Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رحمانی فضلی در افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به تشریح ویژگی های انتخابات این دوره پرداخت.
به گزارش آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ گزیده ای از متن سخنرانی وزیر کشور درخصوص ویژگی های انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در ذیل می خوانید:
وزارت کشور مفتخر است به عنوان مجری برگزاری انتخابات، بر اساس سیاست­ های کلی انتخابات و با رعایت اصل «قانون­ مداری، بی‌ طرفی و امانت­ داری» و «تلاش برای ارتقای شاخص‌های کیفی اجرا»، انجام عملیات بزرگ انتخابات دوره­ یازدهم را فرصتی برای « احقاق حق مدنی ملت » جهت شرکت در اداره­ امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی، و نمایش توان و اقتدار اجرایی دولت مبدل نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس مولفه ‌های اجرایی و مدیریتی، برگزاری انتخابات در دوم اسفند 1398، برگ زرینی از کارنامه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را رقم زده است.
در این دوره،  طراحی، ارتقا و عملیاتی کردن سامانه ­های یکپارچه و دقیق برای برگزاری انتخابات، علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه­ انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام­ مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف مدیریت کشور را به نمایش گذاشت. علاوه بر این، بکارگیری سامانه ­های هوشمند و دقیق الکترونیکی و غیرالکترونیک، ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان ­بخش برای ملت ایران در عرصه­ سیاسی انتخابات بود.
در گام نخست، ستاد انتخابات کشور در تاریخ 10 اردیبهشت 98 و به فاصله­ 10 ماه قبل از برگزاری انتخابات تشکیل و بلافاصله در 31 استان کشور ستادهای متناظر شکل گرفت و روندهای اجرایی بر اساس برنامه ریزی دقیق آغاز گردید. شعار محوری ستاد در این دوره عبارت بود از : انتخابات 98؛ گام دوم انقلاب، قانون­ مداری ، بیطرفی و انسجام ملی .
این دوره از انتخابات به دلیل «اتفاقات آبان ­ماه ، شهادت سردار سلیمانی، جان باختن تعدادی از هموطنان در سقوط هواپیمای مسافری و نیز شیوع بیماری کرونا» از حساسیت بالایی برخوردار بود؛ اما به لطف خداوند متعال، رصد و پیش ­بینی­ های دقیق امنیتی در قالب اطلس امنیتی انتخابات، و با بکارگیری 170 هزار نفر از نیروهای انتظامی ، نظامی و بسیج، بدون کمترین مساله امنیتی و در امنیت و آرامش كامل برگزار شد.
با بکارگیری 48 هزار نفر از نیروهای متعهد و آموزش دیده از اقشار مختلف مردم به عنوان بازرس شعب، سر بازرس، هیأت ‌های بازرسی شهرستان­ ها و استان ­ها، بازرس ویژه و هیأت مرکزی بازرسی، از بروز تخلفات و سوء جریانات پیشگیری کرد.
از مجموع 25 فرایند اجرائی انتخابات، 23 فرایند، کاملاً به ­صورت الکترونیک انجام شد. علاوه بر آن، در این دوره، امکان ثبت­نام داوطلبان و معرفی شعب اخذ رای به مردم با استفاده از برنامه تلفن ­همراه فراهم گردید.
احراز هویت برای رای ­دهندگان با استفاده از 58 هزار دستگاه الکترونیکی و به صورت بر خط انجام گرفت. دستاورد مهم بکارگیری این دستگاه­ ها، «پیشگیری از رای ­های تکراری»، «کشف شناسنامه ­های جعلی» و «شناسنامه­ های افراد فوت­ شده» و «کمک موثر در تامین سلامت انتخابات» بود. علاوه بر آن، امکان مدیریت تعرفه ها به صورت برخط و ارزیابی میزان مشارکت در سطح ملی، استانی و شهرستانی از دیگر قابلیت­های این دستگاه ­ها به شمار می­ رود.
در راستای بند 12 سیاست­ های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری، اقدامات و پیش­ بینی‌ های لازم برای برگزاری انتخابات تمام ­رایانه‌ای و کاملاً مکانیزه، برای اخذ و شمارش آرا در «11 استان» صورت گرفته بود اما امکان اجرای این کار بنا به دلایلی که در حوزه های امنیتی و فنی بود، امکان پذیر نشد.
مجموعاً 16 هزار و 33 نفر شامل  14 هزار و 112 مرد  و  یک هزار و 921 زن در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کردند که نسبت به دوره­  گذشته، حدود 33 درصد افزایش داشت.
برای برگزاری انتخابات، هیات­ های اجرایی با حضور 17 هزار و 952 نفر از معتمدین مردم و مقامات مسئول در شهرستان­ ها و بخش­ ها  در قالب 1123 هیات تشکیل گردید.
فرایند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، با استعلام از مراجع چهارگانه، آغاز و در مرحله اول، در  هیاتهای اجرایی 13 هزار و 849 نفر برابر 91.2 درصد تایید شدند که با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان و با انصراف هایی که حاصل شد، در نهایت، 5 هزار و 233 نفر به عنوان نامزد نهایی در انتخابات شرکت کردند.
انتخابات در 54 هزار و 611 شعبه­ ثابت و سیار برگزار شد و از مجموع 57 میلیون و 918 هزار و 159 نفر واجد شرایط ، تعداد 24 میلیون و 512 هزار و 404 نفر معادل  42.57 درصد در انتخابات شرکت کردند.
در این دوره، با آموزش­ های به­ هنگام، برنامه ­ریزی دقیق و تلاش قابل تقدیر مسئولین و عوامل ذیربط، نتایج نهایی انتخابات در بسیاری از حوزه‌ های انتخابیه تا پایان روز شنبه 3/12/98 و نتیجه­ تهران، در ساعت 14 روز یکشنبه 4/12/98 اعلام و منتشر شد که شاید، زودترین زمان اعلام نتیجه­ انتخابات در ادوار مختلف باشد.
در مرحله­ اول، تکلیف 197 حوزه­ انتخابیه از 208 حوزه کل کشور تعیین شد و 279 نفر از نامزدها به مجلس راه یافتند و انتخاب 11 نفر از 11 حوزه­ باقیمانده، به مرحله­ دوم در 21 شهریورماه موکول شده است.
از مجموع منتخبان مرحله­ اول 262 نفر مرد و 17 نفر زن هستند.
در این دوره، صحت انتخابات در همه­ حوزه ­های اصلی و فرعی توسط شورای نگهبان تایید شد. این در حالی است که در 10 دوره گذشته به طور میانگین، انتخابات در 12حوزه، ابطال گردیده بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وزیر کشور برگزاری انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۴۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: فراجا نیرو‌های خود را توجیه کرده که بین اهمال‌کنندگان و ساختارشکنان تفاوت قائل شوند

وزیر کشور گفت: فراجا نیرو‌های خود را توجیه کرده که حتما بین کسی که اهمال دارد و کسی که تلاش بر ساختارشکنی دارد، تفاوت قائل باشد. این کار از وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قوه قضاییه است و اگر مشکلی باشد، طبیعتا باید به مرجع قضایی ارجاع دهند.

به گزارش ایلنا، احمد وحیدی وزیر کشور در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگارات درباره مشارکت وزارت کشور در طرح نور گفت: موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست و غالب بانوان ما خود را متعهد می‌دانند و درصد اندکی رعایت نمی‌کنند که بخش قابل توجهی با تذکر رعایت می‌کنند؛ بین آن‌ها نیز تعداد انگشت‌شماری هستند که ممکن است مقابل قانون مقاومت کنند و فراجا طبق وظایف قانونی‌اش موضوع را به مراجع قضایی دلالت می‌کند. این کل ماجرا است که در چارچوب‌های قانونی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فراجا نیرو‌های خود را توجیه کرده که حتما بین کسی که اهمال دارد و کسی که تلاش بر ساختارشکنی دارد، تفاوت قائل باشد، گفت: اساس هم همین است که با تذکر آن فرد اصلاح شود. غالب افراد هم با تذکر توجه می‌کنند و رعایت می‌کنند از همین جا از همه بانوان محترمی که احیانا ممکن است توجه نداشته باشند به اینکه این مساله یک امر قانونی و مهمی در زندگی اجتماعی است، می‌خواهیم که این موارد را رعایت کنند.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان وظایف وزارت کشور این طرح اجرا می‌شود، گفت: این کار از وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قوه قضاییه است و اگر مشکلی باشد، طبیعتا باید به مرجع قضایی ارجاع دهند.

وی درباره آخرین وضعیت قانون عفاف و حجاب، گفت: هنوز مصوبه نهایی ندارد در مجلس و شورای نگهبان به مراحل انتهایی و ابلاغ نرسیده است.

وحیدی درباره جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس گفت: انتخابات در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود و در این انتخابات در مرحله دوم ۴۵ نماینده جدید باید در ۲۲ حوزه انتخاب شوند. از این تعداد در ۸ حوزه انتخابات تمام الکترونیکی انجام می‌شود از جمله در تهران و در واقع در حوزه‌هایی که بیش از دو نماینده در مرحله دوم دارد انتخابات تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی افزود: آموزش‌های لازم شروع شده از طریق صدا و سیما و سایر امکانات اطلاع رسانی به مردم اعلام می‌شود در دوره قبل هم این کار را در چند حوزه انجام دادیم که خیلی کار موفقی بود. تبلیغات هم مثل دوره قبل از یک هفته قبل آغاز می‌شود از همین جا می‌خواهم همه رسانه‌ها دست اندر کار باشند و زمینه خوبی را برای برگزاری انتخاباتی پرشور در مرحله دوم فراهم کنند.

وزیر کشور درباره دیدار‌های خود در پاکستان عنوان کرد: جلسات خوبی در معیت ریاست محترم جمهور با مقامات پاکستانی داشتیم گفتگو‌هایی با مقامات امنیتی این کشور انجام شد و نظرات دو طرف بر ضرورت برقراری امنیت بین دو کشور، یکی بود و نظر‌ها این‌گونه بود که جریانات تروریستی هدایت‌شده از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی هستند. هم‌چنین توافقات خوبی در زمینه هماهنگی برای برخورد با گروهک‌های تروریستی و هماهنگی‌های اطلاعات و کنترل مرز صورت گرفت. امیدواریم در عمل شاهد نتایج خوبی باشیم.

دیگر خبرها

  • رأی‌گیری در حوزه انتخابیه کرمانشاه، به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • وزیر کشور: فراجا نیرو‌های خود را در برخورد با بی حجابی توجیه کرده
  • وزیر کشور: فراجا نیرو‌های خود را توجیه کرده که بین اهمال‌کنندگان و ساختارشکنان تفاوت قائل شوند
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد، حجاب و توجیه نیروهای فراجا
  • «فراجا» در موضوع حجاب میان اهمال و قانون‌گریزی تفاوت قایل است
  • تغییر روزهای برگزاری نشست علنی مجلس
  • برگزاری انتخابات دور دوم در ۸ حوزه کشور به صورت الکترونیک
  • در دور دوم انتخابات ۴۵ نماینده راهی مجلس می‌شوند
  • خبر مهم وحیدی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس
  • انتخاب ۴۵ نماینده در دور دوم انتخابات مجلس