Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی در سطح استان، دهیاران را در تمامی روستاها به عنوان مسؤول اطفای حریق معرفی کرد.

انشااله کولانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: رشته‌کوه‌های زاگرس وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط‌ در ایران است که با گستردگی در 11 استان کشور، 6 میلیون هکتار مساحت دارد و 40 درصد جنگل‌های ایران را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی استان کرمانشاه را با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و مرتع یکی از منابع مهم جنگل‌های زاگرس دانست و گفت: سالانه بسیاری از گونه‌های گیاهی و بلوط در آتش خاکستر می‌شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: در بیش از 100 مورد آتش‌سوزی در مناطق جنگلی کرمانشاه در سه سال اخیر بیش از 434 هکتار از طبیعت استان در آتش خاکستر شده که عامل اصلی این آتش‌سوزی‌ها انسانی است و سهم عوامل طبیعی و رعد و برق بسیار ناچیز است.

کولانی تصریح کرد: مردم در حوزه حفاظت از منابع طبیعی به عنوان حوزه‌نشینان آبخیز در اولین نقطه مرزی اولین کسانی هستند که هم می‌توانند حریق ایجاد کنند هم اطفا کنند.

وی دهیاران را در تمامی روستاها مسؤول اطفای حریق معرفی کرد و گفت: مردم، بهره‌برداران، دامداران، عشایر و طبیعت‌گران نیز از این قضیه سهیم هستند.

این مسؤول با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی در سطح استان، تصریح کرد: از سال گذشته کارهای بسیاری در این زمینه انجام شده که می‌توان به توزیع 37 دستگاه دمنده، تشکیل 115 پایگاه مقاومت، تشکیل 40 اکیپ و 165 گروه 10 نفره، پوشش بیمه‌ای بی‌نام، آموزش تجهیزات چهره به چهره دهیاران و روستائیان اشاره کرد.

کولانی به تشکیل جلسات ستاد بحران در سطح شهرستان‌ها در 17 منابع طبیعی در سطح استان به ریاست فرمانداران اشاره و بیان کرد: پیگیری استانی و ملی در اضافه کردن تجهیزات ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اطفای حریق جنگل‌ها تنها مختص منابع طبیعی نیست، خاطرنشان کرد: بیشترین حریق‌ها در جوار اراضی کشاورزی توسط مردم و طبیعت‌گران ایجاد می‌شود، پرتاب ته‌سیگار رانندگان، رها کردن شیشه، پلاستیک و نایلون در جنگل هم با افزایش دما سبب آتش‌سوزی می‌شود و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جنگل‌ها به بارمی‌آورد، لذا ضرورت دارد مردم رعایت کنند.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی کرمانشاه آتش سوزی مرتع نقاط بحرانی فارس منابع طبیعی اطفای حریق جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۴۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت چیدن لاله واژگون

انشاءالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه لاله واژگون جزو گونه‌های گیاهی در معرض انقراض است، گفت : اگرچه لاله واژگون هنوز در منابع طبیعی کرمانشاه فراوانی دارد، اما اگر به عنوان یک ذخیره‌گاه ژنی حفاظت نشود، در معرض انقراض قرار خواهد رفت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه برای حفاظت از لاله واژگون محدوده رویشگاهی این گونه‌های کمیاب را در استان قُرُق اعلام کرده‎‌ایم، گفت: اجازه چرای دام را در محدوده رویشگاهی لاله‌های واژگون نمی‌دهیم و از گردشگران هم انتظار داریم هنگام حضور در طبیعت هوای این گونه‌های کمیاب را داشته باشند و به هیچ عنوان لاله واژگون نچینند.

وی تصریح کرد: مردم باید خودشان از این سرمایه طبیعی حفاظت کنند و مانع انقراض این گونه گیاهی شوند. مسوولین نیز باید اهتمام جدی برای حفاظت از این گونه گیاهی داشته باشند.

کولانی با اشاره به ممنوعیت چیدن لاله واژگون، گفت: با توجه به کمیاب بودن این گل‌ها چیدن آن ممنوع است و با سودجویانی که اقدام به چیدن لاله واژگون کنند، برخورد قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند چیدن گل‌های لاله واژگون در عرصه‌های منابع طبیعی را با شماره ۱۵۰۴ به منابع طبیعی گزارش بدهند، ادامه داد: یگان حفاظت این اداره با افرادی که اقدام به چیدن گل‌های لاله واژگون کنند، برخورد قانونی خواهد کرد.

کولانی با اشاره به کوتاه بودن عمر لاله واژگون، گفت: این گل بیشتر از یک هفته دوام نمی‌آورد، لذا چیدن آن به هیچ عنوان به گردشگران توصیه نمی‌شود. بهترین کار این است که طبیعت گردان بجای چیدن این گل‌های کمیاب فقط با آنها عکس یادگاری بگیرند. 

کولانی با بیان اینکه ارتفاعات امروله در شهرستان صحنه و ارتفاعات شهرستان دالاهو اصلی‌ترین رویشگاه‌های لاله‌های واژگون در استان کرمانشاه هستند، گفت:در دیگر ارتفاعات استان هم کم و بیش لاله واژگون می‌روید.

وی یادآور شد: در استان کرمانشاه دو گونه قرمز و سفید لاله‌های واژگون را داریم که فراوانی گونه قرمز بیشتر است.

کولانی با بیان اینکه اردیبهشت ماه فصل گل دهی لاله‌های واژگون است، گفت: از اواسط این ماه شاهد خودنمایی لاله‌های واژگون در منابع طبیعی استان هستیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ضرورت تجهیز دهیاری‌های دره‌شهر به تجهیزات اطفای حریق
  • ممنوعیت چیدن لاله واژگون
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد