Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@22:41:09 GMT

آشنایی با لباس محلی مردان لرستان

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۵۴۱۹

آشنایی با لباس محلی مردان لرستان

همشهری‌انلاین - هما گودرزی: در واقع مردان که به شغل‌هایی مثل چوپانی و کارهای سخت و شرایط آب هوایی مختلفی که در آن حضور داشته‌اند لباس‌های بیشتر یا کمتری می‌پوشیدند. لباس محلی مردان لر شامل کلاه نمدی با سربند، پیراهن، شلوار،  سُتِره، شال، گیوه و شولا (برای چوپانان) است.  

کلاه نمدی: کلاه لرها از جنس نمد و بلندی آن حدودی ۲۵ تا ۲۸ سانتیمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع کلاه اغلب به رنگ مشکی است و پایین کلاه را دستمال کلاغی ریشه‌دار می بندند و ریشه‌های آن را در اطراف سر و صورت می‌آویزند.

پیراهن: پیراهن مردان لُر برشی ساده دارد. آستینش راسته و گاه با سردست است. یقه  این نوع پیراهن در پهلوی گردن و گاه در جلوی آن قرار دارد. چاک این پیراهن (چه در جلو و چه در کنار سینه باشد.) معمولاً تا حدود زیر سینه باز است. رنگ پیراهن اغلب سفید و گاهی رنگین است.

شلوار: شلوار مردان لر دمپای تنگ‌تر از قسمت بالای آن (به ویژه بخش ران) دارد ولی عموماً شلواری گشادی است که کمر آن لیفه دارد و اغلب به رنگ مشکی است.

شال: پارچه بلند و سفیدی است به عرض ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و به طول ۶ تا ۹ متر و از جنس چلوار، که آن را چند دور به کمر می‌پیچند و علاوه بر آن در مواقع ضروری از آن به‌عنوان کفن یا پیچاندن جای زخم یا طناب نیز استفاده می‌شود.

ستره : قبای مخصوصی است که اندازه آن تا زیر زانو بوده، بیشتر در مواقع رسمی از آن استفاده می‌شود و از قدیمی‌ترین نوع پوشاک ایران است.

گیوه: گیوه، نوعی کفش دست‌ساز و محلی است با رویه بافته و کف چرم یا پلاستیکی محکم ضخیم که مردان پا می‌کنند.

کپنک (فرجی) : یک نوع قبای پشمی محکم و معمولا مورد استفاده چوپانان است. در مواقع جنگ از آن به‌عنوان لباس رزم استفاده می‌کنند، زیرا ترکیب بسیار فشرده‌ای در ساخت آن به کار رفته است.

شولا: چوپانان لر، شولایی از جنس پارچه ضخیم بافت و کلفت که بدون آستین و بلند است، بر روی لباس بر تن می‌کنند.

چوغا: نوعی بالاپوش مردانه است که بیشتر در منطقه بختیاری لرستان و چهارمحال و بختیاری مورد استفاده قرارگرفته و جنس آن از پشم گوسفند بوده و توسط زنان بختیاری بافته می‌شود.

کد خبر 494633 برچسب‌ها مجله سفر به لرستان مجله پوشش سنتي ايران

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۵۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با جزیره پالم جمیرا، جزیره مصنوعی جدید دبی

با این مطلب همراه باشید تا با شگفتی‌های این مقصد جذاب و هتل تاور پلازا دبی اقامتگاهی ایده‌آل در قلب دبی آشنا شوید.

تاریخچه‌ جزیره پالم دبی

داستان پالم جمیرا در سال 2001 آغاز شد، زمانی که شیخ محمدبن‌راشد، حاکم دبی، رویای ساخت بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی جهان را در سر پروراند. این جزیره که به شکل یک درخت نخل طراحی شده، قرار بود به نمادی از نوآوری امارات متحده عربی تبدیل شود. 

ساخت پالم جمیرا چالشی عظیم بود. میلیون‌ها تن سنگ و شن برای ساخت این جزیره عظیم به کار گرفته شد و سال‌ها طول کشید تا این رؤیا به واقعیت تبدیل شود. سرانجام در سال 2008، پالم جمیرا افتتاح شد و دروازه‌های خود را به روی جهانیان گشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جاذبه‌های گردشگری پالم جمیرا

پالم جمیرا یکی از سه جزیره مصنوعی در خلیج پارس است. جزیره‌های دیگر پالم دیره و پالم جبل علی هستند. در اطراف این جزیره، صخره‌های مصنوعی و زیستگاه‌های دریایی ایجاد شده است که به منظور حفظ تنوع زیستی و افزایش جمعیت آبزیان در این منطقه ساخته شده‌اند.

امروزه پالم جمیرا به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان شناخته می‌شود. این جزیره میزبان هتل‌های لوکس، رستوران‌های مجلل، مراکز خرید بزرگ و انواع و اقسام تفریحات هیجان‌انگیز است. 

خریدهای جذاب: مرکز خرید نخیل (Nakheel Mall) در پالم جمیرا بهشت عشاق خرید است. در این مرکز خرید می‌توانید از برندهای معروف جهانی و فروشگاه‌های لوکس خرید کنید و یا از رستوران‌های زیبا، سینما و انواع سرگرمی‌ها لذت ببرید.

تفریحات هیجان‌انگیز: پالم جمیرا برای هر سلیقه‌ای تفریحی دارد. می‌توانید در پارک آبی آکواونچر به بازی‌های آبی بپردازید، در آکواریوم غول‌پیکر آتلانتیس غواصی کرده و به دنیای زیر آب سفر کنید ، با بالن بر فراز جزیره پرواز کنید و یا در ساحل شنی استراحت کنید و از آفتاب لذت ببرید.

رستوران‌های بین‌المللی: در پالم جمیرا می‌توانید طعم غذاهای مختلف دنیا را بچشید. رستوران‌های این جزیره از سراسر جهان سرآشپزهای ماهری را گرد هم آورده‌اند تا با ارائه بهترین‌ها، ذائقه هر مسافری را راضی کنند.

هتل‌های رویایی: اگر قصد اقامت در پالم جمیرا را داشته باشید، می‌توانید در هتل‌هایی اقامت کنید که هر کدام قصری مجلل را تداعی می‌کنند و خدمات لوکس و امکانات کاملی را برای لحظات استراحت و تفریح به مهمانان ارائه می‌دهند.

راه های رسیدن به جزیره پالم جمیرا

شما می‌توانید از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی دبی یا تاکسی به این جزیره بروید:

مناسب‌ترین روش، استفاده از مترو است که حدود 45 دقیقه طول می‌کشد. نزدیکترین ایستگاه به جزایر پالم، ایستگاه نخیل است. از ایستگاه مترو با حدود 10 دقیقه پیاده روی، به مونوریل پالم جمیرا می‌رسید. مونوریل شما را به مستقیم به جزیره می برد.

استفاده از اتوبوس نیز روش ارزان ولی زمان‌بر دیگری است. اتوبوس شماره 8 شما را به ایستگاه اتوبوس نخیل متصل می‌کند، که در آن می توانید به مونوریل پالم جمیرا بروید.

استفاده از تاکسی، راحت‌ترین روش ولی پرهزینه ترین است. البته می‌توانید از تاکسی های اینترنتی نیز استفاده کنید که نسبتا ارزان تر هستند. سفر با تاکسی از مرکز دبی تا پالم جمیرا حدود 20دقیقه طول می‌کشد.

نکات سفر به پالم جمیرا

بهترین زمان سفر به پالم جمیرا از اواخر اکتبر تا اوایل آوریل است، زمانی که هوا خنک و دلپذیر است.

با تهیه کارت Nol می‌توانید به راحتی در سیستم حمل و نقل عمومی دبی جابجا شوید.

حتماً از جاذبه‌های دیدنی اطراف پالم جمیرا مانند برج خلیفه، دبی مال و نخل جبل علی دیدن کنید.

در نهایت سفر به پالم جمیرا، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. در ادامه مطلب با هتل تاور پلازا دوبی که با موقعیتی عالی در قلب جزایر پالم جمیرا، تجربه‌ای بی‌نظیر از اقامتی لوکس و پرماجرا را به شما ارائه می‌دهد آشنا شوید.

اقامتی لوکس در هتل تاور پلازا دبی

هتل تاور پلازا دبی هتلی 5 ستاره در قلب دبی است که با ارائه خدمات و امکانات رفاهی کامل، اقامتی رویایی را برای شما رقم خواهد زد و با دسترسی آسان به جاذبه‌های گردشگری دبی، مانند برج خلیفه،دبی مال و نخل جبل علی، موقعیتی ایده‌آل برای مسافران دارد.

این هتل در 65 طبقه، واحدهای اقامتی متنوعی دارد. مهمانان در اتاق‌های شیک و مجهز هتل تاور پلازا، از بهترین امکانات رفاهی مانند تخت‌های کینگ، تلویزیون‌های LCD، اینترنت رایگان، مینی‌بار و حمام‌ اختصاصی با لوازم بهداشتی لوکس لذت می‌برند.

امکانات و خدمات هتل

در استخرهای هتل تاور پلازا، می‌توانید شنا کنید و از آفتاب لذت ببرید. برای حفظ تناسب اندام به سالن بدنسازی سر بزنید. مرکز اسپای هتل با انواع ماساژها برای ریلکس کردن در خدمت شماست.

در رستوران‌های هتل تاور پلازا، می‌توانید طعم غذاهای مختلف دنیا را بچشید و از تجربه‌ای منحصر به فرد لذت ببرید و برای صرف نوشیدنی و میان وعده، به کافه بروید. پرسنل مجرب و کارآزموده هتل نیز در تمام ساعات شبانه‌روز آماده ارائه خدمات به شما هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای رزرو هتل تاور پلازا و تجربه اقامتی لوکس در دبی با پایین ترین قیمت به فلای‌تودی مراجعه کنید:

رزرو هتل‌های سراسر جهان با بهترین قیمت در فلای تودی

با مراجعه به وبسایت فلای‌تودی می‌توانید لیستی از انواع هتل‌ها در دبی و یا سراسر جهان را به همراه قیمت و تصاویر مشاهده کنید. شما‌می‌توانید پس از مقایسه قیمت‌ها، هتل مناسب خود را به راحتی از میان طیف گسترده‌ای از اقامتگاه‌های موجود رزرو کنید.

فلای‌تودی با ارائه گارانتی بهترین قیمت، به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید و ازین لحاظ اطمینان خاطر داشته باشید. فلای تودی، با سابقه درخشان در ارائه خدمات گردشگری و پشتیبانی 24ساعته، به عنوان متخصص سفر در کنار شماست و می‌توانید برای دریافت آسان و مقرون به‌صرفه تمامی خدمات موردنیاز سفر مانند خرید بلیط دبی، خرید تور، دریافت ویزا و... از طریق فلای تودی اقدام کنید.

 

دیگر خبرها

  • آشنایی با جزیره پالم جمیرا، جزیره مصنوعی جدید دبی
  • ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم
  • نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد
  • آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۴ تایلند
  • روباه با کانی‌مانگا و کلاه سبز‌ها در آخر هفته تلویزیون
  • روباه با کانی‌مانگا و کلاه سبزها در آخر هفته تلویزیون
  • کلاه‌برداری مجرمان سایبری با ارسال پیام با مضمون دریافت کالابرگ
  • آشنایی با آموزش طراحی لباس و بازار کار آن
  • ایران با پیراهن سفید در اولین بازی جام ملت‌ها
  • دستگیری باند کلاه‌برداران اسکیمری در کرمانشاه