Web Analytics Made Easy - Statcounter

به زودی ممکن است دستگاه‌های دیجیتال را علاوه بر سرعت و ظرفیت ذخیره‌سازی‌شان با توجه به اینکه چقدر می‌توانند خوشمزه باشند، بسنجیم. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، یک محقق دانشگاه میجی در ژاپن ابزاری با صفحه لیسیدنی طراحی کرده است که زمانی که آن را درون دهان می‌گذارید، می‌تواند طعم و مزه غذا‌های مجازی را تداعی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این دستگاه متکی به الکترولیت‌هایی است که در داخل پنج ژل مختلف قرار دارند و پنج طعم اصلی یعنی ترشی، شیرینی، تلخی، شوری و اومامی (اصطلاحی کمتر شناخته شده و مشتق شده از کلمه ژاپنی به معنی «طعم خوش لذت‌بخش» است  که معمولا به شکل نمک در افزودنی‌های غذایی و با نام مونوسدیم گلوتامات یافت می‌شود.) را برای کاربر تداعی می‌کند.  تعریف مزه اومامی دشوار است، ولی چیزی شبیه به مزه گوشت است. این کلمه در سال ۱۹۹۰ به گروه سلیقه‌های اصلی اضافه شد.
در این ابزار از فرآیند الکتروفورز استفاده می‌شود که به حرکات ذرات در یک مایع تحت میدان الکتریکی می‌گویند. الکتروفورز از شناخته شده‌ترین روش‌های آزمایشگاهی برای جداسازی بیومولکول‌ها است. این دستگاه پنج لوله دارد که با زبان قابل لمس هستند و هر کدام یک احساس طعم را برای انسان تداعی می‌کنند.
هومی میاشیتا می‌گوید: همانطور که یک تصویر نوری از نور رنگ‌های اصلی برای تولید رنگ دلخواه استفاده می‌کند، این صفحه لیسیدنی نیز با داده‌های به دست آمده از حسگر‌های طعم، طعم غذا‌های مجازی را برای کاربر تداعی می‌کند.
جالب است بدانید که این محقق نام دستگاه خود را «سینت‌سایزر نوریماکی» گذاشته است. نوریماکی نوعی جلبک دریایی است که اطراف سوشی پیچیده می‌شود. میاشیتا در یکی از آزمایش‌های خود، دستگاهش را در جلبک دریایی خشک پیچید تا سطح مزه شوری و ترشی دستگاه را با کمک آن افزایش دهد و مزه سوشی را برایش تداعی کند. به همین دلیل نیز دستگاه خود را سینت‌سایزر نوریماکی نامیده است.
سینت‌سایزر نیز به طور کلی به ابزار الکترونیکی گفته می‌شود که قادر به تولید انواع مختلف صدا و ترکیب سیگنال‌های با فرکانس متفاوت است. سینت‌سایزر به جای تولید صدای مستقیم طبیعی سیگنال‌های الکتریکی می‌سازد که می‌تواند متعاقباً از داخل بلندگو یا هدفون پخش شود.
میاشیتا می‌گوید: این سینت‌سایزر به کاربران امکان می‌دهد عطر و طعم همه چیز را از آب نبات چوبی گرفته تا سوشی تجربه کنند؛ بدون اینکه ماده غذایی‌ای در دهان خود بگذارند.
به گفته او، این ابزار بیشتر به درد مسافرانی می‌خورد که با پرواز‌های ارزان و بدون سرو غذا سفر می‌کنند و می‌توانند بدون منت و هزینه‌ای از طعم استیک یا بستنی مجازی در حین پروازشان لذت ببرند. اما گذشته از بحث سرگرمی، نوریماکی سینت‌سایزر می‌تواند ابزار بسیار هوشمندانه‌ای برای افرادی باشد که می‌خواهند وزن خود را مدیریت کنند یا پرهیز غذایی دارند. مثلا کسانی که فشار خون بالا دارند، نمی‌توانند میزان مصرف نمک‌شان بسیار محدود است. در نتیجه می‌توانند با کمک این دستگاه بدون اینکه آسیبی به بدن خود بزنند، طعم غذا‌های واقعی و البته مجازی را بچشند و از آن لذت ببرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غذای مجازی دستگاه دیجیتال مزه غذا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۵۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!

باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!

دیگر خبرها

  • استقلال مُرد تا برد ؛ نکونام غفلت نکرد | هیجان در لیگ برتر به نقطه جوش رسید
  • برگزاری امتحانات هیجان‌انگیز در قالب مسابقات ربوکاپ
  • دستگاهی ایرانی که پساب‌ها را آنلاین و سریع بررسی می‌کند
  • ساخت دستگاهی که میزان اکسیژن بیمارستان‌ها را مدیریت می‌کند
  • باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!
  • نمای هیجان‌انگیز فضاپیمای ناسا از ناآرام‌ترین جای منظومه شمسی
  • اوج هیجان در تقابل سیتیزن‌ها و کهکشانی ها/ آرسنال با ترس به مونیخ رفت
  • آپدیت جدید هیجان‌انگیز تلگرام؛ صفر تا صد درست کردن استیکر با عکس + ویدئو
  • عنایتی: دیدار با هوادار تداعی کننده خاطرات است/ بازی سختی داریم
  • طراحی دستگاهی برای آنالیز توزیع فشار در کف پا