Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@16:24:04 GMT

کشاورزان بقایای گیاهی را آتش نزنند

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۲۵۰۱

کشاورزان بقایای گیاهی را آتش نزنند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علیرضا واحدی پور رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: طبق «ماده ۲۰ قانون هوای پاک»، سوزاندن بقایای گیاهان زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود.

او ادامه داد: نزول رحمت الهی و بارش‌های مناسب امسال سبب رویش قابل توجه گیاهان مرتعی و خودرو در غالب دشت‌ها، کوه‌ها و حاشیه مزارع کشاورزی استان فارس شده است که این امر خطرات احتمالی ناشی از آتش سوزی را در مراتع، جنگل‌ها و مزارع کشاورزی افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او، از کشاورزان خواست تا ادوات مکانیزه خود از قبیل تراکتور، گاوآهن و سم پاش را برای کنترل آتش سوزی احتمالی به صورت آماده باش در دسترس داشته باشند.

واحدی پور با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اینکه اکثریت جامعه به منظور ضدعفونی دستان خود از الکل استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در صورت آغشته بودن لباس و یا بدن به الکل، از نزدیک شدن به آتش جدا خودداری کنید.

او، با اشاره به عوامل ایجاد خطر آتش سوزی، هشدار داد: مردم فهیم، به هیچ عنوان ته سیگار و ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی مانند شیشه یا بطری نوشابه و بشقاب شکسته را در طبیعت رها نکنند چرا که در هنگام تابش آفتاب به ان هاو به ویژه شیشه ها، پرتو‌های آفتاب بر روی یک نقطه خاص متمرکز شده و موجب آتش گرفتن آن قسمت و در نهایت سرایت به سایر نقاط خواهد شد.

واحدی پور با اشاره به اینکه به غیر از زمان‌های نیاز و شرایط اضطراری، به هیچ عنوان در طبیعت آتش روشن نکنید، افزود: محل برپایی آتش حداقل تا شعاع ده متر عاری از هر نوع علف خشک و ضایعات چوب درختان باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در روشن کردن آتش حتما به جهت وزش باد دقت کنید، اظهار کرد: در روز‌هایی که وزش باد شدت دارد آتش روشن نکنید و در صورتی که به شعله زیادی نیاز ندارید از ریختن چوب زیاد و سایر مواد اشتعال زا بر روی آتش جدا خودداری کنید.

او تصریح کرد: به هیچ عنوان از بنزین و سایر مواد خطرناک برای روشن کردن آتش استفاده نکنید چرا که علف‌های خشک به سرعت آتش را به سایر نقاط منتقل می‌کنند.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای پخت و پز در طبیعت، از منقل‌های منصوب در این مکان‌ها و یا منتقل‌های سیار استفاده کنید.

واحدی پور با اشاره به اینکه در محل برپایی آتش، حتما وسایل خاموش کننده را به همراه داشته باشید، ادامه داد: هنگام خروج از محلی که آتش روشن کرده اید از خاموش بودن آتش به طور کامل اطمینان داشته باشید سپس ضایعات مربوط به آتش را در مکان‌های مخصوص جمع آوری زباله‌ها و ضایعات قرار دهید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آتش سوزی مراتع بقایای گیاهی خاموش کردن آتش جریمه نقدی واحدی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۲۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

کشاورزان مازندران با آغاز آئین نشای مکانیزه در ۸ هکتار از اراضی شالیزاری روستای فیروزکلای بخش دشت سر آمل به استقبال کشت زراعی جدید رفتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، شامگاه_پنجشنبه سی‌ام فروردین _ اولین نشای مکانیزه مازندران با حضور استاندار مازندران، نماینده مردم آمل در مجلس، سرپرست جهاد کشاورزی مازندران در هشت هکتار از زمین کشاورزی مرحوم اولیایی روستای فیروزکلای بخش دشت سر آمل آغاز شد؛ بابک مؤمنی سرپرست جهادکشاورزی استان مازندران در این مراسم با بیان اینکه ۲۱۵۰۰۰ هکتار از اراضی استان سطح زیرکشت برنج وجود دارد که بیشتر از این امکان قابلیت کشت این محصول امکان نیست، اظهار کرد: با توجه به جذابیت اقتصادی سایر فعالیت‌ها رو به کاهش است.

وی امنیت غذایی در کشور را مهم دانست و گفت: در چهارچوب برنامه‌ها وزارت کشاورزی و در تبیین شورای سیاست‌گذاری نگاه به سمت بهره‌بری و عملکرد است که با دانش محققین و انتقال این دانش همراه است.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران از تشکیل انجمن کشاورزان پیش رو در مازندران اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده ۱۰ تا ۱۵ درصد با استفاده از برنامه کود کامل و ریزمغذی‌ها در سیستم آبیاری متناوب و ارتقای عملکرد داشته باشیم که این برنامه قابل تحقق خواهد بود.

مؤمنی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۱ درصد ظرفیت آبندان پر شده است ولی سدها مشکل داریم، خاطرنشان کرد: ۱۷۵۰۰۰ هکتار با بیش از ۸۰ درصد شخم اولیه انجام شده و قریب به ۵۸۰۰۰ هکتار با ۳۰ درصد آماده نشاست.

وی از اولین پروژه پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت اراضی کشاورزی در نواحی محله فریدون‌کنار خبر داد و گفت: در کشاورزی بحث بازچرخانی آب و تکمیل طرح زیرساخت در اراضی شالیزار که هم زیرساخت تأمین آب داشته باشد و از دسترس خارج نشود تا ظرف دو هفته آینده آماده افتتاح خواهد شد.

وی ضمن پیش‌بینی توسعه ارقام پرمحصول در امسال خاطرنشان کرد: امسال ۲۷۰۰۰ هکتار به سمت کشت پرمحصول داشتیم که با اتخاذ تدابیری از ۹۰۰۰۰۰ تن برنج سفید به بیش از یک میلیون تن برنج خواهیم رسید.

کد خبر 745869

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری
  • گندم‌کاران از کمباین‌های دارای معاینه فنی استفاده کنند
  • ۳۱ فروردین، روز ملی گندم و نان
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت
  • کشاورزان بقایای هرس شده درختان خود را جمع آوری نمایند