ساخت سریال سنجرخان یادآور دولاوریهای ایشان و مردم کردستان است
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۳۰۴۴
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان گفت: ساخت سریال سنجرخان در کردستان مروری برزندگی ایشان و دلاوریهای مردم کرد است.
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جعفر عبدالملکی عصر امروز در آئین پیش تولید سریال فاخر سنجر خان که با حضور مسوولان استان کردستان در خانه کرد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: کردستان سرزمین مجاهدتهای خاموش است گویی که این کلام و جلودار کاروان انقلاب اسلامی در عصر حاضر نیست بلکه قدمتی به فراحنای تاریخ پرهیمنه و جغرافیای پرآشوب کردستان یعنی دیار مردم فرهنگی و با اصالت کردستان و مدافعان حریم حرمت وطن و مرزنشینان با صلابت دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه تاریخ هیچگاه نیکان خود را به دست فراموشی نمی سپارد بلکه برای نام نیک همواره سر تعظیم فرود میآورد، افزود: در این جغرافیای پهناور تاریخ برای تاریخ سازان سکوت نکرده است بلکه برخی وامدار تاریخ هستند، برخی میهمان تاریخ و برخی دیگر تاریخ ساز هستند.
وی خاطرنشان کرد: در این سرزمین، مردی در بطن مردم سخت کوش کردستان برای کرامت مام میهن تلاش کرد و امروز رسالتی بر دوش فرزندان خود نهاده تا دوباره احیاگر یاد و نامش باشیم و راز ماندگاری نام نیکان در تاریخ دوباره یادآوری شود.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان عنوان کرد: ساخت سریال سنجرخان مروری بر زندگی ایشان است تا همگان دوباره با نام و یادش بیشتر آشنا شوند.
تاریخ کردستان آکنده از مردان و زنان برجسته است
عبدالملکی با اعلام اینکه مرور تاریخ کردستان آکنده از مردان و زنانی است که عظمت و بزرگی نامشان به برجستگی حکاکی اذهان شده است، عنوان کرد: امیر نظام گروس، مستوره اردلان شاعر و عارفه بزرگ و بسیاری از مشاهیر و نام آوران تاریخ به وجودشان می بالد در این دیار زیستهاند.
وی اضافه کرد: بسیارند مردان و زنانی که این سالها از جان و هستی خود گذشتند و تاریخ هم فراموششان نمیکند سردار سنجرخان در اشغال میهن توسط روسها نتوانست ساکت بنشیند و به مقابله با استعمارگران برخواست و با کمک مردم این سرزمین کردستان را از لوس اشغالگران روس عاری کرد و در این راه جان خود را از دست داد.
وی اعلام کرد: کردستان سرشار از سنجرخانهایی است که در هشت سال دفاع مقدس نامشان در تاریخ ماندگار شد و این سرزمین را به شجاعت خود جاودانه کردند و برای حفظ مرزهای جغرافیایی حماسه آفرین شدند.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان گفت: تاریخ در حیرت ایثار و فداکاری شهسواریها، برادران نمکی، برداران شبلی، کاظمیها و غیره هنوز لب گزیده و انگشت به دهان مانده است.
عبدالملکی عنوان کرد: شهدا ایثارگران دفاع از حریم دین و دفاع از حریم امنیت و حریمهای مطهر و سلامت و اقتدار و نظم ایران اسلامی هستند و نامشان جاودانه مانده است و کردستان را به سرزمین مجاهدتهای خاموش تبدیل کرده است.
تاریخ کردستان برای قرنها روایت دارد
وی عنوان کرد: امروز تاریخ کردستان برای قرنها روایت دارد در مرور زندگی پرآوازه سنجر خان یاد میکنیم از سلحشورانی که نامشان در این دیار جاودانه مانده است.
وی با تقدیر از دست اندرکاران تهیه فیلم سنجر خان که یک اقدام رسانهای است، اظهار کرد: فیلمنامه امیر نظام گروس نیز در حال تدوین است واین از اقداماتی است که رسالت آن بردوش ماست.
در ادامه این مراسم که با حضور مسوولان استانی برگزار شد، از خانواده مرحوم ضیاء الدین دری که نویسنده سریال سنجرخان بود تقدیر شد.
فرزند مرحوم ضیاء الدین دری در این آئین پس از قرائت چند سطر از آخرین نوشتههای پدش، متن سریال سنجرخان را که به صورت دست نویس توسط مرحوم دری نگاشته شده بود به خانه کرد سنندج اهدا کرد.
انتهای پیام/2330/72
منبع: فارس
کلیدواژه: کردستان انقلاب اسلامی دفاع مقدس سریال سنجرخان تاریخ کردستان سریال سنجرخان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته میشوند؟
غفوری قائممقام سیما که پیش از این بهعنوان مدیر شبکههای مستند و افق سیما شناخته میشود؛ معتقد است سال ۱۴۰۲ تغییر در شیوه سریالسازی یعنی دفتر فیلمنامه شکل گرفت و بنابر این شد تا فیلمنامهای تکمیل نشده است وارد تولید نشود.
به گزارش تسنیم، او میگوید: این تغییر رویکردی که هم در ساختار و هم در فضای سریالسازی ایجاد شد عملاً در سال ۱۴۰۲ به نتیجه رسید و اکنون بیش از ۱۳۰ فیلمنامه در مراحل مختلف وجود دارد. در سیمافیلم تعداد زیادی سریال در مراحل مختلف پیشتولید، تولید و پستولید قرار دارد و اینها نویدبخش فضای خوبی امسال است.
با سلیم غفوری قائممقام معاونت سیما درباره ساخت سریالهای جدید، ادامه نهضت دنبالهسازی، سرانجام ساخت سریال «موسی (ع)» و فصل جدید «پایتخت» و همچنین دستمزدهای سلبریتیها گفتوگویی انجام دادیم که در ادامه میخوانید:
ساخت «پایتخت» در دستور کار قرار میگیرد؟* آقای سلیم غفوری! سرمایهگذاری روی ساخت سریالهای طنز و برنامههای سرگرمکننده جواب داد. آنچه میان سریالهای امسال در ماه رمضان هم دیدیم نه ماورایی انتظار داشتیم ماورایی از آب درآمد و نه معمایی، معمایی شد. برنامهتان برای ساخت سریالهای جدید بهچهصورت است و آیا بهسمت ساخت سریالهای طنز متعدد خواهید رفت یا خیر؟
چند کار طنز در دست تولید است. این آثار نمایشی برای آنتن تابستان پیشبینی شده است که از جمله آن میتوان به سریال «بدل» علی مسعودی (علی مشهدی) اشاره کرد و بهتدریج نام سریالهای بعدی را اطلاعرسانی خواهند کرد.
«پایتخت» در حال گفتگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار میگیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی میکند.
تلویزیون باید بین همه ژانرهای نمایشی تعادل ایجاد کند* آیا اولویتی برای پرداختن به ژانرهای نمایشی دارید؛ مثلاً طنز یا درام و معمایی؟
حتماً اولویت بر آن است در گونههای مختلف تعادل وجود داشته باشد. تلویزیون هم به کار طنز نیاز دارد و هم کار اجتماعی، هم به کار تاریخی، معمایی، پلیسی و به همه اینها نیاز دارد، اگر هر شب تلویزیون، طنز پخش کند در همه شبکهها دلزدگی ایجاد میشود، باید بین گونههای مختلف تعادل وجود داشته باشد.
کما اینکه همان قدر کارهای طنز پرمخاطب است که کارهای تاریخی هم اینطور است، مصداق بارز آن سریال «سرزمین مادری» که در زمستان کار پرمخاطبی شد، مخاطب آن را پسندید و دنبال کرد؛ بنابراین کار تاریخی هم جذاب است، تلویزیون حتماً بین گونههای نمایشی تعادل ایجاد میکند و این نکته در دستور کار است.
«بچهمهندس» یا سریالهای چند فصله دیگر ادامه خواهند داشت؟* نکتهای درباره نهضت دنبالهسازی مطرح شد، از نونخ، زیرخاکی و پایتخت صحبت شد که نونخ و زیرخاکی به آنتن رسیدند و شما به پیگیری «پایتخت» جدید اشاره کردید، آیا قرار است دنبالههایی همچون «بچهمهندس» و دیگر چندفصلههای تلویزیون هم در دستور کار قرار بگیرد؟
باید به ایده رسید و مثلاً باید دید «بچهمهندس» که اشاره کردید چقدر قابلیت ادامه دادن و ساخت فصل جدید را دارد، حتماً کاری قابلیت داشت در نهضت فصلبعدیسازی که در دستور کار ماست، مورد توجه قرار میگیرد منتها با طرح و ایده جدید، اگر یک دنبالهای طرح و ایده جدید نداشته باشد نهتنها موفق نخواهد بود بلکه عقبه آن برند را هم از بین میبرد.
شاید سریال «موسی (ع)» امسال به تولید اصلی نرسد* صحبتها بر سر شروع تولید سریال «موسی (ع)» است، آیا امسال جلوی دوربین میرود؟
الآن سریال «موسی (ع)» در مرحله پیشتولید است، تستها را از عوامل و بازیگران و دستاندرکاران میگیرند. سریال «حضرت موسی (ع)» با یک سیستم نوآوری جدید تولید میشود باید تجهیزات آن تأمین و وارد کشور شود، شاید امسال به تولید اصلی نرسد، اما فرآیند آن دنبال میشود.
بابک حمیدیان بازیگر نقش «موسی (ع)» میشود؟* خبرهایی در فضای مجازی پخش میشود که بابک حمیدیان بازیگر نقش «موسی (ع)» خواهد بود و حتی نامهای دیگری هم مطرح میشوند؛ صحت دارند؟
هنوز هیچچیز راجع به هنرپیشهها قطعی نیست و بهنظر من اجازه بدهید کارگردان و تهیهکننده در فضای آرامی با عوامل و بازیگران گفتگو کنند تا به نتیجه برسند.
اصلاح دستمزد سلبریتیها در دستور کار است* همانطور که میدانید آقای جبلی درباره ماجرای دستمزد سلبریتیها در تحویل سال توضیحاتی دادند، آیا فرآیند بازنگری و اصلاح فرآیند دستمزدها به چهرهها که گفته شد در حال انجام است؟ دستمزد چهرههایی که میهمان برنامههای تلویزیونی میشوند یا در سریالها و برنامهها حضور دارند اصلاح میشود یا خیر؟
فرآیند آن در حال انجام است، طبعاً چهرهها برای حضور در سریال، میهمان شدن در تلویزیون، اجرا و به انحاء و گونههای دیگر دستمزدهایی را طلب میکنند، البته این اتفاق فقط مختص به تلویزیون نیست بلکه در فضاهای رسانهای دیگر هم اتفاق میافتد. متأسفانه در خلال صحبتهایم به آن اشاره کردم که پلتفرمها فضای دستمزدی را بهشدت تغییر دادند، بههرحال اگر قرار باشد این یکبامودوهواییها و دستمزدهای عجیب و غریب کاملاً اصلاح شوند نیازمند همگرایی بین تلویزیون، سینما و پلتفرمها است، اگر این همگرایی کامل شکل نگیرد کنترل شرایط حتماً پیچیده و سخت خواهد بود و این فرآیند حتماً دنبال خواهد شد.