Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@10:53:30 GMT

گلودرد استرپتوکوکی چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۳۵۸۶

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که باعث التهاب و درد در گلو می‌شود. ناطقان: گلودرد چرکی وجود ترشحات سفید چرکی بر روی لوزه‌های کامی است. مهمترین عاملی که باعث گلودرد چرکی می‌شود و نیاز به درمان آنتوبیوتیکی پیدا می‌کند باکتری از خانواده استرپتوکوک است.

گلودرد استرپتوکوکی چیست؟

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که باعث التهاب و درد در گلو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری شایع توسط باکتری‌های استرپتوکوک گروه A ایجاد می‌شود. گلودرد استرپتوکوکی می‌تواند کودکان و بزرگسالان در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد.

با این حال، به خصوص در کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال معمول است، عطسه و سرفه می‌تواند عفونت را از یک شخص به فرد دیگر منتقل کند.

علائم گلودرد چرکی:

شدت گلودرد استرپتوکوکی می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. بعضی از افراد مانند گلو درد، علائم خفیفی را تجربه می‌کنند. سایر افراد علائم شدیدتری از جمله تب و مشکل در بلع دارند.

علائم شایع گلودرد چرکی شامل موارد زیر است:

تب ناگهانی، به خصوص اگر ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد

گلو درد و قرمزی با لکه‌های سفید

سردرد

لرز

از دست دادن اشتها

گره‌های لنفاوی متورم در گردن

بلع مشکل

این علائم معمولاً در طی پنج روز از قرار گرفتن در معرض باکتری‌های استرپت بروز می‌کند.

گلودرد استرپتوکوکی چقدر مسری است؟

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی بسیار مسری است. این بیماری معمولاً از طریق قطرات تنفسی کوچکی پخش می‌شود که وقتی فردی مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی سرفه یا عطسه می‌کند در هوا پخش می‌شود.

علل بروز گلودرد استرپتوکوکی:

گلودرد استرپتوکوکی توسط باکتری‌هایی به نام Streptococcus pyogenes یا گروه A استرپتوکوک ایجاد می‌شود (همچنین به نام گروه A استرپ یا همان GAS شناخته می‌شود).

اگر بعد از قرار گرفتن در معرض این باکتری‌ها، چشم، بینی یا دهان خود را لمس کنید، می‌توانید به گلو درد چرکی (استرپتوکوکی) مبتلا شوید.

همراه با سرفه و عطسه، گلو درد چرکی همچنین می‌تواند هنگامی که غذا یا نوشیدنی را با کسی که آلوده است به اشتراک بگذارید گسترش یابد.

تشخیص گلودرد چرکی:

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

گلو دردی که بیش از دو روز طول می‌کشد.

گلو درد با لکه‌های سفید

لکه‌های تیره، قرمز یا لکه‌هایی روی لوزه‌ها یا قسمت بالای دهان

گلو درد همراه با بثورات صورتی ظریف و ریز مانند بر روی پوست

در تنفس مشکل دارید

بلعیدن مشکل

پزشک شما را معاینه کرده و علائم التهاب گلو را بررسی می‌کند. همچنین ممکن است گردن شما را از نظر تورم غدد لنفاوی را بررسی کرده و در مورد سایر علائم سوال کند. اگر پزشک شما مشکوک به گلودرد استرپتوکوکی باشد، ممکن است آزمایش سریع استرپت در مطب انجام دهد.

این آزمایش مشخص می‌کند که آیا گلودرد شما در اثر عفونت استرپ یا نوع دیگری از باکتری یا میکروب ایجاد شده است. پزشک شما با یک سواب بلند پنبه‌ای، پشت گلوی شما را لمس می‌کند و نمونه‌ای را جمع می‌کند. سپس نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا به دنبال علائم باکتری باشد.

نتایج در حدود ۵ دقیقه در دسترس است. اگر آزمایش سریع استرپت منفی باشد، اما پزشک فکر می‌کند که دچار گلودرد چرکی هستید، ممکن است نمونه شما برای آزمایش‌های اضافی به آزمایشگاه بیرون فرستاده شود. این نتایج طی چند روز در دسترس است.

مدت زمان دوره پنهان چه مدت می‌باشد؟

دوره کمون (از زمانی که عفونت وارد بدن می‌شود تا زمانیکه علائم دیده می‌شود) این بیماری ۳-۱ روز می‌باشد.

درمان گلو درد چرکی:

از آنجا که استرپتوز یک عفونت باکتریایی است، پزشک شما برای درمان آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. این دارو‌ها از گسترش باکتری‌ها و عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند. چندین نوع آنتی بیوتیک در دسترس است.

مهم است که شما دوره درمان آنتی بیوتیکی خود را تمام کنید تا عفونت به طور کامل از بین برود. برخی از افراد هنگام بهبود علائم، مصرف دارو‌های خود را متوقف می‌کنند، که می‌تواند باعث عود کند. اگر این اتفاق بیفتد، علائم می‌توانند برگردند.

پنی سیلین و آموکسی سیلین رایج‌ترین دارو‌هایی است که برای درمان گلودرد چرکی استفاده می‌شود. اگر به پنی سیلین یا آموکسی سیلین حساسیت دارید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک آزیترومایسین تجویز کند.

درمان‌های خانگی گلودرد چرکی:

علاوه بر آنتی بیوتیک‌ها، درمان‌های خانگی نیز وجود دارد که می‌تواند به تسکین علائم گلودرد چرکی کمک کند. این روش‌های درمانی شامل موارد زیر است:

نوشیدن مایعات گرم مانند آب لیمو و چای

نوشیدن مایعات سرد برای کمک به بی حس کردن گلو

روشن کردن بخور سرد

دارو‌های ضد درد، دارو‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

۱/۲ قاشق چایخوری نمک را به ۱ فنجان آب اضافه کرده و مخلوط را غرغره کنید.

دارو‌های طبیعی مانند عسل و سرکه سیب نیز ممکن است کمک کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: گلودرد استرپتوکوکی ، گلو درد چرکی ، التهاب

منبع: ناطقان

کلیدواژه: گلودرد استرپتوکوکی التهاب گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی گلو درد چرکی گلودرد چرکی آنتی بیوتیک باکتری ها پزشک شما دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۳۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سمیرا عبدالهی گفت: اختلالات رفتاری جزو شایعترین اختلالات همراه با بارداری هستند که در بین این اختلالات افسردگی شیوع بیشتری داشته به طوری که ممکن است در ۱۰ تا ۲۰ درصد از بارداری‌ها اتفاق بیفتد. زنانی که پیش از بارداری مبتلا به افسردگی بوده‌اند، احتمال بروز و عود علائم در آنها بعد از زایمان بیشتر است.

وی درباره علائم افسردگی گفت: احتمال عود افسردگی بعد از زایمان زیاد بوده و به خصوص در ۱۲ ماه بعد از زایمان ممکن است که اوج علائم افسردگی را داشته باشیم. شایعترین علامت‌های آن، اختلالات روحی و خلقی، کاهش اشتها، کاهش انگیزه و امید و اختلالات خواب است. در برخی مواقع ممکن است علائم شدید و به صورت افکار خودکشی و یا دگرکشی ظاهر شود.

وی در ادامه افزود: چنانچه هر کدام از این علائم به صورت طولانی مدت و مزمن در زنان باردار و شیرده وجود داشته باشد به عنوان اختلالات رفتاری یا مود شناخته شده و باید تحت نظر روانپزشک درمان شود.

دکتر عبدالهی در مورد عوارض داروها برای جنین اظهار کرد: برخی از این داروها ممکن است در بارداری برای جنین مشکلاتی ایجاد کند که با نظر پزشک متخصص تغییر داده می‌شوند، اما اغلب داروهایی که برای درمان اختلالات افسردگی تجویز می‌شود، برای جنین عارضه‌ای ندارند، اما باید از نظر تنظیم دوز تحت نظر پزشک تجویز شود.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: داروهایی که در درمان این اختلال در زنان استفاده می‌شوند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین هستند که وضعیت روحی و روانی را بهتر می‌کنند. در این بین دارویی به نام پاروکستین وجود دارد که ممکن است برای جنین عارضه ایجاد کرده و باعث اختلالات صرعی شود. بنابراین اگر زنان باردار تحت درمان با این دارو و نیز داروی لیتیوم هستند حتما باید تحت نظر روانپزشک دارو تغییر کند.

دکتر عبدالهی در ادامه بیان کرد: بعد از تشخیص و شروع ‌درمان، در طول بارداری مادر باید به صورت مرتب تحت نظر روانپزشک ویزیت شود و هر زمان که مادران باردار افکار خودکشی یا دگر کشی داشته باشند، باید به صورت اورژانسی بستری شده و تحت درمان‌های بیشتر قرار گیرد. حتی ممکن است لازم باشد که برای بیماران شوک هم در نظر گرفته شود.

اندوه بارداری با افسردگی متفاوت است

وی در خصوص اندوه بارداری گفت: موضوع مورد توجه در مورد اختلالات بارداری اندوه بارداری است که ممکن است در تشخیص افتراقی با افسردگی قرار گیرد. اندوه بارداری در روزهای ابتدایی بعد از زایمان تقریبا هفته اول زایمان بروز می‌کند و به دنبال آن مادر احساس غمگینی و عدم توانایی در نگهداری از فرزندش را دارد که در واقع با اختلالات جسمی همراه نیست و درمان آن هم اقدام حمایتی از طرف همسر و اطرافیان مادر است.

وی افزود: در حالی که شیوع افسردگی بعد از بارداری و تقریبا علائم آن از روز دهم یا دو هفته بعد از زایمان ظاهر می‌شود، نکته مهم این است که همراه علائم افسردگی ممکن است علائم توهم و یکسری اختلالات هذیان گویی وجود داشته باشد که نوع دیگری از اختلالات بارداری و رفتاری است و ممکن است بسیار خطرناک‌تر از علائم افسردگی بوده و به درمان بیشتری تحت نظر پزشک نیاز دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم همراهان و خانواده بیمار هستند که حتما باید حمایت لازم را برای مادر داشته باشند و به علائم بیمار توجه کنند، اگر علائم خطرناک بروز کند، حتما اورژانسی به پزشک مراجعه کنند و مصرف داروها، مشاوره‌های روانی و کاردرمانی به موقع انجام شود تا بیماری کنترل شود.

دیگر خبرها

  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • نصب ۳۶۰ تابلو و علائم هشداردهنده جاده‌ای در جاده های تکاب
  • علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • کاهش آلرژی فصلی با این ۵ روش
  • ۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد