Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@07:13:45 GMT

مطالعه هدفمند؛ گمشده امروز

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۶۰۳۸

مطالعه هدفمند؛ گمشده امروز

کتاب‌خوانی و مطالعه هدفمند به عبارتی دقیق، گمشده امروز است؛ بسیاری از ما روزانه ده‌ها متن ریز و درشت را مطالعه می‌کنیم، بدون آنکه هدف خاصی را دنبال کنیم.

خبرگزاری فارس سمنان- گروه فرهنگی: اهمیت تقویت فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی آن‌قدر بالاست که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند «وظیفه همه افراد فرهیخته و همه نهادهای فرهنگی کشور است که در اشاعه، گسترش و تقویت هر چه بیشتر مسأله کتاب و کتاب‌خوانی اهتمام ورزند و همه دردآشنایان و دل‌آگاهان به‌منظور بسیج همگانی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به پا خیزند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز باید همه به گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه همت گمارند و برنامه‌های مختلفی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی تدوین شود.

آنچه در این بخش، می‌تواند راه گشا باشد و به بالندگی فرهنگ مطالعه و مشغول سازی نوجوانان و جوانان به کتاب‌خوانی منجر شود، توجه به نیاز مخاطب است.

در شرایطی که گویا کتابخانه‌های عمومی کشور در روزهای آینده به‌تدریج بازگشایی می‌شود، توجه به «مطالعه هدفمند» یکی از موارد مهمی است که باید به آن عنایت داشت.

مطالعه هدفمند؛ نیاز امروز جامعه ایرانی

یک کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: در سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، بر لزوم انسجام‌بخشی به فرهنگ مطالعه به‌طور مکرر تأکید شده است.

مجید کتال بیان کرد: با هدف عملیاتی کردن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تعمیق باورها به این امر باید فرهنگیان با آگاهی از این موضوع و با برگزاری سلسله جلسات شورای اندیشه‌ورزی، بازخوانی این سند در حوزه تقویت فرهنگ مطالعه در مدارس و اجرایی کردن آن را در دستور کار خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: حفظ شاخصه جذابیت، کوتاهی، استمرار و تأثیرگذاری با استفاده از جادوی هنر در تولیدات ادبی بسیار مهم است و توجه به فرآیند مطالعه هدفمند کتاب و جلسات گفت‌وگو و مناظره از برنامه‌های عملیاتی باشد.

این کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی گفت: ادبیات دارای شاکله‌ای آمیخته به احساس و سازگار با روح لطیف انسانی است و تولیدات ادبی باید بر این محور پایه‌گذاری شود.

طرح ملی کتابخانه‌گردی؛ یک نمونه

یک فعال حوزه نشر نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه تولیدات حوزه کتاب و کتاب‌خوانی باید تقویت شود و از سویی در دسترس قرار گیرد، می‌گوید: در بازه‌های مختلف در کتابخانه‌های عمومی شاهد برگزاری برنامه‌های ویژه‌ای برای بسط فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بوده‌ایم و به‌طور نمونه، طرح ملی کتابخانه‌گردی در کشور اجرا شده است.

بشیرالدین علومی عنوان کرد: باید توجه ویژه و خاص‌تری به کتاب و کتاب‌خوانی شود؛ زیرا تا وقتی که زمانی برای صرف شدن در امر کتاب‌خوانی باشد، دیگر برای امور منفی خرج نخواهد شد و فرصت کارهای غیر را از جوانان می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی امروز باید در عرصه کتابخانه، حرف‌ها را به عمل تبدیل کنیم و بیشتر از قبل به تمام موارد مربوط به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دقت داشته باشیم.

کارگاه‌های آموزشی کتاب؛ امری مغفول‌مانده

امیر معصومی، یکی از پژوهشگران حوزه کتاب هم در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر لزوم توجه به نقش مطالعه و کتاب‌خوانی در تکامل جامعه بشری گفت: همزمان با برگزاری اردوهای آموزشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان مدارس، باید به برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌عنوان یک ظرفیت عظیم در راستای گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی هم توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه یکی از بهترین راهکارهای مهار معضلات اجتماعی است، گفت: کتاب به‌عنوان عامل انتقال اندیشه، نقش مؤثری در تکامل و ارتقای سطح فرهنگ دارد و بهره‌مندی از مطالعه هدفمند به بسط فکر و تغییر نگرش مردم به زندگی می‌انجامد‌.

این پژوهشگر ادامه داد: مطالعه هدفمند برخورد با مسائل را آسان‌تر کرده و سلامت و بهداشت روانی و تقویت سطح آگاهی را به جامعه هدیه می‌دهد.

کتاب‌خوانی هدفمند؛ رافع بخشی از گرفتاری‌های اجتماعی

یکی از راهکارهای رفع معضلات اجتماعی، توجه به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است و در این حوزه برنامه‌های مختلفی هر ساله اجرا می‌شود؛ جشنواره‌های مختلف کتاب‌خوانی یکی از برنامه‌های مهمی است که باید نسبت به هدفمندسازی آن در بخش‌های مختلف و عناوین ویژه توجه داشت.

بر اساس آمارهای موجود، سوق دادن نسل جوان جامعه به سمت اقداماتی نظیر کتاب‌خوانی، تا حدود زیادی از بزه‌های مختلف خواهد کاست و از اتلاف وقت آن‌ها نیز کم می‌کند؛ اما این مسأله مستلزم تقویت تولیدات در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است.

کتاب‌خوانی هدفمند دانش‌آموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مورد تأکید قرار گرفته است و از این‌رو، همگان باید به امر هدفمندسازی مطالعه در قشر دانش‌آموز توجه داشته باشند.

انتهای پیام/74009/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب مطالعه فرهنگ کتاب خوانی فرهنگ کتاب و کتاب خوانی مطالعه هدفمند فرهنگ مطالعه حوزه کتاب گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۶۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

امام جمعه سنندج، گفت: تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان کردستانی به مطالعه وظیفه مسئولان استانی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، ماموستا فایق رستمی عصر امروز در دیدار با دبیر کل کتابخانه‌های کشور که در دفتر امام جمعه سنندج برگزار شد، اظهار داشت: دین مبین اسلام و قرآن برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است.

وی افزود: اهمیت کتابخوانی در اسلام به قدری است که معجزه پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر حضرت محمد(ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توام شده است. 

امام جمعه سنندج با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی از جایگاهی بسیار عظیم برخوردار است، تصریح کرد: قرآن، به سبب اینکه برای علم و دانش و کسب علم و تفکر در پدیده‌های جهان اهمیت خاصی قائل شده است، به تبع آن، برای دانشمندان و علمای دین و دانش هم فضیلت و اعتبار خاصی قائل است.

وی ایجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه در کردستان را ضروری دانست و گفت: اگر با تفکر و تدبر کتاب‌ها را نگاه کنیم، می‌توانیم به همه مسائل و شخصیت‌ها دست پیدا کنیم. 

ماموستا رستمی با اشاره به فرموده خداوند، تردیدی در جایگاه و عظمت قرآن وجود ندارد، تأکید کرد: توجه اسلام به حفظ و گسترش میراث علمی، جایگاه والای دانش و کتاب را از دیدگاه این دین مبین نشان می‌‏دهد.

وی با تأکید بر اینکه تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان کردستانی به مطالعه وظیفه مسئولان استانی است، عنوان کرد: کتاب و کتابخانه، مجموعه ارزشمندی را شکل می‌‏دهد که می‏‌تواند در راه شکوفایی و بالندگی افراد و جوامع نقش سازنده‌‏ای ایفا کند.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری ظرفیت کتاب و کتابخوانی را یکی از راه‏‌های کسب دانایی و توانایی خواند که آدمی را در فهم و درک درست از نادرست کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها برای ایجاد علاقه جوانان به کتاب و کتابخوانی همراهی لازم را داشته باشند و زمینه مطالعه را فراهم کنند.

به گفته وی، قرآن بهترین مبلغ برای انسان‌ها است که می‌توان با تبعیت از آن راه درست را انتخاب و مسیر درست را طی کرد.

امام جمعه سنندج عنوان کرد: در استانی همچون کردستان نویسندگان و ناشران توانمند و مستعدی هستند که بیش از صدها تألیفات داشته و در دنیا حرف برای گفتن دارند، باید این ظرفیت‌ها به دور از وعده و شعار مورد توجه مسئولان کشوری و استانی قرار گیرند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است