Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:00:02 GMT

تابستان فارس و دغدغه بودن یا نبودن برق

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۴۷۳۷

تابستان فارس و دغدغه بودن یا نبودن برق

موضوعی که کارشناسان و مدیران شرکت های برق دراستان فارس بر آن تاکید می کنند این  است که با برنامه ریزی های دقیق و همچنین پیگیری موضوعات مدیریت مصرف بتوان مشکل کمبود تولید برق را  در تابستان مدیریت کرد ، مدیریت مصرف و مدیریت اوج بار برای تابستان پیش رو موضوعی ضروری است تا از خاموشی های ناخواسته جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکیداتی نیز در زمینه استفاده از مولدهای خود تامین دستگاه های دولتی در ایام پیک مصرف برق ، الزام دستگاه های دولتی برای تامین حداقل 20 درصد از برق مورد نیاز توسط سیستم های خورشیدی ، کاهش تلفات برق ، مقاوم سازی شبکه ها ، انعقاد تفاهم نامه های کاهش مصرف در ساعت اوج از سوی کشاورزان و صاحبان صنایع در سال‌های گذشته انجام شده که هر کدام در جای خود منشاء اثر برای عبور از تابستان بوده است.

تابستان گذشته اوج مصرف برق در استان فارس نقطه ۳۶۰۰ مگاوات بوده است و اگر بر اساس برآوردهای هر ساله با ۵ درصد افزایش مصرف روبرو باشیم امسال باید توان تولید حدود ۳۸۰۰ مگاوات انرژی در ساعت اوج را داشته باشیم بنا بر این تجهیزات و تاسیسات نیروگاهی و انتقال و توزیع می بایست برای تامین ۱۸۰ مگاوات انرژی بیشتر از تابستان گذشته آماده باشد در حالی که توان تولید و تامین انرژی در تابستان امسال بیشتر از این عدد برنامه ریزی شده است.

بنا بر این مدیریت مصرف بهینه شرط اصلی برای تحقق مصرف بدون دغدغه در تابستان امسال است و چنانچه شهروندان در زمینه مصرف بهینه مشارکت بیشتری کنند و روشن کردن وسایل پر مصرف را به ساعت های خارج از اوج مصرف موکول کنند  تابستانی بدون دغدغه و نگرانی را  در شیراز و سایر شهرهای فارس پشت سر خواهیم گذاشت.

 مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس اخیرا در سومین نشست کارگروه مدیریت هماهنگی اوج مصرف با تحلیل و ارزیابی راهکارهای ارائه شده برای عبور از اوج مصرف تابستانی گفت: مدیریت بهینه مصرف و اتخاذ رویکردهای مثبت در تامین و انتقال پایدار برق برای عبور از نقطه اوج مصرف تابستانی در اولویت است.

غلامرضا نصیری با تاکید بر اینکه مطابق با فرامین مقام معظم رهبری امسال باید به شعار سال و جهش تولید توجه ویژه داشته باشیم اظهار داشت : جهش تولید هموار کننده بستر لازم برای عبور از اوج مصرف تابستانی است ، تحقق شعار سال در کنار مدیریت مصرف میتواند شرایطی فراهم کند که با اطمینان بهتر و بیشتر مصرف برق در تابستان پیش رو را مدیریت نماییم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس اضافه کرد: همدلی و همراهی بین شرکت برق منطقه ای فارس و شرکت های توزیع برای مدیریت بار تابستان ۹۹ بسترهای لازم برای مدیریت بهینه مصرف را فراهم کرد ، همچنین استفاده از دانش و تکنولوژی برای مدیریت بهینه مصرف و آگاهی بخشی عمومی برای مدیریت مصرف مشترکین برق رویکردهایی است که می‌توان با اتکا به آن به تامین و انتقال بهینه برق به ویژه در تابستان پیش رو به آن اطمینان داشت.

مهندس نصیری در ادامه با اشاره به اینکه روند صعودی مصرف برق طی سال های گذشته، هزینه زیادی برای سرمایه گذاری در این صنعت به منطقه وارد کرده است اضافه کرد: بخش عمده این افزایش مصرف مربوط به فصل تابستان است و عملا در سایر فصول کارایی چندانی ندارد ، از این رو می طلبد با مشارکت جمعی ومدیریت مصرف برای عبور از فصل تابستان همت گماشت و با یک برنامه ریزی منسجم و کارآمد و با هماهنگی بین بخشی در این عرصه تلاش و مجاهدت کرد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس به برخی از مشوق ها برای مدیریت بهینه مصرف هم اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو برای اجرای برنامه مدیریت مصرف مشوق‌هایی از قبیل پرداخت پاداش به مشترکان خوش مصرف در نظر گرفته است ، شرکت های توزیع می توانند امسال هم با انعقاد تفاهم نامه های دوجانبه با مصرف کنندگان صنعتی و کشاورزی و همچنین ترویج مصرف بهینه بین شهروندان از مشوق های وزارت نیرو بهره گیری نمایند و موضوع گذر از تابستان ۹۹ را برنامه ریزی و مدیریت کنند.

نصیری در پایان افزود: صنعت برق فارس و بوشهر نیز علاوه بر راهکارهای ترویج مصرف بهینه و مدیریت مصرف موضوع افزایش ظرفیت پست ها ، بهبود فعالیت خطوط فوق توزیع ، خرید و نصب سیستمهای پایش و راهبری و مدیریت شبکه انتقال را به عنوان استراتژی‌ تسهیل در تامین برق برای فصل گرم سال ۹۹ در نظر گرفته است.

  مدیران عامل شرکت های توزیع برق استان فارس و شیراز نیز به بیان دیدگاههای تخصصی پیرامون چگونگی مدیریت بهینه و راهکارهای ترویج فرهنگ مصرف برق برای عبور از نقطه اوج مصرف تابستانی پرداختند و هر کدام گزارشی از فعالیت های انجام شده و برنامه های در دست اقدام ارائه کردند.

 احمد رضا خسروی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در این نشست با بیان اینکه این شرکت طی سال های گذشته یکی از شرکت های پیشرو در زمینه مدیریت مصرف در کشور بوده است، فعالیت های انجام شده در این راستا، و در زمینه مدیریت بار کشاورزی را منحصر بفرد خواند و افزود : این شرکت در تلاش است تا با تعامل مناسب با مشترکین زیر مجموعه و بکار گیری فناوری برای مدیریت اوج مصرف تلاش نماید.

جلال  زراعت پیشه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه الگوی مصرف مشترکین طی سال های اخیر تغییر قابل توجهی داشته است از برنامه جامع و مدون این شرکت برای مدیریت پیک بار مشترکین خانگی، صنعتی و تجاری خبر داد.

در هر حال با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و پیش بینی افزایش اوج مصرف برق درسال جاری نسبت به سال گذشته واز سوی دیگر قرارگرفتن پیک بار در بخش اداری از ساعات ۱۱ الی ۱۵، صرفه جویی و اعمال موارد بهینه سازی مصرف برق در ساختمان‌های اداری نقش مؤثری در جهت کنترل پیک بار و کاهش خاموشی‌های ناشی ازکمبود نیرو خواهد داشت.

کنترل و تاکید به خاموش نمودن سیستم‌های سرمایی، روشنایی و لوازم اداری بعد ازوقت اداری ودر مواقع غیرضرور، تنظیم درجه حرارت محل کار بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد برای زمان کاری، استفاده از روشنایی طبیعی روز، استفاده ازلامپ های کم مصرف در صورت نیاز به روشنایی مصنوعی، نصب سایبان بر روی وسایل سرمازا که در معرض مستقیم آفتاب قرار دارند و جلوگیری از اتلاف انرژی با استفاده از نصب پنجره‌های دوجداره، درهای اتوماتیک از  مواردی است که می‌توان با انجام آنها در بهینه سازی مصرف برق در ساختمان‌های مسکونی و اداری و عبور موفق از ساعات اوج مصرف نقش مؤثری داشت.

برچسب‌ها شرکت برق منطقه ای فارس انرژی برق مصرف بهینه برق شیراز شركت‌ توزيع نيروی برق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت برق منطقه ای فارس انرژی برق مصرف بهینه برق شیراز شركت توزيع نيروی برق شرکت برق منطقه ای فارس انرژی برق مصرف بهینه برق شیراز شركت توزيع نيروی برق مدیریت بهینه مصرف اوج مصرف تابستانی شرکت برق منطقه ای برای عبور برنامه ریزی برای مدیریت مدیریت مصرف مصرف برق استان فارس مصرف بهینه عامل شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!

به غیر از تمام راهکارهای طبیعی و کیمیاوی که روی بدن و محیطتان امتحان می‌کنید تا شاید از شر پشه‌ها خلاص شوید، تغذیه نیز یکی دیگر از ابزارهای مفیدی است که در اختیار دارید.

سیر

چند مطالعه نشان داده‌اند که سیر دارای قدرت دفع‌کنندگی در برابر پشه‌هاست. آلیسین، عنصر فعال موجود در سیر است که می‌توانید با خوردن آن به صورت خام پشه‌ها را از خود دور کنید. می‌توانید همراه وعده‌ی غذایی‌تان مقداری سیر خرد شده مصرف کنید و مطمئن باشید که با این کار به خودتان در مبارزه با پشه‌ها کمک می‌کنید.

گریپ فروت

گریپ فروت این میوه‌ی خوشمزه دارای ترکیبی به نام نوتکاتون است که معلوم شده نه تنها پشه‌ها بلکه ساس را نیز دفع می‌کند. به همین دلیل دانشمندان در حال پژوهش‌های گسترده‌ای در مورد میوه‌ی گریپ فروت و استفاده از نوتکاتون آن برای مبارزه با شیوع بیماری لایم و سایر بیماری‌های مرتبط با ساس و کنه هستند. هر چند هنوز مشخص نیست چه اندازه باید گریپ فروت بخورید تا پشه‌ها از شما دور شوند؛ اما فعلاً هر اندازه که میلتان می‌کشد گریپ فروت بخورید! برای استفاده‌ی بیشتر از این میوه برای دفع پشه می‌توانید عصاره‌ی پوست آن را بعد از خوردن به پوستتان بمالید.

سرکه سیب سال‌هاست که به عنوان دافع طبیعی پشه‌ها کاربرد دارد. سرکه سیب نیز مانند سایر خوراکی‌هایی که گفتیم می‌تواند حس بویایی پشه‌ها را تغییر بدهد و از جذابیت شما برای پشه‌ها کم کند.

علف لیمو یا لمون گرس

علف لیمو یا لمون گرس یکی از بزرگ‌ترین منابع غذایی حاوی سیترونلاست که به دافع پشه بودن شهرت دارد. هر چند پزشکان هنوز تردید دارند که آیا خوردن علف لیمو به اندازه‌ی استفاده از عصاره‌ی آن روی پوست در دفع پشه مؤثر است یا نه؛ اما گزارش و شواهدی از گذشته وجود دارد که حاکی از مؤثر بودن آن است. لمون گرس طعم خوبی هم دارد و می‌توانید آن را به چای در حال دم کشیدن هم اضافه کنید یا اینکه به عنوان چاشنی، برگ آن را در غذا بریزید. لمون گرس بافت زبری دارد و به همین دلیل بهتر است بعد از پخت غذا، قبل از خوردن، آن را از غذا خارج کنید و دور بیندازید.

سرکه سیب

سرکه سیب سال‌هاست که به عنوان دافع طبیعی پشه‌ها کاربرد دارد. سرکه سیب نیز مانند سایر خوراکی‌هایی که گفتیم می‌تواند حس بویایی پشه‌ها را تغییر بدهد و از جذابیت شما برای پشه‌ها کم کند. نگران نباشید، خوردن سرکه سیب باعث نمی‌شود برای آدم‌های دیگر هم بوی متفاوتی بدهید! خیلی از قدیمی‌ها می‌گویند خوردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بدون اینکه با آب رقیق شود، یک بار در روز می‌تواند کمکتان کند پشه‌ها را از خود دور کنید؛ اما برای اینکه خوردن سرکه سیب برایتان خوشایندتر شود می‌توانید آن را با کمی عسل ترکیب کنید. همچنین می‌توانید از سرکه سیب در سوپ و سالادتان استفاده کنید.

مرچ قرمز

کپسایسین عامل تندی مرچ قرمز است که خاصیت گرمازایی دارد و شهرت مرچ قرمز نیز بابت وجود آن است. کپسایسین برای خیلی از افراد عامل محرک است و به همین دلیل بعد از خوردن آن احساس سوزش در دهانتان می‌کنید؛ بنابراین برای خیلی از حشرات نیز همین حالت را دارد. کپسایسین در حال حاضر به عنوان حشره‌کش در خیلی از جا‌های دنیا استفاده می‌شود. ضمناً پشه‌ها از بویی که هنگام خوردن غذا‌های حاوی مرچ قرمز آزاد می‌شود فرار می‌کنند. در انواع غذا‌ها نیز می‌توانید از مرچ قرمز استفاده کنید.

بادمجان رومی

بادمجان رومی یکی از غذا‌هایی است که تیامین (ویتامین B۱) زیادی دارد. خیلی از افراد عقیده دارند رژیم غذایی سرشار از تیامین می‌تواند در دفع پشه‌ها مؤثر باشد. بادمجان رومی به دلیل تیامین زیادی که دارد باعث می‌شود شما کمتر برای پشه‌ها جذاب باشید. اگر هم پشه نیشتان زد می‌توانید آب بادمجان رومی را به قسمت مورد نظر بزنید تا خارش آن تسکین پیدا کند.

استفاده از بادمجان رومی در غذا به بی‌نهایت روش ممکن است. از بادمجان رومی پخته شده گرفته تا تازه در انواع غذا‌ها و سالاد‌ها می‌تواند در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار بگیرد. حتی می‌توانید از بادمجان رومی و سیر و پیاز با هم در غذا استفاده کنید و از خواص همه‌ی آنها برای دفع پشه‌ها بهره ببرید.

حبوبات

حبوبات نیز مانند بادمجان رومی عمل می‌کنند. همه‌ی این غذا‌ها سرشار از تیامین هستند و بویی ایجاد می‌کنند که حشرات را دفع می‌کند. حبوبات می‌توانند همراه خوبی در کنار خیلی از غذا‌ها باشند. مثلاً می‌توانید یک کاسه عدسی همراه با مرچ قرمز میل کنید و از جذابیت خود برای پشه‌ها بکاهید!

از چه مواد غذایی باید پرهیز کنید؟ غذا‌های شور

غذا‌های شور مقدار بسیار زیادی اسیدلاکتیک تولید می‌کنند که معلوم شده پشه‌ها را جذب می‌کنند. به همین دلیل است که هنگام ورزش، پشه‌ها به شما نزدیک می‌شوند، چون عرق زیادی می‌کنید و نمک روی پوستتان می‌نشیند. پس اگر بعدازظهر به عنوان میان وعده چیپس، کراکر یا بادام زمینی بوداده خوردید منتظر باشید که شب پشه‌ها رهایتان نکنند.

شیرینی‌جات

در مورد غذا‌های شیرین نیز گفته می‌شود که محتوای قند زیاد در غذایی که می‌خورید می‌تواند پوستتان را شیرین‌تر کرده و در نتیجه برای پشه‌ها جذاب باشید، البته عده‌ای نیز این ادعا را قبول ندارند. به هر حال اگر تصمیم دارید مدت زمان زیادی را بیرون از منزل بگذرانید، مثلاً در مسافرت، بهتر است دور شیرینیجات را خط بکشید وگرنه ممکن است این حشرات باعث شوند تمام شب را بیدار بمانید!

غذا‌های غنی از پتاسیم

همان‌طور که ذکر شد پشه‌ها به اسیدلاکتیک که به طور طبیعی در همه حال توسط بدن شما آزاد می‌شود، جذب می‌شوند. خوردن غذا‌های غنی از پتاسیم مانند کیله، کچالو، آلو، کشمش، آووکادو و اسفناج با همه‌ی فوایدی که دارند باعث افزایش مقدار اسیدلاکتیک از طریق پوست شما می‌شوند؛ بنابراین اگر این روز‌ها تصمیم دارید شب را در خارج از منزل بگذرانید و در مورد پشه‌ها نگرانید، این غذا‌ها را حذف کنید.

منبع: تبیان

tags # سلامت سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!
  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت
  • شمار متوفیان ناشی از حوادث گاز در زنجان کاهش یافت