکی که بسته‌بندی روشنی دارند و می‌توانند نور آفتاب را به راحتی جذب کنند، باید حتما داخل مغازه و در محلی دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند، چراکه تابش نور آفتاب به بطری‌های آب معدنی، نوشابه و یا حتی روغن‌هایی که جلوی مغازه قرار دارند، باعث از بین رفتن برخی از ویتامین‌ها و املاح روغن، آب و سایر نوشیدنی‌ها می‌شود و حتی می‌تواند برخی ترکیب‌های سرطان‌زا (مونومر) را از بطری‌ها جدا و وارد این مواد غذایی کند.

او تاکید کرد: فروشندگان نباید این محصولات غذایی را در معرض تابش نور خورشید بگذارند و خریداران هم از خرید محصولاتی که بیرون مغازه و در تماس مستقیم با نور آفتاب هستند، خودداری کنند، ضمن اینکه باید از خرید مواد غذایی از دوره گردان مواد غذایی و واحد‌های صنفی که مورد تایید مراجع بهداشتی نیستند اجتناب شود و درصورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در اصناف مواد غذایی بویژه اصناف حساس همچون رستوران ها، قنادی ها، فست فودهاو... به شماره ۱۹۰ اطلاع رسانی گردد.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موادغذایی فاسد آب معدنی ویروس کرونا کرونا ویروس نگهداری شوند مواد غذایی نور آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۲۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال

 ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی  خوزستان با اشاره به انعقاد قرارداد مکانیزه‌سازی پایانه مواد معدنی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به ارزش سرمایه‌گذاری قریب به ۲۴ هزار میلیارد ریال میان اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در اواخر پارسال  گفت: فرآیند تحویل و تحول پایانه مواد معدنی در نشست مشترک مدیران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان مورد بررسی و چارچوب آن تعیین شد.

او روند صادرات مواد معدنی، مصالح ساختمانی و کود شیمیایی طی چند سال اخیر را رو به رشد عنوان کرد و بر ضرورت ساماندهی آن در قالب یک پایانه مجهز به منظور افرایش بهره وری عملیات تخلیه و بارگیری تأکید کرد و افزود: رشد ترافیک و جذب مشتریان جدید از اهم اهداف برای سرمایه‌گذاری در این پایانه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی  خوزستان می‌گوید: در این قرارداد، ضمن بهسازی و نوسازی تأسیسات، محوطه‌ها و انبارها، خرید و تأمین تجهیزات پیشرفته به منظور تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال، افزایش سهم منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) از صادرات و واردات مواد معدنی، مصالح ساختمانی و کود شیمیایی مد نظر است.  

 آقای گرایلو گفت: در جریان این نشست مقرر شد شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی با اهتمام ویژه به برنامه‌ریزی دقیق به منظور انجام عملیات تخلیه و بارگیری، همزمان در خصوص شروع عملیات اجرایی توسعه سرمایه‌گذاری اقدام کند.

با انعقاد این قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال در مساحتی بالغ بر ۴۰ هکتار ضمن ایجاد ۲۰۰ نفر فرصت اشتغال، شاهد افزایش صادرات مواد معدنی، مصالح ساختمانی، کود شیمیایی و افزایش سهم استان خوزستان در صادرات غیرنفتی کشور و ایجاد فرآیند‌های استاندارد عملیات تخلیه و بارگیری در کنار ایجاد اشتغال پایدار خواهیم بود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • صادرات۶۰ هزارتن مواد معدنی از بندرخمیر
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • ◄ صادرات یک میلیون تن مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • ۶۰ هزارتن مواد معدنی از بندرخمیر در یک ماه نخست سال صادر شد
  • یحیی السنوار برای لذت بردن از آفتاب بیرون می‌رود و خیابان‌های ما خالی است
  • معدوم سازی بیش از ۳۱ تن موادغذایی تاریخ گذشته در خوزستان
  • صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر
  • صادرات بیش از ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندر چند منظوره خمیر