Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-18@13:42:28 GMT

ملزومات تحقق تورم 22 درصدی

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۵۳۴۴

با توجه به اینکه بانک مرکزی نرخ تورم هدف یک سال آینده را ۲۲ درصد اعلام کرده است، یک کارشناس اقتصادی با اعتقاد به اینکه تحقق این نرخ دست یافتنی است، یکی از ملزومات آن را تغییر روش تامین کسری بودجه از محل پایه پولی به سمت انتشار اوراق دانست. ناطقان: علی سعدوندی درباره چگونگی تحقق نرخ تورم هدف اعلام شده از بانک مرکزی، اظهار کرد: اگر بناست که نرخ تورم کنترل شود، باید تمام جامعه بر روی یک نرخ خاص به توافق برسند؛ بنابراین بخشی از سیاست گذاری پولی بانک‌های مرکزی در دنیا این است که نرخ تورم هدف را اعلام کنند و سپس با رسیدن به آن نرخ، اعتبار لازم را کسب کنند؛ بدین جهت نرخ تورم اعلامی باید قابل دفاع باشد تا بانک مرکزی بتواند به آن نرخ برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تبعات عدم تحقق تورم هدف

وی ضمن مثبت خواندن اجرای سیاست هدفگذاری تورم، گفت: اگر بانک مرکزی به نرخ اعلام شده نرسد، اعتبار بانک مرکزی لطمه خواهد دید و هدف گذاری تورم به عکس خودش تبدیل می‌شود.

 این کارشناس اقتصادی با اعتقاد به اینکه تحقق نرخ تورم اعلامی دور از انتظار و سخت نیست، افزود: اگر روش تامین کسری بودجه به سمت روش مورد نظر کشورهای پیشرفته تغییر کند، می‌توانیم نرخ تورم را هم به میزان کشورهای پیشرفته برسانیم؛ بنابراین رسیدن به اقتصاد غیر تورمی اقدام پیچیده‌ای نیست.

تورم ۲۲ درصدی به چه چیزی نیاز دارد؟

این تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد: برای تحقق تورم هدف اعلام شده باید روش تامین کسری بودجه از محل پایه پولی به سمت اوراق تغییر پیدا کند که متاسفانه دولت‌ها در گذشته هر زمانی که با کسری بودجه مواجه شده‌اند، دست به خزانه بانک مرکزی زده و پول پرقدرت منتشر کرده‌اند که تاثیرات تورمی همراه داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی اخیرا از آمادگی این بانک برای اجرای هدف‌گذاری تورم خبر داد که در قالب این سیاست، قطب نمای اصلی سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی، "تورم هدف" خواهد بود و برای رسیدن به آن، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازار باز استفاده خواهد شد.

پس از این، همتی اعلام کرده بود که بیانیه چارچوب هدف‌گذاری تورم ۶ خرداد منتشر خواهد شد که این بیانیه منتشر شد و طبق آن هدف نرخ تورم بانک مرکزی برای بازه زمانی یک‌ساله ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی دو واحد درصد تعیین شده است. منبع: فارس برچسب ها: ملزومات ، تحقق ، تورم

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ملزومات تحقق تورم کسری بودجه گذاری تورم بانک مرکزی نرخ تورم تورم هدف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۵۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند

جعفر قادری درباره پرداخت نکردن وام ازدواج توسط بانک‌ها گفت: اتفاقاتی که در بازار ارز و سکه افتاده موجب شده تا افراد زیادی نقدینگی خود را از بانک‌ها خارج کنند و الان منابعی برای وام ازدواج وجود ندارد البته چون وام ازدواج جزو تسهیلات تکلیفی است و سودی برای بانک‌ها ندارد به عنوان های مختلف در پرداخت آن سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی اظهار کرد: تا تعادل و توازن در بازار ارز و سکه و سیاست‌های ارزی و پولی ایجاد نشود این مشکلات را خواهیم داشت از آن‌طرف هم بانک مرکزی فشار می‌آورد نقدینگی را کنترل کند تا تورم را کاهش دهد، اما به نظر می‌رسد اقدام درست این است که نقدینگی به بخش‌های تولیدی و کاهش فشارهایی که متوجه تولیدکنندگان است، برود و اگر این کار صورت بگیرد مسائل حل می‌شود، اما به صورت جزیره‌ای نمی‌توان مسائل را حل کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس بیان کرد: با اینکه وام ازدواج جزو تسهیلات تکلیفی است، اما چون منابعی وجود ندارد بانک‌ها نمی‌توانند آن را پرداخت کنند چون اعتبار دولتی وجود ندارد و وام براساس سپرده‌های مردم پرداخت می‌شود و وقتی سپرده مردم از بازار خارج می‌شود بانک‌ها هم در پرداخت وام به مشکل برمی‌خورند.

قادری افزود: بانک از خود منابع تولید نمی‌کند و برای جلوگیری از تخلیه نقدینگی از بانک باید سیاست‌ها اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تزریق کردن پول توسط بانک مرکزی و ایجاد خط اعتباری منشا تورم می‌شود و باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد.

وی بیان کرد: ناترازی‌هایی که الان وجود دارد خود را به نوعی در همه بخش‌ها نشان می‌دهد که در بخش بانکی هم به همین صورت است و الان بانک‌ها اعلام کردند نقدینگی به سمت ارز و سکه می‌رود و پولی باقی نمی‌ماند که بتوانیم تسهیلات بدهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • چاپ اسکناس‌های درشت‌ تورم‌زا است؟
  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • حفظ آرامش واتخاذ تصمیمات هماهنگ میان دستگاه‌ها در تنش‌های خارجی‌ ضروری‌ست
  • ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد