Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، *علی دارا: زنگ آغاز مجلس یازدهم هم به صدا درآمد و افرادی که طی چهار سال گذشته به عنوان منتقدین عملکرد مجلس دهم شناخته می‌شدند امروز صاحب این گوی و میدان هستند.

آسیب‌شناسی عملکرد مجلس دهم من را یاد این شعر می‌اندازد که «خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیدار کج»؛ نمایندگان مجلس دهم بعضاً به این دلیل که هویت اصلی‌شان یعنی «وکیل مردم» بودن را فراموش کردند و به «وکیل‌الدوله» تبدیل شدند مسیر را از همان ابتدا اشتباه رفتند و خود را به جای وکیل، «ولی‌مردم» تصور کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر مسیر اصلی انقلاب را با معیار بیانات امامین آن بسنجیم باید بگوییم که آن‌ها قطعاً از راه خارج بودند زیرا طبق بیان امام خمینی (ره) که فرمودند «همان مسیری که ملت داشتند، همین چیزی که اگر می‌خواهید مطابق با میل خودتان دموکراسی عمل بکنید، دموکراسی این است که آرا اکثریت، و آن هم این طور اکثریت، معتبر است؛ اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است و لو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولی آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی‌خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولی آنها نیستید. بر طبق آن طوری که خود ملت مسیرش هست.» عمل نکردند و چه بسا آنچه که مردم و صاحب نظران می‌خواستند تصمیمی عقلایی‌تر از آنچه رقم می‌خورد، بود.

اما امروز، اولویت‌بندی اقدامات مجلس یازدهم می‌بایست نمایانگر توجه آن‌ها به اصل مردم‌سالاری باشد؛ اصلی‌ترین دغدغه مردم امروز مسئله معیشت است؛ نظارت دقیق بر عملکرد یکسال پایانی دولت و پرهیز از لابی‌گری‌های مرسوم در دوره‌های گذشته راهکاری است تا معیشت مردم به ویژه قشر ضعیف جامعه در این یکسال پایانی از عمر دولت قدری بهبود پیدا کند.

در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۱۷۶ قانون مصوب شد اما عدم نظارت صحیح مجلس بر اجرای آن و همینطور عدم پاسخ‌خواهی از دولت باعث شده است تا بیش از ۵۰ درصد آن همچنان بلاتکلیف بوده و در انتظار اجرایی شدن توسط دولت باشد.

امروز عموم نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی داعیه‌دار فعالیت چشمگیر، تلاش برای رفع مشکلات مردم و همینطور توجه به نظرات آن‌ها هستند؛ لازمه به فعلیت درآمدن این نکات مطالبه‌گری فعالان و جدی مردم، به ویژه جوانان، دانشجویان و اصحاب فکر و نظر است. بی‌تفاوت نبودن مردم نسبت به چگونگی عملکرد وکلایشان باعث می‌شود تا آن‌ها در معرض نظارت جدی قرار بگیرند و فرصت شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت را پیدا نکنند.

و در پایان باید توجه کرد، افرادی که امروز موفق شدند تا اعتماد مردم رو جلب کنند و وکیل آن‌ها در مجلس شورای اسلامی باشند (به ویژه جوانان راه‌یافته به مجلس) اگر این اصل مهم را فراموش کنند که صرفاً نمایندگانی از جانب مردم هستند، قطعاً مثل بسیاری از افراد، توسط همین مردم کنار گذاشته خواهند شد و اصلی‌ترین نتیجه عدم موفقیت آن‌ها ضربه خوردن به اعتماد مردم به عنوان اصلی‌ترین سرمایه نظام است.

*پژوهشگر و فعال رسانه‌ای

کد خبر 4936551

منبع: مهر

کلیدواژه: مجلس یازدهم دولت دوازدهم نظارت و بازرسی ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شهرکرد عید سعید فطر گرگان شیوع کرونا قزوین روز جهانی قدس بیرجند نماز عید سعید فطر فطریه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۶۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر رضایی در دویست و چهارمین جلسه شورای مسکن استان فارس با اشاره به تلاش‌های محمود طالبان مدیرکل پیشین این اداره کل گفت: تا یک ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مسکن خواهیم بود و گره‌های موجود در حوزه مسکن استان باز می‌شوند.

در این جلسه که با حضور استاندار فارس برگزار شده بود، وضعیت عملکرد شهرستان‌های استهبان، کوهچنار، رستم، پاسارگاد، خرّمبید و فراشبند در نهضت ملی مسکن با حضور فرمانداران بررسی شد.

در بررسی آمار عملکرد نهضت ملی مسکن در ۳۷ شهرستان استان فارس، استهبان با رتبه ۳۶ در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲، به عنوان شهرستان نخست استان در پایان سال انتخاب شد به طوری که از عملکرد ۱۲ درصد در فروردین ماه به ۸۰ درصد عملکرد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده بود.

در این جلسه عملکرد شهرستان‌های کوهچنار، رستم، پاسارگاد، خرّمبید و فراشبند و مشکلات پیش روی آنان در حوزه مسکن بررسی و پیگیری شد.

کد خبر 6081395

دیگر خبرها

  • نظارت درون سازمانی در شهرداری گرگان مطلوب نیست/ گله‌مندی مردم از خدمات‌شهری
  • مجلس نظارت در حوزه ورزش را بیشتر کند
  • استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد
  • ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار
  • منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند/ ضرورت نظارت سخت گیرانه بر ثروت‌های ملی در استان
  • بهادری جهرمی: نظارت‌ مرثر بر بازار نیازمند تمرکز نظارت است
  • گلایه سخنگوی دولت از بررسی نشدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • رویارویی حامیان و مخالفان رژیم صهیونیستی در مجلس انگلیس